Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Er der ikke en der vil nakke den stupide stodder

Go down

Er der ikke en der vil nakke den stupide stodder Empty Er der ikke en der vil nakke den stupide stodder

Indlæg af Thomas Fre Jun 14, 2013 7:17 pm

til Heinig? Der er det, jeg har sagt hele tiden! Kupon er simpelt hen forkert!

Når der ligger 200 mia. i kontanter i Nationalbanken og statsobligationsemissioner er blevet solgt til:

Restløbetid361026
rente 0,240,72 1,572,17
Problemet er, at ingen i Danske Bank og RD har begreb skabt om finansiering - eller også er det bevidst sabotage og obstruktion.
Når en stående stat på 26 år har 2,17% - så må en fast forrentet realkredit annuitet ikke have mere end en kupon på 2½% - man kan til nød aht. likviditeten sige 3%; men slet, slet ikke 3½. Staten havde med garanti en fed overkurs med en kupon på 4½%; men selv med en voldsom stigning i renten, så bliver en 26 årig med 4½% i kupon håbløs. om 15 år.
Tilsvarende bør de fast forrentede realkreditter på 20 år ligge på 2% til nød 2½% - igen for at indlåsning ikke kvæster likviditeten i papiret.

Fidusen er jo, at en realkredit holdes til udløb og når tiden giver den et naturligt rentefald så stiger kursen jo. Så selvom en rentestigning giver et kursfald, så virker det modsat. Endelig betyder et indlåst lån ikke noget for ejendommens likviditet - den nye ejer overtager bare lånet.

Men prøv i øvrigt at se den absurd lave faktor ved en fordobling af løbetiden! Vi taler om 0,5-0,6%. Det skal gerne ligge på ca. den årlige produktivitetsstigning - og her SKULLE vi gerne på på 1½% - at det så nok ikke bliver mere end 1%, det er så noget andet. Jeg tror nemlig ikke man vil være tilstrækkelig brutal og lade arbejdsløsheden stige nok til at offentligt ansatte og bankfolk dels holder op med at lave ingenting og få løn for det, dels kan blive omskolet til noget fornuftigt.

Som jeg før har sagt: Vi kommer ikke uden om en grov invers rentestruktur med en flexrente højere end den 30 årige annuitetsrente - før forstår skvadderpanderne ingenting.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum