Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Sker der noget med renten her i 2016 i DK

3 deltagere

Go down

Sker der noget med renten her i 2016 i DK Empty Sker der noget med renten her i 2016 i DK

Indlæg af SBT Man Jan 04, 2016 3:02 pm

Godt nytår

-hvis man da kan skrive dette, når man ser på hvorledes det står til med økonomien.

Jeg har undret mig over at der kan komme på tale at der skal ske en yderligere rentestigning i DK, da der nu er "kommet" gang i væksten.

MEN er der ikke tale om, at lagre rundt omkring nu skal fyldes op igen, op derved kommer der gang i produktionen midlertidigt, da der ikke er tale om organisk vækst.

Hvad er jeres kommentarer til at en rentestigning er kommet på tale her i 2016?

Ps jeg har fastforrentet lån……..men følger med i hvorledes renten udvikler sig.

Tak,
SBT.

SBT

Antal indlæg : 7
Join date : 24/09/11

Tilbage til toppen Go down

Sker der noget med renten her i 2016 i DK Empty Sv: Sker der noget med renten her i 2016 i DK

Indlæg af Thomas Man Jan 04, 2016 11:47 pm

SBT skrev:Godt nytår

-hvis man da kan skrive dette, når man ser på hvorledes det står til med økonomien.

Jeg har undret mig over at der kan komme på tale at der skal ske en yderligere rentestigning i DK, da der nu er "kommet" gang i væksten.

MEN er der ikke tale om, at lagre rundt omkring nu skal fyldes op igen, op derved kommer der gang i produktionen midlertidigt, da der ikke er tale om organisk vækst.

Hvad er jeres kommentarer til at en rentestigning er kommet på tale her i 2016?

Ps jeg har fastforrentet lån……..men følger med i hvorledes renten  udvikler sig.

Tak,
SBT.

Lageropfyldninger er der ikke.s
Det, der skal til er, at bankerne bliver nødt til at sælge deres beholdninger af obligationer, som de har købt af sig selv - og det sker ikke. Så renten forbliver nok lav. Det er landbruget, der skal reddes først.
Hvis realkreditobligationen skal reddes, så knækker bankerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sker der noget med renten her i 2016 i DK Empty Sv: Sker der noget med renten her i 2016 i DK

Indlæg af Gorrion Tirs Jan 05, 2016 12:23 am

Tja, det er jo nok Thomas der har mest belæg for en dybere prognose for renterne.

Mit eget mere personlige forhold til renterne er at de jo har været latterlige længe, og det mest rigtige ville have været at beholde dem på samme niveau som i starten af 2008.
Det ville have tilvejebragt en mere korrekt afspejling og sammenhold i realøkonomiske og makroøkonomiske forhold.
De lave renter har efter min mening forlænget krisen, og har skabt sorte huller i det finansielle system, hvilket betyder at der er en dyb mistillid til den realøkonomiske udvikling, og at markedsreaktioner i 95% af tiden afvejes i forhold til centralbankernes nulrente politik og ikke mindst pengetrykkeri.

En stor del af at et pengemarked kan fungere er at der er værdi, respekt og tillid til et monetært system, og efter min mening så er det påvist at hvis det er de forkerte der står til at miste penge, så trykker man bare nogle flere. Men er det Hr. og Fru. Jensen der går på røven, så gør man alt for at de aldrig nogensinde kommer på fode igen.
Centralbankernes ageren, politikernes "overnight" bankredninger, og too big to fail tudefjæs har faktuelt betydet at de penge som vi kalder dem reelt kommer fra et "system" host* Der mest af alt minder om regulær mafia.

Den finansielle og økonomiske krise er efter min mening overhovedet ikke overstået eller behandlet, og mange af de store skandaler i bankerne er efterhånden lagt dybt ned i skufferne....dømmer du en...så må man jo nødvendigvis dømme alle. Og derfor er man ikke særligt begejstret for at der overhovedet bliver gjort noget.

Europas økonomi står overfor enorme udfordringer, uanset renten eller mangel af samme. Der er et opgør på vej imod EU's DNA så at sige, og tungest står UK nok på den vægtskål pt...Hvis der kommer en afstemning i UK så bliver det et nej, og det er uanset hvilken aftaler Cameron evt. kan få fra EU.
Derudover kommer der for alvor konsekvenserne af flygtninge fra Syrien mv, fordi man ikke har gennemført en landkrig imod ISIS tidligt nok....for det er primært ISIS der har skabt denne enorme flygtninge vandring.
Det kan få uoverskuelige økonomiske konsekvenser hvis grænser nu må lukkes, og koste mange arbejdspladser.
Midt i alt dette har Saudi Arabien henrettet sheik Nimr al-Nimr som åbenbart var/er en slags Nelson Mandela i Mellemøsten for mange millioner mennesker.
Uden at have et dybere kendskab til den sheik, så er det tydeligt at det har antændt et had der får Muhammed tegningerne til at blegne i forhold.

Renterne....tja....for visse har det jo nogen betydning...men i forhold til de helt store udfordringer som tegner sig for 2016, så er det en lille brise ;-)
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sker der noget med renten her i 2016 i DK Empty Næppe det store.

Indlæg af Thomas Fre Jan 08, 2016 9:06 am

Thomas skrev:
SBT skrev:Godt nytår

-hvis man da kan skrive dette, når man ser på hvorledes det står til med økonomien.

Jeg har undret mig over at der kan komme på tale at der skal ske en yderligere rentestigning i DK, da der nu er "kommet" gang i væksten.

MEN er der ikke tale om, at lagre rundt omkring nu skal fyldes op igen, op derved kommer der gang i produktionen midlertidigt, da der ikke er tale om organisk vækst.

Hvad er jeres kommentarer til at en rentestigning er kommet på tale her i 2016?

Ps jeg har fastforrentet lån……..men følger med i hvorledes renten  udvikler sig.

Tak,
SBT.

Lageropfyldninger er der ikke.s
Det, der skal til er, at bankerne bliver nødt til at sælge deres beholdninger af obligationer, som de har købt af sig selv - og det sker ikke. Så renten forbliver nok lav. Det er landbruget, der skal reddes først.
Hvis realkreditobligationen skal reddes, så knækker bankerne.

Godt nok er indskudsbevisrenten hævet fra -0,75% til 0,65%; men til gengæld halveres foliorammen fra 60 mia. til 30 mia.
Hermed tvinges en større sum fra folio ind på indskudsbeviser. Rent faktisk kommer Danske Bank, Nordea og Nykredit til at betale mere for deres spekulative likviditet.

Likviditetsforrentning for 200 mia. kr.

Folioramme 0%6030
Indskudsbeviser140 mia.170
rente-0,75%-0,65
netto forrentning i mia./år-1,05-1,105

Netto 100 mio.kr. pr. år for Danske Bank og Nordea. Formentlig skubber de likviditeten over på andre banker for at udnytte deres likviditetsrammer. Det bliver dyrere nu. Et gæt er: Indlånet i de andre banker er vel en rente på -0,1%.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sker der noget med renten her i 2016 i DK Empty Sv: Sker der noget med renten her i 2016 i DK

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum