Nato, Norge, Danmark og Island.
2 deltagere
Side 1 af 3
Side 1 af 3 • 1, 2, 3
Nato, Norge, Danmark og Island.
En fælles kronik af den norske og danske forsvarsminister.
Der er formentlig tale om en Arktisk Kommando - formentlig under skiftende dansk og norsk ledelse - efter modellen med COMLANDJUT, hvor der var vekslende dansk og tysk chef - og næstkommanderende vekslede modsat.
Indtil videre er chefen en generalmajor - spørgsmålet er om vi skal op på generalløjtnant.
Meget af materiellet har vi i forvejen.
Der kan blive tale om en Huitfeldt-klasse til; men ellers er det spørgsmålet om evt. at udskifte Harpoon med den nye norske efterfølger til Pingvin-missilet. Det vil så være en nettoanskaffelse; men det skulle være til at overkomme.
Vi er i færd med at anskaffe F-35 og Norge er i gang med indfasningen af samme. Samtidig er Norge i gang med anskaffelsen af P-8 Poseidon.
Hvad angår hæren, så kan der blive tale om at opgradere til en let kampgruppe: Det er i det lys, jeg ser overvejelserne omkring yderligere anskaffelse af Mowag Eagle, fordi så kommer man op på ca. 150 køretøjer.
Samtidig ser vi et behov for, at Nato reformeres for bedre at kunne imødegå de nye udfordringer. Vi vil samarbejde om at forny Natos kommandostruktur, styrke Natos kollektive forsvar i Nordatlanten og Østersøen og sikre stabilitet i nordområderne.
Der er formentlig tale om en Arktisk Kommando - formentlig under skiftende dansk og norsk ledelse - efter modellen med COMLANDJUT, hvor der var vekslende dansk og tysk chef - og næstkommanderende vekslede modsat.
Indtil videre er chefen en generalmajor - spørgsmålet er om vi skal op på generalløjtnant.
Meget af materiellet har vi i forvejen.
Der kan blive tale om en Huitfeldt-klasse til; men ellers er det spørgsmålet om evt. at udskifte Harpoon med den nye norske efterfølger til Pingvin-missilet. Det vil så være en nettoanskaffelse; men det skulle være til at overkomme.
Vi er i færd med at anskaffe F-35 og Norge er i gang med indfasningen af samme. Samtidig er Norge i gang med anskaffelsen af P-8 Poseidon.
Hvad angår hæren, så kan der blive tale om at opgradere til en let kampgruppe: Det er i det lys, jeg ser overvejelserne omkring yderligere anskaffelse af Mowag Eagle, fordi så kommer man op på ca. 150 køretøjer.
Thomas- Antal indlæg : 34588
Det er lidt spændende hvad der sket på Natomødet i dag/morgen.
Her kommer norsk materiel til Litauen.
Jeg tro vi skal hæfte os ved, at den norske og danske forsvarsminister har en fælles kronik i Jyllandsposten dd.
Når man landsætter - i god ro og orden - pansret materiel - og det er med kampvogne. Bevogtet af en De Zeven Provinciës-klasse. Tjo ..... man kan godt forsøge at angribe den; men det bliver meget hurtigt en dyr spøg. En luftforsvarsfregat: Den bider fra sig! Evertsen er jo ikke noget dårligt skib: Den er for dyr; men det er noget andet.
Ja, det lader jo "den anden side" om at drage sine konklusioner.
Når man lander - og to kampvogne som det første kører fra borde og - ikke alt for demonstrativt - stiller sig op med kanonen i hver sin retning, så er det en fin hentydning om, at man ikke er specielt interesseret i (men forberedt på) "kundekontakt". Når det næste, der kører i land så er ingeniør- og bjergningsmateriel, så er det lidt af en antydning af, at man overvejer at blive i nogen tid - uanset hvilke andre synspunkter, der måtte blive fremført.
Regner man lidt på distancer: Så passer det meget godt med en panser bataljon fra hver af havnene: Tallin (Danmark), Ventspils (Norge), Kleipeda (Holland). Det er så nok så meget stabsfunktioner, som kommer her med et blandet kompagni panser - som det første: Man regner ikke med at skulle slås så forfærdelig meget. Det kan være fremme 24 timer efter march-ordre fra parlamentsbeslutninger.
Det jeg ser i ingeniørmateriellet er, at man vil være parat til at modtage forstærkning (hovedstyrken); men nedgravet!
De lovede 48 timer er nok i overkanten. Russerne regner formentlig med, at det vil være lette tropper; men når man har det tunge materiel, så rinder Tordenskiolds bemærkning i hu: "Hvad dælen nøler I efter?" Der er en 400 km til grænsen til Hviderusland. En tung pansret og nedgravet kampgruppe er altså noget, man slår sig på. Ikke nok med det; men den sydlige kunne godt finde på, at køre til Königsberg i stedet for?
Skal vi sige det sådan: Hvis jeg var russer ville jeg hive alle planer frem og revurdere, om man nu også havde tænkt på ALT.
Det er en manøvre, der stort set ikke koster noget; men må give anledning til visse overvejelser på "den anden side".
Det vil være den perfekte scenografi, når tæppet til mødet med Trump går op. Det er jo slet ikke Brüssel, man tænker på, som det farlige. Amerikanerne? Tja, de har jo næppe snøvlet sig færdig! Det schludder fra Rand Corporation om 48 timer? Regnet fra hvornår?
Det er så nok så meget, hvis man samlet set har en panserbrigade fremme inde 48 timer - og vel at mærke i stilling.
Jeg tro vi skal hæfte os ved, at den norske og danske forsvarsminister har en fælles kronik i Jyllandsposten dd.
Når man landsætter - i god ro og orden - pansret materiel - og det er med kampvogne. Bevogtet af en De Zeven Provinciës-klasse. Tjo ..... man kan godt forsøge at angribe den; men det bliver meget hurtigt en dyr spøg. En luftforsvarsfregat: Den bider fra sig! Evertsen er jo ikke noget dårligt skib: Den er for dyr; men det er noget andet.
Ja, det lader jo "den anden side" om at drage sine konklusioner.
Når man lander - og to kampvogne som det første kører fra borde og - ikke alt for demonstrativt - stiller sig op med kanonen i hver sin retning, så er det en fin hentydning om, at man ikke er specielt interesseret i (men forberedt på) "kundekontakt". Når det næste, der kører i land så er ingeniør- og bjergningsmateriel, så er det lidt af en antydning af, at man overvejer at blive i nogen tid - uanset hvilke andre synspunkter, der måtte blive fremført.
Regner man lidt på distancer: Så passer det meget godt med en panser bataljon fra hver af havnene: Tallin (Danmark), Ventspils (Norge), Kleipeda (Holland). Det er så nok så meget stabsfunktioner, som kommer her med et blandet kompagni panser - som det første: Man regner ikke med at skulle slås så forfærdelig meget. Det kan være fremme 24 timer efter march-ordre fra parlamentsbeslutninger.
Det jeg ser i ingeniørmateriellet er, at man vil være parat til at modtage forstærkning (hovedstyrken); men nedgravet!
De lovede 48 timer er nok i overkanten. Russerne regner formentlig med, at det vil være lette tropper; men når man har det tunge materiel, så rinder Tordenskiolds bemærkning i hu: "Hvad dælen nøler I efter?" Der er en 400 km til grænsen til Hviderusland. En tung pansret og nedgravet kampgruppe er altså noget, man slår sig på. Ikke nok med det; men den sydlige kunne godt finde på, at køre til Königsberg i stedet for?
Skal vi sige det sådan: Hvis jeg var russer ville jeg hive alle planer frem og revurdere, om man nu også havde tænkt på ALT.
Det er en manøvre, der stort set ikke koster noget; men må give anledning til visse overvejelser på "den anden side".
Det vil være den perfekte scenografi, når tæppet til mødet med Trump går op. Det er jo slet ikke Brüssel, man tænker på, som det farlige. Amerikanerne? Tja, de har jo næppe snøvlet sig færdig! Det schludder fra Rand Corporation om 48 timer? Regnet fra hvornår?
Det er så nok så meget, hvis man samlet set har en panserbrigade fremme inde 48 timer - og vel at mærke i stilling.
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Geografisk sted : Fyn
Jeg så den godt.
klogeaage 35 skrev:BUM
»Bare husk, hvorfor I er her. De overvåger os, ligesom I overvåger dem. Vi har 300 marinesoldater heroppe, vi kunne gå fra 300 til 3000 over natten. Vi kunne hæve barren,« sagde han til de udstationerede marinesoldater.
Det væsentlige er, at man bare flyver folkene ind og tager materiellet ud af depotet.
Hvad jeg så tror er, at det ikke så meget er Norge - for en hel brigade Marines - det er edder huggeme meget - rigtigt meget.
Hvis det er noget, så er det modangrebsstyrken, der skal til for at destruere Archangelsk - ved at vralte gennem Sverrig og Finland - Det nordlige Norge er så en bekvem genvej i dette tilfælde.
Det understreger blot, hvor meget ret, jeg har i min formodning om, at Putin fik ryddet gebisset i Latakya (hvor man officielt kun angreb en Syrisk base).
Russerne er stadig i Latakya; men de kan ikke gøre noget. Tilsvarende er Russerne stadig i Murmansk; men forsøger de noget som helst - f.eks. at genoptage patruljeringen med ubåde, så står de til nogle gevaldige bank.
Det kunne jo være, at amerikanerne blot sænkede deres atomubåde - ingen ville formode, at det ikke var det elendige vedligehold og personellets uduelig hed, der var årsag til endnu en katastrofe. Ingen vil nogen sinde få at vide, hvad der gik galt.
Vi så, hvordan Admiral Kutnetzov var en papirtiger med umådeholdent tobaksforbrug.
Den dybere mening er at materiellet er præpositioneret og kan flyttes med særdeles kort varsel. Marines har masser af materiel, for når hæren er færdig med det, så får Marines det: Marines har faktisk langt mere materiel (lidt ældre dato; men udmærket kvalitet) end de nogen sinde vil kunne anvende. Spørgsmålet er transporten det sidste stykke. Jeg ser, at DFDS fyrer personale i Esbjerg. Så bliver der en færge eller to til overs dér.
Jeg tror Du skal hæfte Dig ved General Riho Terras bemærkning 6:40.
Dem, der kom mindre end 24 timer med forstærkning - det var Danmark. Vi véd jo godt, at Nazi-Marie er en landsforræder - så derfor vedtager man ikke noget i Folketinget - før flyene har sluppet jorden. Bare lige en henvisning til, at Putin godt snart må slå Nazi-Marie ihjel - hun er trættende! Men det skal gøre meget ondt på hende.
Söreides
spidse kommentar om, at det var koldt er noget Mattis ikke vil have siddende på sig.
Russerne mener ikke at Nordnorge kan invaderes.
Mener russerne.
Det har de rimeligvis ret i. Ikke uden at Sverrig er invaderet og bragt under kontrol af den russiske bank Nordea.
Det er så heller ikke det, som russerne reelt er bange for: Hvis russerne laver et af Putins - eller Stalins - gamle numre i f.eks. Bulgarien med et overfald, hvor går så grænsen for et modstød mod Murmansk (lige godt 100 km fra den norske grænse).
Det Trident Juncture 2018 viste var, at der er afgjort muligheder for et sådant modstød (specielt, hvis man ikke skal bekymre sig om finsk eller svensk neutralitet), hvis man har hensigtsmæssigt materiel som Bandvagn. Grænsen kan ikke mineres - en Bandvagn kører bare ovenpå sneen. Grænsen kan ikke bruge kemiske våben - de fryser om vinteren. Russerne kan ikke få tanks derop. Kan Nato få tre brigader med Bandvagn imod Murmansk med total ødelæggelse af infrastruktur - inden man går igen? Snildt.
Det man reelt opnår er, at Rusland er nødt til at befæste og garnisonere ret så betydelige styrker ikke alene i Khaliningrad; men også Murmansk. Lad os sige det sådan: Det har Rusland ikke råd til - og de kan heller ikke skaffe folkene eller indkvartere dem.
Derfor er provokationen mod skibstrafikken i det Sorte Hav ekstremt risikabel. Tænk, hvis man med finsk/svensk samtykke tog den vej ind?
Det har de rimeligvis ret i. Ikke uden at Sverrig er invaderet og bragt under kontrol af den russiske bank Nordea.
Det er så heller ikke det, som russerne reelt er bange for: Hvis russerne laver et af Putins - eller Stalins - gamle numre i f.eks. Bulgarien med et overfald, hvor går så grænsen for et modstød mod Murmansk (lige godt 100 km fra den norske grænse).
Det Trident Juncture 2018 viste var, at der er afgjort muligheder for et sådant modstød (specielt, hvis man ikke skal bekymre sig om finsk eller svensk neutralitet), hvis man har hensigtsmæssigt materiel som Bandvagn. Grænsen kan ikke mineres - en Bandvagn kører bare ovenpå sneen. Grænsen kan ikke bruge kemiske våben - de fryser om vinteren. Russerne kan ikke få tanks derop. Kan Nato få tre brigader med Bandvagn imod Murmansk med total ødelæggelse af infrastruktur - inden man går igen? Snildt.
Det man reelt opnår er, at Rusland er nødt til at befæste og garnisonere ret så betydelige styrker ikke alene i Khaliningrad; men også Murmansk. Lad os sige det sådan: Det har Rusland ikke råd til - og de kan heller ikke skaffe folkene eller indkvartere dem.
Derfor er provokationen mod skibstrafikken i det Sorte Hav ekstremt risikabel. Tænk, hvis man med finsk/svensk samtykke tog den vej ind?
Italienske F-35 på Island
Man kan jo lige så godt gøre flyvestationen klar.
Men det er den egentlige begrundelse for, at Danmark skal have F-35 - og ikke Taifun - endnu!
Det er mindst i lige så høj grad amerikanske interesser, der skal varetages - fint nok, når det også er danske interesser.
Men det er den egentlige begrundelse for, at Danmark skal have F-35 - og ikke Taifun - endnu!
Det er mindst i lige så høj grad amerikanske interesser, der skal varetages - fint nok, når det også er danske interesser.
Norge har afvisningsberedskab på Island.
Det var før end jeg havde ventet; men ikke meget.
Men ja, tingene går på plads.
Men ja, tingene går på plads.
Cold response 2020
Øvelsen aflyst!
Såååhhh....
Selvfølgelig er den da ikke aflyst. Jeg erindrer en øvelse i "gamle dage" der blev aflyst - ung og uerfaren som jeg var hoppede jeg på den! Den var i stedet en alarmeringsøvelse. At systemet virkede - fuldt øvelsesmæssigt bemandet: Det vidste man da godt! Men i hvilket omfang systemet virkede med alarmeringsvarsel - det var ikke bekendt. Der fik man ryddet op i noget, der ikke virkede.
Russerne er jo heller ikke så meget dummere end folk er flest: De er da godt klar over at den feltmæssige afvikling ikke sker, fordi man liiiiige vil se om man ikke skal have skarpt i bøssen - hvis nu russerne finder på at gøre noget dumt: I det tilfælde har man 14.000 mand klar.
Der var masser af øvelser, der blev "aflyst" op mod 1989 med massive forstærkninger. Men det betød da ikke, at man ikke var klar - tværtimod.
Såååhhh....
Exercise activities are scheduled to take place from 2 to 18 March. The main field exercise was planned from 12 to 18 March. However, on 11 March, the Norwegian Armed Forces decided to end the exercise due to the ongoing coronavirus situation in Norway. The exercise will be terminated in a controlled matter the coming days.
Selvfølgelig er den da ikke aflyst. Jeg erindrer en øvelse i "gamle dage" der blev aflyst - ung og uerfaren som jeg var hoppede jeg på den! Den var i stedet en alarmeringsøvelse. At systemet virkede - fuldt øvelsesmæssigt bemandet: Det vidste man da godt! Men i hvilket omfang systemet virkede med alarmeringsvarsel - det var ikke bekendt. Der fik man ryddet op i noget, der ikke virkede.
Russerne er jo heller ikke så meget dummere end folk er flest: De er da godt klar over at den feltmæssige afvikling ikke sker, fordi man liiiiige vil se om man ikke skal have skarpt i bøssen - hvis nu russerne finder på at gøre noget dumt: I det tilfælde har man 14.000 mand klar.
Der var masser af øvelser, der blev "aflyst" op mod 1989 med massive forstærkninger. Men det betød da ikke, at man ikke var klar - tværtimod.
Danmark står alene?
Thomas skrev:Øvelsen aflyst!
Såååhhh....Exercise activities are scheduled to take place from 2 to 18 March. The main field exercise was planned from 12 to 18 March. However, on 11 March, the Norwegian Armed Forces decided to end the exercise due to the ongoing coronavirus situation in Norway. The exercise will be terminated in a controlled matter the coming days.
Schludder.
Vi er såmænd klar nok - hvis russerne og de kriminelle indvandrere skulle finde på at lave noget dumt.
Iceland Air
flyver fortsat.
Naturligvis! Keflavik skal være i fuldt sving - ikke noget med at afvikle ferie og fridage.
Naturligvis! Keflavik skal være i fuldt sving - ikke noget med at afvikle ferie og fridage.
Island åbner for Danmark efter Corona.
Også Finland, Tyskland og Norge fjernes fra listen.
Ikke overraskende - heller ikke, at Sverrig IKKE er at finde på listen - hvad skal Island med perverse vaneforbrydere, skolelærere og banksvin?
Ikke overraskende - heller ikke, at Sverrig IKKE er at finde på listen - hvad skal Island med perverse vaneforbrydere, skolelærere og banksvin?
USNavy sammen med Norge og Storbritannien.
Jeg lægger mærke til følgende:
- Den øvelse hørte under 6. flåde i Napoii og ikke 2. flåde som er forsvaret af USA. Dvs. den styrke bliver næppe ledet af en amerikansk admiral!
- Norges position som uddannelsessted for arktisk krigsførelse er ubestridt.
- Det, der undrer mig er, at der ikke er en Huitfeldt med.
B-1B og B-2 øvede omkring Island
Gå til: 3:00 - Ja, noget skulle de jo lave???
En klar besked til Russerne: I kan lige så godt lade være - vi kan nå Jer, fra den retning, der passer os - så bliv væk fra vand (koldt eller ej).
En klar besked til Russerne: I kan lige så godt lade være - vi kan nå Jer, fra den retning, der passer os - så bliv væk fra vand (koldt eller ej).
Norge: Jeg kan ikke lade være med at more mig.
Sidste øvelse viste:
Tænk at så megen beslutsomhed og kreativitet så konsekvent kan frembringe - absolut ubrugelige løsningsforslag.
- Kampvogne er måske ikke velegnede til terrænet?
- Kampvogne på spejlglatte veje har det svært - man står med en 60 tons klods stål - med helt sin egen opfattelse af hvad der er op og ned, frem og tilbage.
- Denne selvstændige indstilling fra materiellets side er specielt irriterende på bjergveje, der er mere end almindeligt snævre og stejle.
- At lande med helikopter i puddersne er endog vanskeligere - fordi piloten har end ikke en opfattelse af, hvad der er op eller ned.
- En 8*8 med snekæder er lidt bedre; men ikke meget. Der er så kun 30 tons; meeeen ....
- Jeg forstår ikke, hvorfor man skifter pibe på en M60? Skulle der være køleproblemer i 20 graders frost?
- De fjoller stadig rundt i snesko - i stedet for at bruge ski.
Tænk at så megen beslutsomhed og kreativitet så konsekvent kan frembringe - absolut ubrugelige løsningsforslag.
Illustrerer ganske godt
Hvad et blot nogenlunde fungerende hjemmeværn betyder.
En brigade har planmæssigt 5000 mand. 1/5 af dem er let infanteri, hvis eneste opgave er at passe på kamptropperne, når de er i hvil og genforsyner. Er der en rimeligt fungerende infrastruktur, så indspares nemt ½ af yderligere 1/5 af styrken, så man kun skal bruge 3500 mand i en deployeret brigade, så taler vi 3500 mand; men med fuld kampkraft!
Det har selv amerikanerne fundet ud af idet de deployerer en brigade ekvavilent til Ukraine på 4000 mand. Det er 1000 mand mindre, der skal have mad og bajere hver dag. Og de skal heller ikke have løn!!!
En brigade har planmæssigt 5000 mand. 1/5 af dem er let infanteri, hvis eneste opgave er at passe på kamptropperne, når de er i hvil og genforsyner. Er der en rimeligt fungerende infrastruktur, så indspares nemt ½ af yderligere 1/5 af styrken, så man kun skal bruge 3500 mand i en deployeret brigade, så taler vi 3500 mand; men med fuld kampkraft!
Det har selv amerikanerne fundet ud af idet de deployerer en brigade ekvavilent til Ukraine på 4000 mand. Det er 1000 mand mindre, der skal have mad og bajere hver dag. Og de skal heller ikke have løn!!!
EU accepts US, Canada and Norway into Military Mobilisation programme - Stoltenberg
Det siger sig selv
Det er helt enkelt sådan, at ruten over Nordatlanten er den korteste - og den kan sikres.
Det er helt enkelt sådan, at ruten over Nordatlanten er den korteste - og den kan sikres.
Blinken kommer igen til København.
Det er forsvaret af Island.
Hmm.... jeg tror, at det er sådan, at Blinken har "overtalt" Danmark til at forsvare Island. USA betaler husleje og landingsafgifter, som Island så kan bruge til at betale for dansk forsvar af øen. Den skal der lige klappes kage på med Island.
Det vil kræve flere Huitfeldt'er plus SM2-3A missiler. Her skal man så lige blive enig med Danmark - hvordan den skal skæres. Jeg tror faktisk, at det er gået op for USA, at man ikke vil betale for privilegiet at gøre USA en tjeneste.
Pointen er, at det for USA ikke er et spørgsmål om penge. Problemet er, at hvis USA skal varetage forsvaret af Island, så bliver det særdeles kostbart for USA.
Nu får vi se?
Problemet er, at der hænger lidt for meget af Nato's strategi på sikringen af Nordatlanten til, at man kan lade pjat stå i vejen.
Som det ser ud, så vil USA oplagre tungt materiel i Polen og Rumænien (evt. Ungarn); men bemandingen vil være den samme begge steder. Dvs. panserenhederne skal have fløjet personellet ind, hvor der er behov for det. Altså dobbelt materiel til de enheder.
Det jeg også ser er et invasionsforsvar af lette danske tropper med 105 mm kanoner og Eagle vogne. Det kan evt. suppleres med Canadiere.
Hmm.... jeg tror, at det er sådan, at Blinken har "overtalt" Danmark til at forsvare Island. USA betaler husleje og landingsafgifter, som Island så kan bruge til at betale for dansk forsvar af øen. Den skal der lige klappes kage på med Island.
Det vil kræve flere Huitfeldt'er plus SM2-3A missiler. Her skal man så lige blive enig med Danmark - hvordan den skal skæres. Jeg tror faktisk, at det er gået op for USA, at man ikke vil betale for privilegiet at gøre USA en tjeneste.
Pointen er, at det for USA ikke er et spørgsmål om penge. Problemet er, at hvis USA skal varetage forsvaret af Island, så bliver det særdeles kostbart for USA.
Nu får vi se?
Problemet er, at der hænger lidt for meget af Nato's strategi på sikringen af Nordatlanten til, at man kan lade pjat stå i vejen.
Som det ser ud, så vil USA oplagre tungt materiel i Polen og Rumænien (evt. Ungarn); men bemandingen vil være den samme begge steder. Dvs. panserenhederne skal have fløjet personellet ind, hvor der er behov for det. Altså dobbelt materiel til de enheder.
Det jeg også ser er et invasionsforsvar af lette danske tropper med 105 mm kanoner og Eagle vogne. Det kan evt. suppleres med Canadiere.
Danmark, Norge, Island, Grønland, Færøerne - og USA
Der er ikke så lidt, der tyder på, at mine forudgående analyser har været præcise ined til de mest pinagtige detaljer.
Nu får vi se om der bliver bygget 3 Huitfeldt'er og 2 Absalon'er - og vi får Typhoon.
Nu får vi se om der bliver bygget 3 Huitfeldt'er og 2 Absalon'er - og vi får Typhoon.
Blinken: Danmark er trådt i karakter
Blinken bliver spurgt, hvordan Danmark bør agere i Arktis for at sikre sikkerheden i regionen.
»Jeg synes allerede, Danmark er trådt i karakter,« siger han og nævner, hvordan Danmark har øget sine investeringer i Arktis.
»Vi arbejder sammen forud for NATO-mødet om en måned, hvor NATO forhåbentlig skal lave en 2030-plan. Den skal indbære, at vi kan fastholde sikkerheden i Nordatlanten,« siger USAs udenrigsminister Antony Blinken.
Sidst rettet af Thomas Man Maj 17, 2021 3:28 pm, rettet 1 gang
Det er da pudsigt,
At inderne er bedre informeret end Danskerne.
Blinken taler faktisk lige ud af posen.
Det eneste jeg ikke har haft med er en ny radar på Færøerne.
Men ellers ikke noget, der kan overraske nogen, der har fulgt med her på kanalen de sidste 5 år.
Øge udgifterne? Det kan vi snakke om; men vi køber ind, hvor sagerne er bedst og billigst - og i øvrigt er hensigtsmæssigt iht. vore planer.
Men ellers ikke noget, der kan overraske nogen, der har fulgt med her på kanalen de sidste 5 år.
Det er velkendt, at der er store huller i den danske overvågningen af Arktis, hvor flere store lande har strategiske interesser.
Danmark får dog ros af USA for den øgede overvågning, som blev aftalt tidligere på året om blandt andet en stor radar, der skal opstilles på Færøerne, og droner, som skal overvåge luftrummet over Grønland.
Den amerikanske udenrigsminister, Antony Blinken, er glad for initiativet.
- Danmark tager et skridt frem med investeringen på omkring 1,5 milliarder kroner, siger han på et pressemøde mandag i København under et besøg.
Det giver gennem teknologi en kapacitet til at vide, hvem der gør hvad og hvor på et hvilket som helst tidspunkt. Det er som regel vigtigt for at opretholde sikkerheden.
Den øgede overvågning skal opdage russiske fly, der flyver over Færøerne og Grønland og finde russiske ubåde i de arktiske farvande.
Rigsfællesskabets råderet over dele af Arktis gør Danmark til en endnu vigtigere allieret. Det bliver i dele af diplomatiet betegnet som Grønlands-kortet.
Både den danske udenrigsminister, Jeppe Kofod (S), og hans amerikanske kollega betoner vigtigheden af øget overvågning i Arktis.
Amerikanerne er særligt interesserede i, at Danmark forbedrer sin overvågning af kongerigets sø- og luftterritorie.
Blinken sætter pris på den danske indsats og kommer ikke ind på, om han gerne så en øget indsats, hvilket flere forskere har spekuleret i.
- Vi sætter meget pris på den rolle, som Danmark spiller ved at hjælpe med at gøre det. Og det er en af de ting, som vi ser på sammen frem mod Nato-mødet om en måned, siger Antony Blinken.
Den amerikanske udenrigsminister er mandag i Danmark, som han besøger i forbindelse med sin deltagelse i et møde i Arktisk Råd, der finder sted 19.-20. maj i Island.
Den amerikanske udenrigsminister er dog knap så positiv, da han bliver spurgt til ambitionen om, at Nato-landene skal øge deres udgifter på forsvar.
Øge udgifterne? Det kan vi snakke om; men vi køber ind, hvor sagerne er bedst og billigst - og i øvrigt er hensigtsmæssigt iht. vore planer.
Jeg mener også,
at jeg på et tidspunkt nævnte, at Flyvevåbnet får en eskadrille droner?
Det har Mette Frederiksen ret i.
Danmark skal sætte dagsordnen.
Glem alt det plidder pladder om miljø og råstoffer.
Glem alt det plidder pladder om miljø og råstoffer.
Stoltenberg efter udenrigsministermødet.
Jeg ser nogle danske fingeraftryk:
- 16:20 nævner Stoltenberg: Undersøiske kabler, hvilket formentlig er HVDC over Skagerak. Norge er medlem af Nato; men ikke EU - uanset hvad så er der en olie "miljøgevinst" og en mulighed for at lede strømmen gennem Tyskland, så den ikke skal via Holland og evt. Frankrig.
- Femarn forbindelsen, hvor Tyskland virkelig må se at få fingeren ud.
klogeaage 35 synes godt om
Side 1 af 3 • 1, 2, 3
Lignende emner
» Nato topmøde og Danmark.
» Flådeplanlægning.
» Naturgas fra Norge, via Danmark
» Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank
» Gasforbindelse mellem Polen og Norge - via Danmark.
» Flådeplanlægning.
» Naturgas fra Norge, via Danmark
» Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank
» Gasforbindelse mellem Polen og Norge - via Danmark.
Side 1 af 3
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum