Topmødet i Nato november 2017
Side 1 af 1
Topmødet i Nato november 2017
Emnerne er:
Nordkorea. Da Nordkorea er en trussel mod USA, så er det naturligvis et problem, der angår Nato. Afghanistan får 3.000 flere tropper.
Det passer udmærket med det, der er "sivet" ud fra forsvarsforhandlingerne. Specielt opstillingen af det nye trænregiment.
Hertil kommer Obama's fest med de nordiske lande sidste år - og Løkkes ualmindeligt selvtilfredse udseende ved den lejlighed - der skal jo være en fordel ved at en nordmand er generalsekretær. Spørgsmålet er om den kommando bliver placeret på Island eller på Grønland?
Det bliver så i høj grad Tyskland, der skal sørge for den infrastruktur - også at få den anlagt i andre EU-lande.
- Kommandostruktur:
- En ny kommando til sikring af søvejen i Nordatlanten (hvilket næppe kommer som nogen overraskelse for den regelmæssige læser (ja, jeg tror der er én) af denne kanal.
- Logistisk Kommando, der skal lette transporten af tropper og materiel indenfor Europa. Burde heller ikke være en overraskelse. Det drejer sig også om at broer, veje og jernbaner er stærke nok til at tage det tungeste materiel.
Det kræver et tæt samarbejde mellem EU og Nato. - Cyber Kommando: Ikke overraskende - givet alt det, man har hældt ud af ørene om det emne.
Det passer udmærket med det, der er "sivet" ud fra forsvarsforhandlingerne. Specielt opstillingen af det nye trænregiment.
Hertil kommer Obama's fest med de nordiske lande sidste år - og Løkkes ualmindeligt selvtilfredse udseende ved den lejlighed - der skal jo være en fordel ved at en nordmand er generalsekretær. Spørgsmålet er om den kommando bliver placeret på Island eller på Grønland?
Det bliver så i høj grad Tyskland, der skal sørge for den infrastruktur - også at få den anlagt i andre EU-lande.
Thomas- Antal indlæg : 34588
Join date : 27/10/08
Hollænderne har rejst spørgsmålet om bevægelighed
Mattis 11:30
Det kan jeg godt forstå, at de gør! Ingen tvivl om, at Holland skal give tyngde - og det meget gerne straks.
Øvelserne har vist, at det er et problem - ikke sådan at det ikke er blevet løst; men ikke tilfredsstillende og med for megen improvisation. Hollænder er jo ikke dummere end de godt kan se, at køre på motorvej fra holland til Tjekkiet ikke er særlig indbydende, hvis de ikke kan komme over grænsen - specielt ikke hvis forsyninger kører op i røven på dem.
Nu tager EU problemet op i næste uge. Det er et los i røven på tyskerne, der har siddet på kleptomanpølserne. Man kan sige, hvad man vil; men når Holland tager et problem op, så har det en vægt. Specielt civilt er Rotterdam - uanset, hvad Danmark kommer til at bidrage med - så stor og betydende, at det vil være afsindigt på forhånd at opgive den. Putin surrogaterne har her ved sidste valg fået en velfortjent lussing i Holland.
Hollænderne er i en position til at stille krav til Tyskland - og det vil de gøre: Min formodning er, at der vil blive tale om, at man må få gjort noget effektivt ved Rotterdam-Tallinn banen. Det er noget, som dansk kun kan hilse velkomment. Der skal en standardiseret procedure til. At Danmark evt. skal først til Polen betyder ikke at hollænderne nødvendigvis er indstillet på at forlænge middagssøvnen.
Samtidig skal man også undgå, at hollænderne kører op i danskerne - for så bliver forvirringen total.
Det taler direkte til de amerikanske bekymringer: Nemlig, at det tager for lang tid at komme på tværs af Europa.
Her er løsningen et både og.
Det kan jeg godt forstå, at de gør! Ingen tvivl om, at Holland skal give tyngde - og det meget gerne straks.
Øvelserne har vist, at det er et problem - ikke sådan at det ikke er blevet løst; men ikke tilfredsstillende og med for megen improvisation. Hollænder er jo ikke dummere end de godt kan se, at køre på motorvej fra holland til Tjekkiet ikke er særlig indbydende, hvis de ikke kan komme over grænsen - specielt ikke hvis forsyninger kører op i røven på dem.
Nu tager EU problemet op i næste uge. Det er et los i røven på tyskerne, der har siddet på kleptomanpølserne. Man kan sige, hvad man vil; men når Holland tager et problem op, så har det en vægt. Specielt civilt er Rotterdam - uanset, hvad Danmark kommer til at bidrage med - så stor og betydende, at det vil være afsindigt på forhånd at opgive den. Putin surrogaterne har her ved sidste valg fået en velfortjent lussing i Holland.
Hollænderne er i en position til at stille krav til Tyskland - og det vil de gøre: Min formodning er, at der vil blive tale om, at man må få gjort noget effektivt ved Rotterdam-Tallinn banen. Det er noget, som dansk kun kan hilse velkomment. Der skal en standardiseret procedure til. At Danmark evt. skal først til Polen betyder ikke at hollænderne nødvendigvis er indstillet på at forlænge middagssøvnen.
Samtidig skal man også undgå, at hollænderne kører op i danskerne - for så bliver forvirringen total.
Det taler direkte til de amerikanske bekymringer: Nemlig, at det tager for lang tid at komme på tværs af Europa.
Her er løsningen et både og.
Thomas- Antal indlæg : 34588
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Hangarskibene.
» En opsummering af Nato topmødet.
» Nato/EU topmødet 24/3 2022
» Danmarks position i verden er styrket V
» Nato-topmødet juli 2018
» En opsummering af Nato topmødet.
» Nato/EU topmødet 24/3 2022
» Danmarks position i verden er styrket V
» Nato-topmødet juli 2018
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum