EU forslag om forenklet skibsfart.
Side 1 af 1
EU forslag om forenklet skibsfart.
Der er to ting.
A) Problemet er ikke, at det søtransporten i Europa kun udgør 10-15% af søtransporten. Det er nok for snæver en betragtning til at interessere alle dem, der ikke har drukket af kompasset.
Sagen er jo, at søtransport er underudnyttet i EU. Flodtrafikken får så også sine problemer, fordi der er nogle ret grimme begrænsninger på sluser mm.
Alternativet for EU er meget store investeringer i vejnet og jernbaner - og de vil stadig være dyrere end søtransport.
Det er derfor, jeg mener, at Danmarks skal sætte sig på og eje Østersøen, for der er altså nogle realøkonomiske gevinster på EU plan at hente ved at trafikafviklingen foregår rationelt.
B) E-manifestet er væsentligt fordi varer fra USA eller Asien anløber en havn, der ikke nødvendigvis er i betemmelseslandet. Om det kan lade sig gøre at gøre Århus til omladningshavnen mellem Baltikum og den rigtige verden - eller det bliver Göteborg.
Her skal man lige passe på én ting. En stor del af omladningsarbejdet vil forgå på skibet, der sejler som en bus mellem stoppesteder.
C) Reparation og vedligehold. Om der er penge i reparation og vedligehold - bob-bob-bob.
Traditionelt havde man en nybygningsafdeling og når der kom skibe ind med skader og vedligehold, så pillede man folkene fra nybygningerne og betalte dagbøderne, fordi dækningsbidraget på reparation og vedligehold er godt.
Nu er nybygninger jo stort set bortfaldet - og Guds fred med det - men med Danmarks position mellem den rigtige verden og Østersøen, så er der på et eller andet plan et reparations og vedligeholdelsespotential.
Nu skal vi lige have forhindret at Dansk Folkeparti også her ødelægger tingene for landet. Alene den omstændighed, at der jo for praktiske formål ikke er folk om bord på handelsskibe i dag.
A) Problemet er ikke, at det søtransporten i Europa kun udgør 10-15% af søtransporten. Det er nok for snæver en betragtning til at interessere alle dem, der ikke har drukket af kompasset.
Sagen er jo, at søtransport er underudnyttet i EU. Flodtrafikken får så også sine problemer, fordi der er nogle ret grimme begrænsninger på sluser mm.
Alternativet for EU er meget store investeringer i vejnet og jernbaner - og de vil stadig være dyrere end søtransport.
Det er derfor, jeg mener, at Danmarks skal sætte sig på og eje Østersøen, for der er altså nogle realøkonomiske gevinster på EU plan at hente ved at trafikafviklingen foregår rationelt.
B) E-manifestet er væsentligt fordi varer fra USA eller Asien anløber en havn, der ikke nødvendigvis er i betemmelseslandet. Om det kan lade sig gøre at gøre Århus til omladningshavnen mellem Baltikum og den rigtige verden - eller det bliver Göteborg.
Her skal man lige passe på én ting. En stor del af omladningsarbejdet vil forgå på skibet, der sejler som en bus mellem stoppesteder.
C) Reparation og vedligehold. Om der er penge i reparation og vedligehold - bob-bob-bob.
Traditionelt havde man en nybygningsafdeling og når der kom skibe ind med skader og vedligehold, så pillede man folkene fra nybygningerne og betalte dagbøderne, fordi dækningsbidraget på reparation og vedligehold er godt.
Nu er nybygninger jo stort set bortfaldet - og Guds fred med det - men med Danmarks position mellem den rigtige verden og Østersøen, så er der på et eller andet plan et reparations og vedligeholdelsespotential.
Nu skal vi lige have forhindret at Dansk Folkeparti også her ødelægger tingene for landet. Alene den omstændighed, at der jo for praktiske formål ikke er folk om bord på handelsskibe i dag.
Thomas- Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Atomkraft til skibsfart?
» Nu fumler kommunisterne rundt igen i skibsfart.
» Fremtiden for denne debat. Afstemning
» Forslag
» 2020 plan fra LA
» Nu fumler kommunisterne rundt igen i skibsfart.
» Fremtiden for denne debat. Afstemning
» Forslag
» 2020 plan fra LA
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum