Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Oversigt, så vidt jeg kan, inden Folketinget åbner.

Go down

Oversigt, så vidt jeg kan, inden Folketinget åbner. Empty Oversigt, så vidt jeg kan, inden Folketinget åbner.

Indlæg af Thomas Tors Aug 15, 2013 4:32 am


    Der er en oprydning i gang blandt de små banker.

    1. Østjysk Bank, Vestjysk Bank, Den Jyske Sparekasse. Her vil jeg formode at Salling Bank (i sig selv en fusion fra sidste år med Vinderup Bank) og Djursland Bank ryger med i den ombæring.
    2. På Sjælland er der Sjællands Sparekasse og Faaborg Bank.
    3. Så er der lokalopgøret Lollands Bank, Vordingborg Bank  - og jo, jeg tror Møns Bank også bliver tvunget til at gå med.


  • Der tegner sig således en struktur med regionale banker, hvor Spar Nord er nord for Limfjorden, Sjællands sparekasse på Vestsjælland og Vor Bank på Sydsjælland/Lolland-Falster.
    Problemet er her i hovedsagen at skille ejendomsudlånet til platugler fra landbrugsudlånet. Platugleejendommene må samles ét eller andet sted under Finansiel Stabilitet mhp. afvikling - landbrugsudlånet skal samles til en samlet løsning.
    Der bliver således, som det ser ud nu:

    1. Spar Nord
    2. "Østjysk Bank"
    3. Ringkjøbing Landbobank
    4. Sydbank
    5. Fyn???
    6. Sjællands Sparekasse
    7. Vor Bank



  • Her må man så filtre platugleudlånet fra - evt. i nogle ejendomsselskaber med Statslig kapital. Da alle de nævnte regionale banker har tabt hver en reje, må Staten tilføre ny kapital - problemet er at det er lidt uens, hvor mange gange egenkapitalen er tabt i de enkelte tilfælde. Problemet er, at man er i færd med at lave 3-4 nye SIFI. Men der er jo nok ikke nogen vej udenom. For der skal en rekapitalisering til - om nødvendigt med statslige med. Jeg kan ikke se andet. Man bliver også nød til at behandle landbruget og mindre lokale virksomheder separat fra ejendomsudlån.
    Her ser jeg en opgave for et nyt finansieringsinstitut for små og mellemstore virksomheder, der kan tilføre erhvervslivet den nødvendige investeringskapital - for det er jo gået galt på den måde som bankerne er gået ud over den helt korte driftskredit på max. ét år. Altså bankerne alene driftskreditter. Alt andet går erfaringsmæssigt frygteligt galt.
    Regionale bankers indlånsoverskud skal placeres i enten erhvervsobligationer eller realkreditobligation (ikke flexlort).


  • Det næste problem er de katastrofer, der har udviklet sig i:

    1. Jyske Bank, hvor navnet nok er det eneste, der kan genbruges. Den fuldstændig absurde stemmerets begrænsning har jo kun medført, at Jyske Bank ingen ledelse har - i hvert fald ikke nogen ansvarlig - og slet ikke overfor aktionærerne.
    2. Sydbank, der er års råddenskab, der har fået lov til at gære i septiktanken - det er faktisk den 30 år gamle ulykke med Varde Bank, der ikke er kommet videre - det er grotesk i sin japanske tilfrysning. Det går ganske enkelt ikke, for man kan ikke lade Sønderjylland blive mishandlet på den måde!
    3. Fyn mangler helt en regional løsning.
    4. Tilsvarene er der jo heller ikke en bank i Århus - hvilket i udpræget grad kan ses på boligsituationen, hvor der ingen overensstemmelse er mellem behov, planlægning (om der overhovedet kan siges at være nogen) og finansieringsstruktur, hvor der ikke er nogen, der laver noget de har forstand på  - de er så desværre meget flittige.



  • At Sydbank og Jyske Bank har kunnet udvikle sig til SIFIér må nok siges at være en grov forsømmelse gennem en generation i Finanstilsynet.


  • Så begynder man tilsyneladende - omsider - at gøre noget ved realkreditten:

    1. Hvis Cirb's iagttagelse er korrekt, så begynder man nu at få gang i konverteringen af flex med afdrag til fast forrentede annuiteter - forhåbentlig så meget at RealDania Fondens midler kan anvendes fornuftigt - og få de ordentlige obligationer udskilt og væk fra Danske Bank. Det vil lette Danske Banks likviditet (men ikke soliditet), hvilket sandt for dyden kunne behøves. Det er grotesk, at der ligger 200 mia. i pensionspenge kontant i Nationalbanken, som ikke er kritiske med afkastet og samtidig skal man anvende allehånde besynderlige spastiske krumspring for at Danske Bank kan få udbetalt folkepensionen hver måned.
      Vi får se, hvor meget, det bliver til.
    2. BRF skal på én eller anden måde afvikles - for det er vanvid med den idelige manipulation hver sommer af ejerlejlighedspriserne i København. Her er nok en sammenhæng over til småbankernes konsolidering af tabene på platugleudlån. Problemet er nok, at BRF er så alvorligt destrueret, at der nok faktisk ikke er nogen solvente BRF-kunder - overhovedet - og jeg mener overhovedet.
      Alene det at få redet udlejningsbyggeriet ud kan få stærke mænd til at græde.
      Altså der skal jo tages tab - ikke alene i BRF; men også bankerne - for at udlejningsbyggeriet kan kommet ind i (skal vi sige?) funktionelle rammer. Altså, at der kommer bare et forhold mellem ejendomsværdi, husleje, udlejningspolitik - et forhold, der ikke bygger på et fuldstændigt forvredent ejerbolig "marked".
    3. Nu har man så (tilsyneladende) lavet en ordning med Sverrig, så man får indstøbt flexlortet i Sverrig (for lånte penge i Danmark) - her får Nordea så nok endnu flere smerter på dødslejet.
    4. Jeg tror NYK/TOT vil være beskæftiget i en årrække med at få udskilt flexlort fra ordentlige lån og landbrugslån for sig ud af det syndige rod som Engberg Jensen har ødelagt instituttet med.


  • Så begynder vi os at nærme os Statsministeren bord:


    1. Danske Banks ledelse skal fjernes - NU. Den kompleksitet magter Danske Bank slet ikke. De udskilninger, der har været nævnt op til nu tager end ikke hånd om 10% af Problemet Danske Bank (oveni de - med lidt god vilje - 2% man har gjort med virksomhedsobligationer). Det er egentlig det, der ligger i SIFI'en - det betyder ikke, at man ikke skal gøre det; men det betyder, at det langt fra er tilstrækkeligt.
    2. Nordea er mindst lige så rodet og en hel del mere komplekst:

      1. Realkreditsiden er så det mindste af det hele, for her har man så tilsyneladende - med megen hylen og skrigen - fået isoleret problemet i et modarbejde mellem Riksbanken og Nationalbanken.
      2. Det viser sig nu, at Sverrig igennem en lang årrække har brugt erhvervslivet som en malkeko med mere eller mindre statslige selskaber, som er blevet beskattet. Fint nok, men problemet er bare, at disse "overskud" er fabrikeret på baggrund af et mislighold af kapitalapparatet. Da afskrivninger ikke har nogen likviditetseffekt på regnskabet, så har manglende sådanne heller ikke nogen opmuntringer med, hvor man dog skal placere de mange penge, man tjener, fordi det går så godt, så godt.
        Det har man så klaret ved at låne i banken - dem vi herhjemme har mest kendskab til er Nordea; men der er 3 andre - formentlig lige så rædselsfulde. Da likviditeten i Nordea så (ganske forudsigeligt) begynder at stramme til, så springer angstens sved af panden. Vi har foreløbig set det:

        1. Med SAS, hvor den svenske løsning var, at det skulle Danmark og Norge da betale for. En ting er, at det overbetalte og underarbejdende kabinepersonale skal fyres; men hovedparten bliver nedlæggelse af tåbelige svenske indenrigsruter, hvor man har brugt SAS som svensk arbejdsløshedsunderstøttelse for fallerede indenrigsselskaber (Sverrig havde faktisk et meget stort flyvevåben også.) Men da hverken Norge (har ikke brug for internationale flyvninger) og Danmark (har ikke brug for indenrigsflyvning), så igen blev præsenteret for regningen for svensk uansvarlighed, så blev hælene sat i.
          Eller er mønstre konsistent: Et nedslidt og umoderne kapitalapparat.
        2. Vattenfall er det samme, hvor Amagerværket er solgt for noget, der minder om under halv pris - og er ikke mere værd. Nordjyllandværket til de grader, at det må betegnes som værdiløst.


      3. Så kommer man i den situation, hvor man er nød til at tage tabene - og her sørger Nordea for, at de får den rette adresse.
      4. Et uhyggeligt komplekst og tabsgenererende roderi i Baltikum og Finland. Derfor drejer det sig om at få smidt Nordea ud - mens den svenske stat endnu har kreditværdighed i verden til at tage tab.

    3. Politisk har man også forberedt sig på den kommende samling:
      1. SF er jo på det nærmeste smidt ud af regeringen.
      2. Et par af de useriøse socialdemokrater er smidt væk. Den gås kunne man jo ikke have til at sidde med landbrugsproblemer, som man nok ikke kan skyde så forfærdelig meget længere - og da priserne er ved at nå et fornuftigt stade (nu kommer Kina's sammenbrud så til at ødelægge selv de bedste planer), så er man ved at have en lille smule overblik. Priserne på gårdene stiger også - en smule: Det burde de også, hvilket vil hjælp på restruktureringen af gælden - forudsat at hektarvurderingen er realistisk.
      3. Venstre har haft gang i oprydningen også
        1. Trolex; men han har jo været død længe og af andre årsager.
        2. Ellen Trane Nørby til EU. Nu kender jeg ikke hendes privatøkonomi; men et eller andet må have gjort, at man kan have hende til at gå i vejen.
        3. Lykke Friis - også tidligere minister - fandt også ganske pludseligt ud af at politik ikke var noget for hende.
        4. Gitte Lillelund Bech forsvandt så hurtigt, at hun ikke efterlod adresse.
        Der har virkelig været en oprydning i Venstre, hvor de begaaavede og dygtige kvinder ikke kunne stå distancen. Det er så ikke traditionelle Venstefolk; men ét eller andet må have gjort tøserne meget sårbare.
      4. De radikale har haft lidt likvidationer, men det har mest været forvirrede kommunister som Elbæk, Det Radikale Venstre begynder også at blive tyndt besat i toppen.
      5. De Konservative har vel kun Harry Potter og Platfoed tilbage - og de har været meget lidt overbevisende, for jeg tror simpelt hen også de vakler på ruinens rand - helt personligt.
      Der har faktisk været større omvæltninger i Folketinget hen over sommeren end de fleste valg. Vælger analyser er ubrugelige i øjeblikket (og jeg håber da, at man indser, at ævlet om blå og rød blok er uanvendeligt - det er situationen og de kommende finansielle reformer lidt for alvorlige til). Situationen har gjort, at man har haft valg uden at spørge vælgerne - meget fornuftigt, når man læser det barnagtige nonsens der står på avisernes blogs.







Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum