Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

5 deltagere

Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af Plyds Ons Feb 20, 2013 2:17 am

Så er det slut med overpriser på landbrugsjord og bondegårde.

http://epn.dk/landbrug/article5211523.ece

Alt andet lige, så må landbrugsjorden komme ned i mere realistiske priser, så den kan forrente sig via produktion.

Går det her igennem, så koster det min 2 - 3 banker livet. Minimum!

Vestjysk bank, kan ikke klare bare 5 - 6 større landbrugskonkurser, så lukker den.

Mon ikke et par mindre provinsbanker går samme vej?

1400 landbrug i farezonen? Skylder de 10 mille hver i snit så er det da vist 14 milliardader. Og det er så de små bedrifter...... Det store kan snilt være på 50 mille stykket.

Jo jo - det skal sq nok få punkteret den boble der er i landbrugsjord.


Sidst rettet af Plyds Ons Feb 20, 2013 6:19 pm, rettet 1 gang
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af Thomas Ons Feb 20, 2013 2:45 am

Plyds skrev:Så er det slut med overpriser på landbrugsjord og bondegårde.

http://epn.dk/landbrug/article5211523.ece

Alt andet lige, så må landbrugsjorden komme ned i mere realistiske priser, så den kan forrente sig via produktion.

Går det her igennem, så koster det min 2 - 3 banker livet. Minimum!

Vestjysk bank, kan ikke klare bare 5 - 6 større landbrugskonkurser, så lukker den.

Mon ikke et par mindre provinsbanker går samme vej?

1400 landbrug i farezonen? Skylder de 10 mille hver i snit så er det da vist 1,4 milliard. Og det er så de små bedrifter...... Det store kan snilt være på 50 mille stykket.

Jo jo - det skal sq nok få punkteret den boble der er i landbrugsjord.
ja da.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34086
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af Cirb Ons Feb 20, 2013 9:42 am

Nu har venstre p.... den socialdemokratiske kernevælger op og ned af ryggen i 10 år i træk, så jeg tror ikke det her har været et "prioriteret" punkt på Guccitaskens forhandlingsliste. At det jager endnu en kniv i bankernes bløde fede bud er bare sukker på toppen.

Endelig er der udsigt til en særskilt svækkelse af danske landmænds konkurrenceevne,« påpeger Martin Merrild.

Han henviser til, at der lægges op til store reduktioner af den danske landbrugsstøtte, mens eksempelvis de franske landmænd loves stort set uændret støtte, og landmændene i Østeuropa får hævet støttesatserne.

Venstres vendetta mod hendes person og familie har nok heller ikke gjort hende venligere stemt.
Hvad er det nu lige Trolex laver, når han ikke simulerer at studere historie ?

"La vengeance est un plat qui se mange froid."

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af dkguy66 Ons Feb 20, 2013 9:52 am

Cirb skrev:Nu har venstre p.... den socialdemokratiske kernevælger op og ned af ryggen i 10 år i træk, så jeg tror ikke det her har været et "prioriteret" punkt på Guccitaskens forhandlingsliste. At det jager endnu en kniv i bankernes bløde fede bud er bare sukker på toppen.

Endelig er der udsigt til en særskilt svækkelse af danske landmænds konkurrenceevne,« påpeger Martin Merrild.

Han henviser til, at der lægges op til store reduktioner af den danske landbrugsstøtte, mens eksempelvis de franske landmænd loves stort set uændret støtte, og landmændene i Østeuropa får hævet støttesatserne.

Venstres vendetta mod hendes person og familie har nok heller ikke gjort hende venligere stemt.
Hvad er det nu lige Trolex laver, når han ikke simulerer at studere historie ?

"La vengeance est un plat qui se mange froid."

Mvh
Cirb

Spørgsmålet er dog blot om det er så klogt at jorde den danske fødevareproduktion. Det er jo historisk set den, der har holdt røven oppe på landet, og skaffet indtægter til landet.

Men at jordpriserne også har været udsat for en massiv boble er der ingen tvivl om. Og jorden forgår jo heldigvis ikke. Kun landmanden.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af Cirb Ons Feb 20, 2013 5:27 pm

dkguy66 skrev:jorden forgår jo heldigvis ikke. Kun landmanden.

Produktionen skal nok overleve. Venstrebønderne, og deres finanskontakter, kommer det til at ligge lidt tungere for. 2015 må pludselig forekomme meget, meget langt ude i fremtiden for venstres bagland.

Det her er ikke noget tilfælde. Statsministeren kan måske virke lidt uerfaren i det hjemlige - men Strasbourg er hendes hjemmebane.

Thomas har altid påstået, at damen var brutal og iskold - jeg har haft min tvivl, men det her er så koldt og præcist, at det næsten er smukt.

Hvad kan Løkke, scrary eyes og co stille op over for et EU budget, der pisker deres bagland til blods ? Ingenting - de kommer endda til at smile og ønske hende tillykke med "besparelsen".

Løkke har troet, at han kunne lægge sig i hængekøjen og vente på næste valg. HTS har lige fortalt ham, at det kan han da godt gøre - men hun ved, hvor han bor.....

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Der er ikke nogen grund til at støtte landbruget på produktionspriserne

Indlæg af Thomas Ons Feb 20, 2013 5:39 pm

Cirb skrev:
dkguy66 skrev:jorden forgår jo heldigvis ikke. Kun landmanden.

Produktionen skal nok overleve. Venstrebønderne, og deres finanskontakter, kommer det til at ligge lidt tungere for. 2015 må pludselig forekomme meget, meget langt ude i fremtiden for venstres bagland.

Det her er ikke noget tilfælde. Statsministeren kan måske virke lidt uerfaren i det hjemlige - men Strasbourg er hendes hjemmebane.

Thomas har altid påstået, at damen var brutal og iskold - jeg har haft min tvivl, men det her er så koldt og præcist, at det næsten er smukt.

Hvad kan Løkke, scrary eyes og co stille op over for et EU budget, der pisker deres bagland til blods ? Ingenting - de kommer endda til at smile og ønske hende tillykke med "besparelsen".

Løkke har troet, at han kunne lægge sig i hængekøjen og vente på næste valg. HTS har lige fortalt ham, at det kan han da godt gøre - men hun ved, hvor han bor.....

Mvh
Cirb
Vi taler et finansieringsproblem ikke et afsætningsproblem. Det er fjollet at bruge en landbrugsstøtteordning til det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34086
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af SortKaffe Tors Feb 21, 2013 12:07 am

Cirb skrev:
dkguy66 skrev:jorden forgår jo heldigvis ikke. Kun landmanden.

Produktionen skal nok overleve. Venstrebønderne, og deres finanskontakter, kommer det til at ligge lidt tungere for. 2015 må pludselig forekomme meget, meget langt ude i fremtiden for venstres bagland.

Det her er ikke noget tilfælde. Statsministeren kan måske virke lidt uerfaren i det hjemlige - men Strasbourg er hendes hjemmebane.

Thomas har altid påstået, at damen var brutal og iskold - jeg har haft min tvivl, men det her er så koldt og præcist, at det næsten er smukt.

Hvad kan Løkke, scrary eyes og co stille op over for et EU budget, der pisker deres bagland til blods ? Ingenting - de kommer endda til at smile og ønske hende tillykke med "besparelsen".

Løkke har troet, at han kunne lægge sig i hængekøjen og vente på næste valg. HTS har lige fortalt ham, at det kan han da godt gøre - men hun ved, hvor han bor.....

Mvh
Cirb

Det tror jeg er en meget, rigtig meget, præcis beskrivelse. Helle har her hvad vi i gamle dage kaldte et Kaukasisk nossegreb. Uanset hvorledes Venstre vrider og vender sig, så kommer det til at gøre ondt.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af Thomas Tors Feb 21, 2013 4:34 am

SortKaffe skrev:
Det tror jeg er en meget, rigtig meget, præcis beskrivelse. Helle har her hvad vi i gamle dage kaldte et Kaukasisk nossegreb. Uanset hvorledes Venstre vrider og vender sig, så kommer det til at gøre ondt.

Det er så generelt at man i EU - frem for alt Tyskland - gerne vil benytte lejligheden til at gøre op med de landbrugsstøtteordninger, som har været indrettet på oprindelig Frankrig - senere Østeuropa: Specielt mælkeproduktionen.

Det mener jeg så også reelt er i dansk landbrugs interesse, for det har holdt en masse ineffektive konkurrenter i live. Det er der ingen grund til længere, fordi Frankrig får brug for al den hjælp de kan skrabe sammen til deres banker.

Det, der er sket det seneste år er, at man har taget småbankerne - specielt i Jylland - og hakket deres byggelån fra, så de vel nu kun står med landbrugslånene - alene det at Sydbank nedskriver 1,6 mia. Sjovt nok ser det ikke helt så slemt ud nord for Limfjorden; men her har boligboblen også været af mindre omfang.

Landbruget - som sådan - skal nok blive reddet. Man glemmer hele tiden, hvad jeg har sagt: Der er stigende fødevarepriser under vejs.
Kød
Verdens største marked for fødevarer - kan ikke brødføde sig selv. Kina.

Flæskepriserne halter noget bagud, fordi det store - velbetalende - marked i de arabiske lande: De spiser, som bekendt, ikke svinekød. Det gør kinesere - blandt andet.

Kyllinger er steget med 8% om året de sidste 2 år. Helt typisk reagerer kyllinger langt mere spontant - flæskepriserne halter noget mere efter - og er i øvrigt altid procykliske på det grusomste.

Oksekødet har rigtig gode priser, men her er der store bedrifter med kvæg i løsdrift i Sydamerika og Australien - og de priser bliver ikke ringere.

Samlet kan vi sige, at danske bønder kommer generelt ikke til at gå fra gården; men hele den gode tid, der kommer for landbruget vil gå til afvikling af gæld. Man glemmer helt, at det at drive et landbrug er ikke helt enkelt - og det er arbejdskrævende - de landmænd med den største gæld er de mest effektive: De skal blive på gården og drive den.

En beskæring af EU støtten til landbruget er helt klart i dansk landbrugs interesse - på sigt altså. Efterhånden er der heller ikke så mange landmænd tilbage, at de er en magtfaktor. Vi ser det samme i USA - Midtvestens bønder er jo republikanere, der havde lidt mindre end succes ved præsidentvalget. Amerikansk landbrug er så heller ikke særlig forgældet.

Der er ikke nogen tvivl om, at Helle Thorning nok er den rigtige statsminister for landet, når det drejer sig om at tumle EU. Hun er, som statsminister, mærkelig - meget mærkelig - men hun er faktisk god: Rigtig god.

Læg mærke til at Løkke foreslår faktisk at frede regeringen resten af valgperioden. Hvad skal han med et valg? Han gider sgu da ikke slås med Platfoeden og Tullemanden - ikke, når han kan få sine ting igennem med regeringen - hvad skal han bruge dem til?

Så glemmer i fuldstændig elefanten i telefonboksen. Banker og kridter.

Dem kan Vestager få lov til at tumle. Der kommer ét eller andet i de nærmere fremtid. Det tror jeg, fordi vi skal have en ordning på plads INDEN det går løs i Frankrig.

Jeg tror som sagt, at løsningen bliver en opsplitning af realkreditten efter flextumpe eller ej. Det overlever kridterne så ikke (naaaj, hvor ærgerligt!....).

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34086
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt! Empty Sv: Nok en boble punkteres - og den kommer til at gøre rigtigt ondt!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum