Større forsvarsudgifter.
Side 1 af 1
Større forsvarsudgifter.
Wammen
Det er et direkte citat af Ursula von der Leyen - den tyske krigsminister. Det er nok noget, man har snakket om.
1) Der er ret store beholdninger af ældre; men afgjort brugbart materiel i depoterne - og nok så væsentligt - med ammunition. Oprustning er i de kommende år først og fremmest et spørgsmål om omfordeling og uddannelse.
2) Nye våben har meget forskellig pris. F.eks. koster én De Zeven Provinciës - klasse det samme som de 3 Huitfeldt-klasser - de kan nogenlunde det samme - det er ikke meget ekstra Hollænderne har fået for pengene.
3) De små lande op mod Rusland er dem, der har færrest midler - og derfor skal de bruge de penge, de kan skaffe til at uddanne deres folk.
4) Vi skal være opmærksom på, at de nye våben udvikles i alt væsentligt i USA (med noget variende resultat - fra fremragende til kritisabelt). Europa har da ikke tænkt sig at betale for fejlene.
5) Militære russiske investeringer. Hvor meget regner Fogh med af gasledningerne: F.eks. flyvestationer ligger altid i forbindelse med anden infrastruktur. Dernæst, så er en stor del af disse investeringer helt klart vendt mod Kina.
6) Hvor meget af de russiske investeringsprogrammer er reelt blevet til noget.
”Det er ikke alene et spørgsmål om hvor mange penge, man bruger, men om hvordan man bruger dem,” forklarede forsvarsministeren og nævnte, at danske soldater bidrager i både Afghanistan, Libyen, de baltiske lande, på Balkan og ud for Somalias kyst.
Det er et direkte citat af Ursula von der Leyen - den tyske krigsminister. Det er nok noget, man har snakket om.
1) Der er ret store beholdninger af ældre; men afgjort brugbart materiel i depoterne - og nok så væsentligt - med ammunition. Oprustning er i de kommende år først og fremmest et spørgsmål om omfordeling og uddannelse.
2) Nye våben har meget forskellig pris. F.eks. koster én De Zeven Provinciës - klasse det samme som de 3 Huitfeldt-klasser - de kan nogenlunde det samme - det er ikke meget ekstra Hollænderne har fået for pengene.
3) De små lande op mod Rusland er dem, der har færrest midler - og derfor skal de bruge de penge, de kan skaffe til at uddanne deres folk.
4) Vi skal være opmærksom på, at de nye våben udvikles i alt væsentligt i USA (med noget variende resultat - fra fremragende til kritisabelt). Europa har da ikke tænkt sig at betale for fejlene.
5) Militære russiske investeringer. Hvor meget regner Fogh med af gasledningerne: F.eks. flyvestationer ligger altid i forbindelse med anden infrastruktur. Dernæst, så er en stor del af disse investeringer helt klart vendt mod Kina.
6) Hvor meget af de russiske investeringsprogrammer er reelt blevet til noget.
Thomas- Antal indlæg : 34544
Join date : 27/10/08
F-35: Jeg kan ikke få tallene til at passe.
Der er i Finansloven afsat 30 mia. kr. til 30 fly - efter hukommelsen.
Fabrikantens hjemmeside.
Jeg kan ikke finde ud af om priserne er med eller uden motorer.
Men vi taler om en reduktion fra 98 mio. USD/stk. til 85 mio. USD/stk. i 2020 eller 75 mio. USD/stk. 2014. Det svarer til en inflation på 2,1-3,2% p.a. efter hvilket år man regner betalingen. Det er så efter de foreløbige tal nok i overkanten.
Men det vil sige en pris - aktuelt prisniveau - på 3/4 af 2014 prisen. Det skulle så give, at man for de 30 mia. DKK, skulle kunne få 30*4/3 fly eller 40 fly.
Hvis vi ikke regner udviklingsomkostningerne med, som man har betalt til og har en kurs på 575 DKK/100 USD, så svarer 1 mia. DKK til 175 mio. USD/stik. Uanset om man regner med eller uden motor, så kan jeg ikke finde en pålidelig motorpris.
Med alt muligt underligt, så kan jeg ikke se, hvordan man for 30 mia. DKK kommer ret meget under 50 fly.
Jeg tror det eneste hårde tal i dette er Finanslovens 30 mia. Det er så knap så hårdt endda - for det interessante er antallet af fly. Det tal giver nemlig en indikation af hvilke opgaver, der påtænkes - og antallet er klart forkert.
Fabrikantens hjemmeside.
Jeg kan ikke finde ud af om priserne er med eller uden motorer.
Men vi taler om en reduktion fra 98 mio. USD/stk. til 85 mio. USD/stk. i 2020 eller 75 mio. USD/stk. 2014. Det svarer til en inflation på 2,1-3,2% p.a. efter hvilket år man regner betalingen. Det er så efter de foreløbige tal nok i overkanten.
Men det vil sige en pris - aktuelt prisniveau - på 3/4 af 2014 prisen. Det skulle så give, at man for de 30 mia. DKK, skulle kunne få 30*4/3 fly eller 40 fly.
Hvis vi ikke regner udviklingsomkostningerne med, som man har betalt til og har en kurs på 575 DKK/100 USD, så svarer 1 mia. DKK til 175 mio. USD/stik. Uanset om man regner med eller uden motor, så kan jeg ikke finde en pålidelig motorpris.
Med alt muligt underligt, så kan jeg ikke se, hvordan man for 30 mia. DKK kommer ret meget under 50 fly.
Jeg tror det eneste hårde tal i dette er Finanslovens 30 mia. Det er så knap så hårdt endda - for det interessante er antallet af fly. Det tal giver nemlig en indikation af hvilke opgaver, der påtænkes - og antallet er klart forkert.
Thomas- Antal indlæg : 34544
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Fødekæden er totalt brændt sammen
» Regeringskrise i Tyskland.
» HCGN's favorit: TORM
» Så er Condor'en landet.
» Ukraine opdateret:
» Regeringskrise i Tyskland.
» HCGN's favorit: TORM
» Så er Condor'en landet.
» Ukraine opdateret:
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum