Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Zumwalt-klassen

Go down

Zumwalt-klassen Empty Zumwalt-klassen

Indlæg af Thomas Fre Aug 05, 2016 11:48 am

Har været meget kontroversiel. I en af tænketanks videoerne næves - en passant - Littoral Combat Ships i Malacca-strædet.

Se det giver et helt andet perspektiv!


  • Det er som sådan en begrænset klasse med et helt specifikt formål for øje!
    French naval architects believed that tumblehome, in which the beam of the vessel narrowed from the water-line to the upper deck, would create better freeboard, greater seaworthiness, and, as Russian battleships were to find, would be ideal for navigating through narrow constraints (e.g. canals).
    Se den vil kunne flytte sig præcis nok til at et atomvåben ikke vil kunne ramme præcist nok - fjenden vil have underretning om tilstedeværelsen - om ikke andet fordi eget skibs sidst kendte position kan tjene som udgangspunkt i eftersøgningen. Det er så lige meget, fordi man vidste i forvejen nogenlunde hvor den var.
  • Mål langt væk kan nås med Tomahawk og tæt på med 155mm kanonen.
  • Der er en parallel til Seawolf-klassen af ubåde, som formentlig skal bevogte en meget dyb kanal mellem Nordgrønland og Svalbard, som ikke er mere end 60-70 sømil bred. Den er ret så buttet, hvilket skulle være optimeret på tryk frem for fart (hvilket stållegeringen også tyder på - den egentlige normale operative normaldybde er mere gætværk end noget som helst andet, men hvorfor ellers bruge en stållegering, der er 20% stærkere?). Jeg har i mange år spekuleret over formålet med den klasse ubåde. Hvis dens egenskaber er så fremragende, så giver det ikke nogen mening at standse bygningen efter 3 både.
  • Taktikken jeg formoder er, at gemme sig på 3-400 meters dybde, hvor de fleste ubåde har "crush-depth" og som sådan ikke kan følge med. Slet ikke missilubåde.

Barentshavet er ikke specielt dybt, så der er der ikke nogen gevinst ved stor dybde. Vil russerne vide, at den er der? Ja, hvis de ikke er totalt idioter. Der er kun ét sted med betydende dybde fra Polarhavet. Nemlig mellem Nordgrønland og Svalbard. Mon ikke, jeg er kommet sandheden temmelig nær?
Se ubåde til bevogtning af Malaccastrædet giver ikke speciel mening - det er nemlig notorisk lavvandet - lå en Los Angeles-klasse på bunden af Malacca-strædet ville den rage oven ud!

Der kan blive tale om minering; men amerikanerne bruger B-52 til det formål, hvilket nok er deres egentlige krigsopgave i dag. Miner må USA have masser af på depot.
Princippet er, at et minefelt skal bevogtes, ellers bliver det ryddet. Det var derfor vi havde Niels Iuel-klassen: Helvedes ildkraft; men ingen rækkevidde eller udholdenhed.
Hvad angår en afløser af Arleigh Burke-klassen, så tror jeg slet ikke det bliver en destroyer; men en fregat som Ivar Huitfeldt. Koster ingenting og sparer mandskab.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34415
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Zumwalt-klassen Empty Det er lidt sjovt med navnene.

Indlæg af Thomas Lør Sep 10, 2016 2:51 am

Jeg undrer mig over, hvorfor Berlingske bringer dette.
Der er de tre:

Zumwalt DDG-1000
Michael Monsoor DDG-1001
Lyndon B. Johnson DDG-1002

Skal vi sige det sådan: Johnson og Jimmy Carter var ikke flådens yndlinge.
På den anden side er det sidste skib i klasserne Zumwalt og Seawolf et præsident navn. Gad vide hvad hhv. Trump og Clintonerne bliver for skibe?

Jeg hæfter mig i øvrigt ved de tvangspensionerede generaler, som Trump har i stalden. Generalleutnant Michael Flynn er netop kun Generalleutnant og derfor næppe i besiddelse af speciel indsigt i den overordnede militære planlægning.
De har næppe gjort noget, der berettiger til infam kassation - de er bare ikke helt på omgangshøjde med verdenssituationen.

Det næste problem er: Hvis Hillary bliver præsident? Fortsætter Ashton Carter så som forsvarsminister. Carter har indirekte advaret Rusland - Hvad sker der med Michael McFaul?

Jeg tror Trump er betalt af Putin. Putin kan ikke lide Michael McFaul. Spørgsmålet er: Hvem bliver sikkerhedsrådgiver mhp. Kina? McFaul taler russisk.

Det stiller så andre spørgsmål: Nemlig - USA vil ikke lokkes ind i et våbenkapløb, der ikke er nødvendigt. Ser vi redisponeringerne. så er Stillehavet klart Flådens verdenshav og Atlanten er Hærens og Flyvevåbnets. Flåden forstærkes med et permanent hangarskib og flyene på dem moderniseres. Rent ud sagt, så er Rusland ikke en oprustning værd.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34415
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Zumwalt-klassen Empty Zumwalt-klassen pensioneres.

Indlæg af Thomas Lør Jul 24, 2021 9:02 pm

Ikke overraskende.
Det er lidt svært at se berettigelsen.

Man skal nok også se på, at det er billigere at betale de lokale allierede for at bevogte minefelter.

B-52 kan lægge minefelterne, når den fjendtlige flåde nærmer sig - de skal nok lade være med at sejle igennem før de minefelter er strøget, hvilket tager tid.

Det er lektien lært fra indre danske farvande.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34415
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Zumwalt-klassen Empty Sv: Zumwalt-klassen

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum