Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gas og Trump!

Go down

Gas og Trump! Empty Gas og Trump!

Indlæg af Thomas Søn Nov 05, 2017 9:47 pm

Jeg havde spekuleret på, hvad det er Løkke har på Trump!

Dette er et godt bud:

Trumps handelsminister tjener penge på at liste russisk energi gennem de danske bælter.

Det kan blive nødvendigt for handelsminister Ross at trække sig fra beslutninger vedrørende USA’s sanktioner overfor Rusland, vurderer Richard Painter, der var ledende jurist i kontoret for god regeringsførelse under præsident George W. Bush. Hvis han arbejdede for den nuværende regering, ville han se med stor alvor på sagen:

»Jeg ville være meget bekymret over, at nogen i den amerikanske regering tjente penge på at handle med russerne«, siger Richard Painter.

Den sag er ikke ligetil!

  1. Vi skal ikke have de gastankere gennem Storebælt. Vi kan ikke kræve lods gennem Storebælt iht. Københavner-konventionen. Men vi kunne tilbyde en billigere transport til et anlæg i Nordsøen. Det ville om ikke andet save benene væk under gasprisen ab USA.
  2. Derfor får man nok Nord Stream 2. Den gas skal - for så vidt den overhovedet skal eksporteres ud af EU eksporteres fra Europæiske anlæg - gerne ude i Nordsøen og Thyra-feltet.
  3. Der skal nogle revisioner af den amerikanske handelspolitik til - noget, der sikrer Europa lavere energipriser.
  4. Der skal også en forståelse til mht. forsvaret - ikke mindst, hvad angår Island. Norge skal også have rabat.


Jeg tror, det er dér den ligger.

Man skal ikke fortælle Lars Løkke, hvordan man tumler et sogneråd af svagt begavede bønder.

Det vil passe præcis med Løkke's taktik, som han har fanget Socialdemokratiet med. Han har jo tilbudt at redde den almen nyttige boligsektor - med et tilbud, som Benny Engelbrecht næppe kan sige nej til. Prisen bliver så dels at man redder landbruget på finansieringssiden, dels at miljøfimserne i braklægningsplanen får kniven. Hverken SF eller de Radikale må få et ben til jorden. Det kan Socialdemokratiet ikke have noget imod.
De andre borgerlige skal nok makke ret: Specielt Dansk Folkeparti, fordi Tulletåben skal jo varetage Nordea's tarv. Miljøfimserne ville fjerne sikkerheden bag landbrugsudlånene i Nordea.
En ting er, at Nordea mister realkreditlånene; men det ville som sådan forbedre Nordea's balance - forudsat, at ejendomsværdierne blev holdt - falder ejendomsværdierne, så......
Hmmm.... men hvis man nu hjælper Nordea på den måde, så må Tulletåben nok tage sin holdning til bankunionen og politiunionen op til fornyet overvejelse. Ja, hvorfor ikke også euroen, når vi nu er i gang.

Det tror jeg, fordi Løkke allerede har genindført værnepligten og stiller et transportregiment til de amerikanske styrker.

Samtidig skal Merkel også have sørget for, at den bane fra Rotterdam til Tallinn får lidt fut i fejemøjet. Ved den bane skal der ikke alene være HVDC, men også en gasledning. Mon ikke det kan få Vestager til at plirre fornøjet med øjnene?
Hmm... Danmark er simpelt hen alt for nyttig for EU..... og Tyskland.

Vi får se! Jeg tror, at der vil være ting og sager, der bliver meget, meget nemmere.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gas og Trump! Empty Trumps skattelettelser til erhvervslivet

Indlæg af Thomas Søn Dec 31, 2017 2:42 am

er måske ikke så dårlig en idé igen - set ud fra amerikanske interesser.

Selskabsskattelettelsen er fra 35% til 21%. Umiddelbart er det noget som enhver pervers skolelærer (Is there any other kind?) vil mene går fra dem.

Det er nu langt fra sikkert!¨

Sagen er jo, at selskaberne vil lægge deres overskud i lande, hvor beskatningen er lempeligst - naturligvis gør de det!

Nu er det problematisk og vanskeligt at beregne, hvor meget af fortjenesten, der vil blive hjemtaget til USA. Det kan imidlertid godt være, at de 21% skal tages af et langt højere beløb! Men om der bliver tale om 60% højere beløb? Jeg har min tvivl - hvilket mange andre også har.

Det er så i hovedsagen olieindustrien, der kører på fed fortjeneste i øjeblikket. Lægger de fortjenesten i USA, så vil de være koncentreret om at erobre markedsandele - også på bekostning af nedsat pris. Der er jo ikke megen tvivl om, at raffinaderierne (for nu at tage dem) køber råolie ind til en langt lavere pris end markedsprisen. Hvis de for alvor kan få gang i eksporten, så vil det koste noget på prisen; men det vi fortrinsvis være på mængderne russerne vil opleve smerten.

Vi kan også tage et land som Venezuela, hvor olieindustrien skal bære alle byrderne - for den vil være beskattet: So oder so.

Man skal være afsindig for at lægge sin fortjeneste i et eller andet abeland, fordi de er nødt til at beskatte deres udvindingsindustri.

Vi kan jo se noget tilsvarende herhjemme, hvor Mærsk går ud af olieindvinding og til gengæld investerer for de penge, de ellers skulle have betalt i skat.

Mærsk er sgu da ligeglad om de tjener pengene på at handle med olie eller på at udvinde olie - evt. forædle ved raffinering. Deres regnestykke er: Hvor tjener vi mest?

Det, der er tilfældet med håndklædehoveder, kommunister og andre perversioner: De vil fortsat lade råvare-industrien bære skattebyrden. Sagen er bare, at det kan den ikke, fordi det bliver priserne ikke til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum