Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta FEB 15

3 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Valuta FEB 15 Empty Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Man Feb 02, 2015 4:59 pm

Det er langt fra entydigt.

Tilsyneladende er der begyndt en tilbagestrømning fra USD til YEN - og det er et kryds med ret store beløb. De synes som om det forhold er stabiliseret - men det kan hurtigt ændre sig. Det skulle så betyde flere USD i omløb; men det tyder faldet i de andre valutaer ikke på - altså AUD, CAD - ligger stabiliseret ifht EUR.

Nordea og Danske Banks "Lille Nordiske Krig" kan åbenbart ikke finde ud af om bælterne er frosset til eller ej. Netto stillingen i Nationalbank er hysteriske 200 mia. Det er lidt svært at hæfte lid til bankernes pladder, når man på en måned ser en fordobling af indestående til 200 mia.

Tilsyneladende har man fra Nationalbankens side gjort det, at man ikke sælger valuta; men bankerne kan få lov til at parkere i indskudsbeviser og så ser man om det ikke vender - og man kan købe DKK tilbage billigt.

Uden at kende Nationalbankens interne overvejelser, så ville det ikke undre, hvis man overvejer indskudsbeviser med flere løbetider og rammer for indskudsbeviser - bare sådan, at det kan komme til at gøre rigtigt nas på bankerne at fjolle rundt som de gør.

Nu får vi se hvilke ændringer, der kommer med konvertering til fast forrentede annuiteter. Jeg tvivler på det store, for der må være rigtig mange penge i USD, der bare venter på at vende hjem - det tyder det også på med de ekstremt lave renter, hvor man taler om at åbne 1½% annuiteter; man køber hvad der er og blæser på kursen.
Der er nogle banker, hvor likviditeten virkelig strammer til - 100 mia. hevet ud på en måned kan ikke undgå at afstedkomme neglebidning.
Jeg har svært ved at se bankerne skaffe sig likviditet på anden måde end at få konverteret flexlort til fast forrentede annuiteter.
Det vil så kræve en finansiering af lån ud over 80% af en eller anden realistisk ejendomsværdi: Det er som bekendt noget, man kun kan tabe penge på - men Gud, hvor tigger bankerne om det.

Det andet spændende er om landbruget bliver ordentligt refinansieret og bankerne får forvandlet nedskrivninger til afskrivninger så det sindssyge gyngen frem og tilbage med nedskrivninger og tilbageførsler kan få en ende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 2/2

Indlæg af Thomas Man Feb 02, 2015 7:13 pm

For nu at fuldstændiggøre billedet (sådan da) liger olie og hopper og danser mellem WTI 43 og 51 USD/brl. Brent er nogenlunde det samme. Problemet er bare, at der tilsyneladende er meget lille handel. Lagrene er fulde og behovet dækket.
Guld og sølv ligge også vildt overvurderet hhv. 1275 USD/oz og 17 USD/oz. Det noget sløvere kobber ligger i 2½ USD/lb - rimeligt lavt ifht. for et par måneder siden, hvor det var i 3 USD/lb.
Hvad den reelle efterspørgsel/forbrug på kobber er aner jeg ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 3/2

Indlæg af Thomas Tirs Feb 03, 2015 5:10 pm

Så faldt USD en smule - rimeligt forudsigeligt - det er timingen, der kan være lidt knas med. Australien har sænket renten! AUD kunne ikke komme hurtigt nok ned.

Det er altså noget pjat, at bankerne har skullet låne 35 mia. DKK af Nationalbanken over nytåret for at spekulere mod den danske krone.

Det er såmænd fint nok, hvis belåningsgrundlaget er fast forrentede annuiteter, de kan jo sælges, hvad flexlort ikke kan.

Men ellers går NOK og SEK i forudsigelig spagat: NOK stiger og SEK falder. Der skal jo finansieres tab i Norge. Så er det bare uheldig for Nordea, at kontanterne er låst inde på indskudsbeviser i Nationalbanken. Det bør da være noget, man kan benytte noget mere: Banksvin: Indsæt likviditeten i Nationalbanken, så vil man overveje, hvor meget af den I ser igen!

Den med at købe statsobligationer - den går ikke! Der er nemlig ikke nogen at købe, så I må høvle dem ind på indskudsbeviser. De indskudsbeviser er lidt sværere at belåne og handle.

Jeg mener det faktisk alvorligt med flere typer indskudsbeviser med forskellig løbetid - og strafrenter, der gør nas!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 3/2 Hold da kæft mand!

Indlæg af Thomas Tirs Feb 03, 2015 6:11 pm

Der fløj lige 50 mia. ind på nettostillingen i Nationalbanken.

Fuldstændig sindssygt tal på 250 mia.! Det har med afstand aldrig været mere!

Der er købt valuta for 106 mia! I Januar! Bare det ikke er svenske kroner - det er jo spændeskiver og matadorpenge!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Tirs Feb 03, 2015 6:36 pm

Thomas skrev:Der fløj lige 50 mia. ind på nettostillingen i Nationalbanken.

Fuldstændig sindssygt tal på 250 mia.! Det har med afstand aldrig været mere!

Der er købt valuta for 106 mia! I Januar! Bare det ikke er svenske kroner - det er jo spændeskiver og matadorpenge!

Riksbanken betaler EU forud. Mens SEK endnu rygtevis kan siges at have en værdi.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Tirs Feb 03, 2015 7:33 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:Der fløj lige 50 mia. ind på nettostillingen i Nationalbanken.

Fuldstændig sindssygt tal på 250 mia.! Det har med afstand aldrig været mere!

Der er købt valuta for 106 mia! I Januar! Bare det ikke er svenske kroner - det er jo spændeskiver og matadorpenge!

Riksbanken betaler EU forud. Mens SEK endnu rygtevis kan siges at have en værdi.

Nu falder USD ifht EUR - ret meget.

Det haster vist med den sænkning af indlånsrenten!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Nu venter vi bare at konsekvenserne melder sig

Indlæg af Thomas Ons Feb 04, 2015 8:21 am

Thomas skrev:
Thomas skrev:
Thomas skrev:Der fløj lige 50 mia. ind på nettostillingen i Nationalbanken.

Fuldstændig sindssygt tal på 250 mia.! Det har med afstand aldrig været mere!

Der er købt valuta for 106 mia! I Januar! Bare det ikke er svenske kroner - det er jo spændeskiver og matadorpenge!

Riksbanken betaler EU forud. Mens SEK endnu rygtevis kan siges at have en værdi.

Nu falder USD ifht EUR - ret meget.

Det haster vist med den sænkning af indlånsrenten!

De bliver ikke sjove for bankerne. Problemet er hvor meget, der rent faktisk bliver i fast forrentede annuiteter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 5/2

Indlæg af Thomas Tors Feb 05, 2015 8:11 am

Der er lidt roderi med USD og Grækenland for tiden - men det er nok ikke så interessant, for det ved vi nogenlunde, hvordan det kommer til at ende.

Nej, det langt mere lokalt interessante er, hvor og hvordan hammeren kommer til at falde over Danske Bank og Nordea, for det svineri hen over nytår, det kommer ikke til at forblive ustraffet. At Danske Bank trækker sig ud af Irland og Baltikum vil nok løse likviditetsproblemet på rimelig kort sigt; men det løser ikke soliditetsproblemet - altså at både Danske Bank og Nordea reelt er fallit.
Det kan da godt være, at man "trækker sig ud" - men det sker med efterladte garantier. Der vil komme en restrukturering i Irland, hvor Danske Bank kommer til at betale sin brutale del.

Det er så et nødvendigt første stade til at smide Nordea ud af Danmark og fjerne Danske Bank fra andet end udlejning til fallerede flextumper.

Spørgsmålet er hvordan tilslutningen til Bankunionen og euroen kommer til at foregå.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 5/2

Indlæg af Thomas Tors Feb 05, 2015 6:16 pm

Det er ikke morsomt, det er barokt!

Den såkaldte stooooore omveksling lader ikke til at være nogen succes! Der er blevet indfriet obligationer, nu kan man ikke sælge afløserne! IKKE ENGANG til sig selv. Danske Bank har INGEN likviditet, hvorfor de IGEN tyr til at lave "teknisk fejl" på Dankortet.

Der er buret 275 mia. inde på nettostillingen. Der er kun én vej: Kridterne sælger deres lort med tab! Som Nykredit sviner med pengene, så kunne de jo have solgt til en lavere kurs end den de købte af sig selv for.

Valutareserve på 550 mia.! Helt godnat!

Er der for Helvede ikke en behjertet sjæl, der vil aflive Nordea-aben i Nykredit?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Tors Feb 05, 2015 7:04 pm

Thomas skrev:Det er ikke morsomt, det er barokt!

Den såkaldte stooooore omveksling lader ikke til at være nogen succes! Der er blevet indfriet obligationer, nu kan man ikke sælge afløserne! IKKE ENGANG til sig selv. Danske Bank har INGEN likviditet, hvorfor de IGEN tyr til at lave "teknisk fejl" på Dankortet.

Der er buret 275 mia. inde på nettostillingen. Der er kun én vej: Kridterne sælger deres lort med tab! Som Nykredit sviner med pengene, så kunne de jo have solgt til en lavere kurs end den de købte af sig selv for.

Valutareserve på 550 mia.! Helt godnat!

Er der for Helvede ikke en behjertet sjæl, der vil aflive Nordea-aben i Nykredit?
Nordeas "Onde Helge" er begyndt at pisse i bukserne. Nu brænder banksvinet sig på eget flexlort!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 6/2

Indlæg af Thomas Fre Feb 06, 2015 9:21 pm

Hold da kæft: En nettostilling på 280 mia.!
Vi må vist hellere give indskudsbevisrenten et smask til! Eller indføre indskudsbevisrammer, så de penge er bundet mindst en måned.

Så Du vil gerne sælge en mia. USD? S'gerne - skal jeg sætte dem direkte på indskudbeviser? Der er jo lissom dækning for nogle af dem.

EUR stiger - eller USD falder.

Det vi venter på er, at Rusland igen er tvunget til at sælge olie fordi, der er lån i EUR/USD, der skal indfries.

Man overser totalt, at DKK er blevet voldsomt devalueret ifht. USD som følge af man følger EUR. Det giver så ikke Danmark en konkurrencefordel i sig selv; men det hjælper sgu på vores kunders afsætning - specielt med udsigt til yderligere olieprisfald.

APM er såmænd også glad, det gør godt nok olien billigere; men så bliver det også billigere at sejle. Man kan bare øge farten, så stiger kapaciteten og det samme skib og besætning flytter større mængder og får flere penge i kassen - raterne er godt nok lave; men så må man jo sejle lidt hurtigere - det koster jo tilsyneladende ikke noget!
Så er der også oliefelter, der bliver billigere. Med billigere boreudstyr, så kunne det jo være, at der var visse vandretboringer, der trods alt blev interessante.

Olieprisen stiger? Eller gør den? Gad vide, hvor meget, der handles: Jeg tror køberne afventer Ruslands tørre lommesmerter. Det ville jeg gøre.

Guldprisen falder svagt, så der er nok nogen, der mangler USD til at massere den op. ZAR stiger fra et lavt niveau, så mon ikke guldindvinding kan svare sig?

Men - igen - det er ikke DKK, der er ved at gå ovenud: Det er SEK, der er på vej i kloakken.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af doctor Lør Feb 07, 2015 4:09 pm

Jeg har en indrømmelse. Jeg tog gruelig fejl. Jeg efterlyste et exit 0-rentescenariet. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forstillet mig negative renter. Hvor langt kan vi komme ned. Vel ikke længere end -100 % eller hvad?

Men så skulle problemet til gengæld også være løst, så vidt jeg kan udregne.

Suspect

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Lør Feb 07, 2015 6:07 pm

doctor skrev:Jeg har en indrømmelse. Jeg tog gruelig fejl. Jeg efterlyste et exit 0-rentescenariet. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forstillet mig negative renter. Hvor langt kan vi komme ned. Vel ikke længere end -100 % eller hvad?  

Men så skulle problemet til gengæld også være løst, så vidt jeg kan udregne.

Suspect

Næh... det bliver det ikke, for "nogen" må jo købe de obligationer - og det er jo bankerne, der køber eget flexlort. De havde jo lige regnet med at låne pengene i udlandet og tjene gevaldigt på en kroneopskrivning.

Hvis vi ser på CHF så steg den 22½% fra 620 og ligger p.t. i plus 13%.

Problemet er jo bare, at bankerne har lånt pengene - antagelig til en rente ikke så lidt over 0% - og lige så snart salgsbølgen af "fremmed" valuta - antagelig SEK (Riksbanken har nemlig ikke nogle DKK i valutareserven); men også USD. Denne "fremmede" valuta blev så købt til den faste kurs og lagt på indskudsbeviser.

Det andet, der skete var, at i forbindelse med refinansieringen, så fik investorerne deres penge, som de omgående købte amerikanske statsobligationer (formentlig - dem er der, som faste læsere vil vide, ikke alene mange af - der er rigtigt mange.) for pengene og hjalp med at tilfredsstille efterspørgslen. Tro mig: Det kommer pensionskasserne til at tjene rigtigt godt på, for USD står højt - og vil ikke rigtigt komme ned.

Da det så er sket, så bliver alle de rare USD og SEK lagt ned i hvælvingen i små pæne bunker med sløjfe på - dem ser bankerne ikke foreløbig - de opbevares mod et (endnu) beskedent honorar, så de ikke løber nogen steder.

Problemet er imidlertid for bankerne, at de penge, de har lånt skal betales tilbage - eller refinansieres til en væsentlig højere rente og nu skal der rigtigt mange kroner til at købe de penge med sløjfe på.
Det er så hvad det er; men nu ligger bankerne med deres egne obligationer, som er usælgelige:
Kreditforeningen yder f.eks. flextumpen lånet til kurs 95 og sælger først, når nogen byder kurs 96-97. Nu er sagen imidlertid, at bankerne har købt til kurs 100. De skal nu betale deres dyre dollarlån tilbage og skal købe dollar, der mod forventning ikke er blevet billigere. Så kan de jo bare sælge deres obligationer? Tjo.... men der ikke nogen, der vil give mere end kurs 94 for dem - de har nemlig disponeret til anden side!!!

Investorerne VIL jo ikke røre ved flexlort! Så på et tidspunkt, så bliver banksvinene nødt til at sælge obligationerne til, hvad de nu kan få for dem.

Dette her rammer banksvinene på det grusomste - kan Du forstå, hvorfor Rohde har svært ved at tørre grinet af fjæset (Nordea meldte ud om et overskud - dumt! Meget, meget DUMT!). Derfor har jeg taget den seneste bølge af klakører rimelig roligt. Jeg vidste ikke, hvad det trak op til præcist; men et eller andet var i gære med alle de pengepolitiske udlån over nytår!

Nu har Rohde samme vane som jeg: Nemlig kun at komme med gode råd, når han er helt sikker på, at de ikke bliver fulgt!
Jeg lagde mærke til hans tale til Finansrådet, der mildest talt var præget af irritation. Derfor:

Der er spidstegt banksvin til alle!

Min rolle indskrænker sig til den beskedne, at opholde mig på sofaen og komme med opmuntrende tilråb. F.eks. "Hæng Dig i sommerhuset!", "Hop ud fra Storebæltsbroen" - som om det skulle være en tragedie! Det er noget fandens griseri - det er, hvad det er!

Men boligejerne er komplet ligegyldige: Der bliver jo ikke handlet noget til de priser, der angives, alligevel - jo, en stråmand eller to kan måske komme i klemme; men det kan jeg leve med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 9/2

Indlæg af Thomas Man Feb 09, 2015 3:34 am

Nu falder guldprisen en anelse: Er Rusland ved at løbe tør - igen - for hård valuta?

Det jeg venter på er bøden til Gazprom og beslaglæggelsen af Mistral-klasser og Condor, som jeg tror er det egentlige debatemne mellem Putin, Merkel og Hollande: Putin har et problem med bestikkelsen til Gazprom.

Tyder på, at olieprisen står til næste hug.

Det tyder på, at Nord Korea skyder sig tom.

Dermed en forberedelse til et guldprishug.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty "Markedet" tror ikke på fastkurspolitikken.

Indlæg af Thomas Man Feb 09, 2015 2:02 pm

Thomas skrev:Nu falder guldprisen en anelse: Er Rusland ved at løbe tør - igen - for hård valuta?

Det jeg venter på er bøden til Gazprom og beslaglæggelsen af Mistral-klasser og Condor, som jeg tror er det egentlige debatemne mellem Putin, Merkel og Hollande: Putin har et problem med bestikkelsen til Gazprom.

Tyder på, at olieprisen står til næste hug.

Det tyder på, at Nord Korea skyder sig tom.

Dermed en forberedelse til et guldprishug.


Det kan være de får ret; men....

Jeg véd ikke hvor meget man har købt her på det seneste; men hvis "markedet" ikke får ret, så er der nogle banksvin, der får røven så grusomt i klemme.

Problemet er nu nok så meget, at NOK og SEK bevæger sig hver sin vej - frem for at kronen gør noget - udtalelsen fra SEB tyder på, at det er svenskerne, der er ved at gå ned. Det giver så en vanskelig situation for Danmark, fordi DKK er fanget i bølgegangen mellem to katastrofer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 9/2 fortsat.

Indlæg af Thomas Man Feb 09, 2015 6:20 pm

Nettostillingen oppe på 288 mia.; men det er mest opfyldning af folio-konti rundt omkring - alt for at undgå indskudsbeviser.

EUR er generelt styrket - ganske som den skal være - i løbet af dagen. Nationalbankens opkøb i dag er næppe mere end 5½ mia., hvilket i sammenhængen er skillemønt.
USD ganske svagt stækket ifht. EUR. Tilsyneladende har spekulanterne nu kastet sig over en opskrivning af GBP. Samlet er EUR blevet nedskrevet siden nytår med små 10% ifht. USD. Det er nok det, den skal være under hensyntagen til flugten ind i USD.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 13/2

Indlæg af Thomas Fre Feb 13, 2015 11:55 pm

Det spændende ved valutaen er, hvornår bankerne bliver nødt til at strække våben og sælge ud af deres beholdninger af realkreditter - simpelt hen fordi de ikke har mere likviditet!

De realkreditter vil blive solgt til under den pris som man har købt dem til selv. Investorerne vil ikke betale for bankernes valutaspekulation.

På et tidspunkt vil bankerne komme i problemer med at låne penge. Indtil videre går det p.gr.a. Draghi's planer om uendelig kredit. Som det ser ud nu, så må de papirer, som nationalbanken køber - mod deponering af danske kroner på indskudsbeviser - endnu være af god kvalitet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af abbaratet Lør Feb 14, 2015 12:47 am

Hmm. lige en lille overvejelse.
Under forudsætning af at det lykkes Rodhe inden for nær fremtid at få skabt en forståelse i markedet for at man ikke fraviger fastkurspolitikken og at det bliver dyrt at satse på noget andet, vil der så ikke komme et tilbagesalg af dkk der siger spar to, eftersom fastkurspolitikken i stor stil er blevet håndhævet ved at trykke dkk og intervenere med disse?
Hvis så, Vil det så ikke skabe den stik modsatte situation at dkk kommer under pres i forhold til euro, nu blot med modsat fortegn? og må man så ikke forvente at Rodhe til den tid sætter rente OP for at forsvare kronen?
(ganske vist er valutareserven til den tid betragtelig, da man jo har købt euro for de trykte dkk, så man vil sikkert kunne holde kronen udelukkende ved at intervenere med de indkøbte euro, men den sidste måned synes at vise at Rodhe ikke kun spiller med en tangent af gangen)
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Lør Feb 14, 2015 8:32 am

abbaratet skrev:Hmm. lige en lille overvejelse.
Under forudsætning af at det lykkes Rodhe inden for nær fremtid at få skabt en forståelse i markedet for at man ikke fraviger fastkurspolitikken og at det bliver dyrt at satse på noget andet, vil der så ikke komme et tilbagesalg af dkk der siger spar to, eftersom fastkurspolitikken i stor stil er blevet håndhævet ved at trykke dkk og intervenere med disse?
Hvis så, Vil det så ikke skabe den stik modsatte situation at dkk kommer under pres i forhold til euro, nu blot med modsat fortegn? og må man så ikke forvente at Rodhe til den tid sætter rente OP for at forsvare kronen?
(ganske vist er valutareserven til den tid betragtelig, da man jo har købt euro for de trykte dkk, så man vil sikkert kunne holde kronen udelukkende ved at intervenere med de indkøbte euro, men den sidste måned synes at vise at Rohde ikke kun spiller med en tangent af gangen)

Lige præcis!

Nu kender jeg ikke valutareservens sammensætning på valuta. Jeg er nemlig bange for, at der er for mange spillemønter i den: Dvs. SEK.

Sagen er den, at de penge, der kan komme væltende tilbage skal have noget at købe. Her er realkreditterne formentlig løsningen. Problemet var her, at de kun kan sælges til en kurs som er væsentlig lavere end den de figurerer med i bankernes cigarkassesedler. Det var et problem indtil flexredningen, hvor flexlortets uomsættelighed ville resultere i en renteforhøjelse til boligejerne, som ville få skidtet til at bryde sammen omgående. Det hul er nu stoppet ved det, at stiger renten voldsomt, så forlænges løbetiden på flexlortet uden videre - principielt så længe det skal være.

Det betyder at tabet skal bæres af obligationsejerne, som er bankerne. Om de kan bære det tab? De påstår jo at være så velkapitaliserede, så det må de jo kunne? Det kan de så nok ikke; men det vil betyde - da der er tale om systemisk vigtige enheder - at ledelsen (hvis det er ordet?) fjernes mhp. en afvikling af de pågældende pengeinstitutter.
Den afvikling vil blive fra den "gode" side: Sådan at forstå, at de udlån, der kan klare sig bliver refinansieret - evt. i et nyt pengeinstitut - her mener jeg nyt, fordi de bestående har jo i virkeligheden ikke nogen egenkapital - og så er det udtrykt pænt. Nok tjener Nationalbanken penge på denne tåbelighed; men det er ikke i den krævede størrelsesorden.
For bankerne vil der være tale om, at for at forøge den mængde af debitorer, som de kan afgive, så vil den ynkelige egenkapital skulle bruges på at rekonstruere de mindst ringe af udlånene. Det vil efterlade de værste udlån i bankerne: Tabsdestillation.

Valutamæssigt vil tilbage strømningen af kapital i et vist omfang kunne kompenseres ved, at tabet ikke bliver på valutakursen; men på bankernes egenkapital. Her vil der blive tale om en model, der svarer til afviklingen i Irland.

Sagen er imidlertid nok så meget den, at presset ligger på Tulletåben og kronen (som den islandske) opgives som en fiktion. Det vil også betyde - for at redde realkreditsystemet - et ubetinget medlemskab af Bankunionen.

Men Du har ret: Det er svært at sige, hvordan den kapitaltilbagestrømning kommer til at forløbe - om ikke andet, så fordi USD/EUR kursen er vanvittig høj; eller rettere: USD er alt for højt noteret. Det kan betyde en kapitaltilbagestrømning af betydeligt omfang til f.eks. Japan, der efter de foretagne devalueringer så har værdipapirer, der ikke er uinteressante: Det er et spørgsmål om prisen på disse papirer - målt i USD altså.
Det tilbagesalg til investorerne kan - efter omstændighederne - blive ret så voldsomt: Det er noget Nationalbanken langt fra er herre over - endsige har nævneværdig indflydelse. Som det ser ud i øjeblikket, så er pengene formentlig rimelig komfortabelt parkeret i USD uden afkast.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 16/2

Indlæg af Thomas Man Feb 16, 2015 4:52 pm

Valutaerne er nogenlunde stabiliserede ifht hinanden.

RUB stiger en anelse - men nedlukningen af importen giver altså, at Rusland kan klare sig med færre USD. Det rammer jo kun de der ca. 15% af befolkningen - og det kan Putin udmærket leve med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 16/2

Indlæg af Thomas Man Feb 16, 2015 6:09 pm

Thomas skrev:Valutaerne er nogenlunde stabiliserede ifht hinanden.

RUB stiger en anelse - men nedlukningen af importen giver altså, at Rusland kan klare sig med færre USD. Det rammer jo kun de der ca. 15% af befolkningen - og det kan Putin udmærket leve med.

Lille bitte fald i nettostillingen - første i februar måned.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 17/2

Indlæg af Thomas Tirs Feb 17, 2015 7:47 pm

Der sker sådan set ikke det store. Men det er klart, at SEK og NOK bevæger sig i hver sin retning. DKK er midt i og holder kursen til EUR.

Det gør jo, at Tulletåben har et problem: Skal Danmark revaluere eller devaluere? Nej, vel! Så vi bliver, hvor vi er.

Tulletåben er som en hund, der køres til dyrlægen for aflivning. Den véd godt, at dette ender galt for den.

Men hold da kæft, det bliver dyrt for banksvinene - en nettostilling på 375 mia.

Nordea med enorme tab i Danmark og Danske Bank med ditto i Skåne. Danske har armen vredet rundt - et så kaldt "skåneærme". Mens Nordea er banksvin på spid. De modsat rettede interesser mht. valutakursen - ikke nok med det: Disse er også kommet ud af takt. Det er ikke sådan, når man jager kniven så dybt ryggen på konkurrenten, at man selv får den i maven: Meget ubehageligt og smertefuldt!

Nettostillingens 400 mia. - de må jo mangle et sted (flere steder) - købet af eget flexlort er dyrt. Negativ rente.

Der er kun én løsning: Man sælger flexlortet til investorerne - på udsalg. Jamen så stiger flexrenten? Nææææhhh, der var jo en lille flexredning for et halvt års tid siden. Det her, det bliver direkte tab på banksvinenes bundlinie.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 17/2 Nordea

Indlæg af Thomas Tirs Feb 17, 2015 8:27 pm

Thomas skrev:Der sker sådan set ikke det store. Men det er klart, at SEK og NOK bevæger sig i hver sin retning. DKK er midt i og holder kursen til EUR.

Det gør jo, at Tulletåben har et problem: Skal Danmark revaluere eller devaluere? Nej, vel! Så vi bliver, hvor vi er.

Tulletåben er som en hund, der køres til dyrlægen for aflivning. Den véd godt, at dette ender galt for den.

Men hold da kæft, det bliver dyrt for banksvinene - en nettostilling på 375 mia.

Nordea med enorme tab i Danmark og Danske Bank med ditto i Skåne. Danske har armen vredet rundt - et så kaldt "skåneærme". Mens Nordea er banksvin på spid. De modsat rettede interesser mht. valutakursen - ikke nok med det: Disse er også kommet ud af takt. Det er ikke sådan, når man jager kniven så dybt ryggen på konkurrenten, at man selv får den i maven: Meget ubehageligt og smertefuldt!

Nettostillingens 400 mia. - de må jo mangle et sted (flere steder) - købet af eget flexlort er dyrt. Negativ rente.

Der er kun én løsning: Man sælger flexlortet til investorerne - på udsalg. Jamen så stiger flexrenten? Nææææhhh, der var jo en lille flexredning for et halvt års tid siden. Det her, det bliver direkte tab på banksvinenes bundlinie.

Presset på DKK aftager.

SEK stiger - Nordea må have nogle heftige lån i SEK, som nu skal betales tilbage. Hvor pengene til deres kurspleje skal komme fra - det er lidt svært at se: Der er vel kun én mulighed: Sælge fast forrentede annuiteter til investorerne - med tab! Ikke bare på obligationerne; men på bankudlånet til landbruget: Det bliver dyrt - meget, meget dyrt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty 18/2

Indlæg af Thomas Ons Feb 18, 2015 6:18 pm

Ja, så nærmer vi os stærkt de 400 mia. i indestående i Nationalbanken.

Hvornår knækker SEK?

Der er da noget, der tyder på, at det ligger i Nationalbankens hænder. Knalder man SEK i bund, så bliver Danske Bank Sverige ruineret - mere end almindeligt! At Sverrig også bliver skyllet ud i lokummet er jo kun en dekorativ detalje.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Thomas Tors Feb 19, 2015 2:58 am

Thomas skrev:
Thomas skrev:Der sker sådan set ikke det store. Men det er klart, at SEK og NOK bevæger sig i hver sin retning. DKK er midt i og holder kursen til EUR.

Det gør jo, at Tulletåben har et problem: Skal Danmark revaluere eller devaluere? Nej, vel! Så vi bliver, hvor vi er.

Tulletåben er som en hund, der køres til dyrlægen for aflivning. Den véd godt, at dette ender galt for den.

Men hold da kæft, det bliver dyrt for banksvinene - en nettostilling på 375 mia.

Nordea med enorme tab i Danmark og Danske Bank med ditto i Skåne. Danske har armen vredet rundt - et så kaldt "skåneærme". Mens Nordea er banksvin på spid. De modsat rettede interesser mht. valutakursen - ikke nok med det: Disse er også kommet ud af takt. Det er ikke sådan, når man jager kniven så dybt ryggen på konkurrenten, at man selv får den i maven: Meget ubehageligt og smertefuldt!

Nettostillingens 400 mia. - de må jo mangle et sted (flere steder) - købet af eget flexlort er dyrt. Negativ rente.

Der er kun én løsning: Man sælger flexlortet til investorerne - på udsalg. Jamen så stiger flexrenten? Nææææhhh, der var jo en lille flexredning for et halvt års tid siden. Det her, det bliver direkte tab på banksvinenes bundlinie.

Presset på DKK aftager.

SEK stiger - Nordea må have nogle heftige lån i SEK, som nu skal betales tilbage. Hvor pengene til deres kurspleje skal komme fra - det er lidt svært at se: Der er vel kun én mulighed: Sælge fast forrentede annuiteter til investorerne - med tab! Ikke bare på obligationerne; men på bankudlånet til landbruget: Det bliver dyrt - meget, meget dyrt!

Tjaa... olie kommer ikke væk fra 50 USD/brl.
Ja, ja.... gad vide hvad amerikanerne mente med at Ruslands politik vil resultere i yderligere omkostninger. Jeg har et gæt.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta FEB 15 Empty Sv: Valuta FEB 15

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum