Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Når vi taler militære udgifter.

Go down

Når vi taler militære udgifter. Empty Når vi taler militære udgifter.

Indlæg af Thomas Man Apr 14, 2014 7:52 am

Det pudsige er, så forskellige priserne er for de enkelte kunder.

Vi tager her Hägglunds CV90, som er et infanterikampkøretøj, hvor Danmark har købt.

Land.......stk.........mio. €........mio. €/stk.......
Finland572504,4
Finland451302,9
Danmark451884,2
Holland1927493,9
Estland48751,6
Tallene er fra Wikipedia. Undtagen det sidste, som er fra pressen.

Nu ved jeg alt om sammenlignelige priser og bla. bla. bla. De estiske er så brugte hollandske, som de ikke har brug for mere. Derfor giver jeg ikke ret meget for den "opsang" USA gav de Europæiske lande. Det kan da godt være at Europæiske lande giver det halve i forhold til BNP; men der kunne måske også være en smule, der hedder, at man nok vil have lidt mere for sine penge.

Jeg ser det som en salgssnak forud for Danmarks beslutning om at købe F-35. Der står 30 stik i Finansloven; men skal vi ikke se på om man ikke kan finde ud af, at komme op på 45-50 stk. Naturligvis til samme pris. Nu er prisen - specielt på kampfly - temmelig underordnet, for omkostningerne ligger i overvejende grad på reservedele og vedligehold Rolling Eyes - evt. erstatningsfly.
Jamen vi vil da gerne give lige så meget som USA! Meeeeen, så skal vi have til halv pris! Så ender det med at pengene passer!

Skal vi gætte: Det Folketing er sgu så længe om at beslutte sig, så... mon ikke man kan regne lidt på priserne?
Lad os sige det på den måde: Det er nok ikke et uvæsentligt alliancebidrag, Danmark giver, så f.eks. Estland ikke bliver snydt.

Mht. Estland, så kunne det jo være, at en estisk soldat skulle have lidt mindre i løn end så mange andre?

Der er heller ikke nogen tvivl om, at der er tale om en omfordeling af våben, der foregår i disse tider. F.eks. har Tyskland vist stadigvæk masser af Leopard 2 stående på lager. Mit tip er, at Estland også skal have nogle af de Leopard 1, der keder sig i depot i Danmark. Det er bestemt ikke nogen dårlig vogn. De har jo heller ikke været brugt - militært udstyr tilbringer så at sige hele deres liv i depot, nedpakket i våbensmørelse.

At Danmark så har både PMV på hjul og bælte, det tror jeg har noget at gøre med, at Estland har et andet terræn end det sydlige Litauen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum