Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

+7
Slettet profil
peter777
guldimund
Merkur
Jomsviking
Hugaffen
Gorrion
11 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Gorrion Tors Dec 19, 2013 3:17 pm

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/114438.htm

Dansk Subprime krise!

Og NEJ hverken STAT, SKATTEYDERE, NATIONALBANK, eller ATP/PENSIONSKASSER skal være redningsklud!!!!!!

Realkreditten og bankerne kan selv rydde op!
DE MÅ TAGE TAB og gå på RØVEN!!!

Vi har advaret højlydt om dette lige siden de afdragsfrie lån blev indført.
Det er et produkt der blev anvendt i et ponzi-sceme!
For det er lige nøjagtig det der afspejlede de vandvittige priser vi så op igennem nullerne....PONZI ad Libitum.

Og jeg gider ikke høre en eneste politiker snakke om fælles ansvar, at løfte i flok, eller "for samfundets bedste at gribe ind"....
DETTE HER VAR OG ER SKREVET I NEON LYS FOR LÆNGE SIDEN!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Tors Dec 19, 2013 4:42 pm

Gorrion skrev:http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/114438.htm

Dansk Subprime krise!

Og NEJ hverken STAT, SKATTEYDERE, NATIONALBANK, eller ATP/PENSIONSKASSER skal være redningsklud!!!!!!

Realkreditten og bankerne kan selv rydde op!
DE MÅ TAGE TAB og gå på RØVEN!!!

Vi har advaret højlydt om dette lige siden de afdragsfrie lån blev indført.
Det er et produkt der blev anvendt i et ponzi-sceme!
For det er lige nøjagtig det der afspejlede de vandvittige priser vi så op igennem nullerne....PONZI ad Libitum.

Og jeg gider ikke høre en eneste politiker snakke om fælles ansvar, at løfte i flok, eller "for samfundets bedste at gribe ind"....
DETTE HER VAR OG ER SKREVET I NEON LYS FOR LÆNGE SIDEN!
Ja, de kan tage flextumperne i hånden - ud over afgrunden.

Men man tager jo en katastrofe ad gangen: Først var det F1 renten som blev sparket til hjørne. Nu skal vi til det i den anden side. Det sjove ved det er, at der reelt er tale om at gælden er blevet større, for nu er vi ind i deflationen.

Men derfor var flextumperedningen såmænd god nok: Den gav lidt tid til at få nogle arbejdspladser væk fra bankerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Hugaffen Tors Dec 19, 2013 4:51 pm

Gorrion skrev:http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/114438.htm

Dansk Subprime krise!

Og NEJ hverken STAT, SKATTEYDERE, NATIONALBANK, eller ATP/PENSIONSKASSER skal være redningsklud!!!!!!

Realkreditten og bankerne kan selv rydde op!
DE MÅ TAGE TAB og gå på RØVEN!!!

Vi har advaret højlydt om dette lige siden de afdragsfrie lån blev indført.
Det er et produkt der blev anvendt i et ponzi-sceme!
For det er lige nøjagtig det der afspejlede de vandvittige priser vi så op igennem nullerne....PONZI ad Libitum.

Og jeg gider ikke høre en eneste politiker snakke om fælles ansvar, at løfte i flok, eller "for samfundets bedste at gribe ind"....
DETTE HER VAR OG ER SKREVET I NEON LYS FOR LÆNGE SIDEN!

Skatteyderne kommer til at redde flexlånerne, om så hele landet skal pantsættes. Der er simpelthen forange stemmer i boligejere med flexlån. Dertil har de fleste politikere selv flexlån. Wait and see, det bliver grimt for Danmark om et par år...
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Jomsviking Tors Dec 19, 2013 5:09 pm

Dette er kun starten, og de fleste af dem der sidder i saksen nu, er grundigt selv uden om det.

Nej, det er om 10 år hovedpinen virkeligt rammer:

For tosserne får selvfølgelig lov til at refinansiere sig afdragsfrit, men om 10 år er en stor del af dem der tog afdragsfrit for 10 år siden og nu forlænger, på vej ud af arbejdsmarkedet og så kan alle jo se at den er gal, når man med en folkepension i hånden liiiige skal afdrage 15k om måneden i 30 år....

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Tors Dec 19, 2013 5:16 pm

Hugaffen skrev:
Gorrion skrev:http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/114438.htm

Dansk Subprime krise!

Og NEJ hverken STAT, SKATTEYDERE, NATIONALBANK, eller ATP/PENSIONSKASSER skal være redningsklud!!!!!!

Realkreditten og bankerne kan selv rydde op!
DE MÅ TAGE TAB og gå på RØVEN!!!

Vi har advaret højlydt om dette lige siden de afdragsfrie lån blev indført.
Det er et produkt der blev anvendt i et ponzi-sceme!
For det er lige nøjagtig det der afspejlede de vandvittige priser vi så op igennem nullerne....PONZI ad Libitum.

Og jeg gider ikke høre en eneste politiker snakke om fælles ansvar, at løfte i flok, eller "for samfundets bedste at gribe ind"....
DETTE HER VAR OG ER SKREVET I NEON LYS FOR LÆNGE SIDEN!

Skatteyderne kommer til at redde flexlånerne, om så hele landet skal pantsættes. Der er simpelthen forange stemmer i boligejere med flexlån. Dertil har de fleste politikere selv flexlån. Wait and see, det bliver grimt for Danmark om et par år...
Det vil være hasarderet at regne med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Merkur Tors Dec 19, 2013 7:23 pm

Hugaffen skrev:
Gorrion skrev:http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/114438.htm

Dansk Subprime krise!

Og NEJ hverken STAT, SKATTEYDERE, NATIONALBANK, eller ATP/PENSIONSKASSER skal være redningsklud!!!!!!

Realkreditten og bankerne kan selv rydde op!
DE MÅ TAGE TAB og gå på RØVEN!!!

Vi har advaret højlydt om dette lige siden de afdragsfrie lån blev indført.
Det er et produkt der blev anvendt i et ponzi-sceme!
For det er lige nøjagtig det der afspejlede de vandvittige priser vi så op igennem nullerne....PONZI ad Libitum.

Og jeg gider ikke høre en eneste politiker snakke om fælles ansvar, at løfte i flok, eller "for samfundets bedste at gribe ind"....
DETTE HER VAR OG ER SKREVET I NEON LYS FOR LÆNGE SIDEN!

Skatteyderne kommer til at redde flexlånerne, om så hele landet skal pantsættes. Der er simpelthen forange stemmer i boligejere med flexlån. Dertil har de fleste politikere selv flexlån. Wait and see, det bliver grimt for Danmark om et par år...

Det er jo sådan set allerede sket:

https://oekonomidebatten.danskforum.net/t4730-nyt-fleksrente-lovforslag

Flekslånerne sikret imod årlige rentestigningen over 5 procentpoint.

Hvordan dette så spiller ind på den aktuelle rentesats når investorerne skal til at regne dette ind - og/eller disse fleksobligationer ikke regnes som sikre på lige fod med statsobligationer - det kan vi kun gisne om.

Men en redning har der da ihvertfald været tale om i et eller andet omfang.

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Gorrion Tors Dec 19, 2013 9:36 pm

Forbrugerrådet om afdragsfrie lån: Folk kan virkelig komme i problemer
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/143032.htm

Artiklen peger jo på meget af det som undertegnede mfl. har påpeget i årevis, både her på debatten og tidligere på Boliga.

Men i artiklen kommer der pludselig denne udtalelse
- Hvis vi i 2017 stadig har meget lave ejendomspriser, og folk ikke har fået afdraget på deres lån, så frygter vi, at de måske ikke får råd til en ny afdragsfri periode, siger Morten Bruun Pedersen.

Så knækker filmen lige, eller også er det en fejl formulering fra Morten Bruun Pedersen.....
For at kalde de nuværende priser for meget lave.....eller blot lave.....er jo direkte latterligt.
Priserne er jo stadig alt for høje mange steder, til noget der tilnærmelsesvis kommer til ret, når den almindelige gennemsnits "køber" skal kredit vurderes til et lån.....
Og ja heldigvis "tilsyneladende" en kredit vurdering der langt mere afspejler virkeligheden.
Kredit vurderingerne....eller rettere mangel af samme op igennem nullerne afspejler jo lige nøjagtigt at priserne ALDRIG skulle have været oppe i de luft lag....
DET VAR, DET ER, OG DET KOLLAPSER SOM ET PONZI SCEME.

Det der foregik var dybt kriminelt og det tangere landsskadelig virksomhed!!!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af guldimund Tors Dec 19, 2013 11:18 pm

Så, så. Krisen er snart ovre. Det står i Aktuelt.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Fre Dec 20, 2013 1:07 am

Gorrion skrev:Forbrugerrådet om afdragsfrie lån: Folk kan virkelig komme i problemer
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/19/143032.htm

Artiklen peger jo på meget af det som undertegnede mfl. har påpeget i årevis, både her på debatten og tidligere på Boliga.

Men i artiklen kommer der pludselig denne udtalelse
- Hvis vi i 2017 stadig har meget lave ejendomspriser, og folk ikke har fået afdraget på deres lån, så frygter vi, at de måske ikke får råd til en ny afdragsfri periode, siger Morten Bruun Pedersen.

Så knækker filmen lige, eller også er det en fejl formulering fra Morten Bruun Pedersen.....
For at kalde de nuværende priser for meget lave.....eller blot lave.....er jo direkte latterligt.
Priserne er jo stadig alt for høje mange steder, til noget der tilnærmelsesvis kommer til ret, når den almindelige gennemsnits "køber" skal kredit vurderes til et lån.....
Og ja heldigvis "tilsyneladende" en kredit vurdering der langt mere afspejler virkeligheden.
Kredit vurderingerne....eller rettere mangel af samme op igennem nullerne afspejler jo lige nøjagtigt at priserne ALDRIG skulle have været oppe i de luft lag....
DET VAR, DET ER, OG DET KOLLAPSER SOM ET PONZI SCEME.

Det der foregik var dybt kriminelt og det tangere landsskadelig virksomhed!!!

Jeg tror faktisk, at det bliver døden på København - meget vil køre som zombie; men egentlig økonomisk vækst? Ikke at væksten ikke kommer, det skal den nok; men det vil være udenfor byen. Boligudgifter på 1/3 - det bliver svært at argumentere imod.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Fre Dec 20, 2013 1:08 am

guldimund skrev:Så, så. Krisen er snart ovre. Det står i Aktuelt.
 Laughing 
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Gorrion Lør Dec 21, 2013 12:24 am

ANALYSE Historien bag de afdragsfrie "tis-i-bukserne"-lån
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/12/20/124315.htm

Jeg gentager!

Pyramide lån!
Ponzi-sceme
Samfundsskadelig virksomhed
Bedrag
Politisk og finansiel uduelighed, der tangere finansiel terrorisme
Subprime lån
Dansk subprime krise
ti tusindvis af familier der ALDRIG kommer økonomisk på fode igen!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af guldimund Lør Dec 21, 2013 1:46 am

Gorrion : ti tusindvis af familier er efter mit skøn i underkanten. Hvorfor ? Fordi når renten kommer op, og det gør den, så klapper fælden, enten på renter og/eller størrelsen på hovedstolen.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Lør Dec 21, 2013 2:19 am

guldimund skrev:Gorrion : ti tusindvis af familier er efter mit skøn i underkanten. Hvorfor ? Fordi når renten kommer op, og det gør den, så klapper fælden, enten på renter og/eller størrelsen på hovedstolen.

Efter mit skøn taler vi 150.000, der kommer i virkelige problemer. Eller rettere sagt: Aldrig kommer ud af dem - problemerne altså.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af peter777 Lør Dec 21, 2013 4:30 am

Gorrion skrev:ANALYSE Historien bag de afdragsfrie "tis-i-bukserne"-lån
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/12/20/124315.htm

Jeg gentager!


Jeg synes det mest spændende er, om de vil slagte samfundet snarere end at slagte flexen. Jeg har efterhånden indtryk af, at politikerne - som de "vedligeholdere" de er, hellere vil prøve at bevare status quo, end at gøre noget som på nogen måde er dramatisk. Egentlig kan jeg undre mig over, hvordan en journalist fra DR overhovedet får lov til at dække den her sag. Det er jo en sag som i den grad udstiller magtbrynden i vores styreform.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Lør Dec 21, 2013 4:53 am

peter777 skrev:
Gorrion skrev:ANALYSE Historien bag de afdragsfrie "tis-i-bukserne"-lån
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/12/20/124315.htm

Jeg gentager!


Jeg synes det mest spændende er, om de vil slagte samfundet snarere end at slagte flexen. Jeg har efterhånden indtryk af, at politikerne - som de "vedligeholdere" de er, hellere vil prøve at bevare status quo, end at gøre noget som på nogen måde er dramatisk. Egentlig kan jeg undre mig over, hvordan en journalist fra DR overhovedet får lov til at dække den her sag. Det er jo en sag som i den grad udstiller magtbrynden i vores styreform.

Det tror jeg godt, jeg kan sige Dig hvorfor.

Helt klart har man nedprioriteret boligejerne og flexlortet for øjeblikket.
Ser Du på de provinsielle bankfusioner og den kædedans dér, så er det landbruget, der står for tur til at blive reddet. Der er simpelt hen for mange arbejdspladser og for megen produktion (der i øvrigt oplever stigende priser), der står på spil. Bankerne er jo ved at kvæle landbruget! Du kan se det ved, at der avles såmænd nok smågrise mm.; men de bliver sendt til udlandet og slagtet.

Det må simpelthen være fordi landbruget ikke kan få driftskreditter. Man kommer til at vende tilbage til de gammeldags høstpantebreve og kreditter i form af forudbetalinger fra f.eks. slagterier, sukkerfabrikker o.lign. Søerne har såmænd ikke svært ved at få smågrise; men bonden har ikke likviditet til at fodre dem op. Det betyder at tilførslerne til slagterierne svigter. Derfor bliver det lidt svært at bearbejde eksportmarkederne med forædlede produkter, når man ikke aner om man kan få råvarerne.

Boligejernes situation er så håbløs, at om de spræller et år mere eller mindre, det er underordnet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Gorrion Lør Dec 21, 2013 11:55 am

guldimund skrev:Gorrion : ti tusindvis af familier er efter mit skøn i underkanten. Hvorfor ? Fordi når renten kommer op, og det gør den, så klapper fælden, enten på renter og/eller størrelsen på hovedstolen.

Jamen du har sådan set ret Guldimund.
De ti titusinder bliver til at vi runder op i de hunderede tusinder, for kollapset vil få sideløbende effekter der underminere troværdigheden for yderligere investeringer, og vil give rentestigninger for den øget usikkerhed
Samtidig vil det presse boligpriserne hurtigere ned imod et mere normalt leje....det sidste er en nødvendighed uanset hvor meget økonomer, ejendomsmæglere, og politikere hopper på tungen.
Jeg må indrømme at jeg dog ikke tror at det er en "lidt" højere rente der får stanken til at lugte værst.....det er det forhold at folk SKAL at betale tilbage der er årsagen til den fordærvede lugt vil eksplodere og kontaminere alt omkring sig.
Selv sølle 1000 kroner mindre om måneden for mange vil vælte læsset.....men vi snakker altså om et LANGT højere beløb HVER måned i MANGE år.
Groft sagt er det vel i omegnen af 4000-5000 kroner yderligere for hver lånt million? HVER MÅNED
Det er håbløst!!!!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Lør Dec 21, 2013 12:26 pm

Gorrion skrev:
guldimund skrev:Gorrion : ti tusindvis af familier er efter mit skøn i underkanten. Hvorfor ? Fordi når renten kommer op, og det gør den, så klapper fælden, enten på renter og/eller størrelsen på hovedstolen.

Jamen du har sådan set ret Guldimund.
De ti titusinder bliver til at vi runder op i de hunderede tusinder, for kollapset vil få sideløbende effekter der underminere troværdigheden for yderligere investeringer, og vil give rentestigninger for den øget usikkerhed
Samtidig vil det presse boligpriserne hurtigere ned imod et mere normalt leje....det sidste er en nødvendighed uanset hvor meget økonomer, ejendomsmæglere, og politikere hopper på tungen.
Jeg må indrømme at jeg dog ikke tror at det er en "lidt" højere rente der får stanken til at lugte værst.....det er det forhold at folk SKAL at betale tilbage der er årsagen til den fordærvede lugt vil eksplodere og kontaminere alt omkring sig.
Selv sølle 1000 kroner mindre om måneden for mange vil vælte læsset.....men vi snakker altså om et LANGT højere beløb HVER måned i MANGE år.
Groft sagt er det vel i omegnen af 4000-5000 kroner yderligere for hver lånt million? HVER MÅNED
Det er håbløst!!!!

Tja.... et lån på en million, der skal tilbagebetales over 20 år er 50.000 i gennemsnit i afdrag om året - noget mindre de første år; men jo: Det bliver 4.000 om måneden i ikke-skattelettede kroner. I den her sammenhæng er ejendomsskatterne komplet ligegyldige.
En Gentofte-kasse til 3 millioner i realkreditlån er 12.000 om måneden i afdrag. Hertil kommer så  banklånet oveni på 3/4 million eller 75.000 i gennemsnit om året i 10 år: Det kan ikke lade sig gøre.

Altså noget, der minder om 100.000 om året - hvert år - ekstra i ydelse: Det kan ikke lade sig gøre. Læg mærke til at alle kendisserne nu er begyndt at flytte - og sælge billigt ud.

Det sjove ved det er, at der kommer ikke nogen inflation. Forbruget rokker sig ikke ud af flækken! Selv Kinas provokationer overfor USA har indtil nu haft NUL effekt. Ja, altså ikke ud over, at USD er faldet i kurs, hvilket nok ikke kommer USA ubelejligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Hvad er der så sket på 1½ år?

Indlæg af Gæst Lør Jul 11, 2015 9:10 pm

I bedste Tumpe-Åge stil hiver vi en gammel tråd frem.

Hvad er så status små venner her 1½ år efter denne tråd og hvor manges afdragsfrihed er udløbet? Hvor er de "titusinder af tvangsauktioner"?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Slettet profil Søn Jul 12, 2015 12:50 am

Der var såmænd to artikler i dag på epn/finans som berørte problemet...

I den første artikel hedder det blandt andet

På overfladen ser det sundt og godt ud. Tre af fire nye boliglån er nu fast forrentede lån. Men bag overfladen ser det anderledes ud. For efter at den lange rente er steget fra 2 til 3,5 pct. vælger flere boligejere nu flekslån. Det vækker bekymring i realkreditinstitutterne.

Og i den anden artikel kan man læse følgende

Man kan også spare sig fattigere. Den erfaring har flere tusinde boligejere gjort sig efter den seneste større opsigelsesrunde af boliglån i april.

Som jeg læser det, så har den >>højere<< rente i følge markedsdeltagerne allerede sat sit tydelige spor. Det var i maj (for kun 1½ måned siden) at renten nåede alletiders bundrekord. Hvad mon vil der vil følge de næstekommende uger, måneder og år...?! Finansieringen er nu lige begyndt at tørre ud, og inden længe vil vi kommer til at se alle de selvdøde øg.

.

Slettet profil

Antal indlæg : 63
Join date : 26/08/11

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Thomas Søn Jul 12, 2015 12:57 am

Matthew skrev:Der var såmænd to artikler i dag på epn/finans som berørte problemet...

I den første artikel hedder det blandt andet

På overfladen ser det sundt og godt ud. Tre af fire nye boliglån er nu fast forrentede lån. Men bag overfladen ser det anderledes ud. For efter at den lange rente er steget fra 2 til 3,5 pct. vælger flere boligejere nu flekslån. Det vækker bekymring i realkreditinstitutterne.
Se det passer jo fint - det betyder at bankernes likviditet bliver låst i flexlort.


Og i den anden artikel kan man læse følgende

Man kan også spare sig fattigere. Den erfaring har flere tusinde boligejere gjort sig efter den seneste større opsigelsesrunde af boliglån i april.

Som jeg læser det, så har den >>højere<< rente i følge markedsdeltagerne allerede sat sit tydelige spor. Det var i maj (for kun 1½ måned siden) at renten nåede alletiders bundrekord. Hvad mon vil der vil følge de næstekommende uger, måneder og år...?! Finansieringen er nu lige begyndt at tørre ud, og inden længe vil vi kommer til at se alle de selvdøde øg.

.

Den udtørrende finansiering vil betyde, at likviditet SKAL skaffes - og det vil betyde, at realkreditter i landbruget skal sælges, koste, hvad det vil. På den måde har man adskilt finansieringen af landbruget fra finansieringen af flextumperne.

Et par udmærkede observationer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Gæst Søn Jul 12, 2015 8:58 am

Matthew skrev:Der var såmænd to artikler i dag på epn/finans som berørte problemet...

I den første artikel hedder det blandt andet

På overfladen ser det sundt og godt ud. Tre af fire nye boliglån er nu fast forrentede lån. Men bag overfladen ser det anderledes ud. For efter at den lange rente er steget fra 2 til 3,5 pct. vælger flere boligejere nu flekslån. Det vækker bekymring i realkreditinstitutterne.

Og i den anden artikel kan man læse følgende

Man kan også spare sig fattigere. Den erfaring har flere tusinde boligejere gjort sig efter den seneste større opsigelsesrunde af boliglån i april.

Som jeg læser det, så har den >>højere<< rente i følge markedsdeltagerne allerede sat sit tydelige spor. Det var i maj (for kun 1½ måned siden) at renten nåede alletiders bundrekord. Hvad mon vil der vil følge de næstekommende uger, måneder og år...?! Finansieringen er nu lige begyndt at tørre ud, og inden længe vil vi kommer til at se alle de selvdøde øg.

.

Dine 2 artikler (som jeg ikke har adgang til) handler jo slet ikke om udløb af afdragsfrihed?!

Årsagen til at flere går i flex er jo indlysende: Der er et relativt stort spænd mellem den lange og den korte rente og det gør flexlånet mere interessant. Bemærk i øvrigt, at kun hvert 33. nye lån er et F1-lån. Langt de fleste går i F3 eller F5 i dag.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Nu har vi fundet ud af det!

Indlæg af Thomas Søn Jul 12, 2015 9:48 am

det er Nordea i Finland, der har anbragt russiske narkopenge mm. i græske papirer!

Så er det lidt omstændeligt at tvære tabet af på de græske indskydere i Nordea!

Jeg ønsker næsten, at det er russiske gangstere (Is there any other kind?) som har pengene i Nordea - se Dit lille ækle banksvin, så bliver Du nemlig slået ihjel - på en meget ubehagelig måde. Det er sådan en vane den slags har.

Det forklarer jo også, hvorfor Rusland truer Sverrig med atomvåben.......

Tro mig! Du får det relativt meget rarere i fængsel hvor rockere vil æææælske Dig!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Gæst Søn Jul 12, 2015 9:52 am

Gad vide hvad Thomas' indlæg egentlig har med afdragsfrihed at gøre??

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Nå....

Indlæg af Thomas Søn Jul 12, 2015 10:25 am

man har nok haft en "kundekontakt" allerede.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Slettet profil Man Jul 13, 2015 12:59 am

-> mpkbh

Tråden handler om konsekvenserne ved udløb af den afdragsfri periode. Det er lidt som at slå i en pude.

Lad mig resumere. Indtil for 1½ måned siden kunne de låntagere, som optog lån med afdragsfrihed vælge at optage et nyt lån med afdragsfrihed når afdragsfriheden for det oprindelige lån udløb. De kunne >>rulle<< gælden som det kaldes. Vel at mærke indtil for 1½ måned siden, hvor lånemarkedet begyndte at slå sprækker, hvilket fremgik af de to artikler på finans.dk.

Dette er begyndelsen på enden. Låntagerne med afdragsfri lån vil ikke længere kunne være sikre på at have mulighed for at rulle gælden over i et nyt afdragsfrit lån. 1) Der er kommet nye lånekriterier, hvor låntager skal godkendes udfra lån med fast rente. 2) Renten er steget så der er ikke mulighed for lavere kuponrente. 3) Eneste mulighed for dem som ikke kan afdrage er at overgå til rentetilpasningslån. 4) Centralbankerne vil på et tidpunkt hæve styringsrenterne.

Det man har hjulpet låntagerne med hidtil er likviditet. Man har sørget for at husholdningerne, boligejere og forbrugere fik penge mellem hænderne. Men finanskrisen er ikke en likviditetskrise. Der mangler kapital. Låntagerne kan ikke betale tilbage det de lånte. Og det som blev købt for lånte penge (i hovedsagen fast ejendom) kan ikke sælges til købsprisen. Långiverne kommer derfor til at lide tab.

Her en ny artikel fra finans.dk om stigende bidragssatser. Hvorfor mon...!?

.

Slettet profil

Antal indlæg : 63
Join date : 26/08/11

Tilbage til toppen Go down

De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres Empty Sv: De afdragsfrie lån udløber: Nu kommer boligejere under pres

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum