Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Min kollega skal omlægge lån

+2
Thomas
Lars_HH
6 deltagere

Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Lars_HH Fre Okt 18, 2013 2:16 pm

Hvad ville I råde ham til?


Jeg har brug for et godt råd i forbindelse med refinansiering af rentetilpasningslån.

Status pt:

Vi har 2 lån:

Lån 1: 4% fastforrentet – restgæld: 1,2M
Lån 2: Rentetilpasing F2 – restgæld: 1,26M


F2-lånet skal rentetilpasses d. 1/1 og vi arbejder med 4 muligheder spændende fra konservativ til aggressiv:

A: Ændre løbetid på F2 til F5.

B: Ændre F2-lån til Kort Rente (CITA-lån med halvårlig rentetilpasning og refinansiering hvert 3. år. – Men med lavere bidragssats og renteskæring end alm. F1/F2)

C: Slå begge lån sammen til et stort F5-lån.

D: Slå begge lån sammen til et stort KortRente – lån.

Der er selvfølgelig faldende ydelse og højere afdrag jo længere vi kommer i alfabetet…

Jeg håber Dr. Doom har tid til knytte et par ord til mulighederne. Især ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om KortRente-lånen, men synes der bør være rigtig lang vej fra de 0,35% som er prisen nu op til 4%...

Kærligst
Den tvivlrådige.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Thomas Fre Okt 18, 2013 2:31 pm

Lars_HH skrev:Hvad ville I råde ham til?


Jeg har brug for et godt råd i forbindelse med refinansiering af rentetilpasningslån.

Status pt:

Vi har 2 lån:

Lån 1: 4% fastforrentet – restgæld: 1,2M    
Lån 2: Rentetilpasing F2 – restgæld: 1,26M


F2-lånet skal rentetilpasses d. 1/1 og vi arbejder med 4 muligheder spændende fra konservativ til aggressiv:

A: Ændre løbetid på F2 til F5.

B: Ændre F2-lån til Kort Rente  (CITA-lån med halvårlig rentetilpasning og refinansiering hvert 3. år. – Men med lavere bidragssats og renteskæring end alm. F1/F2)

C: Slå begge lån sammen til et stort F5-lån.

D: Slå begge lån sammen til et stort KortRente – lån.

Der er selvfølgelig faldende ydelse og højere afdrag jo længere vi kommer i alfabetet…

Jeg håber Dr. Doom har tid til knytte et par ord til mulighederne. Især ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om KortRente-lånen, men synes der bør være rigtig lang vej fra de 0,35% som er prisen nu op til 4%...

Kærligst
Den tvivlrådige.
Tja, det jeg tvivler på er om Du overhovedet klarer det - uanset om Du hopper på tungen.

Igen er rådet, som altid: En fast forrentet annuitet og ikke alt det snavs med flerlagsbelåning.
Det er derfor jeg tvivler på overlevelsen i det hele taget. For hvis Du havde kunnet, så havde Du antagelig gjort det rigtige for længe siden.

Den fast forrentede annuitet har chancen for ved rentestigning at stige så meget i kurs at, at en konvertering til en højere rente kan svare sig. Det ville også rykke gælden længere ind på sikkerheden.

I den konkrete situation betvivler jeg, at spørgsmålet overhovedet er relevant, fordi jeg tror ikke på, at der er ejendomsværdi til at dække en konvertering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Lars_HH Fre Okt 18, 2013 2:46 pm

Thomas, jeg ved ikke hvad mandens ejendom er værd.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Thomas Fre Okt 18, 2013 3:03 pm

Lars_HH skrev:Thomas, jeg ved ikke hvad mandens ejendom er værd.
Det er det, der er problemet med folk, der søger råd! Specielt i disse tider.

Det med at komme med gode råd på et debatforum - det skal man lade være med, for man har ikke de relevante informationer - og dem man får er sandsynligvis enten ikke rigtige eller ufuldstændige.

Jeg prøver at undlade at svare på sådanne hypotetiske spørgsmål.

Det svar jeg vil kunne komme med vil ikke være værdifuldt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af wh Fre Okt 18, 2013 3:04 pm

Eftersom du er flextumpe og sikkert bankansat så er du naturligvis insolvent og bor til leje hos kreditforeningen. Det bedste du kan gøre er at aflevere nøglen til kreditforeningen og tage tabet nu. BRF vil så sælge din ejendom videre til en platugle for derved at holde priserne kunstigt oppe og skjule deres tab for som vi alle ved så er BRF defacto fallit og har været det længe. Du må så flytte i én af de tusindvis af ledige lejeboliger der findes i Kbh der ingenting koster grundet et massivt overbyggeri. Der skal aldrig nogensinde mere bygges noget i Kbh.

Du hverken kan eller vil betale afdrag endsige renter - nogensinde. Dit hus er værdiløst og der er intet håb for dig nogensinde og desuden har du dårlig ånde

jocolor

God weekend

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Thomas Fre Okt 18, 2013 3:16 pm

wh skrev:Eftersom du er flextumpe og sikkert bankansat så er du naturligvis insolvent og bor til leje hos kreditforeningen. Det bedste du kan gøre er at aflevere nøglen til kreditforeningen og tage tabet nu. BRF vil så sælge din ejendom videre til en platugle for derved at holde priserne kunstigt oppe og skjule deres tab for som vi alle ved så er BRF defacto fallit og har været det længe. Du må så flytte i én af de tusindvis af ledige lejeboliger der findes i Kbh der ingenting koster grundet et massivt overbyggeri. Der skal aldrig nogensinde mere bygges noget i Kbh.

Du hverken kan eller vil betale afdrag endsige renter - nogensinde. Dit hus er værdiløst og der er intet håb for dig nogensinde og desuden har du dårlig ånde

jocolor

God weekend
alien 
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Plyds Lør Okt 19, 2013 12:33 am

Lars_HH skrev:Hvad ville I råde ham til?


Jeg har brug for et godt råd i forbindelse med refinansiering af rentetilpasningslån.

Status pt:

Vi har 2 lån:

Lån 1: 4% fastforrentet – restgæld: 1,2M    
Lån 2: Rentetilpasing F2 – restgæld: 1,26M


F2-lånet skal rentetilpasses d. 1/1 og vi arbejder med 4 muligheder spændende fra konservativ til aggressiv:

A: Ændre løbetid på F2 til F5.

B: Ændre F2-lån til Kort Rente  (CITA-lån med halvårlig rentetilpasning og refinansiering hvert 3. år. – Men med lavere bidragssats og renteskæring end alm. F1/F2)

C: Slå begge lån sammen til et stort F5-lån.

D: Slå begge lån sammen til et stort KortRente – lån.

Der er selvfølgelig faldende ydelse og højere afdrag jo længere vi kommer i alfabetet…

Jeg håber Dr. Doom har tid til knytte et par ord til mulighederne. Især ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om KortRente-lånen, men synes der bør være rigtig lang vej fra de 0,35% som er prisen nu op til 4%...

Kærligst
Den tvivlrådige.
Fastforrentet 20 årig med afdrag.... Den er vel i 2,5% p.t. Kan de ikke klare det, så må de jo tage den afdragsfri. Sådan er det jo!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Merkur Lør Okt 19, 2013 7:54 am

http://www.boligdebatten.dk/generelt/21159-inflation-og-afdragsprofiler-i-sammenligning-af-lan.html

Det er vel ikke altid en fordel af afdrage så hurtigt som muligt. Endvidere videre eksemplerne som vi i denne tråd på boligdebatten, at hvis msn tror på stigende renter på et tidspunkt, så er det fastforrente nok det bedst valg

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Thomas Lør Okt 19, 2013 8:45 am

Merkur skrev:http://www.boligdebatten.dk/generelt/21159-inflation-og-afdragsprofiler-i-sammenligning-af-lan.html

Det er vel ikke altid en fordel af afdrage så hurtigt som muligt. Endvidere videre eksemplerne som vi i denne tråd på boligdebatten, at hvis msn tror på stigende renter på et tidspunkt, så er det fastforrente nok det bedst valg
Det ved jeg ikke! Afdrag gør, at det beløb man risikerer bliver mindre - hvilket i betragtning af, at man skal "tro" i sig selv peger på en ganske betydelig usikkerhed - og dermed risiko.
Dermed har Du modsagt Dig selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Cirb Lør Okt 19, 2013 10:03 am

Hej Lars

Spørgsmålet var næppe vendt til mig og du kender vel også godt mit svar. Folk der har egentlig viden om den fremtidige udvikling i renterne (hvis de findes) skriver ikke om det på internettet - de har alt for travlt med at styre ny indkøbene til deres Champions League hold og tage på lange ture i deres seneste yacht.

For mig handler lån om personlig risiko profil. Hvad din ven der har råd til og ikke råd til er det umuligt at kommentere på uden at kende hans økonomi ret indgående.

For mig giver kombinationen at rente tilpasning og afdragsfrihed ikke mening - medmindre man er så rig, at det er en billig kortfristet mellem finansiering eller så fattig at man ikke har råd til andet.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Merkur Lør Okt 19, 2013 10:21 am

Thomas skrev:
Merkur skrev:http://www.boligdebatten.dk/generelt/21159-inflation-og-afdragsprofiler-i-sammenligning-af-lan.html

Det er vel ikke altid en fordel af afdrage så hurtigt som muligt. Endvidere videre eksemplerne som vi i denne tråd på boligdebatten, at hvis msn tror på stigende renter på et tidspunkt, så er det fastforrente nok det bedst valg
Det ved jeg ikke! Afdrag gør, at det beløb man risikerer bliver mindre - hvilket i betragtning af, at man skal "tro" i sig selv peger på en ganske betydelig usikkerhed - og dermed risiko.
Dermed har Du modsagt Dig selv.

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Thomas Lør Okt 19, 2013 10:54 am

Cirb skrev:Hej Lars

Spørgsmålet var næppe vendt til mig og du kender vel også godt mit svar. Folk der har egentlig viden om den fremtidige udvikling i renterne (hvis de findes) skriver ikke om det på internettet - de har alt for travlt med at styre ny indkøbene til deres Champions League hold og tage på lange ture i deres seneste yacht.
Jeg tror ganske enkelt ikke at nogen har en kvalificeret opfattelse. Det har de ikke, fordi med så rystende ustabile SIFI'er: Læg mærke til at udgangspunktet var 3½% til Danske Bank - hvilket placerer dem et pænt stykke i farlighed over det værste vi ellers kender.
Jeg tror heller ikke at Lars Rohde vil give et ædrueligt bud på længere sigt. Han aner ikke, hvad han som Nationalbankdirektør kan blive tvunget til i næste uge. Man prøver naturligvis at bure det inde man kan se; men der er finansielle Breivik'er - med betydelige midler - derude - så meget véd man.
Kinas handlingsmønster er så tåbeligt, at de er umulige at forudsige! Tænk, hvis de nu kom til at tænke!

For mig handler lån om personlig risiko profil. Hvad din ven der har råd til og ikke råd til er det umuligt at kommentere på uden at kende hans økonomi ret indgående.
Enig.

For mig giver kombinationen at rente tilpasning og afdragsfrihed ikke mening - medmindre man er så rig, at det er en billig kortfristet mellem finansiering eller så fattig at man ikke har råd til andet.
Lige præcis.

Mvh
Cirb
I så labile situationer er ekstrem defensiv tilrådelig. Man vil tabe penge - ingen tvivl om det - men hvor meget kan reddes.

Gud hjælper den, der "tror" mindst. Tro mig!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Min kollega skal omlægge lån Empty Sv: Min kollega skal omlægge lån

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum