En interessant illustration af klassisk mikroteori.
Side 1 af 1
En interessant illustration af klassisk mikroteori.
Jyllands Posten
1) Karteldannelser er ustabile - specielt ved vigende afsætning.
Den med mindst enhedsomkostninger er da revnende ligeglad med om "kollegerne" ruineres. Eller rettere: Man ønsker at ruinere "kollegerne", fordi de faldende priser kompenseres af større mængder. Det koster noget på omsætningen; men pyt! Når konkurrenterne er elimineret, så taler vi jo noget, der minder om monopol.
At APM så også har tænkt sig at sætte sig på det intra-asiatiske marked ved samme tid, det gør det jo ikke mindre tillokkende. Den måde som MMM samler op i forskellige havne og leverer til forskellige havne. Når der ikke er trafik nok, så kan man jo lige så godt lave en omvej og tage, hvad der byder sig. Når man så på intet tidspunkt sejler med mere end 50% af kapaciteten, så er det ikke det store problem at stuve så havneekspeditionen går rimelig nemt.
2) Findes to anlæg, hvor de marginale enhedsomkostninger er forskellige, så lukkes det anlæg med de højeste enhedsomkostninger - uanset at man ved den fastsatte pris kunne tjene penge også på højere enhedsomkostninger.
Når kapaciteten er knap, så kan selv høje enhedsomkostninger betales; men når mængderne svigter, så lukkes de dyreste anlæg ned - det gælder både i en virksomhed internt, så vel som eksternt.
Mærsk fik timet MMM-klassen lidt uheldigt; men det kommer først og fremmest til at gå ud over de andre.
1) Karteldannelser er ustabile - specielt ved vigende afsætning.
Den med mindst enhedsomkostninger er da revnende ligeglad med om "kollegerne" ruineres. Eller rettere: Man ønsker at ruinere "kollegerne", fordi de faldende priser kompenseres af større mængder. Det koster noget på omsætningen; men pyt! Når konkurrenterne er elimineret, så taler vi jo noget, der minder om monopol.
At APM så også har tænkt sig at sætte sig på det intra-asiatiske marked ved samme tid, det gør det jo ikke mindre tillokkende. Den måde som MMM samler op i forskellige havne og leverer til forskellige havne. Når der ikke er trafik nok, så kan man jo lige så godt lave en omvej og tage, hvad der byder sig. Når man så på intet tidspunkt sejler med mere end 50% af kapaciteten, så er det ikke det store problem at stuve så havneekspeditionen går rimelig nemt.
2) Findes to anlæg, hvor de marginale enhedsomkostninger er forskellige, så lukkes det anlæg med de højeste enhedsomkostninger - uanset at man ved den fastsatte pris kunne tjene penge også på højere enhedsomkostninger.
Når kapaciteten er knap, så kan selv høje enhedsomkostninger betales; men når mængderne svigter, så lukkes de dyreste anlæg ned - det gælder både i en virksomhed internt, så vel som eksternt.
Mærsk fik timet MMM-klassen lidt uheldigt; men det kommer først og fremmest til at gå ud over de andre.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Jernmalm og første års mikroteori
» Thailand
» Den er SÅ klassisk!
» Rusland: Det militære modtræk forår 2015
» Ejendomspriser feb 13
» Thailand
» Den er SÅ klassisk!
» Rusland: Det militære modtræk forår 2015
» Ejendomspriser feb 13
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum