Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lægekonflikten

+6
jimmii
Regina
Cirb
Jomsviking
Thomas
Marovingian
10 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Lægekonflikten Empty Lægekonflikten

Indlæg af Marovingian Fre Maj 10, 2013 5:13 am

Undrede mig gevaldigt over der ikke er en tråd i gang allerede Smile

Ligner for mig at "nogen" (Corydon?) gerne vil have brugerbetaling ind i sundhedsvæsenet og derfor har fået regionerne til at give PLO et tilbud man vidste de ville nægte at tage imod.

Så vidt jeg kan se på det er der ikke alverden man kan gøre for at banke lægerne på plads, fordi de har så mange andre muligheder - mange af dem skeler allerede til Norge og Sverige.

Men der er sikkert folk herinde der ved en hel masse om det?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Gæst Fre Maj 10, 2013 7:11 am

Marovingian skrev:Undrede mig gevaldigt over der ikke er en tråd i gang allerede Smile

Ligner for mig at "nogen" (Corydon?) gerne vil have brugerbetaling ind i sundhedsvæsenet og derfor har fået regionerne til at give PLO et tilbud man vidste de ville nægte at tage imod.

Så vidt jeg kan se på det er der ikke alverden man kan gøre for at banke lægerne på plads, fordi de har så mange andre muligheder - mange af dem skeler allerede til Norge og Sverige.

Men der er sikkert folk herinde der ved en hel masse om det?

Tænker du på "ægte" brugerbetaling? Som hos tandlægen?

Eller blot et adfærdsregulerende "startgebyr*" - f.eks. 100 kr. per lægebesøg? Kendes, så vidt jeg ved, hos nogle af vore nabolande, som vi normalt godt vil sammenlignes med?

*I så fald ville biblioteksudlån (af f.eks. alt andet end bøger) jo også være nærliggende?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Jeg kan i øjeblikket

Indlæg af Thomas Fre Maj 10, 2013 7:27 am

ikke gennemskue, hvad der ligger bagved.

For tingene er med garanti IKKE, hvad de giver sig ud for.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Gæst Fre Maj 10, 2013 7:56 am

Thomas skrev:ikke gennemskue, hvad der ligger bagved.

For tingene er med garanti IKKE, hvad de giver sig ud for.

Som jeg har skrevet før. De ved noget, som er så slemt, at de føler sig nødsaget til det her. Det er jo ikke normalt, at hele politiske partier kaster sig ud over kanten som lemminger.

Jeg fatter f.eks. ikke, at man ikke blot overgår til den svenske a-kassemodel, hvor man for hver 13 ugers fuldtidsarbejde er i a-kassen over de næste 12 måneder? Så ville mange af østeuropæerjobbene jo bliver suget op af danskerne lige på stedet? Og folk ville bibeholde kontakten med arbejdsmarkedet, en vis social stabilitet ville kunne opretholdes, etc. etc.?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Thomas Fre Maj 10, 2013 9:06 am

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:ikke gennemskue, hvad der ligger bagved.

For tingene er med garanti IKKE, hvad de giver sig ud for.

Som jeg har skrevet før. De ved noget, som er så slemt, at de føler sig nødsaget til det her. Det er jo ikke normalt, at hele politiske partier kaster sig ud over kanten som lemminger.

Jeg fatter f.eks. ikke, at man ikke blot overgår til den svenske a-kassemodel, hvor man for hver 13 ugers fuldtidsarbejde er i a-kassen over de næste 12 måneder? Så ville mange af østeuropæerjobbene jo bliver suget op af danskerne lige på stedet? Og folk ville bibeholde kontakten med arbejdsmarkedet, en vis social stabilitet ville kunne opretholdes, etc. etc.?

/BF
Ja, et eller andet raslende galt er der. Det med a-kasserne er for at ramme det kriminelle indvandrer miljø - så meget er klart.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Gæst Fre Maj 10, 2013 10:42 am

Thomas skrev:Det med a-kasserne er for at ramme det kriminelle indvandrer miljø - så meget er klart.

Forklar? Der er ingen fagforening eller a-kasse for kriminelle?

Indvandrere fra tredjeverdenslande er typisk konstant på bistand?

Vestlige indvandrere er omvendt som oftest fuldt integreret?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Thomas Fre Maj 10, 2013 1:40 pm

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:Det med a-kasserne er for at ramme det kriminelle indvandrer miljø - så meget er klart.

Forklar? Der er ingen fagforening eller a-kasse for kriminelle?

Indvandrere fra tredjeverdenslande er typisk konstant på bistand?

Vestlige indvandrere er omvendt som oftest fuldt integreret?

/BF

Nej, nej, nej! Den hopper jeg ikke på!

Den med "aktivister" der "spontant" ødelagde 1. maj for nogen - ævl!

Hvem har betalt dem? Det gør de ikke gratis!
Med hvad har de betalt dem? Tjaaa... der kan jo ikke være med de penge, de siger de ikke har.
Hvad er de penge tjent ved? Salg af grøntsager? Derfor smider man med varelageret?
Hvor kommer de fra? Tja... prøv at se kvartererne, hvor de er valgt!

Lad være med at være naiv. Du skal slet ikke spille indigneret!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Jomsviking Fre Maj 10, 2013 2:16 pm

Thomas, du ser spøgelser.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Thomas Fre Maj 10, 2013 2:34 pm

Jomsviking skrev:Thomas, du ser spøgelser.

Næh...

Men jeg har jo også hele tiden set at ejendomspriserne kun kan gå op op op op.

Men det er sådan set ikke så meget, hvad jeg ser; men hvad visse andre ser.

På sæt og vis har jeg ingen lod og del i det slagsmål. Men jeg har set det før. Der er intet "historisk" i det, der sker. Det er en tyve år gammel forsømmelse nogen nu er ved at rette op på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Jomsviking Fre Maj 10, 2013 3:53 pm

Prøv at læs hvad du selv skriver:

Men jeg har jo også hele tiden set at ejendomspriserne kun kan gå op op op op.
Urelateret.

Men det er sådan set ikke så meget, hvad jeg ser; men hvad visse andre ser.

"Det"? "Hvad"? og hvem er "Andre"?

På sæt og vis har jeg ingen lod og del i det slagsmål. Men jeg har set det før. Der er intet "historisk" i det, der sker.

"Det slagsmål"? "Set det før"? "I det, der sker"?


Det er en tyve år gammel forsømmelse nogen nu er ved at rette op på.
Igen "Det"? og hvem er "nogen"?

Tågesnak.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Gæst Fre Maj 10, 2013 4:10 pm

Thomas skrev:Lad være med at være naiv. Du skal slet ikke spille indigneret!

Jeg er for ligefrem til at spille noget som helst.

Glem dine perkerteorier. Fokuser på finanssektoren i stedet. Det er du bedre til.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Cirb Fre Maj 10, 2013 5:37 pm

Ikke at jeg ellers er særligt imponeret af Kristian Lund men det her er sådan set en udmærket analyse.

http://www.dagensmedicin.dk/opinion/leder/regeringens-genistreg-blev-til-et-selvmal/

Det drejer sig ikke om penge - de fleste PLOer har nok, og hvis ikke, kan de tjene dem lettere og hurtigere andre stedet end hos regionerne.

Det drejer sig om selv bestemmelsen.
En stor del af PLOerne er primært PLOer fordi de vil bestemme selv. De VIL ikke komanderes med af kommunale embedsmænd, byrødder og regionspolitikere - de vil have deres egen biks, hvor de selv er herrer.

Astrid Kragh er 28 år uden uddannelse eller livserfaring, og med en politisk orientering der gør,at hun får mere end almindeligt svært ved at sætte sin ind i PLOernes tankegang. Hun har lige rodet sig ind i en konflikt, der kommer til at definere resten af hendes karriere.
Bent Hansen er dygtig og erfaren, men tror at hvis han snerrer hårdt nok gør alle, som han siger. De embedsmænd, der har rådgivet dem begge forstår simpelthen ikke PLOerne.

Det her bliver en kamp til døden, medmindre regionerne og regeringen finder en mulighed for en ærefuld retræte.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Jomsviking Fre Maj 10, 2013 5:58 pm

Mens jeg mener at privat praksis er både dyrt og dårligt, og vel en af hovedgrundende til at sundhedssystemet i DK ikke helt spiller i samme liga som andre lande vi normalt sammenligner os med, så kan man da gælde sig over at regeringen i sin magtfuldkommenhed her har fået lagt sig ud med den sidste stærke og velorganiserede faggruppe i landet, en gruppe der bør kunne tilføje staten et nederlag - i hvert fald på den korte bane. I længden går det selvfølgelig ikke og jeg vil gætte på at alm. praksis bliver udfaset - f.eks. til fordel for privat hospitaler, ikke at det bliver bedre af den grund.
Man kan dog more sig over at regeringen HTS har kvalt de samme privathospitaler som kunne have været blevet brugt som "strejkebrydere".

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Regina Fre Maj 10, 2013 8:05 pm

Ja som læge må jeg hellere komme med et indspark. Tror regionerne er godt trætte af lægernes Vetoret overfor implementering af nye tiltag feks. Kroniker kontrol (KOL, Hjerte osv). Man kan sidde og blive enige om at decentralisere vise forløb til almen praksis og så kan det enkelte lægehus vælge ikke at følge anbefalingerne. Dertil kommer besværet med at besætte yderområderne. Sidst men ikke mindst de mange enkeltpraksisser der findes endnu - feks i region Syd er der 800 praksislæger og 400 klinikker........ Alt andet lige ryger fagligheden for mange når de sidder alene for længe.
Rigsrevisionen påpegede at der reelt ikke var kontrol over udgifter og ydelse. Rigsrevisionen har trods alt en høj valør
Man må sige når der betales 8 mia. kroner for et produkt er det vel naturligt man har bestemmelse over hvad det produkt skal indeholde.
Lægerne i almen praksis tjener godt det er bare meget ulige fordelt da det er tilfældigt hvilken pris man har købt sin praksis for samt huslejen er forskellig. Jeg tror det næste bliver de praktiserende speciallæge som i den grad meler kagen, der tale vi helt andre lønninger iøvrigt. Herefter forhåbentlig almen praktiserende Fysioterapeuter som har et åbent tagselvbord uden mulighed for reel kontrol.
PS jeg er ansat på hospital
Regina
Regina

Antal indlæg : 74
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Fyn, over bæltet

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af jimmii Fre Maj 10, 2013 9:38 pm

PLOerne skal passe på de ikke ender som kommunalt ansatte på blot lidt længere sigt, hvis de fortsætter med at kravle helt op i træet og råbe skældsord efter de øverste folkevalgte.

Lægerne kan skabe en masse problemer - indrømmet, men man skal ikke undervurdere en regering der føler at man stiller sig på bagbenene mod helt rimelige krav. (der er altså heller ikke mange stemmer i de kære læger)

Såvidt jeg er orienteret (og i må endelig rette mig) så er vi på vej mod en situation hvor der igen bliver rigeligt med læger (vi havde alvorlig mangel - nu har vi kun mangel på speciallæger - det tager jo pokkers lang tid at lave en sådan - men det får også ende om føje år). Om der skulle smutte nogle stykker til vores søsterlande er altså ikke så vigtigt (efter vi fik skåret ned på antallet af svenskere og nordmænd på lægeuddannelserne har vi jo også en forholdsvis stor uddannelseskapacitet).

Det jeg mener er, at hvis regeringens topfolk bliver rigtigt arrige, så kan de vel bare holde op med at udbyde ydernumre og selv ansætte de læger de mener kan klare opgaven enten regionalt eller udlicitere opgaven til kommunerne - de længer der ansættes kan vel passende lønnes som offentligt ansatte tandlæger? Illusionen om at alle vores længer rykker til sverige eller norge, tror jeg er netop er en sådan. Så mange læger har vores søsterlande heller ikke brug for og så sjovt er det heller ikke i Kiruna - hvad siger "doctor", der jo ikke holdt sig tilbage fra at sin mening om de højtlønnede og dovne/dårlige lærere Smile

skal forresten hilse at sige at jeg ofte har mødt nogle uduelige alment praktiserede læger (sportsskader, det ved de bare næsten per definition ikke et klap om)

jimmii

Antal indlæg : 13
Join date : 14/05/12

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Regina Fre Maj 10, 2013 10:05 pm

For patienternes vedkommende - altså dem der fejler noget med nogenlunde vægt - vil sundhedshuse være at foretrække. På den vis kan man haven lidt større ekspertise samlet til feks. at udrede og behandle KOL, Hjerteinsufficiens, sportsskader etc. ikke ekspertise på speciallæge niveau, men blot at man udpeger ressourcepersoner indenfor de forskellige discipliner så at sige. Det ville klart være billigst at ansætte på overenskomst (træder sikkert nogle liberalister over tæerne). Erhvervet er et pseudo liberalistisk erhverv med monopol punktum. Man kan altså ikke gemme sig fagligt når man omgives af bare et fåtal af kollegaer i dagligdagen. Sidegevinst forhåbentlig mindre laboratorier så en lungebetændelse kan diagnosticeres bare en smule mere præcist....
Bevægeapparatet udgør vel 25 % af alle henvendelser i almen praksis og det er det færrest læge ved noget som helst om.
Regina
Regina

Antal indlæg : 74
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Fyn, over bæltet

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af jimmii Fre Maj 10, 2013 10:21 pm

Præcist. Jeg var hos en ellers sød og måske også dygtig læge. Jeg havde tekst-bogs-symptomer på et træthedsbrud, som for de uindviede er et mindre og langsomt helende brud forårsagt af (over)belastning - bruddet har svært ved at hele i det hele taget, men selvfølgelig ikke mindst når belastningen fortsætter. Lægen ville næsten garantere mig at jeg ikke havde et brud, men sendte mig dog til røngten. Radiografen beskrev at røgtenbilledet viste et delvist brud i det yderste af knoglen . Lægens konklusion: Der er ikke noget brud for det er helet affraid

Jeg fik ultralyd hos en fys, trappede træningen ned og så gik det væk, men lægens skyld var det ikke.

Jeg tror, jeg er meget enig med dig regina.

jimmii

Antal indlæg : 13
Join date : 14/05/12

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Thomas Fre Maj 10, 2013 10:52 pm

jimmii skrev:Præcist. Jeg var hos en ellers sød og måske også dygtig læge. Jeg havde tekst-bogs-symptomer på et træthedsbrud, som for de uindviede er et mindre og langsomt helende brud forårsagt af (over)belastning - bruddet har svært ved at hele i det hele taget, men selvfølgelig ikke mindst når belastningen fortsætter. Lægen ville næsten garantere mig at jeg ikke havde et brud, men sendte mig dog til røngten. Radiografen beskrev at røgtenbilledet viste et delvist brud i det yderste af knoglen . Lægens konklusion: Der er ikke noget brud for det er helet affraid

Jeg fik ultralyd hos en fys, trappede træningen ned og så gik det væk, men lægens skyld var det ikke.

Jeg tror, jeg er meget enig med dig regina.

Spørgsmålet er om den primære sundhedstjeneste er en lægeopgave - alene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Marovingian Lør Maj 11, 2013 12:23 am

BamsesFar skrev:
Marovingian skrev:Undrede mig gevaldigt over der ikke er en tråd i gang allerede Smile

Ligner for mig at "nogen" (Corydon?) gerne vil have brugerbetaling ind i sundhedsvæsenet og derfor har fået regionerne til at give PLO et tilbud man vidste de ville nægte at tage imod.

Så vidt jeg kan se på det er der ikke alverden man kan gøre for at banke lægerne på plads, fordi de har så mange andre muligheder - mange af dem skeler allerede til Norge og Sverige.

Men der er sikkert folk herinde der ved en hel masse om det?

Tænker du på "ægte" brugerbetaling? Som hos tandlægen?

Eller blot et adfærdsregulerende "startgebyr*" - f.eks. 100 kr. per lægebesøg? Kendes, så vidt jeg ved, hos nogle af vore nabolande, som vi normalt godt vil sammenlignes med?

*I så fald ville biblioteksudlån (af f.eks. alt andet end bøger) jo også være nærliggende?

/BF
Mere a la tandlægen på sigt tænker jeg?

Det er mest fordi det ligner at det regionerne er startet ud med ikke kunne føre til andet end at folk selv skulle betale fra september af - og det virker underligt man godt vil det med mindre det er fordi man vil vænne folk til brugerbetaling?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af doctor Lør Maj 11, 2013 12:23 am

Regina skrev:Ja som læge må jeg hellere komme med et indspark. Tror regionerne er godt trætte af lægernes Vetoret overfor implementering af nye tiltag feks. Kroniker kontrol (KOL, Hjerte osv). Man kan sidde og blive enige om at decentralisere vise forløb til almen praksis og så kan det enkelte lægehus vælge ikke at følge anbefalingerne. Dertil kommer besværet med at besætte yderområderne. Sidst men ikke mindst de mange enkeltpraksisser der findes endnu - feks i region Syd er der 800 praksislæger og 400 klinikker........ Alt andet lige ryger fagligheden for mange når de sidder alene for længe.
Rigsrevisionen påpegede at der reelt ikke var kontrol over udgifter og ydelse. Rigsrevisionen har trods alt en høj valør
Man må sige når der betales 8 mia. kroner for et produkt er det vel naturligt man har bestemmelse over hvad det produkt skal indeholde.
Lægerne i almen praksis tjener godt det er bare meget ulige fordelt da det er tilfældigt hvilken pris man har købt sin praksis for samt huslejen er forskellig. Jeg tror det næste bliver de praktiserende speciallæge som i den grad meler kagen, der tale vi helt andre lønninger iøvrigt. Herefter forhåbentlig almen praktiserende Fysioterapeuter som har et åbent tagselvbord uden mulighed for reel kontrol.
PS jeg er ansat på hospital

Sikke noget vås Regina. I er blevet så ensporede at hvis en hjertepatient klager over et lungeproblem - så må I sende patienten tilbage til praksis eller revkirerere en lungemediciner som MÅSKE kan komme om nogle dage. Vi gør alt selv med patienten - incl. skriver og tager prøver samme dag. Næste dag har vi resultatet og patienten bliver informeret pr. e-mail. Jeg tror jeg klarer 400 % mere i praksis end på et hospital fordi arbejdsgangene konsekvent er blevet tilslebet. Har I stadig sekretærer til at skrive for jer -og laboranter til at tage prøver - og portører til at sende prøver og administrationen til lave løn????? Jeg driller min ven. Basketball
I skulle hellere støtte os. Det ku hænde at I står med patienterne seeeeeelv.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Marovingian Lør Maj 11, 2013 12:34 am

Cirb skrev:Ikke at jeg ellers er særligt imponeret af Kristian Lund men det her er sådan set en udmærket analyse.

http://www.dagensmedicin.dk/opinion/leder/regeringens-genistreg-blev-til-et-selvmal/

Det drejer sig ikke om penge - de fleste PLOer har nok, og hvis ikke, kan de tjene dem lettere og hurtigere andre stedet end hos regionerne.

Det drejer sig om selv bestemmelsen.
En stor del af PLOerne er primært PLOer fordi de vil bestemme selv. De VIL ikke komanderes med af kommunale embedsmænd, byrødder og regionspolitikere - de vil have deres egen biks, hvor de selv er herrer.

Astrid Kragh er 28 år uden uddannelse eller livserfaring, og med en politisk orientering der gør,at hun får mere end almindeligt svært ved at sætte sin ind i PLOernes tankegang. Hun har lige rodet sig ind i en konflikt, der kommer til at definere resten af hendes karriere.
Bent Hansen er dygtig og erfaren, men tror at hvis han snerrer hårdt nok gør alle, som han siger. De embedsmænd, der har rådgivet dem begge forstår simpelthen ikke PLOerne.

Det her bliver en kamp til døden, medmindre regionerne og regeringen finder en mulighed for en ærefuld retræte.

Mvh
Cirb

Ja det kræver da ikke en doktorgrad i psykologi at regne ud at lægerne er gjort af et helt andet stof end lærerne Smile

Tror ikke staten kan vinde den her konflikt - de tager bare til Norge eller Sverige hvis de ikke får nogen forhold de kan acceptere. Hvad ka man stille op imod det?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af doctor Lør Maj 11, 2013 12:40 am

Forøvrigt er det med vetoret overfor implementering af registrering af kronikerkontroller jo det rene løgn. DET ER OS SELV der har udviklet SENTINELL som vi er pligtige til at bruge efter overenskomsten. Det er os selv der har syntes det var en god ide. Sagen er bare at regionerne ikke vil betale for det merarbejde det koster at registrere alle de informationer, Men det er da sjovt at se, at du køber alle sundhedsministerens påstande uden at have sat dig ind i fakta.

Det vi udviklede som et forskningsarbejde på et meget lille område af almen praksis arbejdsområde bruger regeringen nu MOD os.
Der er så mange fejl og mangler endnu i de opgørelser , at jeg tror at ethvert etisk råd ville vende tommelfingeren nedad, hvis de skulle bruges til forskningsprojekter, men det er da en begyndelse til en registrering af hvad befolkningen fejler og hvordan patienterne bliver behandlet.

Regeringen derimod har spist alle data råt ---------uden at forstå en disse af almen praksis arbejdsområder og udfordringer.
Det nærmeste jeg kan komme en sådan fortolkning er et kommunistisk regimes udrensning af visse akademikergrupper . If you understand.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Thomas Lør Maj 11, 2013 12:49 am

Nå det skal jeg vidst holde mig ude af - for tiden. Der er - som formodet - et afklaringsarbejde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af doctor Lør Maj 11, 2013 1:16 am

Regina skrev:For patienternes vedkommende - altså dem der fejler noget med nogenlunde vægt - vil sundhedshuse være at foretrække. På den vis kan man haven lidt større ekspertise samlet til feks. at udrede og behandle KOL, Hjerteinsufficiens, sportsskader etc. ikke ekspertise på speciallæge niveau, men blot at man udpeger ressourcepersoner indenfor de forskellige discipliner så at sige. Det ville klart være billigst at ansætte på overenskomst (træder sikkert nogle liberalister over tæerne). Erhvervet er et pseudo liberalistisk erhverv med monopol punktum. Man kan altså ikke gemme sig fagligt når man omgives af bare et fåtal af kollegaer i dagligdagen. Sidegevinst forhåbentlig mindre laboratorier så en lungebetændelse kan diagnosticeres bare en smule mere præcist....
Bevægeapparatet udgør vel 25 % af alle henvendelser i almen praksis og det er det færrest læge ved noget som helst om.

Det tror jeg du må præcisere. Du taler jo faktisk om at almen praksis ikke skal være almen praksis, men et lægehus med specialister.
Du vrøvler i den grad Regina - Præciser hvad det er du mener. Du kan ikke få det hele.
Du ved godt, at vi har udmærkede speciallæger i primærsektoren IKKE?
Men som Thomas skrev forleden: de fleste af almen praksis problemstillinger er et stort sammensurium af småproblemer.
Småproblemer som specialister på et sygehus åbenbart ikke engang kan løse.
Kunsten er at spotte når det ikke er småproblemer.

F.eks et småproblem som dette:
forleden dag havde jeg en ung kvinde. Hun havde gået til fysioterapeut og kiropraktor i en udendelighed for rygproblemer, men havde ikke opsøgt egen læge.
INGEN havde opdaget at ryggen var skæv og benene 3 cm ulige lange (anisomeli).

Iøvrig udgør symptomer fra bevægeapparatet i almen praksis iflg. sentinell kun 11 % af alle henvendelser. og heri er indbefattet både reumatologiske, ortopædkirurgiske og neurologiske og neurokirurgiske klager.
Og når patienterne kommer klager de så også lige over alle mulige andre organsystemer.
DREAM on.
Det vi er gode til er at skelne skidt fra kanel og henvise til de rigtige specialister eller sygehuset efter en grundig anamnese, objektiv undersøgelse , suplerende diagnostiske undersøgelser og finaly en KONKLUSION.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Thomas Lør Maj 11, 2013 2:40 am

doctor skrev:
Regina skrev:For patienternes vedkommende - altså dem der fejler noget med nogenlunde vægt - vil sundhedshuse være at foretrække. På den vis kan man haven lidt større ekspertise samlet til feks. at udrede og behandle KOL, Hjerteinsufficiens, sportsskader etc. ikke ekspertise på speciallæge niveau, men blot at man udpeger ressourcepersoner indenfor de forskellige discipliner så at sige. Det ville klart være billigst at ansætte på overenskomst (træder sikkert nogle liberalister over tæerne). Erhvervet er et pseudo liberalistisk erhverv med monopol punktum. Man kan altså ikke gemme sig fagligt når man omgives af bare et fåtal af kollegaer i dagligdagen. Sidegevinst forhåbentlig mindre laboratorier så en lungebetændelse kan diagnosticeres bare en smule mere præcist....
Bevægeapparatet udgør vel 25 % af alle henvendelser i almen praksis og det er det færrest læge ved noget som helst om.

Det tror jeg du må præcisere. Du taler jo faktisk om at almen praksis ikke skal være almen praksis, men et lægehus med specialister.
Du vrøvler i den grad Regina - Præciser hvad det er du mener. Du kan ikke få det hele.
Du ved godt, at vi har udmærkede speciallæger i primærsektoren IKKE?
Men som Thomas skrev forleden: de fleste af almen praksis problemstillinger er et stort sammensurium af småproblemer.
Småproblemer som specialister på et sygehus åbenbart ikke engang kan løse.
Kunsten er at spotte når det ikke er småproblemer.

F.eks et småproblem som dette:
forleden dag havde jeg en ung kvinde. Hun havde gået til fysioterapeut og kiropraktor i en udendelighed for rygproblemer, men havde ikke opsøgt egen læge.
INGEN havde opdaget at ryggen var skæv og benene 3 cm ulige lange (anisomeli).

Iøvrig udgør symptomer fra bevægeapparatet i almen praksis iflg. sentinell kun 11 % af alle henvendelser. og heri er indbefattet både reumatologiske, ortopædkirurgiske og neurologiske og neurokirurgiske klager.
Og når patienterne kommer klager de så også lige over alle mulige andre organsystemer.
DREAM on.
Det vi er gode til er at skelne skidt fra kanel og henvise til de rigtige specialister eller sygehuset efter en grundig anamnese, objektiv undersøgelse , supplerende diagnostiske undersøgelser og finally en KONKLUSION.

Dyrlæger har den fordel at en ko meget sjældent læser dameblade, så den har ikke allerede HAR stillet diagnosen - som den så belærer om.
Vi hypokondriske simulanter går meget sjældent til læge, da disse har en meget dårlig forståelse af medicin - og ikke modtager belæring særlig godt.

Den samfundsmæssige værdi i de praktiserende læger er, at hospitalerne undgår at spilde tid og hyledyrt behandlingsapparat på noget, der kan klares med to aspirin - som i øvrigt er trukket tilbage.

Den egentlige værdi for sygehusene er at finde og anvise alvorlige ting så tidligt, at en videre behandling har de bedste udsigter. Evt. finde fejldiagnoser. En praktiserende læge vil i de fleste tilfælde tage fejl - men hellere ti frivole henvisninger end én overset cancer.

Det er derfor jeg gentagne gange henvist til Kathleen Ferrier, for graver man i sagen, så viser det sig, at hun faktisk på et meget tidligt tidspunkt henvendte sig til en alment praktiserende læge, der afviste en brystcancer på et (nær? er ikke læge) subklinisk stade - den, der i metastaseret form senere tog livet af hende som 41 årig.

Det er derfor vi skal finde ud af, hvad det er vi skal bruge den praktiserende læge til?

Her kan jeg som økonom sige, at folk plejer i almindelighed at gøre det, de bliver betalt for - ellers bliver de ikke betalt.
Hvis man vil have en masse recepter, så betal pr. recept. Hvis man vil have fyldt hospitalerne op så betal for det.

Samtidig kan jeg så - næsten stilfærdigt sige - at noget af det mest destruktive er overenskomster, der er FORKERTE.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lægekonflikten Empty Sv: Lægekonflikten

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum