Danmark er for USA det centrale land i Nato!
Side 1 af 2
Side 1 af 2 • 1, 2
Danmark er for USA det centrale land i Nato!
Det hele er et spørgsmål om, at sikre forbindelsen!
- Den korteste søvej og luftvej over Atlanten går via Island på storcirkelkursen.
Den skal sikres - og det kan kun lade sig gøre i et samarbejde mellem Canada, Island, Danmark og Norge. Fjenden skal ganske enkelt ikke kunne komme nord om - in casu: Ud fra Murmansk.
Gribes det rigtigt an, så er det ikke noget egentligt problem.
Der er også en sydligere rute over Azorerne; men den har ikke så gode reserve-landingsbaner. Trafikforbindelserne fra Spanien er jo langt fra fremragende.
De er simpelt hen for lange til hvor indsatsen skal ske.
Problemet består deri, at få de fire allierede til at rumpe sig op! Forbindelsen til England skal altså sikres nord for Island. - Østersøen kan også godt forsvares; men det kræver, at man inddrager farvandet som de logistiske ruter. Alternativet er at flyve over Sverrig.
- En ting er at sende kampenheder tværs over Europa; men problemet bliver derefter, at holde dem forsynet. Det er her de lastbiler kommer ind!
Enhederne har organiske lastbiler; men at bringe containerne frem, hvor enhedernes træn kan hente dem - det er et problem.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
McMasters foredrag
4/5 2017
Der er nogle kendte logistiske problemer fra et amerikansk perspektiv:
Her har Danmark en fordel, der gør, at vi vil blive forsvaret - uanset hvad. Det er da også derfor, at Putins lydige og villige instrumenter i Dansk Folkeparti er så inderligt mod EU - det er ikke bare fordi Tulletåben er Putins og Nordea's mand i Nationalbanken.Det er som sådan realistisk at forlægge - med skib - 3-4 medium kampgrupper.De skal holdes forsynet, hvorfor man genindfører "værnepligten" og laver et trænregiment, som kan holde disse kampgrupper forsynet fra dansk havn.
Det er derfor, at man presser på for, at Tyskland og Danmark/Norge/Holland får lettet måsen og opstiller nogle brigadestørrelse kampgrupper af medium,
fordi de "kun" har forskydningsproblemet til lands - og ikke skal afvente at man får plasket sig over Atlanten:
Der er med andre ord ca. 1 uge, hvor der er nogenlunde fred på de europæiske motorveje. Her forudsættes så, at de tunge enheder er på plads. Det skulle for de baltiske lande være realistisk.med knap 500 sømil mellem Danmark og Tallinn. En fart på 12 knob vil tage 2 dage. Det tal er nok ikke tilfældigt i relation til de målsætninger,
som Nato har opstillet.
Denne forholdsvis billige og hurtige løsning er ikke en mulighed over Stillehavet, hvor der er 2 ugers sejlads til Japan fra den amerikanske østkyst - flyfragt er tilsvarende håbløs, for faciliteterne på Guam, Hawaii og Alaska er tilsvarende ikke nok til at undgå lufttankning.
Det er som sådan ikke fordi USA vender sig fra Europa - tværtimod - det er fordi Europa (relativt set) er det mindste problem.
Der er nogle kendte logistiske problemer fra et amerikansk perspektiv:
- Der er ca. 3000 sømil fra den amerikanske østkyst til Europa's Vestkyst og de havne, der er dér - med tidssvarende godshåndtering.
Moderne handelsskibe går deres 24 knob (at de ikke gør det i øjeblikket har sin årsag i, at man på grund af overkapicitet og høje oliepriser kun går 12 knob.
Det betyder så til gengæld, at der ikke er kapacitetsproblemer i søtransporten - kapaciteten kan fordobles uden problemer blot ved at lægge håndtaget frem.
Men ligegyldigt, hvad man gør, så er der tale om en tid i søen på 5-6 døgn. - Det næste er afstanden fra havnene til de østeuropæiske lande. Fra f.eks. Frankrig er der ca. 2500 km til Polen eller Rumænien, hvilket med en vejhastighed på 70 km/t eller 1½ dag.
Sagen er blot den, at afstanden Danmark-Bulgarien er omtrent den samme. Hvis vi forudsætter nogenlunde uproblematiske motorveje. Til den fjerneste krog af Polen er der det halve (1200 km).
- Lufttransport af svære enheder er urealistisk i nævneværdigt omfang. En Globemaster kan tage 1-2 køretøjer -
og det vil sige 25-30 løft for blot at flytte én tung kampgruppe af bataljonsstørrelse - dernæst kommer der problemer med at få skidtet fra lufthavnen til beredskabsområdet: Her er en vejhastighed på i gennemsnit 40 km/t absolut i overkanten. Sagt med andre ord: Der er ikke noget alternativ til forhåndsoplagt materiel, hvor personellet kan flyves ind.
Det begrænser den styrke, der kan være til stede, hvor den er påkrævet. Det er ikke materiellet; men personellet. Der er jo ikke nogen grund til at lade folk sidde og fise den af. Uanset, hvor mange man uddanner og betaler, så vil der ikke komme større svære enheder end et par kampgrupper af bataljonsstørrelse - fordi hovedparten vil være, hvor der sker: Ingenting. - De lette styrker er nemmere at få frem og forudsætter vi samme 25 løft, så bliver det en slank brigade; men det kan lade sig gøre i begrænset omfang. At gå meget over 25 løft er at invitere problemer med den konkrete lufthavn - at sprede det ud over flere lufthavne - det giver koordinationsproblemer, der ikke er til at spøge med; men det kan lade sig gøre. Det er ikke så meget et spørgsmål om antallet af fly til rådighed (skønt, det er heller ikke uvæsentligt. Og her forudsætter jeg, at både den nordlige og sydlige rute over Atlanten kan benytte). Mere end to brigader lette kampgrupper til Europa - ikke skide realistisk - at de så kan være klar i løbet af 48 timer er så fordelen.
- De middelsvære er en mellemting (ikke overraskende).
Der kan være 3 Stryker på en Globemaster og 75 med 25 løft - er 1½ bataljon - hvilket heller ikke er nok.
Den eneste realistiske måde er motorvej, og her er jernbane ikke noget alternativ, fordi det går ikke hurtigere.
Her har Danmark en fordel, der gør, at vi vil blive forsvaret - uanset hvad. Det er da også derfor, at Putins lydige og villige instrumenter i Dansk Folkeparti er så inderligt mod EU - det er ikke bare fordi Tulletåben er Putins og Nordea's mand i Nationalbanken.
fordi de "kun" har forskydningsproblemet til lands - og ikke skal afvente at man får plasket sig over Atlanten:
som Nato har opstillet.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
USA skal have rationaliseret sin flåde.
Vi må jo nok erkende, at der ikke er den store udsigt til, at den russiske flåde nogen sinde igen får en betydning. Den sidste snes år har den russiske flåde rent faktisk ikke sejlet. Der er ikke nogen egentlig fjende i Atlanten. At Rusland skulle have råd til at opretholde deres atomubåde med strategiske missiler er ikke særlig sandsynligt. At sejle med de ubåde er endog meget kostbart, hvorfor man har undladt det.
Om Kina kan blive en flådemagt? Ikke sandsynligt. De kan godt bygge skibene; men hvor vil de egentlig sejle hen. Den kinesiske politik minder på mange måder om den japanske, der førte til overfaldet på Pearl Harbor.
Japan ville også tiltage sig en indflydelsessfære, der strakte sig længere og længere ud i koncentriske cirkler. De cirkler bliver stadig dyrere at holde - bl.a. fordi der i midten af Stillehavet ikke rigtigt er nogen støttepunkter - og dem, der er, er amerikanske. Hawaii, Guam for nu at nævne de mere væsentlige.
Reelt skal der ikke ret meget til for USA for at holde kineserne i havn. Der er problemet med, at baserne i Japan og på Philippinerne er ret så kostbare for USA. De er så nok heller ikke på sigt specielt nødvendige. USA står reelt med en overkapacitet på hangarskibe. Man vil så nok ikke oplægge de skibe, fordi det, at bringe dem ud af oplægning er bestemt ikke gratis. Spørgsmålet er så om den nye klasse af hangarskibe bliver til mere end et enkelt fartøj?
Vil de forbedringer, som den repræsenterer være noget, der kan indbygges på de eksisterende hangarskibe?
Der kommer også det, at følgefartøjerne til hangarskibene - fregatter og destroyere - er for dyre i drift. De fleste af våbensystemerne er vildt overdimensionerede i forhold til, hvad der er realistisk, at Kina nogen sinde kommer til at stille op med.
Det farlige er igen her, at Kina kommer i samme situation som Japan i 1930'erne: En stadig større afhængighed af importeret energi. Kina kan ikke forvente, at Rusland vil blive ved med at forære dem olien. At Rusland skulle blive et interessant marked for Kina? Det kræver mere humoristisk sans end jeg er i besiddelse af.
Miljøfimseriet, hvor Paris aftalen reelt går på, at Kina skal reducere sit olieforbrug - det kommer nok ganske af sig selv - også uden de hysteriske politiske armsving. Kina skal have skaffet dollar, og undervurderingen af RMB gør jo bare olien dyrere.
At det skulle lykkes Rusland og Kina at finde et valutasamarbejde er nok ikke sandsynligt al den stund, at russerne slet ikke er interesserede i kinesiske varer. Russerne har brug for at importere fra Vesten, hvilket de i stadig ringere grad vil være i stand til.
Jeg betragter faktisk Nordkorea, som et løst problem, fordi det reelle er sandsynligvis: Hvis ikke Kina får afvæbnet Nordkorea - evt. gennem en udsultning - så vil det fornemme monetære system, som Rusland og Kina har opbygget på grundlag guld, blive smadret på en formiddag.
Om Kina kan blive en flådemagt? Ikke sandsynligt. De kan godt bygge skibene; men hvor vil de egentlig sejle hen. Den kinesiske politik minder på mange måder om den japanske, der førte til overfaldet på Pearl Harbor.
Japan ville også tiltage sig en indflydelsessfære, der strakte sig længere og længere ud i koncentriske cirkler. De cirkler bliver stadig dyrere at holde - bl.a. fordi der i midten af Stillehavet ikke rigtigt er nogen støttepunkter - og dem, der er, er amerikanske. Hawaii, Guam for nu at nævne de mere væsentlige.
Reelt skal der ikke ret meget til for USA for at holde kineserne i havn. Der er problemet med, at baserne i Japan og på Philippinerne er ret så kostbare for USA. De er så nok heller ikke på sigt specielt nødvendige. USA står reelt med en overkapacitet på hangarskibe. Man vil så nok ikke oplægge de skibe, fordi det, at bringe dem ud af oplægning er bestemt ikke gratis. Spørgsmålet er så om den nye klasse af hangarskibe bliver til mere end et enkelt fartøj?
Vil de forbedringer, som den repræsenterer være noget, der kan indbygges på de eksisterende hangarskibe?
Der kommer også det, at følgefartøjerne til hangarskibene - fregatter og destroyere - er for dyre i drift. De fleste af våbensystemerne er vildt overdimensionerede i forhold til, hvad der er realistisk, at Kina nogen sinde kommer til at stille op med.
Det farlige er igen her, at Kina kommer i samme situation som Japan i 1930'erne: En stadig større afhængighed af importeret energi. Kina kan ikke forvente, at Rusland vil blive ved med at forære dem olien. At Rusland skulle blive et interessant marked for Kina? Det kræver mere humoristisk sans end jeg er i besiddelse af.
Miljøfimseriet, hvor Paris aftalen reelt går på, at Kina skal reducere sit olieforbrug - det kommer nok ganske af sig selv - også uden de hysteriske politiske armsving. Kina skal have skaffet dollar, og undervurderingen af RMB gør jo bare olien dyrere.
At det skulle lykkes Rusland og Kina at finde et valutasamarbejde er nok ikke sandsynligt al den stund, at russerne slet ikke er interesserede i kinesiske varer. Russerne har brug for at importere fra Vesten, hvilket de i stadig ringere grad vil være i stand til.
Jeg betragter faktisk Nordkorea, som et løst problem, fordi det reelle er sandsynligvis: Hvis ikke Kina får afvæbnet Nordkorea - evt. gennem en udsultning - så vil det fornemme monetære system, som Rusland og Kina har opbygget på grundlag guld, blive smadret på en formiddag.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Mattis i Finland.
Møde med Finland og Sverrig.
Fidusen er, at optagelse i Nato er nok ikke aktuelt; men så er der ikke noget til hinder for, at USA har et gensidigt samarbejde med begge.
Fidusen er, at optagelse i Nato er nok ikke aktuelt; men så er der ikke noget til hinder for, at USA har et gensidigt samarbejde med begge.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
10/11 2017 Udvikling de seneste par dage.
Der er 2 ting, jeg har lagt mærke til:
1) Holland
Holland har tilsyneladende stillet et konstruktivt forslag mht. transport og forskydning gennem Europa - eller rettere fra Rotterdam gennem Tyskland og Polen til de baltiske lande.
Hele den infrastruktur er tilsyneladende gået i udvalg i EU. Holland vil tage sagen op næste uge på EU-plan. Det er nok også det rette sted!
Sagen har både civil og militær betydning; men er - igen tilsyneladende - gået i stå i sognerådspolitik hele vejen. Det er ikke bare tysk delstatspolitik og polsk Dansk Folkeparti-skrigeri: Det er også de baltiske lande indbyrdes, der er gået i koma.
Det rigtige vil være at få en overordnet koordination!
Det er noget Danmark ikke kan undlade at forholde sig til! Sagen er jo at Femarn-forbindelsen er reserven, hvis der skulle ske noget med Storebæltbroen: Molslinjen er altså ikke tilstrækkelig! Den kan slet, slet ikke tage den fornødne trafik.
Dernæst er det i Danmarks interesse, at modtagehavne og lign. for containere kan viderelede godset via jernbane og lande vej. Vi står altså her i samme situation som Holland.
Samlet set bliver det lidt svært for Merkel fortsat at sætte sig på tværs - skønt hun er egentlig ikke specielt interesseret i Nordtyskland, fordi det er socialdemokratisk kerneland - og de har som socialdemokrater brugt alt for mange penge, så de Länder er naturligvis på røven.
Ret beset, hvis man på Hollandsk initiativ kan få hævet det op på EU-plan, så vil Merkel have svært ved at afvise, at det skal finansieres med Bundesanleihen. Hollandsk - såvel som dansk - tålmodighed er ved briste, fordi internt tysk fnidder stiller sig i vejen for et åbenlyst fornuftigt EU-projekt.
Vi taler jo ikke bare jernbane! Vi taler også gasledning, fibernet og motorvej. Hvis sikkerhedspolitiske overvejelser tvinger til en opprioritering, så Guds fred med anledningen.
Der er så noget, man har en tendens til at glemme: Holland har så afgjort en aktie i handlen på Østersøen - og hollænderne har altid blandet sig på konstruktiv måde, når de har følt deres interesser truet. Mange er de gange, hvor Holland er kommet Danmark til undsætning mod svenskerne - og man kan sige om Tromp'erne, hvad man vil: De har aldrig været fedtede med ammunitonen - der skal bare bruges NOK!
2) Norge
Norge er kommet i en akavet situation, fordi bl.a. de russiske missiler anvendt i mod Syrien fra det Kaspiske Hav har givet anledning til, at man må forlægge flybaserne til Ørland.
Det giver så et problem med, at flyene ikke kan underbringes hensigtsmæssigt. Ørland var kun at betragte som en fredstidsbase og befæstninger og hardenings ligger nu udsatte længere nordpå i Norge. Fjenden foretager sig - underligt nok - altid noget, der tvinger til en tilpasning af planerne med kort varsel.
Det man burde gøre var, at tilbyde Norge, at de kunne bruge Tirstrup i en overgangsperiode - indtil de får befæstet Ørland som den skal.
Det kunne så eventuelt også fremme den danske indførelse af F-35, så vi kan vinde et halvt års tid i introduktionen. Skrydstrup vil også være en mulighed.
1) Holland
Holland har tilsyneladende stillet et konstruktivt forslag mht. transport og forskydning gennem Europa - eller rettere fra Rotterdam gennem Tyskland og Polen til de baltiske lande.
Hele den infrastruktur er tilsyneladende gået i udvalg i EU. Holland vil tage sagen op næste uge på EU-plan. Det er nok også det rette sted!
Sagen har både civil og militær betydning; men er - igen tilsyneladende - gået i stå i sognerådspolitik hele vejen. Det er ikke bare tysk delstatspolitik og polsk Dansk Folkeparti-skrigeri: Det er også de baltiske lande indbyrdes, der er gået i koma.
Det rigtige vil være at få en overordnet koordination!
Det er noget Danmark ikke kan undlade at forholde sig til! Sagen er jo at Femarn-forbindelsen er reserven, hvis der skulle ske noget med Storebæltbroen: Molslinjen er altså ikke tilstrækkelig! Den kan slet, slet ikke tage den fornødne trafik.
Dernæst er det i Danmarks interesse, at modtagehavne og lign. for containere kan viderelede godset via jernbane og lande vej. Vi står altså her i samme situation som Holland.
Samlet set bliver det lidt svært for Merkel fortsat at sætte sig på tværs - skønt hun er egentlig ikke specielt interesseret i Nordtyskland, fordi det er socialdemokratisk kerneland - og de har som socialdemokrater brugt alt for mange penge, så de Länder er naturligvis på røven.
Ret beset, hvis man på Hollandsk initiativ kan få hævet det op på EU-plan, så vil Merkel have svært ved at afvise, at det skal finansieres med Bundesanleihen. Hollandsk - såvel som dansk - tålmodighed er ved briste, fordi internt tysk fnidder stiller sig i vejen for et åbenlyst fornuftigt EU-projekt.
Vi taler jo ikke bare jernbane! Vi taler også gasledning, fibernet og motorvej. Hvis sikkerhedspolitiske overvejelser tvinger til en opprioritering, så Guds fred med anledningen.
Der er så noget, man har en tendens til at glemme: Holland har så afgjort en aktie i handlen på Østersøen - og hollænderne har altid blandet sig på konstruktiv måde, når de har følt deres interesser truet. Mange er de gange, hvor Holland er kommet Danmark til undsætning mod svenskerne - og man kan sige om Tromp'erne, hvad man vil: De har aldrig været fedtede med ammunitonen - der skal bare bruges NOK!
2) Norge
Norge er kommet i en akavet situation, fordi bl.a. de russiske missiler anvendt i mod Syrien fra det Kaspiske Hav har givet anledning til, at man må forlægge flybaserne til Ørland.
Det giver så et problem med, at flyene ikke kan underbringes hensigtsmæssigt. Ørland var kun at betragte som en fredstidsbase og befæstninger og hardenings ligger nu udsatte længere nordpå i Norge. Fjenden foretager sig - underligt nok - altid noget, der tvinger til en tilpasning af planerne med kort varsel.
Det man burde gøre var, at tilbyde Norge, at de kunne bruge Tirstrup i en overgangsperiode - indtil de får befæstet Ørland som den skal.
Det kunne så eventuelt også fremme den danske indførelse af F-35, så vi kan vinde et halvt års tid i introduktionen. Skrydstrup vil også være en mulighed.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Som sædvanlig er kvajpanderne i dansk presse
Thomas skrev:Der er 2 ting, jeg har lagt mærke til:
1) Holland
......
2) Norge
......
Laaaangt fa at have "fingeren på pulsen".
Igen er man bedre informeret ved at følge med her på kanalen end ved at høre på hvad snothjerner mener, man skal interessere sig for.
Den estiske forsvarschef påpeger, at EU må indrette sig på Nato-standard og krav.
The meeting of the committee, which took place in Brussels on Tuesday and Wednesday, discussed questions concerning EU military cooperation,
"As the EU presidency, we have made an effort to speed up many important defense-related ventures," he said. "We hope that before the end of the year we will receive a supportive decision from the heads of state and government leaders to further increase defense cooperation between EU countries."
Igen er det lykkedes Dansk Folkeparti's landsforrædere og banksvindlere at flytte Danmark ind i et endnu tættere EU-samarbejde.
Det er det oprindelige forsvarsforbehold, der er under pres her. Nu får vi se efter kommunevalget, hvor mange Dansk Folkeparti lokalpolitikere, der kan holde sig ude af fængsel og hvor mange, der er af dem. Én ting er sikkert: Der kommer ikke arbejdspladser fra forsvaret i kommuner, hvor Dansk Folkeparti galper op.
Nu får vi se hvordan valget spænder af.
Der er ingen, der reelt har arbejdet stærkere for EU end Dansk Folkeparti p.gr.a. deres enestående inkompetence.
Det er et klart signal om, at Schengen er vejen frem.
Secretary-general of the Ministry of Defence, Jonatan Vseviov, said after a meeting with U.S. Gen. Darren W. McDew earlier this week that the speed of relocation of NATO forces in Europe needed to improve.
Gen. McDew heads the U.S. Transport Command (USTRANSCOM), the United States’ global defense logistics system. Its five services cover air, sea, and land transport, and as such moving American military equipment from one place to another in Europe is their job.
Moving weaponry and troops around in Europe is one of the most pressing issues for both NATO and the EU to solve, as in case of a crisis the reaction speed depends on the smooth movement of units. A major exercise in this kind of defense cooperation was Sabre Strike 2016, when the U.S. Armed Forces in Europe moved several units and very large amounts of equipment from Germany through Poland, Lithuania, and Latvia to Estonia.
Efforts have since been made to create a kind of “defense Schengen”, an area of harmonized legislation and conditions that would allow the movement of troops at a faster pace.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Nu kommer Finland også med.
Thomas skrev:Thomas skrev:Der er 2 ting, jeg har lagt mærke til:
1) Holland
......
2) Norge
......
....
Den estiske forsvarschef påpeger, at EU må indrette sig på Nato-standard og krav.
.....
Det er et klart signal om, at Schengen er vejen frem.
.....
NATO's multinational cooperation arrangement on the Air-to-ground Precision Guided Munition (PGM)
The signing of the original MoU in 2016 brought together nine NATO Allies: Belgium, the Czech Republic, Denmark, Greece, the Netherlands, Norway, Poland, Portugal and Spain.
The arrangement was not previously open to NATO partner countries. United Kingdom and Hungary will be joining the arrangement at the same time with Finland.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Ingen tvivl om at Sverrig er ved at skide i bukserne
af velbegrundet angst.
De skulle meget heller ophøre med deres fascistiske besættelse af Gulland og overlade den ø til Danmark.
Lad os sige det sådan: Det er ikke noget velovervejet forsvar af øen. En besynderlig samling isenkram, de har. Bandvagn, hjulpanser, kampvogne, infanterikampkøretøjer og artillerisystemer. Overhovedet ingen forestilling om, hvordan det skal operere sammen.
Den måde man forsvarer så lille en ø på er at have ét måske to kompagnier sammensat med våbenarterne.
Bornholm havde i "gamle dage" sammensat våbenarterne på kompagniplan - fremfor nu almindeligvis på bataljonsplan. Der skal ikke ret meget til - evt. nogle Bushmaster kanoner på hjulkøretøjere og nogle Stinger til at klaske helikoptere. Ellers er det bare et udvidet flyvestationsforsvar. I det hele noget, der minder om en bataljon er rigeligt.
Det værste er, at officererne ikke har nogen forestilling om, hvad de foretager sig.
De skulle meget heller ophøre med deres fascistiske besættelse af Gulland og overlade den ø til Danmark.
Lad os sige det sådan: Det er ikke noget velovervejet forsvar af øen. En besynderlig samling isenkram, de har. Bandvagn, hjulpanser, kampvogne, infanterikampkøretøjer og artillerisystemer. Overhovedet ingen forestilling om, hvordan det skal operere sammen.
Den måde man forsvarer så lille en ø på er at have ét måske to kompagnier sammensat med våbenarterne.
Bornholm havde i "gamle dage" sammensat våbenarterne på kompagniplan - fremfor nu almindeligvis på bataljonsplan. Der skal ikke ret meget til - evt. nogle Bushmaster kanoner på hjulkøretøjere og nogle Stinger til at klaske helikoptere. Ellers er det bare et udvidet flyvestationsforsvar. I det hele noget, der minder om en bataljon er rigeligt.
Det værste er, at officererne ikke har nogen forestilling om, hvad de foretager sig.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Der kommer indrømmelsen!
Det er Hjorten, der står med et smørret grin!
Historien er - så vidt jeg kan gennemskue den:
USA nægtede at udlevere koderne til F-16 til at programmere bomberne med det efterudrustning byggesæt, så man fra flyet kunne overføre måldata direkte til bomben.
Den officielle begrundelse fra USA var, at man ikke ville give have de muligheder ud til alle mulige "vilde" regimer i Sydamerika. Det er så en syg bortforklaring:
Det man fra flyvevåbnets teknikere gjorde var at købe billige mobiltelefoner hive den relevante komponent ud - sætte den på bomben. Der efter tog man fra cockpittet og ringede bomben op og gav de data, som man kunne aflæse på displayet som en SMS. Derefter slap man våbnet, som ramte ganske udmærket.
Det var faktisk så fint, at man kunne yde nærstøtte mod kampvogne til CIVILE.
Det gik faktisk så godt, at man løb tør for de dansk konverterede bomber og måtte indkøbe i Israel midt under Syrien-konflikten. Det lod man så afhente af en dansk Hercules - så kunne Ghadaffi få mere gammelt jern i hovedet.
Det er altså ikke smart at bruge hjælp fra allierede - og så gå i vejen for dem. Et barnagtigt drilleri, der spiller op mod Trumps stupide pengeafpresning af sine allierede.
Problemet er, at gammeldags "jernbomber" er der masser af - en 2000 lbs bombe koster ca. 3.000 USD og en 1000 lbs koster ca. 2.000 USD. Men taler vi en GBU-12, der er en 1000 lbs med en ukompliceret ombygning, så vil man have 12.000 USD for den.
Vi skal være opmærksomme på, at der er masser af "jernbomber" i depoterne, fordi man havde jo produceret til en den helt store krig med Sovjetunionen. Her kommer vi så ind på, hvad værdien af det skrammel er?
Fidusen er, at vi vil godt stille op med flere tropper og højere forsvarsudgifter; men vil altså heller ikke lade os svine til af våbenproducenterne, som har støttet Trumps valg til præsident.
Historien er - så vidt jeg kan gennemskue den:
USA nægtede at udlevere koderne til F-16 til at programmere bomberne med det efterudrustning byggesæt, så man fra flyet kunne overføre måldata direkte til bomben.
Den officielle begrundelse fra USA var, at man ikke ville give have de muligheder ud til alle mulige "vilde" regimer i Sydamerika. Det er så en syg bortforklaring:
Det man fra flyvevåbnets teknikere gjorde var at købe billige mobiltelefoner hive den relevante komponent ud - sætte den på bomben. Der efter tog man fra cockpittet og ringede bomben op og gav de data, som man kunne aflæse på displayet som en SMS. Derefter slap man våbnet, som ramte ganske udmærket.
Det var faktisk så fint, at man kunne yde nærstøtte mod kampvogne til CIVILE.
Det gik faktisk så godt, at man løb tør for de dansk konverterede bomber og måtte indkøbe i Israel midt under Syrien-konflikten. Det lod man så afhente af en dansk Hercules - så kunne Ghadaffi få mere gammelt jern i hovedet.
Det er altså ikke smart at bruge hjælp fra allierede - og så gå i vejen for dem. Et barnagtigt drilleri, der spiller op mod Trumps stupide pengeafpresning af sine allierede.
Problemet er, at gammeldags "jernbomber" er der masser af - en 2000 lbs bombe koster ca. 3.000 USD og en 1000 lbs koster ca. 2.000 USD. Men taler vi en GBU-12, der er en 1000 lbs med en ukompliceret ombygning, så vil man have 12.000 USD for den.
According to Raytheon's fact sheet for the Paveway 2, 99 deliveries of guided munitions will yield a circular error probable (CEP) of only 3.6 feet (1.1 metres), versus a CEP of 310 feet (94.49 metres) for 99 unguided bombs dropped under similar conditions.
Vi skal være opmærksomme på, at der er masser af "jernbomber" i depoterne, fordi man havde jo produceret til en den helt store krig med Sovjetunionen. Her kommer vi så ind på, hvad værdien af det skrammel er?
Fidusen er, at vi vil godt stille op med flere tropper og højere forsvarsudgifter; men vil altså heller ikke lade os svine til af våbenproducenterne, som har støttet Trumps valg til præsident.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Jeg begynder faktisk at tro på, at vi får de Spartan.
Thomas skrev:Det er Hjorten, der står med et smørret grin!
Historien er - så vidt jeg kan gennemskue den:
USA nægtede at udlevere koderne til F-16 til at programmere bomberne med det efterudrustning byggesæt, så man fra flyet kunne overføre måldata direkte til bomben.
Den officielle begrundelse fra USA var, at man ikke ville give have de muligheder ud til alle mulige "vilde" regimer i Sydamerika. Det er så en syg bortforklaring:
Det man fra flyvevåbnets teknikere gjorde var at købe billige mobiltelefoner hive den relevante komponent ud - sætte den på bomben. Der efter tog man fra cockpittet og ringede bomben op og gav de data, som man kunne aflæse på displayet som en SMS. Derefter slap man våbnet, som ramte ganske udmærket.
Det var faktisk så fint, at man kunne yde nærstøtte mod kampvogne til CIVILE.
Det gik faktisk så godt, at man løb tør for de dansk konverterede bomber og måtte indkøbe i Israel midt under Syrien-konflikten. Det lod man så afhente af en dansk Hercules - så kunne Ghadaffi få mere gammelt jern i hovedet.
Det er altså ikke smart at bruge hjælp fra allierede - og så gå i vejen for dem. Et barnagtigt drilleri, der spiller op mod Trumps stupide pengeafpresning af sine allierede.
Problemet er, at gammeldags "jernbomber" er der masser af - en 2000 lbs bombe koster ca. 3.000 USD og en 1000 lbs koster ca. 2.000 USD. Men taler vi en GBU-12, der er en 1000 lbs med en ukompliceret ombygning, så vil man have 12.000 USD for den.According to Raytheon's fact sheet for the Paveway 2, 99 deliveries of guided munitions will yield a circular error probable (CEP) of only 3.6 feet (1.1 metres), versus a CEP of 310 feet (94.49 metres) for 99 unguided bombs dropped under similar conditions.
Vi skal være opmærksomme på, at der er masser af "jernbomber" i depoterne, fordi man havde jo produceret til en den helt store krig med Sovjetunionen. Her kommer vi så ind på, hvad værdien af det skrammel er?
Fidusen er, at vi vil godt stille op med flere tropper og højere forsvarsudgifter; men vil altså heller ikke lade os svine til af våbenproducenterne, som har støttet Trumps valg til præsident.
Danmark og andre anerkender skam fuldt ud, at USA er storebror i Nato-foretagendet - helt sikkert - men derfra til at være lydegne slaver: Der er meget langt.
På den anden side er det heller ikke smart at gøre sig ud til bens, når man har brug for samarbejdet. Tyskland - og det øvrige EU - skal altså hjælpe til med f.eks. infrastruktur, som også af andre grunde er så afgjort i vores egen interesse - ikke bare sikkerhedsmæssigt.
Det er altså for alvorlige sager vi har med at gøre til at det må gå op i sognerådsfnidder og skolelærerpladder. Det er faktisk noget, man kan dø af!
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Hjorten kan godt passe på pengene.
Precision Guided Munition.
Det er et eksempel på, at et initiativ helt nede på gulvet kan bruges politisk - internationalt.
Palle Lauring sagde, at Danmark er en brugsforening.
Der er noget om det!
Initiativtager | Sammen med | 1. Udvidelse | 2. Udvidelse |
Danmark | Tjekkiet | Holland | Storbritannien |
Norge | Belgien | Ungarn | |
Grækenland | Polen | Finland | |
Portugal | |||
Spanien |
Palle Lauring sagde, at Danmark er en brugsforening.
Der er noget om det!
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Riho Terras interview med Vago Muradian.
Det er en af de små Youtube kanaler, som er mere oplysende end de fleste.
- En ting, vi aldrig må glemme Helle Thorning for er, at hun som statsminister sendte danske F-16 til Estland - omgående! Det er noget, der heller ikke er glemt i Estland (Terras refererer til 20 timer efter anmodningen). At Helle Thorning så kan have haft sine motiver er en sag for sig - bl.a. stikke en kniv i halsen på Dansk Folkeparti - altid en god og fædrelandskærlig handling.
Det indikerer så, at man gennem lang tid har fulgt Søren Espersen, Nazi-Marie og Tulletåben som de landsforrædere, de er. At Nazi-Marie så også er skolelærer gør jo ikke sagen bedre.
Det, der tæller er resultatet! - I den forbindelse vil Danmark i 2018 lede Nato-flåden Standing NATO Maritime Group One (SNMG1) med Esbern Snare og Niels Iuel. Dertil kommer - så vidt jeg har forstået - at Danmark i hele 2018 deltager med F-16. Nazi-Marie har også været mærkelig tavs på det seneste -
julefreden har sænket sig over landsforræderens Putin-knæver? Så heldige er vi næppe.
Af speciel dansk interesse er: Vi taler her om operative admiraler. Danske admiraler til søs. - Den "Militære Schengen Zone" har en kraftig støtte p.t. med det estiske præsidentskab. Her skal vi heller ikke glemme, at hollænderne i den anden ende også er oppe på lakridserne.
Det er et spørgsmål, der så afgjort er i Danmarks interesse - både civilt og militært. Hvor meget effekt det har på Tyskland og Polen? Svært at sige; men et eller andet bliver Merkel nødt til at gøre.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Danmark er det centrale land i Nato, punktum.
Det vi kan konstatere siden 2014 er, at Rusland ikke har tænkt sig nogen tilnærmelse til den menneskelige art. Ikke at de kunne, hvis de ville; men spørgsmålet om hensigt er irrelevant, når spørgsmålet end ikke kan stilles.
Sanktionerne, der skulle ramme Tyskland, de Baltiske Lande og Polen? Kæreste venner: Hele deres eksport er omstillet på 1-2 år. Specielt Polen og de Baltiske Lande skal have rationaliseret deres erhvervsliv; men det skulle de have gjort alligevel.
Jeg har tidligere sagt - til stor foragt fra skolelærere (og tak for det!) - at Tyskland har brug for Danmark til at lave ordentlige fødevarer og transportere de tyske eksportvarer meget, meget langt væk.
Hele genoprustningen af Danmark har indtil videre været særdeles billig. Trods alle bestræbelser på det modsatte og niveauet i blandt lærerne i Folkeskolen, så lykkes det lejlighedsvis nogle af os, at få tænkt os om - ikke at det altid har overbevist; men det var heller ikke forventeligt - hvem fører egentlig konversation med en indvoldsorm?
Sanktionerne, der skulle ramme Tyskland, de Baltiske Lande og Polen? Kæreste venner: Hele deres eksport er omstillet på 1-2 år. Specielt Polen og de Baltiske Lande skal have rationaliseret deres erhvervsliv; men det skulle de have gjort alligevel.
Jeg har tidligere sagt - til stor foragt fra skolelærere (og tak for det!) - at Tyskland har brug for Danmark til at lave ordentlige fødevarer og transportere de tyske eksportvarer meget, meget langt væk.
Hele genoprustningen af Danmark har indtil videre været særdeles billig. Trods alle bestræbelser på det modsatte og niveauet i blandt lærerne i Folkeskolen, så lykkes det lejlighedsvis nogle af os, at få tænkt os om - ikke at det altid har overbevist; men det var heller ikke forventeligt - hvem fører egentlig konversation med en indvoldsorm?
- Hæren:
Meget af materiellet havde vi i forvejen - specielt kampvognene. Helt oprigtigt: Hvem er egentlig i stand til at tage en debat med en Leopard 2 eller Challenger? Hollænderne har også været helt fremme i træskoene og sørget for at forære (de afregningspriser har reelt været et spørgsmål om foræring) deres tunge materiel til nogen, der har mulighed for at anvende det og holde det forsynet.
Vi har en tung brigade, som vi skal have - det vi mangler er artilleriet og her tror jeg, at vi er ret så langt i nærheden af at sætte CAESAR på CV90 chassis'er.
Den middelsvære brigade: Ret beset koster den ikke ret meget, fordi der er tale om modifikationer på et standard chassis.
Hvad vi skal holde fast i:
En brigade regnes for 5000 mand; men 20% af det tal er en bevogtningsstyrke, som tidligere var værnepligtige - og totalt værdiløs. Den måde en bevogtning skal etableres på er, at bruge et hjemmeværn i et fedt bælte udenom beredskabsområdet. At sætte et hegn udenom virker kun i Martin Henriksens perverse og begrænsede forestillingsverden.
Der hvor værnepligtige evt. kan bruges er som lastbilchauffører i trænet. Lastbilen skal så være terrængående og gerne beskyttet; men kræver altså ikke genier. At lade polakker og baltere køre de lastbiler - hvorfor ikke: Det gør de jo alligevel! Det er så yderligere 20% af personellet.
Dvs. at stiller vi med en brigade, så er det reelt kun tale om 3000 mand.
Sådan er det i hvert fald også i dag, for op mod 1/3 af de udsendte styrker til Afghanistan mm. er rent faktisk hjemmeværnsfolk.
Rand Corporation talte om, at de Baltiske Lande ikke ville holde (var det 48 timer?) - hvilket er noget, der er i direkte modstrid med erfaringerne. Denne video er god at få forstand af.
Man omtaler nok, at der er tale om tyskere og SS'ere (og ingen tvivl om, at jeg har et personligt udestående med jødehaderne i SF); men de enheder er rent faktisk bemandet med hollændere, belgiere, nordmænd og danskere - plus nogle estere.
138.000 russere med 150 tanks mod 22.500 "tyskere" med 7 tanks. Russerne angreb med en fordel på 6:1 og alligevel gik det galt - tabene var mellem 10-20:1
Ikke ligefrem det, man kalder en ferieudflugt. - Søværnet:
Nu regner jeg med, at der kommer 3 Huitfeldt'er/Absalon-klasse til. Regner vi så de 4 Thetis-klasse, så taler vi en dansk højsøflåde på 12 fregatter, der kan operere selvstændigt og i en flåde.
Det er så i praksis en del mere, fordi en fornuftig vedligeholdelsesplan kan holde dem i søen 11 ud af 12 måneder - hvilket om ikke andet sparer transit tid. De har en rækkevidde på små 10.000 sømil uden at skulle søge havn. Med skift af besætning kan de faktisk blive på station så længe det skal være. Det er så ikke så vanskeligt at finde en havn indenfor 1000 sømil, hvor man kan bunkre og evt. genlade. Det kommer så til at koste et par Merlin eller SeaHawk til; men det er ikke noget, der kan ryste noget alvorligt.
Der skal en bedre sonar, der skal et rigtigt luftværn med SM2 (6?) til der skal noget Tomahawk - eller nok nærmere Storm Shadow. Det er rigtigt; men så er det heller ikke værre - og pengene er formentlig allerede bevilget, så det er bare om finde tid til at få de systemer indført.
Det betyder så ikke at de gamle systemer glider ud, fordi det er f.eks. vanskeligt at forestille sig at de gule, skævøjede og krumbenede kinøjsere indenfor en overskuelig tid skal få fat i noget, som kan være en alvorlig udfordring for de Harpoon, som vi af erfaring véd virker udmærket mod sommerhuse.
Det er rigtigt, at der vil være et begrænset antal besætninger, der kan tage de rigtigt krævende opgaver; men det giver på den anden side en klar karrierevej for yngre officerer at forestå numsesmækning af pirater. Kan man klare det, ja, så kan man overveje stabskursus og det næste trin på trappestigen.
De egentlige admiralspositioner vil komme, når man skal have større stående flådeenheder i Nato - jeg tror ikke, at tyskerne klarer ret meget mere end at være en fregat i en sådan styrke.
Dem, der ikke skal videre, dem kan man så have som dronningens jagdkaptajn og vicevært for god musik mm. til repræsentative formål. Nogen til at holde et støtteskib i funktion i en nødhjælpsopgave: Det er ikke det store forniklede taktiske overblik, der kræves; men et spørgsmål om praktisk håndelag. Her ser jeg så nogle forfremmelser for maskinbesætningerne - i tilfælde af, at det at trække prammen fra A til B er det mindste problem kunne en maskinmester fint være kommandør på den mission.
Flyvevåbnet:
Købet af F-35 er jo egentlig bare en gammel aftale, som vi står ved. Flyet er udmærket som langtrækkende interceptor og bomber. Det vil i de kommende år tage noget tid at få den introduceret.
Problemet med det amerikanske materiel er, at det er enten gammelt eller også bygget til en krig, hvor der ikke var nogen troværdig modstander. Det er så en konsekvens af 2. verdenskrig, hvor USA til de grader blev taget med bukserne ned om anklerne teknologisk. Det må ikke gentage sig. Det kommer det heller ikke til.
Bagsiden af den medalje er, at det materiel, der er optimalt i øjeblikket ikke vil være amerikansk. Stryker er ikke et dårligt køretøj; men ærlig talt: Det er ikke som en Piranha 5. Deres Ticonderoga-klasse skal altså "efteruddannes" som artilleriskib for at få en reel kampværdi - det kan man så også. Men så meget mere værd er den ikke i forhold til et par ekstra Huitfeldt'er.
Sagen er jo, at Danmark skal have såvel F-35 som Taifun!
Det er så bagsiden af medaljen for amerikanerne med deres pengeafpresning. Det kan så udmærket være, at de Europæiske allierede skal bruge nogle flere penge på deres forsvar - det har afgjort sin rimelighed; de penge kan så udmærket findes på Folkeskolen, hvor behovet for koncentrationslejrvagter nok er noget overdrevet.
Reelt er alle ordrer gået til alt andet end amerikanske virksomheder. Dels er deres prissætning ikke interessant, dels er det udbudte sortiment tilstrækkeligt; men heller ikke mere, dels viser erfaringerne, at man ikke kan stole på amerikanerne som leverandører.
Det er ikke fordi, jeg ikke forstår den amerikanske restriktive holdning: Det var en grim overraskelse i Korea-krigen, at møde så avancerede russiske våben. De var så blevet kopieret - javel; men det vedrørte ikke, at de Fagot faktisk var udmærkede.
Det, der er sagen er, at det USA har brug for er transport og bevægelsesfrihed. Det er her udbygningen af Flyvevåbnet med flere Hercules, en eskadrille Spartan (som er to ting, der kan klares lynhurtigt). De to gamle Cimber Challenger var fly vi også kunne bruge til bla. udskiftning af besætninger på fregatter, transport af reservedele osv. De kan sagtens absorberes af Aalborg - det er et rent prisspørgsmål; men hvad koster materiel fra et konkursbo?
Det er noget, der kan gøres om ikke andet så af hensyn til vore egne styrker.
Udfordringen kommer hvis vi taler om Globemaster, fordi det vil kræve reserveofficerer fra SAS eller Cimber for at fylde rammerne ud; men det kan gøres uden de store omkostninger. Alene det, at man har lufthavnene og anden infrastruktur på plads gør det afsindigt ikke at benytte det. Meget af den infrastruktur, der skal rettes til skulle have være lavet alligevel.
Efter at Montenegro er blevet Nato-medlem, så er den fælles Nato-eskadrille Globemaster mindre interessant.
Der, hvor rammerne nok bliver sprængt er hvis Danmark skal have introduceret Atlas: Ny motor, nyt stel osv. Det kan gøres; men ikke omkostningsfrit.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Nato kritik.
De tre punkter:
- Den tunge brigade med specielt IKK. Her kunne man pege på, at der foruden den tunge brigade også skal stilles med en tung kampgruppe af bataljonsstørrelse til kampgruppen i de baltiske lande.
- Overvågning og mangel på overvågningsfly.
- Ubåds-bekæmpelse fra navnlig Sea Hawk.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Det er lidt svært at finde ud af, hvad der ligger bag.
Thomas skrev:De tre punkter:
- Den tunge brigade med specielt IKK. Her kunne man pege på, at der foruden den tunge brigade også skal stilles med en tung kampgruppe af bataljonsstørrelse til kampgruppen i de baltiske lande.
- Overvågning og mangel på overvågningsfly.
- Ubåds-bekæmpelse fra navnlig Sea Hawk.
- Umiddelbart ses af Trinepigens svar, at hun ikke er tilfreds med, at Danmarks indsats i Nordatlanten ikke tages i betragtning - skønt den er afgørende for forbindelsen over Atlanten - en pointe USA er så inderligt klar over; men vælger eksplicit at ignorere.
- Vi har i Folketinget deciderede landsforrædere både i DF og SF/Enhedslisten, hvorfor det ikke er opportunt at have en debat, der giver forræderne adgang til oplysninger af følsom karakter.
- Vi har en pilrådden Forsvarskommando. Hvor hæren skal vænne sig til, at de ikke bidrager. Her under Corona-"situationen" har værnepligtige - ganske forudsigeligt og forudsagt - vist sig uanvendelige! Hvad værre er: Officerer og befalingsmænd har demonstreret, at de gør mere skade end gavn.
- De benævnte IKK skal ikke til 1. brigade, hvor de som lovet - så vidt jeg véd - allerede er anskaffet. Disse IKK skal til 2. brigade og være på hjul. Man regner heller ikke de lette helikopterbårne styrker som - sammen med hollænderne - indgår i "Special Forces" kommandoen.
- Hvilke ubåde er det, der skal bekæmpes? Det er jo ikke fordi russerne sejler specielt meget i danske farvande. Overvågningsfly - her undrer jeg mig over, at der ikke er flere Challenger; men reelt har man fået frigjort et overvågningsfly ved at købe (billigt) en VIP-Challenger. Man skal heller ikke overse de to gamle Challenger fra Cimber, som bruges til transport.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Hvordan kommer vi videre?
Trinepigen har egentlig gjort det meget fornuftigt.
Hun har gjort opmærksom på at skrigeriet - frem for alt - ikke hænger sammen!
Lad os tage kritikpunkterne:
Patruljefly:
Her kunne Canada passende tage en alvorlig snak med fabrikanten, der vil vide hvilke leased fly, der rundt i verden - det kan ikke være meningen, at vore mekanikere skal søge på internettet for at finde gode brugte eksemplarer - der vel at mærke er hos kunder under konkurs. Ubådsbekæmpelse:
Her vil jeg spørge: Hvilke ubåde og hvor? Dem i Østersøen er vi ikke glade for, fordi de har en irriterende evne til at sænke sig selv i sejlrenden. Spørgsmålet betyder ikke, at jeg ikke er udmærket klar over, at der menes Nordatlanten primært. Lad os sige det sådan: Det er endnu et nyt ansvarsområde, som ikke bliver beregnet. De fregatter, vi har, er udmærkede til løsning af den luftforsvarsopgave de er udpeget til. At vi skal have nogle flere som også er kan påtage sig ubådsbekæmpelse - og her taler vi også et par ekstra helikoptere - det kan vi snakke om; MEN det forudsætter at værfterne kan komme med interessante tilbud. Når vi ser på prisen på de korvetter Bundesmarine har i ordre, så er der tale om hvinende mestergrise, så disse korvetter bliver uanstændigt dyre. At Tyskland vil redde sin værftsindustri - forstår jeg godt; men det skal altså ikke være Danmark, der betaler!
Danmark vil gerne betale for kvalitet og service - her har Merlin helikopteren og Challenger givet os nogle lektioner i dårlig service - vi skal nok betale for hvad vi får; men vi vil ikke flås! Det er sagssammenhængen lidt for alvorlig til.
Der er klart et behov for Taifun og Spartan. Problemet er bare - som så mange andre steder - at de prisforslag, der fremkommer er præget af, at man går ud fra, at der skal betales bestikkelse. Rigtigt: Det forekommer og disse guttermænd læner sig alvorligt op af en fængselsdom. Det mildeste er en forflyttelse - og Grønland har rigtig mange stillinger til inkompetente og korrupte - hvor adskillige officerer med en strålende fremtid bag sig nu hygger sig.
Om det ikke er håbløst? Så langt fra! Efter ambassadullen fik forklaret livets realiteter og USA's sande interesser, så nåede man frem til en meget mere fornuftig prissætning - om vi skal have flere F-35? Det kommer så afgjort an på hvilken opgavefordeling man politisk bliver enige om.
Hun har gjort opmærksom på at skrigeriet - frem for alt - ikke hænger sammen!
- Når man tager i betragtning, hvor essentiel Nordatlanten er for USA - og Nato i det hele taget, så giver det ikke nogen mening, at man ikke regner det (beskedne) beløb med i opgørelsen af Nato's platugleregnskab. De opgørelser er ikke egnede som et beslutningsgrundlag for noget som helst, hvis de bare skal bruges som underlag for politisk paradekørsel.
- Danmarks økonomiske styrke gør ikke Danmark til en automatisk pengemaskine, som bare kan malkes. Vi har ikke noget imod at betale for, hvad vi får; men vi gider ikke betale to gange. Først for at opstille styrker, som ligger udover den aftalte byrde og opgave fordeling. Dernæst betale for at få lov til at påtage os de samme opgaver som vi ikke bliver anerkendt for.
Lad os tage kritikpunkterne:
- Der er ikke nogle manglende IKK!
- Der er - så vidt jeg kan se - 45 stk. Dvs. sige 30 stk. til 3 KMP til 1. brigade i Polen, dertil kommer 10 stk. til PNINF KMP til den kampgruppe af bataljonsstørrelse, som er divisionsledelsen personlige reserve i den baltiske division. Plus 5 stk. til uddannelse og værkstedsreserve - at der så er visse vogne, der er blevet forfremmet til aktiv tjeneste fremfor at være værkstedsreserve, det har principielt ikke noget med sagen at gøre: Tallene passer!
- Danmark er i gang med at opbygge en middelsvær brigade på hjul.
- Dertil kommer, at vi opbygger logistikken med pansrede lastbiler - plus det løse i terrængående; men upansret. Logistikken til den baltiske division er også rimeligt på plads med ARK projektet, der har to rimeligt nybyggede færger, som kan gå ind i de fleste havne i Østersøen. Det betyder så også, at de lastbiler vi allerede HAR (Mercedes) skal bruges til den baltiske division.
Her kunne Canada passende tage en alvorlig snak med fabrikanten, der vil vide hvilke leased fly, der rundt i verden - det kan ikke være meningen, at vore mekanikere skal søge på internettet for at finde gode brugte eksemplarer - der vel at mærke er hos kunder under konkurs.
Her vil jeg spørge: Hvilke ubåde og hvor? Dem i Østersøen er vi ikke glade for, fordi de har en irriterende evne til at sænke sig selv i sejlrenden. Spørgsmålet betyder ikke, at jeg ikke er udmærket klar over, at der menes Nordatlanten primært. Lad os sige det sådan: Det er endnu et nyt ansvarsområde, som ikke bliver beregnet. De fregatter, vi har, er udmærkede til løsning af den luftforsvarsopgave de er udpeget til. At vi skal have nogle flere som også er kan påtage sig ubådsbekæmpelse - og her taler vi også et par ekstra helikoptere - det kan vi snakke om; MEN det forudsætter at værfterne kan komme med interessante tilbud. Når vi ser på prisen på de korvetter Bundesmarine har i ordre, så er der tale om hvinende mestergrise, så disse korvetter bliver uanstændigt dyre. At Tyskland vil redde sin værftsindustri - forstår jeg godt; men det skal altså ikke være Danmark, der betaler!
Om det ikke er håbløst? Så langt fra! Efter ambassadullen fik forklaret livets realiteter og USA's sande interesser, så nåede man frem til en meget mere fornuftig prissætning - om vi skal have flere F-35? Det kommer så afgjort an på hvilken opgavefordeling man politisk bliver enige om.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Rusland vil skære i militærbudgetterne?
Den danske presse er et nummer for navlepillende, så.....
Paradoksalt nok vil det betyde større forsvarsudgifter for Danmark.
Årsagen er den simple, at danske styrker er billige i forhold til deres virkning. Én ting er, at Rusland vil gøre stort set alt - endog opføre sig tilnærmelsesvis civiliseret - for at undgå, at USA sætter sig til rette i Skt. Petersborgs forstæder. Det andet er, at Rusland har så inderligt brug for en Østersø, der fungerer som transportvej. Det lykkedes aldrig Sovjet at holde styr på Østersøen.
Der er for Danmark behov for:
Paradoksalt nok vil det betyde større forsvarsudgifter for Danmark.
Årsagen er den simple, at danske styrker er billige i forhold til deres virkning. Én ting er, at Rusland vil gøre stort set alt - endog opføre sig tilnærmelsesvis civiliseret - for at undgå, at USA sætter sig til rette i Skt. Petersborgs forstæder. Det andet er, at Rusland har så inderligt brug for en Østersø, der fungerer som transportvej. Det lykkedes aldrig Sovjet at holde styr på Østersøen.
Der er for Danmark behov for:
- Den middelsvære brigade på Piranha, så man kan være operativ reserve i Østersø-området. Det kræver ikke det store; men det skal gøres og Tyskland er hverken ønsket eller tilbudt.
- Vi skal have nogle flere Absalon/Huitfeldt-klasser - de er dels billige at bygge, dels har de en fantastisk udholdenhed - der skal så være de Challenger, som nu leases af Cimber, så personel kan udskiftes.
- Vi skal have OGSÅ Typhoon, fordi Taifun kan det, som F-35 er uegnet til og F-35 kan det, som Taifun er dårlig til.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Jeg spekulerer på, hvad det er for planer, som forsvarschefen ikke må få noget at vide om.
Thomas skrev:Den danske presse er et nummer for navlepillende, så.....
Paradoksalt nok vil det betyde større forsvarsudgifter for Danmark.
Årsagen er den simple, at danske styrker er billige i forhold til deres virkning. Én ting er, at Rusland vil gøre stort set alt - endog opføre sig tilnærmelsesvis civiliseret - for at undgå, at USA sætter sig til rette i Skt. Petersborgs forstæder. Det andet er, at Rusland har så inderligt brug for en Østersø, der fungerer som transportvej. Det lykkedes aldrig Sovjet at holde styr på Østersøen.
Der er for Danmark behov for:
- Den middelsvære brigade på Piranha, så man kan være operativ reserve i Østersø-området. Det kræver ikke det store; men det skal gøres og Tyskland er hverken ønsket eller tilbudt.
- Vi skal have nogle flere Absalon/Huitfeldt-klasser - de er dels billige at bygge, dels har de en fantastisk udholdenhed - der skal så være de Challenger, som nu leases af Cimber, så personel kan udskiftes.
- Vi skal have OGSÅ Typhoon, fordi Taifun kan det, som F-35 er uegnet til og F-35 kan det, som Taifun er dårlig til.
Jeg får den luskede mistanke: Nemlig, at man slet ikke vil have den middelsvære brigade gennem Tyskland - de skal gennem Polen. Der er nemlig udmærkede nord-syd veje i Polen. Det er ikke de veje amerikanerne eller tyskerne vil benytte: De er interesseret i øst-vest.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Amerikanske militære køretøjer
.......
Sidst rettet af Thomas Tors Apr 07, 2022 5:41 pm, rettet 1 gang
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Amerikanske militære køretøjer
I Esbjerg på vej til Polen.
Amerikanske bombefly øver i Danmark.
Selvfølgelig gør de det: De skal jo minere.
Amerikanske bombefly øver i Danmark.
Selvfølgelig gør de det: De skal jo minere.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Blinken og Kofod
Det jeg lægger mærke til:
Blinken taler først med Danmark, der ellers har været mestre i at holde deres mund. Stoltenberg snakker hele tiden og siger ikke ret meget.
Problemet er, at Nordatlanten i alt væsentligt er et løst problem; men Danmark har også Østersøen. Problemet er, at ikke alle de amerikanske våben er velegnede til Østersøen.
Det USA vil have os til er en større rolle i Østersøen - der har lige været store Nato-øvelser i Østersøen (hvilket er naturligt eftersom Sverrig (suk!) og Finland søger optagelse i Nato). Problemet for Danmark er her, at det tager tid for knappe ressourcer at udbygge (hvis det skal gøres ordentligt) kapaciteter: Der er skibe, der skal bygges, der er fly, der skal vedligeholdes og anvendes. Der er kamptropper, der skal uddannes og værnepligtige (og spildet på dem), der skal afskaffes - og dermed en række ubrugelige befalingsmænd og officerer, der skal smides væk.
Afstemningsresultatet betyder, at vore Nato partnere må komme med nogle realistiske priser på isenkram. (forstod Du dén, Olaf?)
Fidusen er, at USA fungerer som bagstopper for bagstopperen. Det er ikke noget problem for USA at sende en C-17 Globemaster med et batteri raketartilleri, lave en simuleret affyring og så forsvinde igen. Det optager reelt ikke nogen ressourcer.
Øvelserne er foregået i svenske (og midlertidigt svensk besatte områder) og ved Øsel!
Blinken taler først med Danmark, der ellers har været mestre i at holde deres mund. Stoltenberg snakker hele tiden og siger ikke ret meget.
Problemet er, at Nordatlanten i alt væsentligt er et løst problem; men Danmark har også Østersøen. Problemet er, at ikke alle de amerikanske våben er velegnede til Østersøen.
Det USA vil have os til er en større rolle i Østersøen - der har lige været store Nato-øvelser i Østersøen (hvilket er naturligt eftersom Sverrig (suk!) og Finland søger optagelse i Nato). Problemet for Danmark er her, at det tager tid for knappe ressourcer at udbygge (hvis det skal gøres ordentligt) kapaciteter: Der er skibe, der skal bygges, der er fly, der skal vedligeholdes og anvendes. Der er kamptropper, der skal uddannes og værnepligtige (og spildet på dem), der skal afskaffes - og dermed en række ubrugelige befalingsmænd og officerer, der skal smides væk.
Afstemningsresultatet betyder, at vore Nato partnere må komme med nogle realistiske priser på isenkram. (forstod Du dén, Olaf?)
Fidusen er, at USA fungerer som bagstopper for bagstopperen. Det er ikke noget problem for USA at sende en C-17 Globemaster med et batteri raketartilleri, lave en simuleret affyring og så forsvinde igen. Det optager reelt ikke nogen ressourcer.
Øvelserne er foregået i svenske (og midlertidigt svensk besatte områder) og ved Øsel!
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Zelensky beder om
Danmarks støtte til, at Ukraine .bliver kandidatland i EU
Under et videopressemøde for danske journalister tirsdag, siger præsident Zelenskyj, at Danmark kommer til at spille en »nøglerolle« for Ukraines drøm om på sigt at kunne blive optaget i den europæiske union.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Esbjerg havn
skal udbygges til at modtage forsyninger.
Det er som jeg siger!
Prøv at få en masse udstyr til f.eks. Hamborg. Det kan godt lade sig gøre; men det kommer bare ikke videre. Enten er der trafikprop på motorvejene eller det bliver bundet i Deutsche Bundesbahns rangeringshelvede.
Det er som jeg siger!
Prøv at få en masse udstyr til f.eks. Hamborg. Det kan godt lade sig gøre; men det kommer bare ikke videre. Enten er der trafikprop på motorvejene eller det bliver bundet i Deutsche Bundesbahns rangeringshelvede.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Ben Hodges er en ualmindelig praktisk mand.
"Hvis Krim er så vigtig for Rusland, hvorfor meldte de russiske ferierende sig ikke på stedet til hæren? Næh, der havde så travlt med at komme derfra, at man ikke kunne se røven for bare skosåler.
Ben Hodges kommer også med den lavpraktiske observation, at russerne har ikke flere kort at spille. Selv terrorangrebene med artilleri mod civile er gået betydeligt tilbage den seneste måneds tid.
Ben Hodges kommer også med den lavpraktiske observation, at russerne har ikke flere kort at spille. Selv terrorangrebene med artilleri mod civile er gået betydeligt tilbage den seneste måneds tid.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Helikoptere i Esbjerg.
Hmmmmm....
Det jeg lægger mærke til: Det er hjemmeværnsfolk der nusser omkring de helikoptere - og ikke flyvevåbnets værnepligtige (de er aldeles uanvendelige).
Det jeg lægger mærke til: Det er hjemmeværnsfolk der nusser omkring de helikoptere - og ikke flyvevåbnets værnepligtige (de er aldeles uanvendelige).
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Side 1 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Schweiz sætter franken fri
» Danmark er IKKE et land, det er en brugsforening.
» Nato topmøde og Danmark.
» Danmarks position i verden er styrket V
» Nato, Norge, Danmark og Island.
» Danmark er IKKE et land, det er en brugsforening.
» Nato topmøde og Danmark.
» Danmarks position i verden er styrket V
» Nato, Norge, Danmark og Island.
Side 1 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum