Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta JUN 2016

Go down

Valuta JUN 2016 Empty Valuta JUN 2016

Indlæg af Thomas Man Jun 06, 2016 10:55 pm

Yellen

Hmmm... det er ikke overraskende, at olieinvesteringerne falder. Ikke med de fyldte lagre, hvor ingen morer sig over at sælge med tab. Gennemslaget af prisfald på forbrugerpriser mm. er altid langsomme. Jeg giver heller ikke meget for væksten i huspriserne, det påpeger - efter min opfattelse - alene at bankerne ikke tager tab.

Det vi bare kan konstatere er, at boligobligationer er stort set forsvundet fra pengemængden. Det har så været en bevidst politik, fordi russerne foreslog kineserne at vælte obligationsmarkedet. Derfor blev obligationerne ombyttet med statsobligationer.

Det interessante er, at markedsprisen på fødevarer ikke er steget. Det er den nu, fordi USD er blevet en 15-20 dyrere. Det mærkes imidlertid ikke i USA, hvor alt betales i USD. Derfor er der ikke det bidrag til inflationen.

Det er så nok så meget, at der ikke er noget incitament til at rykke ud af USD og investere i f.eks. Kina.

At ejerlejlighederne i København er blevet dyrere, det skal man ikke lægge for meget i, fordi det er så begrænset en del af markedet. At det er dem alene, der er blevet dyrere peger også på, at der ikke er den fraflytning, som man skulle have formodet. Flextumperne kommer aldrig væk fra deres BRF-ejerlejligheder.

Det, der volder nogen bekymring ved en renteforhøjelse er to ting:

1) Hvordan det slår igennem på boligmarkedet i USA, fordi de obligationer FED har købt skal jo indfries - og jeg tror ikke på, at FED tager bankernes tab.

2) En renteforhøjelse vil yderligere styrke USD; men det vil ikke påvirke forbrugerpriserne - i USA altså. At eksporten falder? Javel, det er man - om ikke ligeglad med - så rimelig kold overfor.
Jeg tror ikke at en revaluering af USD vil have nogen synderlig effekt på olieprisen - ud over at trykke den, fordi det vil forbedre indtjeningen for den amerikanske olieindustri.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta JUN 2016 Empty 7/6

Indlæg af Thomas Tirs Jun 07, 2016 4:03 am

Forventeligt.

Jeg håber bare han har betalt kontant i rigtige penge.

Med en nettostilling på 146 mia. så må der være kommet noget ind. Det må være en betragtning om, at godt nok er pengene tabt; men bare de ikke forsvinder HELT.

Nu forstår jeg så bedre, at Nationalbanken ikke har reageret mere aggressivt. Der strømmer "sorte penge" ind i landet via Nordea - det kan jo ikke overraske. BRF-laver formentlig noget af det samme.

Jeg ser også at nogle idioter sætter huslejen op på strøgforretninger. Det kan de da godt, så forsvinder lejerne bare.

Der er jo rigeligt med spekulationsejendomme, der bare tigger om en investor, der ønsker at tabe penge.

Nordea kunne jo ikke bruge hytterne selv, så må det tab jo tværes af på indskyderne.

Spørgsmålet er om man sætter renten yderligere ned. Men det er et typisk kneb for en bank, der ønsker at komme ud af landet. Kineserne og japanerne har lavet det samme nummer i USA (New York).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta JUN 2016 Empty 10/6

Indlæg af Thomas Fre Jun 10, 2016 4:28 pm

Vi begynder at se et mønster som i begyndelsen af 2015 med Nordeas spekulation mod kronen. SEK står forholdsvis lavt ifht. DKK og DKK står højt ifht. USD og højt ifht. EUR. Altså et revalueringspres.

Samtidig jubles over en så lav rente på realkredit, at ingen kunne finde på at købe flexlortet.

Nettostillingen er abnorm høj, så banksvinene vil mærke smerten - mon ikke valutareserven også går pænt op - lige som sidste gang Nordea og Danske Bank var ude at leje: Det er noget, der er så dyrt - så det koster banksvin livet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta JUN 2016 Empty 12/06

Indlæg af Thomas Søn Jun 12, 2016 2:00 am

Nå der var den!

Jeg er ikke sikker på Rohde vil svække kronen.

Torsdagens børsnotering af energikæmpen Dong, der har medført en stor kapitaltilstrømning til landet, kan have bidraget til styrkelsen af den danske krone, der har udløst interventionen. Stor efterspørgsel i forbindelse med en auktion over danske statsobligationer til en værdi af 10,1 mia. kr. onsdag kan også have bidraget til den stærke krone, lyder det fra Danske Bank.

Det giver jeg ikke meget for, det er lånekapital til mellemfinansiering af aktierne. De er alt for dyre.
Jeg tror så det salg af statsobligationer er for købe tilsvarende i USD - det er jagerkøbet, der spøger og det kan godt passe, at det er halvdelen af beløbet.

Statsobligationer er der masser, der vil have, derfor går de op i kurs. Når der så samtidig er 150 mia. i nettostilling, så er det tiden at gå ud at købe - men jeg tror ikke, at det svækker kronen. Jeg tror kapitalmarkedet er klar over det. Fidusen er den simple: Man køber billige amerikanske stat for de penge på indskudsbeviser. Alt imens er banksvinene låst fast på negativ rente på indskudsbeviser - det er derfor de er der.

Men det er nok mere ønsketænkning for banksvin.

De vil jo have de aktier billigt - det får de så ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta JUN 2016 Empty 14/6

Indlæg af Thomas Tirs Jun 14, 2016 1:54 am

Så faldt nettostillingen til noget mere normalt.

125 mia.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta JUN 2016 Empty Selvfølgelig falder aktierne 24/6

Indlæg af Thomas Fre Jun 24, 2016 10:04 pm

Det er alle stråmændene, der skal ud - og der bliver mere trængsel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta JUN 2016 Empty Sv: Valuta JUN 2016

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum