Gamle sure mænd
+2
Thomas
erikkp
6 deltagere
Side 1 af 1
Gamle sure mænd
Det her er godt nok blevet til en debat der føres af gamle sure mænd. Jeg sætter stor pris på mange af deltagerne, bl a har Thomas hjulpet med til at redde mig fra økonomisk ruin, og det er jeg meget taknemlig for.
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Det er muligt at den kontrakt lærerne har er dårlig, men jeg har boet i mange lande og haft børn i skoler i mange lande, og jeg har aldrig hørt om et land hvor der ingen normsætning er for lærernes arbejde. Min kone arbejdede på en amerikansk high school i 10 år. De havde heldagsskole 7:40 til 15:00 hver dag 180 dage om året. eleverne gik hjem kl 14:22, så de sidste knap 40 minutter blev brugt til de møder der skulle holdes. Det virkede fint, men det virkede da ikke uden normsætning som KL ønsker. Der var 9 perioder pr dag 44 minutter hver og 4 minutters pause imellem. Ud af de 9 perioder blev en brugt til frokost og to til forberedelse for min kones vedkommende. Men enhver lærer havde en fast arbejdsplads, hvor man havde sine ting, et skrivebord og en reol og et filing cabinet. Lærerne i Danmark har ikke en arbejdsplads på skolen så hvordan fanden forestiller man sig at de skulle kunne tilbringe hele dagen på skolen.
Nu vil man have at skolen skal fungere helt uden andet end lokal normsætning. På min kones skole havde man en prep for hvert fag man havde. Hvis man havde det samme fag to gange fik man kun en prep. Men man havde da en normsætning. En arbejdsgiver der kun tænker på hvordan man får sine medarbejdere ned med nakken er faneme en dårlig arbejdsgiver. Det er rigtigt at de danske lærer har et enormt behov for efteruddannelse, det ville ikke være et urimeligt krav at de alle skulle opgraderes til kandidatniveau som de var i USA hvor vi boede. Det er rigtigt at der er mange ting der bør ændres, men den model KL fører sig frem med er da fuldstændig grotesk, og jeg synes der er mange på denne debat der trænger voldsomt til at tænke sig om
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Det er muligt at den kontrakt lærerne har er dårlig, men jeg har boet i mange lande og haft børn i skoler i mange lande, og jeg har aldrig hørt om et land hvor der ingen normsætning er for lærernes arbejde. Min kone arbejdede på en amerikansk high school i 10 år. De havde heldagsskole 7:40 til 15:00 hver dag 180 dage om året. eleverne gik hjem kl 14:22, så de sidste knap 40 minutter blev brugt til de møder der skulle holdes. Det virkede fint, men det virkede da ikke uden normsætning som KL ønsker. Der var 9 perioder pr dag 44 minutter hver og 4 minutters pause imellem. Ud af de 9 perioder blev en brugt til frokost og to til forberedelse for min kones vedkommende. Men enhver lærer havde en fast arbejdsplads, hvor man havde sine ting, et skrivebord og en reol og et filing cabinet. Lærerne i Danmark har ikke en arbejdsplads på skolen så hvordan fanden forestiller man sig at de skulle kunne tilbringe hele dagen på skolen.
Nu vil man have at skolen skal fungere helt uden andet end lokal normsætning. På min kones skole havde man en prep for hvert fag man havde. Hvis man havde det samme fag to gange fik man kun en prep. Men man havde da en normsætning. En arbejdsgiver der kun tænker på hvordan man får sine medarbejdere ned med nakken er faneme en dårlig arbejdsgiver. Det er rigtigt at de danske lærer har et enormt behov for efteruddannelse, det ville ikke være et urimeligt krav at de alle skulle opgraderes til kandidatniveau som de var i USA hvor vi boede. Det er rigtigt at der er mange ting der bør ændres, men den model KL fører sig frem med er da fuldstændig grotesk, og jeg synes der er mange på denne debat der trænger voldsomt til at tænke sig om
erikkp- Antal indlæg : 29
Join date : 24/10/08
Sv: Gamle sure mænd
Ja, faktisk! Tysk og latin var lidt af en undtagelse, for der var ingen moderne pædagogik. Det var de eneste timer, jeg lavede noget som helst i og til.erikkp skrev:Det her er godt nok blevet til en debat der føres af gamle sure mænd. Jeg sætter stor pris på mange af deltagerne, bl a har Thomas hjulpet med til at redde mig fra økonomisk ruin, og det er jeg meget taknemlig for.
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Du skulle se mine matematik karakterer i gymnasiet (uha, uha) - undtagen altså eksamen (ikke fremragende; men dog) - til lærerens store overraskelse eller skal vi sige chok?
Meget nemt, man inddrager nogen af klasselokalerne til lærerkontorer, der skal flere i klassen og færre klasser.
Det er muligt at den kontrakt lærerne har er dårlig, men jeg har boet i mange lande og haft børn i skoler i mange lande, og jeg har aldrig hørt om et land hvor der ingen normsætning er for lærernes arbejde. Min kone arbejdede på en amerikansk high school i 10 år. De havde heldagsskole 7:40 til 15:00 hver dag 180 dage om året. eleverne gik hjem kl 14:22, så de sidste knap 40 minutter blev brugt til de møder der skulle holdes. Det virkede fint, men det virkede da ikke uden normsætning som KL ønsker. Der var 9 perioder pr dag 44 minutter hver og 4 minutters pause imellem. Ud af de 9 perioder blev en brugt til frokost og to til forberedelse for min kones vedkommende. Men enhver lærer havde en fast arbejdsplads, hvor man havde sine ting, et skrivebord og en reol og et filing cabinet. Lærerne i Danmark har ikke en arbejdsplads på skolen så hvordan fanden forestiller man sig at de skulle kunne tilbringe hele dagen på skolen.
Nu vil man have at skolen skal fungere helt uden andet end lokal normsætning. På min kones skole havde man en prep for hvert fag man havde. Hvis man havde det samme fag to gange fik man kun en prep. Men man havde da en normsætning. En arbejdsgiver der kun tænker på hvordan man får sine medarbejdere ned med nakken er faneme en dårlig arbejdsgiver. Det er rigtigt at de danske lærer har et enormt behov for efteruddannelse, det ville ikke være et urimeligt krav at de alle skulle opgraderes til kandidatniveau som de var i USA hvor vi boede. Det er rigtigt at der er mange ting der bør ændres, men den model KL fører sig frem med er da fuldstændig grotesk, og jeg synes der er mange på denne debat der trænger voldsomt til at tænke sig om
Selvfølgelig vil der være en normsætning; men den ligger i den reform, der kommer, som den nuværende overenskomst blokerer for. Én ting er sikkert, det er ikke lærerne, der skal sætte normen! Det er pointen.
Problemet med den nuværende skole er, at de positive resultater er så elendige, at de er umålelige. Det går specielt ud over "de svage", de kvikke, de skal nok klare sig; men de bogligt svage, hvor hjemmet ikke kan give den fornødne støtte - de er tabt, for de kan ikke hive sig selv op ved håret.
Din påstand om, hvad KL fremfører er DLF's fremstilling af hvad de forstår ved KL's meninger, planer og hensigter.
Men i øvrigt, hvad angår betegnelsen "sur gammel mand" - så vil jeg bare sige Dig, at med smiger kommer Du ingen vegne!
Bestikkelse har desværre aldrig været forsøgt.....
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
erikkp skrev:Det her er godt nok blevet til en debat der føres af gamle sure mænd. Jeg sætter stor pris på mange af deltagerne, bl a har Thomas hjulpet med til at redde mig fra økonomisk ruin, og det er jeg meget taknemlig for.
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Det er muligt at den kontrakt lærerne har er dårlig, men jeg har boet i mange lande og haft børn i skoler i mange lande, og jeg har aldrig hørt om et land hvor der ingen normsætning er for lærernes arbejde. Min kone arbejdede på en amerikansk high school i 10 år. De havde heldagsskole 7:40 til 15:00 hver dag 180 dage om året. eleverne gik hjem kl 14:22, så de sidste knap 40 minutter blev brugt til de møder der skulle holdes. Det virkede fint, men det virkede da ikke uden normsætning som KL ønsker. Der var 9 perioder pr dag 44 minutter hver og 4 minutters pause imellem. Ud af de 9 perioder blev en brugt til frokost og to til forberedelse for min kones vedkommende. Men enhver lærer havde en fast arbejdsplads, hvor man havde sine ting, et skrivebord og en reol og et filing cabinet. Lærerne i Danmark har ikke en arbejdsplads på skolen så hvordan fanden forestiller man sig at de skulle kunne tilbringe hele dagen på skolen.
Nu vil man have at skolen skal fungere helt uden andet end lokal normsætning. På min kones skole havde man en prep for hvert fag man havde. Hvis man havde det samme fag to gange fik man kun en prep. Men man havde da en normsætning. En arbejdsgiver der kun tænker på hvordan man får sine medarbejdere ned med nakken er faneme en dårlig arbejdsgiver. Det er rigtigt at de danske lærer har et enormt behov for efteruddannelse, det ville ikke være et urimeligt krav at de alle skulle opgraderes til kandidatniveau som de var i USA hvor vi boede. Det er rigtigt at der er mange ting der bør ændres, men den model KL fører sig frem med er da fuldstændig grotesk, og jeg synes der er mange på denne debat der trænger voldsomt til at tænke sig om
Jeg har forsøgt at komme igennem med at der er 2 diskussioner i det her.
1) Der forventlige forløb af konflikten og hensigtsmæssigheden af parternes indbyrdes positionering - der har jeg ret stærke overbevisninger, som jeg vist har fået udtrykt ret klart i en anden tråd.
2) Den mest hensigtsmæssige indretning af folkeskolen - der er jeg på meget mere gyngende grund i forhold til den diskussion der pågår.
De bedste og de værste mennesker jeg blev udsat for i min barndom var lærere.
Der var ekstremt begavede, empatiske og engagerede individer som gjorde deres bedste for hvert eneste barn hver dag.
Der var rare, men luddovne individer, som vi holdt af, men som ret beset aldrig lærte os noget.
Der var også nogle magtsyge sataner, der helt tydeligt nød den autoritet der var forbundet med titlen på en måde som nok ikke var helt sund.
Der var en der slog (i afmagt) selvom hun ikke måtte. Hun var gift med inspektøren, så det fik ingen konsekvenser.
Der var den voksne mand vi i fjerde klasse fik til at at bryde grædene sammen (flere gange).
Der var hende der helt tydeligt ikke var psykisk rask og ikke havde været det i mange år, men hvor der af en eller anden grund aldrig blev skredet ind.
Der var flest almindelige mennesker med et job, som de gjorde deres bedste i - og som havde gode og dårlige dage.
Jeg tror ikke der var nogle af mine af lærere der drak - hvis der var opdagede jeg det ihvertfald ikke (men jeg var også et barn)
Det er mit indtryk at både det faglige og sociale niveau er steget siden jeg gik i skole i 70/80erne. Mine børn savner skolen under konflikten. Det tror jeg ikke, jeg havde gjort.
Det er dengang som nu mit indtryk at ledelsens rolle i folkeskolen er diffus, tilfældig og ofte mere fokuseret på at tilfredsstille politiske herrer og mestre end på det egentlige mål - børnene.
Alle (eller de fleste) danskere er forbi folkeskolen - det er en af de få samlende fælles sociale oplevelser vi alle skal igennem.
Jeg mener det er vigtigt det forbliver sådan.
Det er en væsentlig del af dette at skolen (som alle andre offentlige institutioner) er under demokratisk kontrol. Det garanterer ikke kvaliteten af styringen, men det garanterer legitimiteten. Alt andet ville være uacceptabelt.
Lærernes faglige mening om skolens indretning bør naturligvis have stor vægt, men de har ikke ejerskabet til skolen - det har folket. Ej heller er lærernes trivsel eller gode ansættelser skolens mål - det er børnenes trivsel, læring og fælles socialisering.
Mvh
Cirb
EDIT: PS. Jeg synes iøvrigt, vi bør overveje denne tråds titel som økonomidebattens nye slogan.
Sidst rettet af Cirb Ons Apr 24, 2013 2:46 pm, rettet i alt 2 gange
_________________
Sapere Aude
Cirb- Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus
Sv: Gamle sure mænd
Jeg tror at cirb ser rigtigt, når han udtaler:
videoen hvor Bondo udtalte at lærerne bestemte enerådigt, hvad der foregik i klasseværelset var den mest afslørende udtalelse, når vi skal til bunds i, hvad konflikten handler om.
Nogle børn står uden for døren hele deres skolegang fordi de ikke gør, hvad læreren ber dem om - andre i kortere tid.
Når konflikten varer så længe, så er det også en eftertænksomhedsperiode uden for døren som KL ønsker for lærerne.
Der må ikke herske tvivl om, at det er folkestyret der bestemmer, hvad der foregår i klasselokalet.
Jeg er helt sikker på at lærerne nok skal få ordnede forhold. Ellers kan de jo bare lave deres egne registre om arbejdstid, som de kan forelægge ved næste overenskomst. Jeg er slet ikke så paranoid mht det offentliges ønske om at tryne sine effektive og dygtige medarbejdere.
Lærernes faglige mening om skolens indretning bør naturligvis have stor vægt, men de har ikke ejerskabet til skolen - det har folket. Ej heller er lærernes trivsel eller gode ansættelser skolens mål - det er børnenes trivsel, læring og fælles socialisering.
videoen hvor Bondo udtalte at lærerne bestemte enerådigt, hvad der foregik i klasseværelset var den mest afslørende udtalelse, når vi skal til bunds i, hvad konflikten handler om.
Nogle børn står uden for døren hele deres skolegang fordi de ikke gør, hvad læreren ber dem om - andre i kortere tid.
Når konflikten varer så længe, så er det også en eftertænksomhedsperiode uden for døren som KL ønsker for lærerne.
Der må ikke herske tvivl om, at det er folkestyret der bestemmer, hvad der foregår i klasselokalet.
Jeg er helt sikker på at lærerne nok skal få ordnede forhold. Ellers kan de jo bare lave deres egne registre om arbejdstid, som de kan forelægge ved næste overenskomst. Jeg er slet ikke så paranoid mht det offentliges ønske om at tryne sine effektive og dygtige medarbejdere.
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Gamle sure mænd
Lige præcis.doctor skrev:Jeg tror at cirb ser rigtigt, når han udtaler:Lærernes faglige mening om skolens indretning bør naturligvis have stor vægt, men de har ikke ejerskabet til skolen - det har folket. Ej heller er lærernes trivsel eller gode ansættelser skolens mål - det er børnenes trivsel, læring og fælles socialisering.
videoen hvor Bondo udtalte at lærerne bestemte enerådigt, hvad der foregik i klasseværelset var den mest afslørende udtalelse, når vi skal til bunds i, hvad konflikten handler om.
Nogle børn står uden for døren hele deres skolegang fordi de ikke gør, hvad læreren ber dem om - andre i kortere tid.
Når konflikten varer så længe, så er det også en eftertænksomhedsperiode uden for døren som KL ønsker for lærerne.
Der må ikke herske tvivl om, at det er folkestyret der bestemmer, hvad der foregår i klasselokalet.
Jeg er helt sikker på at lærerne nok skal få ordnede forhold. Ellers kan de jo bare lave deres egne registre om arbejdstid, som de kan forelægge ved næste overenskomst. Jeg er slet ikke så paranoid mht det offentliges ønske om at tryne sine effektive og dygtige medarbejdere.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
Cirb skrev:
EDIT: PS. Jeg synes iøvrigt, vi bør overveje denne tråds titel som økonomidebattens nye slogan.
ENDELIG!
Et godt destruktivt forslag!
Et godt destruktivt forslag!
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
Thomas skrev:Ja, faktisk! Tysk og latin var lidt af en undtagelse, for der var ingen moderne pædagogik. Det var de eneste timer, jeg lavede noget som helst i og til.erikkp skrev:Det her er godt nok blevet til en debat der føres af gamle sure mænd. Jeg sætter stor pris på mange af deltagerne, bl a har Thomas hjulpet med til at redde mig fra økonomisk ruin, og det er jeg meget taknemlig for.
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Du skulle se mine matematik karakterer i gymnasiet (uha, uha) - undtagen altså eksamen (ikke fremragende; men dog) - til lærerens store overraskelse eller skal vi sige chok?Meget nemt, man inddrager nogen af klasselokalerne til lærerkontorer, der skal flere i klassen og færre klasser.
Det er muligt at den kontrakt lærerne har er dårlig, men jeg har boet i mange lande og haft børn i skoler i mange lande, og jeg har aldrig hørt om et land hvor der ingen normsætning er for lærernes arbejde. Min kone arbejdede på en amerikansk high school i 10 år. De havde heldagsskole 7:40 til 15:00 hver dag 180 dage om året. eleverne gik hjem kl 14:22, så de sidste knap 40 minutter blev brugt til de møder der skulle holdes. Det virkede fint, men det virkede da ikke uden normsætning som KL ønsker. Der var 9 perioder pr dag 44 minutter hver og 4 minutters pause imellem. Ud af de 9 perioder blev en brugt til frokost og to til forberedelse for min kones vedkommende. Men enhver lærer havde en fast arbejdsplads, hvor man havde sine ting, et skrivebord og en reol og et filing cabinet. Lærerne i Danmark har ikke en arbejdsplads på skolen så hvordan fanden forestiller man sig at de skulle kunne tilbringe hele dagen på skolen.
Nu vil man have at skolen skal fungere helt uden andet end lokal normsætning. På min kones skole havde man en prep for hvert fag man havde. Hvis man havde det samme fag to gange fik man kun en prep. Men man havde da en normsætning. En arbejdsgiver der kun tænker på hvordan man får sine medarbejdere ned med nakken er faneme en dårlig arbejdsgiver. Det er rigtigt at de danske lærer har et enormt behov for efteruddannelse, det ville ikke være et urimeligt krav at de alle skulle opgraderes til kandidatniveau som de var i USA hvor vi boede. Det er rigtigt at der er mange ting der bør ændres, men den model KL fører sig frem med er da fuldstændig grotesk, og jeg synes der er mange på denne debat der trænger voldsomt til at tænke sig om
Selvfølgelig vil der være en normsætning; men den ligger i den reform, der kommer, som den nuværende overenskomst blokerer for. Én ting er sikkert, det er ikke lærerne, der skal sætte normen! Det er pointen.
Problemet med den nuværende skole er, at de positive resultater er så elendige, at de er umålelige. Det går specielt ud over "de svage", de kvikke, de skal nok klare sig; men de bogligt svage, hvor hjemmet ikke kan give den fornødne støtte - de er tabt, for de kan ikke hive sig selv op ved håret.
Din påstand om, hvad KL fremfører er DLF's fremstilling af hvad de forstår ved KL's meninger, planer og hensigter.
Men i øvrigt, hvad angår betegnelsen "sur gammel mand" - så vil jeg bare sige Dig, at med smiger kommer Du ingen vegne!
Bestikkelse har desværre aldrig været forsøgt.....
Lidt uheldigt at du her så tydeligt afslører hvor store huller der i din viden om effektiv indlæring. God med økonomi, men klasserumsledelse, faglighed og didaktik: not so much...
Hugaffen- Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn
Sv: Gamle sure mænd
Thomas skrev:Cirb skrev:
EDIT: PS. Jeg synes iøvrigt, vi bør overveje denne tråds titel som økonomidebattens nye slogan.ENDELIG!
Et godt destruktivt forslag!
Jeg synes også det er et godt slogan.
Nu ved jeg så ikke om jeg skal være smigret eller fornærmet over at være udelukket fra det gode selskab.
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Gamle sure mænd
Godt Du ikke skal vurdere det.Hugaffen skrev:Thomas skrev:Ja, faktisk! Tysk og latin var lidt af en undtagelse, for der var ingen moderne pædagogik. Det var de eneste timer, jeg lavede noget som helst i og til.erikkp skrev:Det her er godt nok blevet til en debat der føres af gamle sure mænd. Jeg sætter stor pris på mange af deltagerne, bl a har Thomas hjulpet med til at redde mig fra økonomisk ruin, og det er jeg meget taknemlig for.
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Du skulle se mine matematik karakterer i gymnasiet (uha, uha) - undtagen altså eksamen (ikke fremragende; men dog) - til lærerens store overraskelse eller skal vi sige chok?Meget nemt, man inddrager nogen af klasselokalerne til lærerkontorer, der skal flere i klassen og færre klasser.
Det er muligt at den kontrakt lærerne har er dårlig, men jeg har boet i mange lande og haft børn i skoler i mange lande, og jeg har aldrig hørt om et land hvor der ingen normsætning er for lærernes arbejde. Min kone arbejdede på en amerikansk high school i 10 år. De havde heldagsskole 7:40 til 15:00 hver dag 180 dage om året. eleverne gik hjem kl 14:22, så de sidste knap 40 minutter blev brugt til de møder der skulle holdes. Det virkede fint, men det virkede da ikke uden normsætning som KL ønsker. Der var 9 perioder pr dag 44 minutter hver og 4 minutters pause imellem. Ud af de 9 perioder blev en brugt til frokost og to til forberedelse for min kones vedkommende. Men enhver lærer havde en fast arbejdsplads, hvor man havde sine ting, et skrivebord og en reol og et filing cabinet. Lærerne i Danmark har ikke en arbejdsplads på skolen så hvordan fanden forestiller man sig at de skulle kunne tilbringe hele dagen på skolen.
Nu vil man have at skolen skal fungere helt uden andet end lokal normsætning. På min kones skole havde man en prep for hvert fag man havde. Hvis man havde det samme fag to gange fik man kun en prep. Men man havde da en normsætning. En arbejdsgiver der kun tænker på hvordan man får sine medarbejdere ned med nakken er faneme en dårlig arbejdsgiver. Det er rigtigt at de danske lærer har et enormt behov for efteruddannelse, det ville ikke være et urimeligt krav at de alle skulle opgraderes til kandidatniveau som de var i USA hvor vi boede. Det er rigtigt at der er mange ting der bør ændres, men den model KL fører sig frem med er da fuldstændig grotesk, og jeg synes der er mange på denne debat der trænger voldsomt til at tænke sig om
Selvfølgelig vil der være en normsætning; men den ligger i den reform, der kommer, som den nuværende overenskomst blokerer for. Én ting er sikkert, det er ikke lærerne, der skal sætte normen! Det er pointen.
Problemet med den nuværende skole er, at de positive resultater er så elendige, at de er umålelige. Det går specielt ud over "de svage", de kvikke, de skal nok klare sig; men de bogligt svage, hvor hjemmet ikke kan give den fornødne støtte - de er tabt, for de kan ikke hive sig selv op ved håret.
Din påstand om, hvad KL fremfører er DLF's fremstilling af hvad de forstår ved KL's meninger, planer og hensigter.
Men i øvrigt, hvad angår betegnelsen "sur gammel mand" - så vil jeg bare sige Dig, at med smiger kommer Du ingen vegne!
Bestikkelse har desværre aldrig været forsøgt.....
Lidt uheldigt at du her så tydeligt afslører hvor store huller der i din viden om effektiv indlæring. God med økonomi, men klasserumsledelse, faglighed og didaktik: not so much...
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
doctor skrev:
Jeg synes også det er et godt slogan.
Nu ved jeg så ikke om jeg skal være smigret eller fornærmet over at være udelukket fra det gode selskab.
En solid bitter fornærmelse er jo ALTID et godt udgangspunkt!
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
erikkp skrev:
Men debatten om folkeskolen der føres her er virkelig grotesk. Er det virkelig rigtigt at ingen af jer nogensinde har haft en god lærer? Thomas lærte du matematik og fremmedsprog helt af dig selv uden hjælp udefra?
Jeg har da haft 3 superdygtige lærere i løbet af 10 års folkeskole. De har sjovt nok skilt sig ud på andre måder også:
Den ene var tæt ved universitetsuddannet. Plus seminariet med venstre hånd lidt senere i livet.
Den anden var ekstremt højt begavet, men kom direkte fra fængsel (ægteskabssvindler).
Den tredje var folkeskolelærerudd. men passede et heltidsjob som fisker ved siden af....
Hvad de øvrige angår, så må jeg desværre sige, at professionalitet karakteriseres af bundniveauet, som netop altid er højt hos en professionel. Det var det desværre ikke.
Hos mine børn gik oplevelsen sådan set igen. Der var enkelte fremragende lærere (især i privatskolen, som vi desværre måtte ty til). Sjovt nok også typisk igen dem, som havde en baggrund, der ikke var standard seminarie.
I dag vil jeg dog mene, at kommunernes ringe ambitioner med folkeskolen, svage skoleinspektører (eller hvad de nu kaldes) og enhedsskolen med mange ikke-undervisningsparate bliver folkeskolens coup de grace.
Jeg ville ønske, at politikernes havde ambitioner om at gøre folkeskolen til alle børns naturlige valg. Jeg var faktisk i flere år villig til at gå på kompromis med undervisningsudbyttet med vores den mindste, bare han kunne blive i den lokale folkeskole. Vi endte dog med at give op i femte og havde derpå den helt fantastiske oplevelse af klassisk faglighed i en privatskole. Også der var der børn, som ikke var boglige, men lærerne havde meget bedre styr på dem og deres forældre. Skoleinspektøren var også en mand med rygrad af den gamle skole - ikke administrator, som krøb op i røven på kommunen, som ham i folkeskolen desværre gjorde.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Gamle sure mænd
Jeg er da glad for at denne tråds titel er blevet så populær.
Jeg er professionel matematiker med 20 år i usa og nu siden 2007 tilbage i Danmark bortset fra et enkelt år tilbage i usa.
Jeg fik i sin tid ug i matematik i fjerde mellem, i en klasse hvor gennemsnittet i klassen var mådelig minus og læreren efterfølgende blev fyret.
Der er da ikke skyggen af tvivl om at jeg lærte en masse af denne meget dårlige lærer. Når Thomas siger at han lærte det hele af sig selv og ikke i skole er det selvfølgelig det argeste vrøvl. Det er rigtigt at man kan gå til masser af undervisning uden at føle man får noget ud af det, men der foregår jo alligevel noget i hovedet.
For at vende tilbage til emnet synes jeg det er usmageligt at KL kører en smædekampagne mod landets lærere betalt af mine skattepenge. Jeg er rasende over at politikerne ikke standsede konflikten efter et par dage. Hvad er det for noget vrøvl med den danske model? De vidste alle hvor de ville lande, så hvorfor skulle det vare fire uger. Jeg er til gengæld ikke sikker på hvem jeg er mest sur på, Anders Bondo eller Bjarne Corydon
Jeg er professionel matematiker med 20 år i usa og nu siden 2007 tilbage i Danmark bortset fra et enkelt år tilbage i usa.
Jeg fik i sin tid ug i matematik i fjerde mellem, i en klasse hvor gennemsnittet i klassen var mådelig minus og læreren efterfølgende blev fyret.
Der er da ikke skyggen af tvivl om at jeg lærte en masse af denne meget dårlige lærer. Når Thomas siger at han lærte det hele af sig selv og ikke i skole er det selvfølgelig det argeste vrøvl. Det er rigtigt at man kan gå til masser af undervisning uden at føle man får noget ud af det, men der foregår jo alligevel noget i hovedet.
For at vende tilbage til emnet synes jeg det er usmageligt at KL kører en smædekampagne mod landets lærere betalt af mine skattepenge. Jeg er rasende over at politikerne ikke standsede konflikten efter et par dage. Hvad er det for noget vrøvl med den danske model? De vidste alle hvor de ville lande, så hvorfor skulle det vare fire uger. Jeg er til gengæld ikke sikker på hvem jeg er mest sur på, Anders Bondo eller Bjarne Corydon
erikkp- Antal indlæg : 29
Join date : 24/10/08
Sv: Gamle sure mænd
Alle vidste, hvor det ville ende. Selv hvis regeringen ikke havde fremlagt deres reformer af folkeskolens indhold inden.
Tiden er simpelthen løbet fra de store grupper af off. ansatte, der i tidens løb med stort held har samlet mange privilegier til sig.
Bondo burde have indset dette og været gået efter et kompromis for enhver pris.
Kommunerne burde omvendt over de sidste 20 år i højere grad have mødt folkeskolelærernes krav meget mere kontant.
Regeringen har som den eneste ingen beskidte hænder. Deres job er at sikre acceptabel off. service til lavest mulige skatter. Det gik de efter.
Sådan rent politisk, så mener jeg, at Bondo's gentagne forsøg på at fremmane en sammensværgelse imellem regering og kommuner gav bagslag. Regeringen måtte vente een uge eller to ekstra med sit indgreb.
/BF
Tiden er simpelthen løbet fra de store grupper af off. ansatte, der i tidens løb med stort held har samlet mange privilegier til sig.
Bondo burde have indset dette og været gået efter et kompromis for enhver pris.
Kommunerne burde omvendt over de sidste 20 år i højere grad have mødt folkeskolelærernes krav meget mere kontant.
Regeringen har som den eneste ingen beskidte hænder. Deres job er at sikre acceptabel off. service til lavest mulige skatter. Det gik de efter.
Sådan rent politisk, så mener jeg, at Bondo's gentagne forsøg på at fremmane en sammensværgelse imellem regering og kommuner gav bagslag. Regeringen måtte vente een uge eller to ekstra med sit indgreb.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Gamle sure mænd
Det er muligt men der hvor vi er landet er også uholdbart. Det er ikke rigtigt at erfarne lærere kan undervise uforberedt. Det er ikke rigtigt at musikundervisning ikke kræver forberedelse. Samtidig med at vi afskaffer aldersreduktion bliver den indført eksempelvis i Berlin for at holde de ældre lærere på arbejdsmarkedet. Danske lærere arbejder så vidt jeg kan vurdere lige så meget som de gør i usa canada tyskland hvor jeg har boet og haft børn i skole, men de har lidt mindre uddannelse end i disse lande. En skole hvor lærerne skal være på skolen fra 8:00 til 15:00 ville svare meget godt til min kones job i usa da skoleåret er længere i Danmark. Men der skal da være arbejdspladser på skolerne, hvorfor er der ingen der nævner det?
erikkp- Antal indlæg : 29
Join date : 24/10/08
Sv: Gamle sure mænd
erikkp skrev:Det er muligt men der hvor vi er landet er også uholdbart. Det er ikke rigtigt at erfarne lærere kan undervise uforberedt. Det er ikke rigtigt at musikundervisning ikke kræver forberedelse. Samtidig med at vi afskaffer aldersreduktion bliver den indført eksempelvis i Berlin for at holde de ældre lærere på arbejdsmarkedet. Danske lærere arbejder så vidt jeg kan vurdere lige så meget som de gør i usa canada tyskland hvor jeg har boet og haft børn i skole, men de har lidt mindre uddannelse end i disse lande. En skole hvor lærerne skal være på skolen fra 8:00 til 15:00 ville svare meget godt til min kones job i usa da skoleåret er længere i Danmark. Men der skal da være arbejdspladser på skolerne, hvorfor er der ingen der nævner det?
Det er korrekt, at det, som du skriver, forekommer uholdbart.
Pointen er blot, at det ikke står skrevet nogen steder, at sådan skal der være?
Aldersreduktionen er sådan set udelukkende ved at ophøre i den for folkeskolelærerne "gratis" version. Vil man selv betale for det, så kan man sikkert få lov til at gå ned i tid også fremover.
Mht. forberedelsestid, tilstedeværelse på folkeskolen etc., så er der udelukkende sket det, at folkeskolernes daglige ledelse nu står for at organisere dette. Lige som på enhver anden arbejdsplads. Mon ikke at vi ender i en helt almindelig "jobtid", som alle i det private erhvervsliv allerede har det? Dvs. man er der, når der er brug for det på hverdage. En gang imellem efter kl. 17.00, som så bare afspadseres 1:1 en anden dag, hvor der er tid?
Lad os nu se, hvor fornuftigt det hele ender.
Jeg er mere bekymret for virkningen af heldagsskolen, hvor kvantitet aldrig vil kunne måle sig med kvalitet alligevel: Dvs. fokuser på kvalitet i undervisningen; 2 boglige spor fra femte klasse af (med løbende mulighed for at rykke fra det "høje" til det ""lave" spor og omvendt); Undervisningsdifferentiering i maks. 3 niveauer i hvert spor. Så bør man kunne få kvalitet ud til alle. Supplerende lærerkræfter, hvor nødvendigt. Stærk opfølgning fra statens side, så kommunerne ikke igen sjofler kvaliteten.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Gamle sure mænd
Jeg har andet steds redegjort for mine holdninger til statens og KL's evne til at drive en folkeskole; Om lærernes indsats og rimelige vilkår for dem; Så det lader vi ligge.
Jeg synes dog at Crib fremfører en central pointe "Ejerskab"
I et historisk perspektiv, mener jeg at det forholder sig sådan at de skandinaviske lande, og måske Danmark i særdelshed, har været kendetegnet ved en høj grad af "indre tillid", en lav "indre afstand", at man har indgået i et forpligtende fællesskab og man har taget ejerskab ikke blot over sig selv, men også over "fællesskabet". Det har givet vort land så vel som vores "brodernationer" store strukturelle fordele, og det er, i mine øjne, disse fordele der var og er kimen til Skandinaviens lykke og velstand - I mine øjne - et område der ikke tåler sammenligning med andre steder på kloden, nu som i fortiden.
Det er oven i købet ret let at pege på en enkelt historisk begivenhed, der skabte dette Danmark for folket: Nederlaget i 1864. Mens stormagterne diskuterede hvad man skulle stille op med det nok gamle og ærværdige, men nu lemlæstede og overflødiggjorte rige, tog folket ejerskab til nationen. Det gav den indre styrke der i første omgang udgjorde nationens eksistensberettigelse og senere lagde grunden for den udvikling Danmark senere gennemløb.
Det store symbol på denne forvandling er re-fortolkningen og genbrugen af den gamle fane. Som vi nu tager frem ved folkelige og glædelige lejligheder - omend Dannebrogs oprindelige symbolik og domæne var kamp og blodig strid.
Desværre mener jeg at vi er ved at forlade dette Danmark. I takt med at velfærdsstaten segner under sin uhyre egenvægt udvikler vi en boss-kultur, hvor nogle er mere vigtige og finere end andre, hvor man bare skal gøre hvad der bliver sagt, for bossen ved bedst og er mere værd end dig og dine.
Intet sted er denne afvikling mere tydelig end i det offentlige. Fra toppen af har man udviklet en politisk "ledelses"-kultur der består af bosser, der efterhånden er fuldstændig frigjort fra folkets bekymringer og liv.
Embedsmandsstanden er kendetegnet ved en usund boss-kultur, hvor man raver privilegier til sig og sine i en nærmest selv-supplerende kaste af "chef" bosser, og hvis eneste legitimering er at siden at de er bosser, må de være meget dygtige og mere værd end andre. Når borgeren møder det offentlige møder han også en boss-kultur, hvor "den offentlige boss" i stigende grad tiltager sig ret til at fortælle borgeren hvad og hvordan han skal leve sit liv og hvilken adfærd der ønskes udvist.
Det der er resultatet af denne bosskultur er at den indre tillid svækkes, den indre afstand øges og du, folket, mister ejerskab til fællesskabet, nationen og dit virke - at fællesskabet forsvinder.
Angrebene på udvalgte faggrupper; angrebene på ulyksaglige medborgere der har mistet deres arbejde og levebrød; angrebene på andre svage grupper, her under minoriteter; Angreb på stort set alle institutioner og tiltag der skulle komme alle til gavn, er alle eksempler på at tilliden formindskes, at vi ikke interesserer os for de andre, at de ikke kommer os ved, at de ikke er "os", at fællesskabet er væk.
I stedet for et "VI" har de skabt et "JEG": En dødelig trussel mod det land, jeg har elsket fra lille.
Jeg synes dog at Crib fremfører en central pointe "Ejerskab"
I et historisk perspektiv, mener jeg at det forholder sig sådan at de skandinaviske lande, og måske Danmark i særdelshed, har været kendetegnet ved en høj grad af "indre tillid", en lav "indre afstand", at man har indgået i et forpligtende fællesskab og man har taget ejerskab ikke blot over sig selv, men også over "fællesskabet". Det har givet vort land så vel som vores "brodernationer" store strukturelle fordele, og det er, i mine øjne, disse fordele der var og er kimen til Skandinaviens lykke og velstand - I mine øjne - et område der ikke tåler sammenligning med andre steder på kloden, nu som i fortiden.
Det er oven i købet ret let at pege på en enkelt historisk begivenhed, der skabte dette Danmark for folket: Nederlaget i 1864. Mens stormagterne diskuterede hvad man skulle stille op med det nok gamle og ærværdige, men nu lemlæstede og overflødiggjorte rige, tog folket ejerskab til nationen. Det gav den indre styrke der i første omgang udgjorde nationens eksistensberettigelse og senere lagde grunden for den udvikling Danmark senere gennemløb.
Det store symbol på denne forvandling er re-fortolkningen og genbrugen af den gamle fane. Som vi nu tager frem ved folkelige og glædelige lejligheder - omend Dannebrogs oprindelige symbolik og domæne var kamp og blodig strid.
Desværre mener jeg at vi er ved at forlade dette Danmark. I takt med at velfærdsstaten segner under sin uhyre egenvægt udvikler vi en boss-kultur, hvor nogle er mere vigtige og finere end andre, hvor man bare skal gøre hvad der bliver sagt, for bossen ved bedst og er mere værd end dig og dine.
Intet sted er denne afvikling mere tydelig end i det offentlige. Fra toppen af har man udviklet en politisk "ledelses"-kultur der består af bosser, der efterhånden er fuldstændig frigjort fra folkets bekymringer og liv.
Embedsmandsstanden er kendetegnet ved en usund boss-kultur, hvor man raver privilegier til sig og sine i en nærmest selv-supplerende kaste af "chef" bosser, og hvis eneste legitimering er at siden at de er bosser, må de være meget dygtige og mere værd end andre. Når borgeren møder det offentlige møder han også en boss-kultur, hvor "den offentlige boss" i stigende grad tiltager sig ret til at fortælle borgeren hvad og hvordan han skal leve sit liv og hvilken adfærd der ønskes udvist.
Det der er resultatet af denne bosskultur er at den indre tillid svækkes, den indre afstand øges og du, folket, mister ejerskab til fællesskabet, nationen og dit virke - at fællesskabet forsvinder.
Angrebene på udvalgte faggrupper; angrebene på ulyksaglige medborgere der har mistet deres arbejde og levebrød; angrebene på andre svage grupper, her under minoriteter; Angreb på stort set alle institutioner og tiltag der skulle komme alle til gavn, er alle eksempler på at tilliden formindskes, at vi ikke interesserer os for de andre, at de ikke kommer os ved, at de ikke er "os", at fællesskabet er væk.
I stedet for et "VI" har de skabt et "JEG": En dødelig trussel mod det land, jeg har elsket fra lille.
_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking- Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11
Sv: Gamle sure mænd
Jomsviking skrev:Jeg har andet steds redegjort for mine holdninger til statens og KL's evne til at drive en folkeskole; Om lærernes indsats og rimelige vilkår for dem; Så det lader vi ligge.
Jeg synes dog at Crib fremfører en central pointe "Ejerskab"
I et historisk perspektiv, mener jeg at det forholder sig sådan at de skandinaviske lande, og måske Danmark i særdelshed, har været kendetegnet ved en høj grad af "indre tillid", en lav "indre afstand", at man har indgået i et forpligtende fællesskab og man har taget ejerskab ikke blot over sig selv, men også over "fællesskabet". Det har givet vort land så vel som vores "brodernationer" store strukturelle fordele, og det er, i mine øjne, disse fordele der var og er kimen til Skandinaviens lykke og velstand - I mine øjne - et område der ikke tåler sammenligning med andre steder på kloden, nu som i fortiden.
Det er oven i købet ret let at pege på en enkelt historisk begivenhed, der skabte dette Danmark for folket: Nederlaget i 1864. Mens stormagterne diskuterede hvad man skulle stille op med det nok gamle og ærværdige, men nu lemlæstede og overflødiggjorte rige, tog folket ejerskab til nationen. Det gav den indre styrke der i første omgang udgjorde nationens eksistensberettigelse og senere lagde grunden for den udvikling Danmark senere gennemløb.
Det store symbol på denne forvandling er re-fortolkningen og genbrugen af den gamle fane. Som vi nu tager frem ved folkelige og glædelige lejligheder - omend Dannebrogs oprindelige symbolik og domæne var kamp og blodig strid.
Desværre mener jeg at vi er ved at forlade dette Danmark. I takt med at velfærdsstaten segner under sin uhyre egenvægt udvikler vi en boss-kultur, hvor nogle er mere vigtige og finere end andre, hvor man bare skal gøre hvad der bliver sagt, for bossen ved bedst og er mere værd end dig og dine.
Intet sted er denne afvikling mere tydelig end i det offentlige. Fra toppen af har man udviklet en politisk "ledelses"-kultur der består af bosser, der efterhånden er fuldstændig frigjort fra folkets bekymringer og liv.
Embedsmandsstanden er kendetegnet ved en usund boss-kultur, hvor man raver privilegier til sig og sine i en nærmest selv-supplerende kaste af "chef" bosser, og hvis eneste legitimering er at siden at de er bosser, må de være meget dygtige og mere værd end andre. Når borgeren møder det offentlige møder han også en boss-kultur, hvor "den offentlige boss" i stigende grad tiltager sig ret til at fortælle borgeren hvad og hvordan han skal leve sit liv og hvilken adfærd der ønskes udvist.
Det der er resultatet af denne bosskultur er at den indre tillid svækkes, den indre afstand øges og du, folket, mister ejerskab til fællesskabet, nationen og dit virke - at fællesskabet forsvinder.
Angrebene på udvalgte faggrupper; angrebene på ulyksaglige medborgere der har mistet deres arbejde og levebrød; angrebene på andre svage grupper, her under minoriteter; Angreb på stort set alle institutioner og tiltag der skulle komme alle til gavn, er alle eksempler på at tilliden formindskes, at vi ikke interesserer os for de andre, at de ikke kommer os ved, at de ikke er "os", at fællesskabet er væk.
I stedet for et "VI" har de skabt et "JEG": En dødelig trussel mod det land, jeg har elsket fra lille.
Hold dog op med det øregejl! Det er kendt stof fra gamle dage - det er set - og gennemskue før og for længe siden.
En kommunistisk Dansk Folkepartist.......... hi hi hi.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
Du må være meget dårligt inde i socialistisk teori, hvis du kan mene at jeg giver udtryk for sådant.
Der er absolut tendenser i DF, som jeg vil betegne som nationalt-konservative, eller rettere sagt holdninger fra 30'erne og 40'ernes Dansk Samling (ikke at forveksle med det nuværende ekstremt højreorienterede parti af samme navn), jeg anser det gamle DS som DFs politiske ophav, eller nærmere den "tråd" som DF bygger videre på.
jeg opfatter dog de værdipolitiske dele af det jeg skrev som mere kristent-konservativ.
Der er absolut tendenser i DF, som jeg vil betegne som nationalt-konservative, eller rettere sagt holdninger fra 30'erne og 40'ernes Dansk Samling (ikke at forveksle med det nuværende ekstremt højreorienterede parti af samme navn), jeg anser det gamle DS som DFs politiske ophav, eller nærmere den "tråd" som DF bygger videre på.
jeg opfatter dog de værdipolitiske dele af det jeg skrev som mere kristent-konservativ.
_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking- Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11
Sv: Gamle sure mænd
Muligt, for det er ondsindede bortforklaringer.Jomsviking skrev:Du må være meget dårligt inde i socialistisk teori, hvis du kan mene at jeg giver udtryk for sådant.
Tja, Du vil kalde det, hvad det skal være.
Der er absolut tendenser i DF, som jeg vil betegne som nationalt-konservative, eller rettere sagt holdninger fra 30'erne og 40'ernes Dansk Samling (ikke at forveksle med det nuværende ekstremt højreorienterede parti af samme navn), jeg anser det gamle DS som DFs politiske ophav, eller nærmere den "tråd" som DF bygger videre på.
jeg opfatter dog de værdipolitiske dele af det jeg skrev som mere kristent-konservativ.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Gamle sure mænd
Thomas
Jeg gider ikke at høre mere på dine kommunist vildfarelser så vel som sammensværgelsesteorierne om muhammedanske indvandrerbander og kommunister. Som du sikkert ved, har man traditionelt sammenkædet kommunister med jøder, men jeg synes da variationen med kommunister og arabere er forfriskende - og de er jo alle sammen semitter, så pengene kan vel passe i en vis forstand.
Jeg gider ikke at høre mere på dine kommunist vildfarelser så vel som sammensværgelsesteorierne om muhammedanske indvandrerbander og kommunister. Som du sikkert ved, har man traditionelt sammenkædet kommunister med jøder, men jeg synes da variationen med kommunister og arabere er forfriskende - og de er jo alle sammen semitter, så pengene kan vel passe i en vis forstand.
_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking- Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11
Sv: Gamle sure mænd
Jomsviking skrev:
I stedet for et "VI" har de skabt et "JEG": En dødelig trussel mod det land, jeg har elsket fra lille.
Det må være Thatherisme / Reaganisme, som du der beskriver?
Længe inden dette har vi dog bevæget os fra "vi" til "dem" og "os"? F.eks.:
Sjællændere contra Jyder. Provinsboere contra Kjøvenhavnere.
"Danskere" med nordeuropæiske rødder, forfædre og værdier contra "Danskere" med rødder etc. i tredjeverdens bønder.
Osv.
Jeg tror egentligt, at problemet slet ikke er Thatherisme / Reaganisme, men statens opsvulmen, der gradvist har frataget os det personlige ansvar og ejerskab. Når skatterne er så høje, at borgernes valgfrihed i praksis er elimineret, så ender man sådan et sted her. Thatherisme / Reaganisme var jo i sin tid et opgør med den totalt lammede engelske velfærdstat.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Gamle sure mænd
BF
Thatcher er vel en repræsentant for en lignende eller resulterende politisk tankegang. Hendes politik er vel at sidestille med organismens organsvigt, efterhånden som forgiftningen tager over...
Men jeg taler egentlig ikke om en politik, snare en stigende individualisering på bekostning af fællesskabet. Men det er en negativ individualisering forstået på den måde at den opstår som en apatisk reaktion på forhold individet møder, der tvinger dette til at "opgive" og blive "ligeglad". At individet oplever at det mister ejerskab til samfundet, nærområdet, arbejdet m.m. og til sidst tænker "så må jeg klare mig selv". På sammen måde som når skibsfløjten til sidst lyder signalet: "Hver mand redder sig selv".
Jeg tror at du har helt ret i at statens rolle er i hjertet af problemet. men det er en afledt effekt af sammenbruddet. I mens velfærdsstaten bryder sammen under sin egen vægt, føler den behov for at styrke kontrol og centralisering. Det medfører, det jeg kalder boss-kultur og kontrolmani, dette accelererer selvfølgelig kun sammenbruddet (men reaktionen ligger naturligt i stats-tanken, der jo er udviklet ikke med henblik på sygehuse og ældrepleje, men krig). Men det er denne boss-kultur, der f.eks. fratager borgeren ejerskab, og i øvrigt spreder sig i hele samfundet.
Ved siden af dette har du så de økonomiske konsekvenser af en velfærdsstat der simpelthen ikke hænger sammen og ikke er "sustainable" - men det er jo derfor staten bryder sammen, den kan ikke finansieres og borgerne får svære og svære ved at se fordelen ved staten.
Thatcher er vel en repræsentant for en lignende eller resulterende politisk tankegang. Hendes politik er vel at sidestille med organismens organsvigt, efterhånden som forgiftningen tager over...
Men jeg taler egentlig ikke om en politik, snare en stigende individualisering på bekostning af fællesskabet. Men det er en negativ individualisering forstået på den måde at den opstår som en apatisk reaktion på forhold individet møder, der tvinger dette til at "opgive" og blive "ligeglad". At individet oplever at det mister ejerskab til samfundet, nærområdet, arbejdet m.m. og til sidst tænker "så må jeg klare mig selv". På sammen måde som når skibsfløjten til sidst lyder signalet: "Hver mand redder sig selv".
Jeg tror at du har helt ret i at statens rolle er i hjertet af problemet. men det er en afledt effekt af sammenbruddet. I mens velfærdsstaten bryder sammen under sin egen vægt, føler den behov for at styrke kontrol og centralisering. Det medfører, det jeg kalder boss-kultur og kontrolmani, dette accelererer selvfølgelig kun sammenbruddet (men reaktionen ligger naturligt i stats-tanken, der jo er udviklet ikke med henblik på sygehuse og ældrepleje, men krig). Men det er denne boss-kultur, der f.eks. fratager borgeren ejerskab, og i øvrigt spreder sig i hele samfundet.
Ved siden af dette har du så de økonomiske konsekvenser af en velfærdsstat der simpelthen ikke hænger sammen og ikke er "sustainable" - men det er jo derfor staten bryder sammen, den kan ikke finansieres og borgerne får svære og svære ved at se fordelen ved staten.
_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking- Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11
Sv: Gamle sure mænd
Jomsviking skrev:BF
Thatcher er vel en repræsentant for en lignende eller resulterende politisk tankegang. Hendes politik er vel at sidestille med organismens organsvigt, efterhånden som forgiftningen tager over...
Men jeg taler egentlig ikke om en politik, snare en stigende individualisering på bekostning af fællesskabet. Men det er en negativ individualisering forstået på den måde at den opstår som en apatisk reaktion på forhold individet møder, der tvinger dette til at "opgive" og blive "ligeglad". At individet oplever at det mister ejerskab til samfundet, nærområdet, arbejdet m.m. og til sidst tænker "så må jeg klare mig selv". På sammen måde som når skibsfløjten til sidst lyder signalet: "Hver mand redder sig selv".
Jeg tror at du har helt ret i at statens rolle er i hjertet af problemet. men det er en afledt effekt af sammenbruddet. I mens velfærdsstaten bryder sammen under sin egen vægt, føler den behov for at styrke kontrol og centralisering. Det medfører, det jeg kalder boss-kultur og kontrolmani, dette accelererer selvfølgelig kun sammenbruddet (men reaktionen ligger naturligt i stats-tanken, der jo er udviklet ikke med henblik på sygehuse og ældrepleje, men krig). Men det er denne boss-kultur, der f.eks. fratager borgeren ejerskab, og i øvrigt spreder sig i hele samfundet.
Ved siden af dette har du så de økonomiske konsekvenser af en velfærdsstat der simpelthen ikke hænger sammen og ikke er "sustainable" - men det er jo derfor staten bryder sammen, den kan ikke finansieres og borgerne får svære og svære ved at se fordelen ved staten.
Jeg er ganske enig. Jeg mener dog, at apatien opstod allerede, mens det endnu gik godt økonomisk - dvs. allerede i 70'erne og 80'erne.
Jeg mener ikke, at den danske middelklasse på noget tidspunkt godvilligt har accepteret "velfærdsstaten". Det er dem inderligt imod, at aflevere så mange penge til fællesskabet, at de selv er nødt til at acceptere fællesskabets "goder". Eksempelvis høj progressiv skat i familier, hvor den ene helst vil gå hjemme. Valgfriheden er væk, fordi parret ikke beskattes som een person med dobbelte fradrag, dobbelt så høje skattegrænser etc.
Modreaktionen er "det personlige projekt", som blev legitimt via AFR. Ideen er baseret på sund menneskelig psykologi. Man vil gerne bidrage til fællesskabet, men ikke voldtages af staten.
/BF
Gæst- Gæst
Lignende emner
» Challenger
» Guideline og indstruktionshåndbog for grønne mænd ???
» El Condor pasa!
» Grækerne skal stemme om redningspakken
» Hvad sker der til sommer med Rusland.
» Guideline og indstruktionshåndbog for grønne mænd ???
» El Condor pasa!
» Grækerne skal stemme om redningspakken
» Hvad sker der til sommer med Rusland.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum