Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Råvarer JAN 14

Go down

Råvarer JAN 14 Empty Råvarer JAN 14

Indlæg af Thomas Tirs Feb 25, 2014 4:39 am

Opdateret. Der er kun få bemærkninger:

1) Der sker faktisk ikke det store på priserne. Miner lukker; men eller sker der ikke noget - og hvilken pris en reduceret efterspørgsel vil blive imødekommet med - ikke til at sige på indeværende tidspunkt.

2) Det er nærmere justeringer på valutasiden - og de sædvanlige valutarestriktioner, når centralbankerne løber tør for valuta til at slås med.

3) Der er noget, der tyder på, at kyllingepriserne rent faktisk indgår i det kinesiske forbrugerprisindex - sammen med sandsynligvis tørmælk. Jeg har andetsteds set, at taxaer indgår, hvilket naturligvis medfører en udpræget mangel på taxa'er, fordi de ikke kan hæve prisen. Ja, så holder folk op med at ville køre taxa.

Når det drejer sig om tørmælk, så laver man en rap lille skandale, så man ikke kan importere tørmælk. Det gik så ud over New Zealand denne gang. Det stiller sig lidt vanskeligere med kyllinger, fordi der er en ret stor egenproduktion. Her må man så gribe til en eller anden mystisk sygdom. Dvs. al balladen om fugleinfluenza er fis i en hornlygte: Det er regeringen, der vil svindle forbrugerprisindexet. Når en vare ikke passer regeringen, så fjerner man den da bare fra sortimentet.
Så ser tallene fine ud. Det er nok også derfor risprisen falder: Så er man en god husmor og køber ikke, når det er dyrt! Fiiiint - at folk sulter: Det er da lige meget - bare tallene ser fine ud.

Men nu har vi så tre varer, der indgår i det index: Kylling, tørmælk og taxa.
Jeg er lidt tvivlende overfor tørmælk. Jeg tror det er den anden vej: Oksekødspriserne og soya er knaldet i top, hvilket vil gøre, at de kinesiske bønder ikke kan producere til markedsprisen - og så holder de op. Derfor må man importere tørmælk. Det er så fint nok, for danske køer spiser græs!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum