Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

hvordan kan der bedst spares op

4 deltagere

Go down

hvordan kan der bedst spares op Empty hvordan kan der bedst spares op

Indlæg af moniulven Ons Nov 20, 2013 11:13 am

efter faste udgifter og forbrug har jeg 13500 i overskud hver måned- hvordan kan jeg bedst bruge det beløb til opsparing

jeg bor i et mindre rækkehus hvor jeg intet banklån har men kun realkreditlån. et lån på 480.000 som er med afdrag. jeg afdrager ca 1400 i måneden. jeg har ikke øvrige gæld.

efter et prisfald fra toppen på tæt på 30% sælges disse rækkehuse nu til ca 600.000 så jeg er fint solvent.

via mit arbejde har jeg en pensionsordning hvor jeg månedlig indbetaler knap 4000 eller ca 45000 pr år.

pensionsordning står i højeste risiko gruppe- altså mest aktier.

altså har jeg i øjeblikket spredt min opsparing/investeringer i fast ejendom og aktier via pensionsordningen, så hvor kan jeg bedst anbringe de 13500 jeg har til overs hver måned.

jeg er 38 single og uden børn. jeg tjener 450.000 om året- altså lige under topskatte grænsen.

min plan er at spare op til jeg er en 62 stykker og så gå på selvbetalt pension - leve af min opsparing indtil jeg kan gå på folkepension som 71 årig og så der leve af folkepension opg arbejdsmarkedspensionen.

huset er betalt ud når jeg er 67 så det vil være begrænset hvad udgifter jeg vil have som folkepenionist så folkepension+arbejdsmarkederspension samt atp vil være rigeligt

moniulven

Antal indlæg : 126
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

hvordan kan der bedst spares op Empty Sv: hvordan kan der bedst spares op

Indlæg af Storebror Ons Nov 20, 2013 12:53 pm

Hvis du finder svaret er der nok mange der gerne vil høre om det.

Så vidt jeg kan se så kan det matematisk og som gennemsnit ikke lade sige gøre at få en positiv real forrentning af opsparing (og slet ikke efter skat). Det er det som den negative real rente fortæller.

Dermed ikke sagt at det om 5, 10 eller 20 år viser sig at nogle investeringer ville have været en guld grube. Problemet er at risikoen er ligeså stor og hvis man vælger den forkerte så er tabene tilsvarende store. Læg dertil at centralbanken har hjulpet de store spillere de seneste år så har du virkelig oddsene mod dig.


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

hvordan kan der bedst spares op Empty Sv: hvordan kan der bedst spares op

Indlæg af Thomas Ons Nov 20, 2013 1:59 pm

Storebror skrev:Hvis du finder svaret er der nok mange der gerne vil høre om det.

Så vidt jeg kan se så kan det matematisk og som gennemsnit ikke lade sige gøre at få en positiv real forrentning af opsparing (og slet ikke efter skat). Det er det som den negative real rente fortæller.

Dermed ikke sagt at det om 5, 10 eller 20 år viser sig at nogle investeringer ville have været en guld grube. Problemet er at risikoen er ligeså stor og hvis man vælger den forkerte så er tabene tilsvarende store. Læg dertil at centralbanken har hjulpet de store spillere de seneste år så har du virkelig oddsene mod dig.

Betale af på gælden. Så sparer Du i det mindste administrationsbidraget på de penge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

hvordan kan der bedst spares op Empty Sv: hvordan kan der bedst spares op

Indlæg af Cirb Ons Nov 20, 2013 7:25 pm

Thomas skrev:
Storebror skrev:Hvis du finder svaret er der nok mange der gerne vil høre om det.

Så vidt jeg kan se så kan det matematisk og som gennemsnit ikke lade sige gøre at få en positiv real forrentning af opsparing (og slet ikke efter skat). Det er det som den negative real rente fortæller.

Dermed ikke sagt at det om 5, 10 eller 20 år viser sig at nogle investeringer ville have været en guld grube. Problemet er at risikoen er ligeså stor og hvis man vælger den forkerte så er tabene tilsvarende store. Læg dertil at centralbanken har hjulpet de store spillere de seneste år så har du virkelig oddsene mod dig.

Betale af på gælden. Så sparer Du i det mindste administrationsbidraget på de penge.
Enig. 
Tvivler på der som privatperson er bedre opsparingsmulighed end gælds reduktion. 
Med din opsparings hastighed kan du være gældfri om fire år - den frihed er IMHO sjovere end at se på en stak aktier bevæge sig op og ned.
Du ender med at blive nødt til at gifte dig og få nogle børn for at have noget at bruge alle de penge til. Alternativt udvikle en interesse for hi-fi, veteranbiler og bordeaux rødvin.

Overvej at konvertere til et 15 eller 20 årigt (men mon ikke konverterings udgifter bliver for store... ). 

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

hvordan kan der bedst spares op Empty Sv: hvordan kan der bedst spares op

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum