Piranha
Side 2 af 2
Side 2 af 2 • 1, 2
Øvelse Brave Lion i Oksbøl
Læg mærke til dozer bladet.
Så vidt jeg kan se, så går den øvelse ud på, at se hvad det tager at holde et terræn passabelt. Når en tung bataljon har vadet igennem, så har en grusvej det sjældent alt for godt. Det bliver så problematisk når de skal genforsynes.
Tilsyneladende vil man også bruge M113 som lastbil.
En ting er at våbenarterne kan følges ad; men det nytter ikke meget, hvis de ikke kan holdes forsynet!
M113 er kendt for, at kunne komme gennem sne (f.eks.), når intet andet kan. Den har så efter dagens standard ikke nogen videre beskyttelse - så kan man bruge den, hvor en sådan beskyttelse ikke er nødvendig. Jeg formoder også, at ingeniørerne bruger dem til håndværktøj o.lign.
Så vidt jeg kan se, så går den øvelse ud på, at se hvad det tager at holde et terræn passabelt. Når en tung bataljon har vadet igennem, så har en grusvej det sjældent alt for godt. Det bliver så problematisk når de skal genforsynes.
Tilsyneladende vil man også bruge M113 som lastbil.
En ting er at våbenarterne kan følges ad; men det nytter ikke meget, hvis de ikke kan holdes forsynet!
M113 er kendt for, at kunne komme gennem sne (f.eks.), når intet andet kan. Den har så efter dagens standard ikke nogen videre beskyttelse - så kan man bruge den, hvor en sådan beskyttelse ikke er nødvendig. Jeg formoder også, at ingeniørerne bruger dem til håndværktøj o.lign.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Stryker i Dragoon Ready 2021.
Fantastisk som det er lykkedes dem at få den til at slæbe røven.
Sagen er, at man har ombygget et stort antal Stryker - bla. til at tage en 105 mm. kanon - i et tårn. Tårnet (ses ikke her) er desuden anbragt langt tilbage. I en kampvogn vejer kanon med tårn noget, der minder om 1/4 - 1/3 af vognens vægt.
Når en Stryker parkerer så vender den tårnet bagud - udmærket hvis man vil have et depressionsskud.
Jeg tror ganske enkelt ikke, der har været tid til at gøre det på anden måde - selvom jeg ikke giver meget for Stryker på isglatte veje - tyngdepunket kommer ganske enkelt for langt tilbage - og hjulbasis er ikke lang nok til at give stabilitet.
Det er faktisk grunden til, at jeg tror man vil prøve at få en 105 mm på Piranha og anvende en fast indstilling som på Stridsvagn 103. Jo mere, jeg ser, så tror jeg, at det bliver løsningen på Piranha V:
Men det er jo altsammen mine feberfantasier?
Sagen er, at man har ombygget et stort antal Stryker - bla. til at tage en 105 mm. kanon - i et tårn. Tårnet (ses ikke her) er desuden anbragt langt tilbage. I en kampvogn vejer kanon med tårn noget, der minder om 1/4 - 1/3 af vognens vægt.
Når en Stryker parkerer så vender den tårnet bagud - udmærket hvis man vil have et depressionsskud.
Jeg tror ganske enkelt ikke, der har været tid til at gøre det på anden måde - selvom jeg ikke giver meget for Stryker på isglatte veje - tyngdepunket kommer ganske enkelt for langt tilbage - og hjulbasis er ikke lang nok til at give stabilitet.
Det er faktisk grunden til, at jeg tror man vil prøve at få en 105 mm på Piranha og anvende en fast indstilling som på Stridsvagn 103. Jo mere, jeg ser, så tror jeg, at det bliver løsningen på Piranha V:
- Når man alligevel har begrænset sideretningsfrihed og skal skyde bagud, så kunne man lige så bolte kanonen fast i længderetningen.
- Piranha V styrer på de to forreste hjulpar - hvilket Stryker også gør; men Piranha V styrer også kontra på det bagerste hjulpar,
Det giver en venderadius, der er mindre end tårnradius på en tårnaffuteret 105 mm kanon - og så er man ikke i fare for at vælte. - Den eneste anden med medstyrende baghjul, jeg har set er den tyrkiske FNSS PARS 8^8. Har man én gang set en tyrkisk bjergvej (og ja, det har jeg - oven i købet en, hvor en camyonlet skattede ud over kanten), så forstår man hvorfor.
På den danske video ser man, at den manglende stabilitet på grund af kort hjulbasis klares på to måder. A) anti-skid bremser, så den ikke snurrer rundt på glat vej. B) Baghjulsstyringen kobles fra ved hastigheder over 20 km/t. - Der er plads bagi til 120 mm morter.
Man bemærker, at lemmene lukker uens op i styrbords side, hvor man har placeret maskingeværet - 12,7mm. Derfor tror jeg også, at den kommer med en 155 mm haubitzer. Evt. med et par spader agtersk. Noget tyder på, at man kan lægge løbet ned i længderetningen? - Mman lægger mærke til (på den første video), at infanterikampkøretøjet faktisk er ret næsetungt: Hvilket ikke er mærkeligt med den motorplacering; men det gør at vægt - inden for rimelighedernes grænse - bagi ikke skulle være et problem. Pointen er, at mandskabet under skydning ikke forlader vognen.
- Maskingeværtårnet tror jeg er lidt af en tilsnigelse - det virker vel højt (MEGET højt) - lidt af en Georg Gearløs modifikation. Derfor tror jeg, at man vil indbygge den 25 mm Oerlikon, som man anskaffede til M113 - indtil, man blev klogere - M113 er for let til den pedro. En Piranha vejer 2-3 gange mere.
Men det er jo altsammen mine feberfantasier?
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Nu var jeg nedladende omkring maskingeværet.
Thomas skrev:Fantastisk som det er lykkedes dem at få den til at slæbe røven.
....
- ..
- ..
- ..
- ..
- ..
- Maskingeværtårnet tror jeg er lidt af en tilsnigelse - det virker vel højt (MEGET højt) - lidt af en Georg Gearløs modifikation. Derfor tror jeg, at man vil indbygge den 25 mm Oerlikon, som man anskaffede til M113 - indtil, man blev klogere - M113 er for let til den pedro. En Piranha vejer 2-3 gange mere.
....
Men det er nok udmærket til lastbilerne?
Her er problemet, at maskingeværet skal være så højt placeret, at det kan skyde hen over lasten. At jeg så vil fastholde, at det nok bør være MG62 har flg. begrundelse:
- Når overkonstabel Fjollerup af sædvanlig vanvare beskyder kollegerne, så sker der næppe noget ved det! Den beskyttelse, som vognen har, er nok for geværprojektiler.
- MG62 halvlåste bundstykke (roller delayed) er brutalt nok til at hive et langt bælte med sig - der skal to bælter på 250 skud hver igennem inden der skal skiftes pibe. Fortsætter man er der risiko for cook-off.
- Den brutalitet er grunden til at maskingeværet er svært at kontrollere ved lange byger.
- Det vigtigste ved luftangreb er at smide en masse kugler i luften, hvis 1% rammer, så er det godt - og det er med MG62 afsindige kadance NOK.
- Førerhuset skal være højt, som man ser, så skal man kunne køre på en mine uden alvorlige skader på mandskabet.
- Maskingeværet skal være anbragt sådan, at det kan eleveres højt nok - og samtidig skal man kunne genlade og skifte pibe. Samtidigt skal maskingeværet kunne deprimeres tilstrækkeligt til at rydde vejen for skolelærere og andet affald.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Forcering af grøft!
Det er Piranha V svaghed:
Den er næsetung og har en kort hjulbasis. Det giver den en rimelig stabilitet og fantastisk manøvre-evne: Se bare den 3 punkts vending på en snæver skovvej på en firsporet vej vil den slet ikke behøve at bakke - selv med skovlen, overkonstabel Fjotterup, ved rattet.
Prisen for et kort og bredt køretøj. Det er også forklaringen på, hvorfor 1. verdenskrigs tanks havde det store overhæng foran, der gav dem en nærmest "ruder-formet" i sideprofil (ellers kunne de ikke forcere skyttegrave) - vognens længde bliver således den længste diagonal i rhomben. Det er så lidt for specialiseret i dag.
Så fik vi også forklaringen på det lidt mærkelige dozerblad på én af vognene i delingen. Den skal også bære en facine, som kan væltes ud i mindre grøfter - så det ikke bliver en korps-beslutning at forcere mindre grøfter. Om ikke andet så kan den efterfølgende vogn med træktovene fungere som modhold - og selv blive trukket op på den anden side.
Selve facinen kan laves på et kvarters arbejde med en motorsav i en skov.
Det er også interessant at se, at der er en broslagningsvogn med. Måske ser vi Piranha V med Schnellbrücke? På delingsniveau? Eller i det mindste kompagni-niveau direkte under KC.
Den er næsetung og har en kort hjulbasis. Det giver den en rimelig stabilitet og fantastisk manøvre-evne: Se bare den 3 punkts vending på en snæver skovvej på en firsporet vej vil den slet ikke behøve at bakke - selv med skovlen, overkonstabel Fjotterup, ved rattet.
Prisen for et kort og bredt køretøj. Det er også forklaringen på, hvorfor 1. verdenskrigs tanks havde det store overhæng foran, der gav dem en nærmest "ruder-formet" i sideprofil (ellers kunne de ikke forcere skyttegrave) - vognens længde bliver således den længste diagonal i rhomben. Det er så lidt for specialiseret i dag.
Så fik vi også forklaringen på det lidt mærkelige dozerblad på én af vognene i delingen. Den skal også bære en facine, som kan væltes ud i mindre grøfter - så det ikke bliver en korps-beslutning at forcere mindre grøfter. Om ikke andet så kan den efterfølgende vogn med træktovene fungere som modhold - og selv blive trukket op på den anden side.
Selve facinen kan laves på et kvarters arbejde med en motorsav i en skov.
Det er også interessant at se, at der er en broslagningsvogn med. Måske ser vi Piranha V med Schnellbrücke? På delingsniveau? Eller i det mindste kompagni-niveau direkte under KC.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Danmark sender Piranha III til Ukraine?
Der må komme en supplementsordre på Piranha V?
Nu er det nye anlæg i Kreuzlingen vel også kommet i sving?
Nu er det nye anlæg i Kreuzlingen vel også kommet i sving?
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Så nåede det nettet:
Thomas skrev:Der må komme en supplementsordre på Piranha V?
Nu er det nye anlæg i Kreuzlingen vel også kommet i sving?
Piranha IIIC til Ukraine fra Danmark.
De går formentlig gennem Polen???
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Skyranger
på Piranha chassis.
Nærluftforsvaret af brigaden har altid været et svagt punkt. Jeg husker, hvordan en briefing af en general for 40 år siden, hvor spørgsmålet var, hvorfor man ikke anskaffede Gepard. Svaret var helt enkelt, at de kostede 5 gange så meget som en kampvogn, så hvis man anskaffede Gepard var der ikke råd til de kampvogne den skulle beskytte.
I stedet gik man ind for Redeye og Stinger. Udmærkede; men gave ikke mandskabet nogen som helst beskyttelse.
Hvis de prototyper virker på Piranha, så er vi jo i gang med at kikke på Leopard 1 chassier og de HAR en tårnkrans, så man får så Gepard's effektivitet meget billigere. De Leopard 1 er jo købt og betalt. De kan også vedligeholdes.
En Leopard 1 vejer 43 tons og ca. 1/3 er vægten af tårnet - dvs. 14 tons. Skyranger vejer 3½ tons (måske lidt mere med genladningsammunition også til missilerne). Så afflæskes kareten med 10 tons. Det kan man kalde at lette badevægten og beholde beskyttelsen.
Nærluftforsvaret af brigaden har altid været et svagt punkt. Jeg husker, hvordan en briefing af en general for 40 år siden, hvor spørgsmålet var, hvorfor man ikke anskaffede Gepard. Svaret var helt enkelt, at de kostede 5 gange så meget som en kampvogn, så hvis man anskaffede Gepard var der ikke råd til de kampvogne den skulle beskytte.
I stedet gik man ind for Redeye og Stinger. Udmærkede; men gave ikke mandskabet nogen som helst beskyttelse.
Hvis de prototyper virker på Piranha, så er vi jo i gang med at kikke på Leopard 1 chassier og de HAR en tårnkrans, så man får så Gepard's effektivitet meget billigere. De Leopard 1 er jo købt og betalt. De kan også vedligeholdes.
En Leopard 1 vejer 43 tons og ca. 1/3 er vægten af tårnet - dvs. 14 tons. Skyranger vejer 3½ tons (måske lidt mere med genladningsammunition også til missilerne). Så afflæskes kareten med 10 tons. Det kan man kalde at lette badevægten og beholde beskyttelsen.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 2 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Piranha tank?
» 105 mm på Piranha V og Hercules.
» Hvad er det, der sker?
» Lars Løkke, forsvarsforlig og Piranha 5!
» Schweiz og EU
» 105 mm på Piranha V og Hercules.
» Hvad er det, der sker?
» Lars Løkke, forsvarsforlig og Piranha 5!
» Schweiz og EU
Side 2 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum