APM klager nok næppe!
Side 1 af 1
APM klager nok næppe!
Betænk Københavner Konventionen.
Der er nogle økonomer, der mangler det historisk politiske perspektiv.
Jeg har gennem de sidste mange år - til mangen en nedladende bemærkning om at være fantast - sagt det som det er: Danmark ejer Østersøen! Og jeg mener virkelig: Ejer!
Det har hele tiden været mig en gåde, hvordan vi kunne komme til at genindføre sundtolden. Traktaten er nemlig desværre rimelig klar på det punkt. Der kan ingensinde igen indføres hverken afgift eller lodstvang (det sidste ville ellers godt nok være en god idé med alle de drukne cowboyder der futter rundt). Jeg har faktisk LÆST aftalen for år tilbage.
De sidste 10 år har man spekuleret som en gal over hvordan, man fik kringlet sig udenom den aftale.
Reelt er der ikke nogen, der har noget mod den afgift. Ikke hvis det betyder, at man kommer uden om 150 års roderi i Østersøen, som skader handlen en hel del mere. Der skal ordnede forhold omkring Ruslands im- og eksport! Ellers går det galt!
Løsningen er såre simpel, når man tænker lidt over det - hele 15 sekunder - man sørger for, at al sejlads (den tonstunge del af den i hvert fald) sejles med danske rederier. I dette tilfælde APM.
Disse rederier vil få monopol på havnene. Jeg gad nok se hvilken coaster der ikke flytter sig prompte, når MMM kommer!
Det eneste, der undrer mig er hvorfor optionen på de sidste 10 skibe ikke er taget.....
Hvis andre rederier sejler, så klarer man det via havneafgiften som tilfalder havneejeren - det er også APM. Nu skal pengene så videre i statskassen. Det gør man ved noget, der hedder SKAT. Det bliver så ikke en told på gennemsejling; men en afgift opkrævet i havnene og betalt via APM aktiviteter i Nordsøen. Man betaler jo også afgift på Panama-kanalen.
Der er så det lille problem - igen-igen - med svenskerne, der kan bruge Göteborg. Men se det lille smuthul klarer vi også: Dels vil den største på Göteborg være - ja, hvem tror I? - nemlig: APM. Desuden kommer al trafikken til og fra Göteborg via bane (det, der betyder noget altså). Sjovt nok går den bane via Danmark....
Nix, APM har skam en meget stor interesse i, at den togfond får bygget og moderniseret. Det er jo hele trafikken fra Tyskland (at det så også er Polen, det er noget andet). Næh, tyskerne skal erlægge en lille afgift for hver container de eksporterer ud i den vide verden: Det kommer de skam også til.
Nu skal vi så lige have svenskerne til at blande Nordea uden om finansieringen af APM. Det skal de danske pensionssparere skam nok klare.
Hvorfor mon Hellepigen skal spise med kniv og gaffel med Obama og de andre nordiske rødder. Vi skal lige have den på plads - under hyggelige former - selvfølgelig. Amerikanerne har allerede købt idéen. USA har jo i ikke ringe grad hånd i hanke med APM:
Dels er det det eneste rederi, der kan transportere en amerikansk armé - selvfølgelig efter fast aftale til en rimelig pris. Under den første golfkrig, da USA stod og manglede skibrum noget så desperat, så ville de amerikanske rederier virkelig skrue prisen op.
APM meldte ud: Hvor meget skal I bruge? Og vi kører naturligvis til vores faste takst, som vi blev enige om for længe siden. Desuden har vi to ro-ro skibe, som vi ikke har noget at bruge til p.t. - dem låner I da bare (jeg har så hørt efterfølgende, at man betalte helt normalt for dem også. Hvorfor ikke: Det var Saudi-Arabien som skulle betale regningen i sidste ende alligevel - ingen grund til rabat til de tosser).
På G20 mødet kan Obama så hurtigt lige sige til russerne: Nu har jeg klaret den lille detalje! Så skal vi komme videre med alt det andet? Valutakrisen og bankkrisen og oliekrisen og alt det andet sludder.
Estland? De er skam sikret - olieudskibningshavnen ligger i Estland: Den forgriber russerne sig da ikke på - ikke, hvis de vil have den til at kunne modtage skibe. Det kræver så også, at der er lidt opsyn med opsynsmændene (som i øvrigt nok er mere pålidelige end både russerne selv og hviderusserne.....) Som Obama vil sige: Småting - det har jeg også lige klaret.
Jamen, hvad så hvis nogen forgriber sig på danske skibe? Muligt; men det vil være meget dumt. Al-Qaida mm. fandt først for sent ud af, at Navy Seals ikke banker høfligt på døren først.
Jamen så kan russerne da bare sejle fra Murmansk. Jo... det kan de da; men så skal de jo gennem dansk farvand. Enten omkring Island eller gennem Nordsøen. Hovsa, det er sgu også dansk.
Jeg har sagt det før: Indre danske farvande har vestlig begrænsning på den Helder i Holland og østlig ved Peter og Poul i Skt. Petersborg. Det gør så heller ikke noget, hvis trafikken flyder uhindret, billigt og effektivt - der er da ikke nogen, der har noget imod at tjene penge.
Jamen så kan man da bare sejle via Sortehavet!
Hvortil? Rumænien? Gennem Bosperus? I har både en livlig fantasi og plat humoristisk sans!
APM er naturligvis godt klar over, at det ikke er gratis. Derfor kommer aftalen om nordsø-olien ret bekvem. Den har da INTET med bælterne at gøre? Nej, vel? For praktiske formål får APM jo monopol på transporten fra Rusland ud i den store verden - altså den del, der går via bælterne. Hvordan sikrer man sig mod ubillig konkurrence? Jo, man ruinerer konkurrenterne.
Der er nogle økonomer, der mangler det historisk politiske perspektiv.
Jeg har gennem de sidste mange år - til mangen en nedladende bemærkning om at være fantast - sagt det som det er: Danmark ejer Østersøen! Og jeg mener virkelig: Ejer!
Det har hele tiden været mig en gåde, hvordan vi kunne komme til at genindføre sundtolden. Traktaten er nemlig desværre rimelig klar på det punkt. Der kan ingensinde igen indføres hverken afgift eller lodstvang (det sidste ville ellers godt nok være en god idé med alle de drukne cowboyder der futter rundt). Jeg har faktisk LÆST aftalen for år tilbage.
De sidste 10 år har man spekuleret som en gal over hvordan, man fik kringlet sig udenom den aftale.
Reelt er der ikke nogen, der har noget mod den afgift. Ikke hvis det betyder, at man kommer uden om 150 års roderi i Østersøen, som skader handlen en hel del mere. Der skal ordnede forhold omkring Ruslands im- og eksport! Ellers går det galt!
Løsningen er såre simpel, når man tænker lidt over det - hele 15 sekunder - man sørger for, at al sejlads (den tonstunge del af den i hvert fald) sejles med danske rederier. I dette tilfælde APM.
Disse rederier vil få monopol på havnene. Jeg gad nok se hvilken coaster der ikke flytter sig prompte, når MMM kommer!
Det eneste, der undrer mig er hvorfor optionen på de sidste 10 skibe ikke er taget.....
Hvis andre rederier sejler, så klarer man det via havneafgiften som tilfalder havneejeren - det er også APM. Nu skal pengene så videre i statskassen. Det gør man ved noget, der hedder SKAT. Det bliver så ikke en told på gennemsejling; men en afgift opkrævet i havnene og betalt via APM aktiviteter i Nordsøen. Man betaler jo også afgift på Panama-kanalen.
Der er så det lille problem - igen-igen - med svenskerne, der kan bruge Göteborg. Men se det lille smuthul klarer vi også: Dels vil den største på Göteborg være - ja, hvem tror I? - nemlig: APM. Desuden kommer al trafikken til og fra Göteborg via bane (det, der betyder noget altså). Sjovt nok går den bane via Danmark....
Nix, APM har skam en meget stor interesse i, at den togfond får bygget og moderniseret. Det er jo hele trafikken fra Tyskland (at det så også er Polen, det er noget andet). Næh, tyskerne skal erlægge en lille afgift for hver container de eksporterer ud i den vide verden: Det kommer de skam også til.
Nu skal vi så lige have svenskerne til at blande Nordea uden om finansieringen af APM. Det skal de danske pensionssparere skam nok klare.
Hvorfor mon Hellepigen skal spise med kniv og gaffel med Obama og de andre nordiske rødder. Vi skal lige have den på plads - under hyggelige former - selvfølgelig. Amerikanerne har allerede købt idéen. USA har jo i ikke ringe grad hånd i hanke med APM:
Dels er det det eneste rederi, der kan transportere en amerikansk armé - selvfølgelig efter fast aftale til en rimelig pris. Under den første golfkrig, da USA stod og manglede skibrum noget så desperat, så ville de amerikanske rederier virkelig skrue prisen op.
APM meldte ud: Hvor meget skal I bruge? Og vi kører naturligvis til vores faste takst, som vi blev enige om for længe siden. Desuden har vi to ro-ro skibe, som vi ikke har noget at bruge til p.t. - dem låner I da bare (jeg har så hørt efterfølgende, at man betalte helt normalt for dem også. Hvorfor ikke: Det var Saudi-Arabien som skulle betale regningen i sidste ende alligevel - ingen grund til rabat til de tosser).
På G20 mødet kan Obama så hurtigt lige sige til russerne: Nu har jeg klaret den lille detalje! Så skal vi komme videre med alt det andet? Valutakrisen og bankkrisen og oliekrisen og alt det andet sludder.
Estland? De er skam sikret - olieudskibningshavnen ligger i Estland: Den forgriber russerne sig da ikke på - ikke, hvis de vil have den til at kunne modtage skibe. Det kræver så også, at der er lidt opsyn med opsynsmændene (som i øvrigt nok er mere pålidelige end både russerne selv og hviderusserne.....) Som Obama vil sige: Småting - det har jeg også lige klaret.
Jamen, hvad så hvis nogen forgriber sig på danske skibe? Muligt; men det vil være meget dumt. Al-Qaida mm. fandt først for sent ud af, at Navy Seals ikke banker høfligt på døren først.
Jamen så kan russerne da bare sejle fra Murmansk. Jo... det kan de da; men så skal de jo gennem dansk farvand. Enten omkring Island eller gennem Nordsøen. Hovsa, det er sgu også dansk.
Jeg har sagt det før: Indre danske farvande har vestlig begrænsning på den Helder i Holland og østlig ved Peter og Poul i Skt. Petersborg. Det gør så heller ikke noget, hvis trafikken flyder uhindret, billigt og effektivt - der er da ikke nogen, der har noget imod at tjene penge.
Jamen så kan man da bare sejle via Sortehavet!
Hvortil? Rumænien? Gennem Bosperus? I har både en livlig fantasi og plat humoristisk sans!
APM er naturligvis godt klar over, at det ikke er gratis. Derfor kommer aftalen om nordsø-olien ret bekvem. Den har da INTET med bælterne at gøre? Nej, vel? For praktiske formål får APM jo monopol på transporten fra Rusland ud i den store verden - altså den del, der går via bælterne. Hvordan sikrer man sig mod ubillig konkurrence? Jo, man ruinerer konkurrenterne.
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Sommerhuse kommer til at knække bankerne.
» Klager over stress eksploderer
» Der er masser af olie og gas! MASSER!
» Hjemmeservice-ejer klager over, at høj understøttelse hindrer hende i at få nye medarbejdere
» Rygte: Rentenedsættelse i Nationalbanken
» Klager over stress eksploderer
» Der er masser af olie og gas! MASSER!
» Hjemmeservice-ejer klager over, at høj understøttelse hindrer hende i at få nye medarbejdere
» Rygte: Rentenedsættelse i Nationalbanken
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum