Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen

4 deltagere

Go down

Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen Empty Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen

Indlæg af Thomas Søn Mar 17, 2013 8:48 pm

med sine løgnehistorier.

Jeg tror snarere, man skal hæfte sig ved, at BRF er erklæret systemisk vigtig.

Situationen er nok så katastrofal, at uanset hvad, så må man skride ind og afvikle BRF.

De vil IKKE kunne skaffe kapital, de har kørt på Finanstilsynets lemfældighed i årevis.

Problemet er at der endnu ikke er en kreditforening, der er gået konkurs.
Man skal lige have retsgrundlaget for en SIFI afvikling på plads.

Som det ser ud, vil det komme meget hurtigt. Dels er høringsfristen MEGET kort, dels er der et pres fra EU, hvor man formentlig har påpeget, at BRF er en decideret hindring for - ja, alt.

Det vil gå direkte i afviklings mode uden at passere start. Det er langt fra tilstrækkeligt med bare at fyre direktion og bestyrelse - vi skal umiddelbart langt længere ned i organisationen.

BRF kan meget vel blive det, der sætter tempoet i lovgivningsarbejdet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Tilbage til toppen Go down

Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen Empty Sv: Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen

Indlæg af SimonJ Søn Mar 17, 2013 10:57 pm

Ja, af alle de ”cheføkonomer” der findes i klakørverdenen er hun lige godt den værste. Det skurer i mine ører hver gang hun åbner munden for at sprede propaganda og landsskadeligt bavl.

SimonJ

Antal indlæg : 57

Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen Empty Sv: Så er den lille ulækre Ulrikke på færde igen

Indlæg af peter777 Søn Mar 17, 2013 11:38 pm

Jeg vil se frem til en afvikling af finanssektoren, så det kilder dejligt i mine ører hver gang du nævner det.

Jeg havde en snak i dag med min ven, som arbejder i en fin stilling i den sektor, vist nok revisor eller sån, og han udtrykte uro overfor et sammenbrud af finanssektoren, hvis man fx gav sig til at beskatte pensionerne. Og det er jo netop problemet for mange, som er investeret i pengesystemet, at hvis det bryder sammen, så mister de deres investering. Personligt er jeg rimelig ligeglad om pengesystemet bryder sammen, da jeg ikke har en ret stor investering i det.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro

Indlæg af Thomas Man Mar 18, 2013 12:00 am

peter777 skrev:Jeg vil se frem til en afvikling af finanssektoren, så det kilder dejligt i mine ører hver gang du nævner det.

Jeg havde en snak i dag med min ven, som arbejder i en fin stilling i den sektor, vist nok revisor eller sån, og han udtrykte uro overfor et sammenbrud af finanssektoren, hvis man fx gav sig til at beskatte pensionerne. Og det er jo netop problemet for mange, som er investeret i pengesystemet, at hvis det bryder sammen, så mister de deres investering. Personligt er jeg rimelig ligeglad om pengesystemet bryder sammen, da jeg ikke har en ret stor investering i det.

Jamen, vi ved jo ikke hvordan der ser ud på den anden side af bjerget!
Det eneste vi ved er, at vi kommer nok ikke tilbage til f.eks. middelalderen.

Det bliver ikke til sult og hunger, for vi glemmer nok ikke, hvordan man laver spegepølse - rimelig industrielt.

Der er jo ikke nogen tvivl om at finanssektoren hopper rundt og laver en masse fuldstændigt overflødigt. Det kan jo ikke passe, at et land som Sverrig har en finanssektor, der er 4 gange større end vores. Egentlig burde den danske finanssektor være større, fordi vi har en masse små- og mellemstore virksomheder.

Verden er også blevet organiseret på et plan højere.
Vi er vel tilbage i middelalderen, hvor en egentlig central magt viste mere effektiv. Det betød så ikke at den underliggende organisation blev overflødig.

Det minder mig mest om den dommedagsprofet, der sagde til Emerson, at verden gik under i morgen - hvortil Emerson roligt formodede, at vi nok klarer os udmærket uden.

Det er lidt som reformationen, som familien så også var perifert rodet ind i. Roskilde forsvandt jo som by på det nærmeste (Vorupør kan se frem til en stor fremtid måske - med København som forstad og slumkvarter?) - og en hob af altertavlepolerere blev arbejdsløse, fordi man opdagede, at man kunne leve uden alle de altre på gader, veje og stræder.
Hvad skal vi med en bankfilial på hvert gadehjørne?
Thomas
Thomas

Indlæg af Plyds Man Mar 18, 2013 1:02 am

Vi der bor i provinsen, kan altid gå tilbage til bytte økonomi - det er jo i forvejen ret udbredt vest for lillebælt
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Thomas Man Mar 18, 2013 1:13 am

peter777 skrev:Jeg vil se frem til en afvikling af finanssektoren, så det kilder dejligt i mine ører hver gang du nævner det.

Med henblik på at implementere tiltagene i den europæiske samarbejdsaftale i 2008 om grænse-overskridende finansiel stabilitet indgik myndighederne i de nordiske og baltiske lande i 2010 en samarbejdsaftale om grænseoverskridende finansiel stabilitet, krisehåndtering og kriseløsning.55
Formålet med aftalen er at styrke samarbejdet om forebyggelse, håndtering og løsning af kriser i tværnationale finansielle virksomheder. Aftalen er ikke juridisk bindende, men angiver praktiske procedurer for informationsdeling og koordination. En nordisk-baltisk koordinationsgruppe er etableret med henblik på at implementere aftalen.

Ikke mindst fodnoten er interessant:
55”Cooperation agreement on cross-border financial stability, crisis management and resolution between Ministries, Central Banks and Financial Supervisory Authorities of Denmark, Estonia, Finland, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway and Sweden”, 17. august 2010.
Læg mærke til, at det ikke har en skid med EUR at gøre.
I det omfang Sverrig er en bankejet stat, så er det et spørgsmål om at afvikle Sverrig, som jeg hele tiden har ment måtte være hovedformålet!

Du kan evt. springe til Bilag 3, der specifikt omhandler Eksisterende afviklingsregler for realkreditinstitutter

56
I lovgivningen bruges alene begrebet serier eller grupper af serier med seriereservefond. Realkreditin-
stitutter anvender for sådanne serier begrebet kapitalcentre. Ved kapitalcentre skal således forstås serier med seriereservefond.
Læg mærke til at fodnoten i Bilag 3 umiddelbart følger fodnoten i teksten.

Serien (kapitalcenteret) hæfter ikke for de forpligtelser, som andre kapitalcentre eller ”instituttet i øvrigt” har påtaget sig, men afvikles i udgangspunktet separat herfra.
Det, der så er sagen er, at det ikke ville overraske mig det bitreste, hvis man i BRF har forgrebet sig på reservefondene fra de fast forrentede annuiteter. Hvis det er sket, så er det direkte i brummen, for - uden at være jurist - det vil jeg mene er mandatsvig formentlig af særlig grov karakter.
En advokat
Strafferammen for mandatsvig er fængsel i op til 1 år og 6 måneder. I grovere tilfælde er strafferammen fængsel i op til 8 år. I sager om økonomisk kriminalitet udnyttes strafferammens maksimum imidlertid sjældent, hvilket beror på, at der i disse sager ofte gør sig en række formildende omstændigheder gældende. Det kan eksempelvis være misforståelse omkring reglernes indhold, uklarhed om grænsen mellem retsstridig og lovlig adfærd, og motivet til handlingen.
Specielt en som Ulrikke, der burde vide bedre, kan komme noget så grusomt i saksen. Naaaaj, hvor er det synd!

Man kan sige, at der i afviklingssituationen går vandtætte skotter ned mellem de enkelte kapitalcentre i instituttet (herunder til ”instituttet i øvrigt”), som herefter afvikles hverfor sig. Ved afviklingen af det enkelte kapitalcenter sker der fyldestgørelse af til og med de foranstillede kreditorer (dvs. SDO, SDRO, RO og JCB men ikke de almindeligesimple og efterstående kreditorer).

Så det er ikke fordi man ikke har undersøgt, hvordan skinkerne skal pilles af den gris.
Man kan formentlig i morgen umiddelbart gå til fadet og hakke BRF til lind fars.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Man Mar 18, 2013 1:17 am

Plyds skrev:Vi der bor i provinsen, kan altid gå tilbage til bytte økonomi - det er jo i forvejen ret udbredt vest for lillebælt
Mjaaahhhh, hvem Fanden vil have en Køwenhavner i bytte for en sæk kartofler???
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum