Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

5 deltagere

Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af sur gammel mand Tors Aug 08, 2013 12:10 am

Nu hører jeg endnu engang Edward Snowden's navn nævnt i nyhederne....så venligst fortæl mig...

1. Synes I generelt han er en force for the good ?

2. Burde han have politisk asyl af EU/Danmark...

Og hvis der er en redaktør, der kan sætte det op som en afstemning, så hellere end gerne for mig.

Og jeg afgiver min stemme i næste indlæg.

Og hvis der nu er nogen der har nogen kommentarer/indvendinger, så er I naturligvis hjerteligt velkommen til at indføje dem i jeres svar.


Sidst rettet af sur gammel mand Tors Aug 08, 2013 12:13 am, rettet 1 gang

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af sur gammel mand Tors Aug 08, 2013 12:11 am

1. Ja.
2. Ja

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af sur gammel mand Tors Aug 08, 2013 12:40 am

Jeg noterede mig Sort Kaffe ikke svarede på spørgsmålene, men det kan han jo nå endnu...

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Spørgsmålet er forkert!

Indlæg af Thomas Tors Aug 08, 2013 3:43 am

Det foreligger ikke oplyst, hvad motivet til "afsløringerne" er - der er nogle løse postulater af meget lille troværdighed.

En ting som slet ikke har været omtalt er den mulighed, at den overvågning foregår med de forskellige regeringers fulde samtykke, fordi de ikke tror på, at deres egen efterretningstjeneste er pålidelig i dette tilfælde.
F.eks. herhjemme véd vi at Finanstilsynet er notorisk upålideligt og arbejder systematisk på at skjule alt, hvad der minder om kriminel adfærd. Derfor er Tøndersagen væsentlig. Her var et soleklart eksempel på, at man aktivt har undladt at involvere politiet, hvor der nødvendigvis må være tale om bedrageriog på et eller andet plan udsættelse af statskassen for ikke ubetydelige tab.

Hvis jeg skal sammenligne det med noget, så bliver det, at Sverrig under besættelsen - den tyske altså (Skåne er som bekendt stadig besat) tillod, tilskyndede og støttede den danske militære efterretningstjeneste i at fortsætte sin spionage i Danmark - mod at få lov til at kikke med på materialet. Et materiale som Sverrig ikke havde mulighed for selv at fremskaffe sig.

Helt almindelig praksis.

Sandsynligvis har Snowden spioneret mod Danmark - og ikke nødvendigvis alene for NSA; men måske også for andre. Jeg kan ikke se, at Danmark har nogen interesse i at tilbyde asyl.

Endelig vil jeg ikke udelukke, at Snowden er en "plantet" agent - evt. mod eget vidende - som skal bruges til at udbrede spielmaterial. Han er lidt for lavt på strå til at have haft adgang til den interessante del af operationen, nemlig udvurderingen af de enorme mængder information.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af HenningK Tors Aug 08, 2013 12:08 pm

sur gammel mand skrev:1. Synes I generelt han er en force for the good ?

Nej, egentligt ikke.

Han har sådan set bare bekræftet at de rygter, som gik om Echelon er korrekte - at NSA er enorm storforbruger af datakraft og bruger dem på at spionere på alt hvad der foregår på internettet. At privatlivs-forkæmperes værste frygt er de faktiske realiteter.

Men jeg synes faktisk ikke at han har afsløret noget, der er en "forbrydelse med menneskeheden" eller helt klart "dybt kriminelt".

Til gengæld synes jeg da at han skal indstilles til en orden. For ordener hænger man på...

sur gammel mand skrev:2. Burde han have politisk asyl af EU/Danmark...

Nej.

Så længe at vi har en udleveringsaftale med USA, så kan jeg ikke se hvordan vi skulle kunne tilbyde ham asyl. jf. Bradley Manning, så vil han få en (for os) uforholdsmæssig høj straf. Men der er vel ingen reel grund til at tro at han bliver udsat for tortur eller idømt dødsstraf.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af Thomas Tors Aug 08, 2013 2:29 pm

HenningK skrev:
sur gammel mand skrev:1. Synes I generelt han er en force for the good ?

Nej, egentligt ikke.

Han har sådan set bare bekræftet at de rygter, som gik om Echelon er korrekte - at NSA er enorm storforbruger af datakraft og bruger dem på at spionere på alt hvad der foregår på internettet. At privatlivs-forkæmperes værste frygt er de faktiske realiteter.

Men jeg synes faktisk ikke at han har afsløret noget, der er en "forbrydelse med menneskeheden" eller helt klart "dybt kriminelt".

Til gengæld synes jeg da at han skal indstilles til en orden. For ordener hænger man på...

sur gammel mand skrev:2. Burde han have politisk asyl af EU/Danmark...

Nej.

Så længe at vi har en udleveringsaftale med USA, så kan jeg ikke se hvordan vi skulle kunne tilbyde ham asyl. jf. Bradley Manning, så vil han få en (for os) uforholdsmæssig høj straf. Men der er vel ingen reel grund til at tro at han bliver udsat for tortur eller idømt dødsstraf.
Den går jo også den anden vej, for de europæiske banktilsyn erhverver jo også en hel del informationer om f.eks. USA banker: Læg mærke til at de store retssager mod banker - og kæmpebøderne - er faldet i USA.

Det er tåbeligt at antage, at man ikke bliver overvåget. Det blev man også i gamle dage, hvor gadebetjentene gik rundt og kikkede lidt på hvad "befolkningen" foretog sig.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af Cirb Tors Aug 08, 2013 8:53 pm

1. Det kan jeg ikke overskue, men hælder mod ja...
2. Nej. ( Eller ihvertfald ikke Danmark. Jeg kan heller ikke lide rockere, men jeg spytter ikke af dem på gaden)

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af sur gammel mand Lør Aug 10, 2013 11:49 pm

HenningK skrev:
Til gengæld synes jeg da at han skal indstilles til en orden. For ordener hænger man på...
Barack Obama ?   Very Happy

Fik han ikke Nobel's Fredspris tilbage i 2009.

Det er måske lidt unuanceret at kalde Edward Snowden for idiot. Han har helt givet gjort sig mange og lange overvejelser om han burde indvie offentligheden i de informationer han fik i forbindelse med sit arbejde.

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af Thomas Søn Aug 11, 2013 12:20 am

sur gammel mand skrev:
HenningK skrev:
Til gengæld synes jeg da at han skal indstilles til en orden. For ordener hænger man på...
Barack Obama ?   Very Happy

Fik han ikke Nobel's Fredspris tilbage i 2009.

Det er måske lidt unuanceret at kalde Edward Snowden for idiot. Han har helt givet gjort sig mange og lange overvejelser om han burde indvie offentligheden i de informationer han fik i forbindelse med sit arbejde.
Han har følt sig jaget op i et hjørne - ingen tvivl om det; men i hvilken sammenhæng? Det foreligger ikke oplyst - og det bliver nok heller aldrig oplyst.

Problemet er bare lige det, at de oplysninger formentlig rummer en del interessant læsning om russiske skattesnydere........
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af SortKaffe Søn Aug 11, 2013 1:25 am

Jeg har et lidt ambivalent forhold til Snowden.

På den ene side er det da fint han har afsløret vi bliver overvåget af USA. På den anden side "hva så ?". Vi er jo altid blevet overvåget, om ikke af andre så af skattefar. Så hvis USA mener det er interessant hvad jeg foretager mig på internettet i de sene nattetimer, så for min skyld gerne. Tror dog de gode efterretningsfolk kommer til at kede sig ihjel.

Jeg synes heller ikke han skal have asyl her. Rusland er nok mere oplagt for ham.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af Thomas Søn Aug 11, 2013 3:37 am

SortKaffe skrev:Jeg har et lidt ambivalent forhold til Snowden.

På den ene side er det da fint han har afsløret vi bliver overvåget af USA. På den anden side "hva så ?". Vi er jo altid blevet overvåget, om ikke af andre så af skattefar.  Så hvis USA mener det er interessant hvad jeg foretager mig på internettet i de sene nattetimer, så for min skyld gerne. Tror dog de gode efterretningsfolk kommer til at kede sig ihjel.

Jeg synes  heller ikke han skal have asyl her. Rusland er nok mere oplagt for ham.
Tjooo.... en af grundene til at jeg fastholder betegnelsen flextumper og går ind for dødsstraf til bankdirektører er, at så er jeg rimelig sikker på, at det bliver fanget i PET's søgemaskiner. Jeg synes afgjort at politibetjente bør have muligheden for at blive klogere - også når de arbejder.

Selvfølgelig bliver vi overvåget - problemet er ikke det; men om politiet spilder tid på irrelevant information.

Nej, jeg tror humlen ligger i at det, der overvåges er 2 ting:

a) Terrorister som har USA's interesse - og som formentlig har afstedkommet den beredskabsforøgelse som er annonceret for hele august - og som har givet nogle i Yemen en betonklods i hovedet. Fødselsdagshilsenerne til tante Oda er nok ikke interessante i den sammenhæng - der er siden besættelsen kommet andre måder at annoncere våbenleverancer end "Hilsen til Fridolin".

b) Bankernes manipulationer, som er EU's og Tysklands store passion. Den er rimeligvis et biprodukt af det anti-terror aktionerne, der helt typisk også vil omfatte overvågning af bankerne for at kunne spore terroristernes finansiering.

Det interessante er nok så meget, at USA er blevet tøsefornærmet på Rusland. Det kunne have en sammenhæng med, at russerne nok skal passe på med at spille hellige. USA har givetvis givet russerne pænt med oplysninger - dels af sikkerhedsmæssig, dels af ligningsmæssig karakter.

Det Obama siger er nok: Tag lige og hids Dig ganske gevaldigt ned kære Putin! Hvor i Helvede tror Du alle de små nydelige oplysninger om Dine gamle fjender kommer fra? For slet ikke at tale om narkoleverancerne gennem Rusland?
Pas på, Du ikke skyder Dig selv i foden - og bliver henvist til de oplysninger som Dine noget alderssvækkede kolleger i KGB kan komme med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af HenningK Søn Aug 11, 2013 2:22 pm

sur gammel mand skrev:Det er måske lidt unuanceret at kalde Edward Snowden for idiot. Han har helt givet gjort sig mange og lange overvejelser om han burde indvie offentligheden i de informationer han fik i forbindelse med sit arbejde.
Ja, selvfølgeligt har du ret: Det er altid unuanceret at kalde folk for idioter. Men hvad er det at han har lækket? At NSA samarbejder med de store software-leverandører og at overvågningen af metadata er langt mere omfattende end enkeltstående, dommer-godkendte "wiretaps" på navngivne personer? At metadata om mobil-samtaler og en masse anden kommunikation over Internettet gemmes - så NSA ka' lave deres egen Facebook-agtige profilering med hvem du er, hvad du mener og hvem du kender?

Så chokerende er det vel ikke... Her i Danmark gi'r Logningsbekendtgørelsen teleselskaberne pligt til at registrere hver 500'ende pakke på nettet. Det er jo så 0.2% af trafikken på internettet. NSA har efter egne opgørelser snablen i ca. det 10-dobbelte.

Problemet er selvfølgeligt hvad den enorme mængde af baggrunds-metadata bruges til. Om der er tilfælde af misbrug. Dét synes jeg at der skal til før at skandalen er en rigtig skandale med faktiske ofre.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af sur gammel mand Tirs Aug 20, 2013 12:53 am

Måske det er tid at flytte denne tråd til Politik...når myndighederne begynder at agere på denne måde er der i hvert fald grund til at blive bekymret...men okay ultra dårlige tabere finder man jo overalt...

http://www.b.dk/globalt/politi-brugte-terrorlov-til-at-afhoere-partner-til-afsloerende-journalist

Det gammelkendte trick: skyd budbringeren, så går dårligdommene nok væk.

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

Lad os spille spillet....force for the good eller ikke .... Empty Sv: Lad os spille spillet....force for the good eller ikke ....

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum