Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

ATP har opgivet boligmarkedet.

2 deltagere

Go down

ATP har opgivet boligmarkedet. Empty ATP har opgivet boligmarkedet.

Indlæg af Thomas Tors Okt 13, 2011 3:46 am

motorveje
Ingen fremtid for realkredit.

Når fallitterne på udlejningsbyggeriet kommer, så vil ATP nok investere direkte - og ikke i realkreditobligationer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

ATP har opgivet boligmarkedet. Empty Sv: ATP har opgivet boligmarkedet.

Indlæg af doctor Tors Okt 13, 2011 4:16 pm

Faktisk kom jeg med det forslag for 3 år siden på Boligadebatten, at ATP skulle investere i infrastruktur i Danmark.

Hmmmmm - så har de ALLIGVEL hørt efter. Laughing

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

ATP har opgivet boligmarkedet. Empty Sv: ATP har opgivet boligmarkedet.

Indlæg af Thomas Tors Okt 13, 2011 5:02 pm

doctor skrev:Faktisk kom jeg med det forslag for 3 år siden på Boligadebatten, at ATP skulle investere i infrastruktur i Danmark.

Hmmmmm - så har de ALLIGVEL hørt efter. Laughing

Det kan bestemt ikke udelukkes! Rohde hører efter - uanset, hvem der snakker - bare ideen er god.

Nu har jeg før overfortolket ATP; men

1) En ting er afkastet fra investeringerne; men nok så væsentligt: Det vil sikre ATP den fortsatte beståen - det i den kommende tid, hvor alle pensionskasserne står til at blive skåret ned til rette størrelse.

2) Jeg tror bestemt ikke man fra ATP har opgivet boligmarkedet - bare ikke i sin nuværende form. Som det ser ud nu, er der masser af ejendomme til salg; men ikke til en fornuftig pris.
Det vil imidlertid ændre sig efterhånden som de gordiske knuder som Essex-gruppen bliver viklet op. Problemet er bare, at de priser, der kan give et afkast på 4% om året er for høje set med de lange briller.
Man må nemlig fremover regne med et betydeligt huslejetab - hvis man altså er klog.

3) Jeg tror heller ikke man har opgivet tanken om en reform af realkreditten. Problemet er her, at vi vel er nede på, at kun en fjerdedel af obligationsmassen kan siges at være værdipapirer - resten er mere eller mere inficeret flextumpelort. Det uhyggelige er, at de bestående banker (for nu at anvende en optimistisk tilgang) ikke har penge til at tage tabene.
Hvordan det ser ud på den anden side af nationaliseringen - det har jeg svært ved at overskue p.t.

4) Der er ikke nogen tvivl om, at FIH er en tikkende bombe under finanssektoren - i Finansrådets forståelse af denne - fordi FIH tager tab - de afskriver de yderligt liggende panter med pæn hastighed. De vil formentlig også være købere til nogle af engagementerne i Finansiel Stabilitet, der kan medvirke til at konsolidere debitorerne - det bliver et spørgsmål om pris.
Et misligholdt lån i en ejendom, hvor FIH har det inderste pant er brandfarligt for de andre banker. Købes dette udlån til en symbolsk pris, så vil debitor ryge på tvang - her vil FIH byde sit inderste pant - konstatere tabet på det yderlige pant, som aldrig i sin helhed er kommet ind på udlånsbogen.
Problemet for bankerne er så, at deres yderligt liggende tilgodehavender vil blive tabt. Det vil så rive en kaskade af tab med sig. Bankerne kan nemlig ikke blive ved, at betale renter og afdrag på FIH's tilgodehavender for at undgå tvangsauktioner.
Det skulle ikke undre mig det bitreste, hvis FIH snakker med nogle af de små banker med yderlige pant i f.eks. Essex-groups portefølje - om en overtagelse (til en stærkt reduceret pris) - penge, der ellers for den lille bank er totalt tabt.
F.eks. Danske Bank kan så blive nød til at byde en helt pæn pris for den fordring - bare for at holde låget på en gang konkurser i milliardklassen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

ATP har opgivet boligmarkedet. Empty Sv: ATP har opgivet boligmarkedet.

Indlæg af doctor Tors Okt 13, 2011 10:35 pm

Vedr. punkt 1.
Der skal nogle gode samfundsmæssige gerninger med godt afkast til fra ATP, hvis de fortsat skal forsvare at vi arbejdsgivere skal sidde og administrere småbeløbene. Men det var ikke lige den vinkel du mente vel?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

ATP har opgivet boligmarkedet. Empty Sv: ATP har opgivet boligmarkedet.

Indlæg af Thomas Fre Okt 14, 2011 4:32 am

doctor skrev:Vedr. punkt 1.
Der skal nogle gode samfundsmæssige gerninger med godt afkast til fra ATP, hvis de fortsat skal forsvare at vi arbejdsgivere skal sidde og administrere småbeløbene. Men det var ikke lige den vinkel du mente vel?
Både ja og nej.


Det minder mig om historien om Thomas Alva Edison, der spillede idiot som dreng. Man tilbød ham valget mellem en 5 cent og en 10 cent. HVER gang tog han 5 centen - og folk grinede ad ham.
Så spurgte en behjertet sjæl, hvorfor han ikke tog 10 centen.
Svaret var: "Jo, så lavede de ikke det nummer igen."

Men ud fra praktisk erfaring kan jeg sige: Glem den administration. Det er småting, når først lønsystemet kører.

Nu er det sådan, at dels får man nogle ret gode tal ud af ATP, dels får man et lille supplement, som ingen gider beskatte væk, når man er pensionist, dels kan ATP se på det langsigtede afkast og ikke være i hænderne på grådige spekulanter i banker og blandt pensionssparere.

Når man så ikke smider pengene væk, så bliver det til en betydelig formue.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

ATP har opgivet boligmarkedet. Empty Sv: ATP har opgivet boligmarkedet.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum