Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

4 deltagere

Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af Thomas Ons Mar 20, 2013 10:05 pm

Gnæk gnæk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af Cirb Ons Mar 20, 2013 11:49 pm

Thomas skrev:Gnæk gnæk.


Når han alligevel advarer kraftigt mod, at politikerne griber ind for at hjælpe danskere med afdragsfrie lån, for eksempel ved at tillade lån på over 80 pct. af boligens værdi, skyldes det hensynet til det danske realkreditsystems stabilitet.

- Der må ikke sættes noget som helst spørgsmålstegn ved realkreditobligationers sikkerhed. Hvis man giver mulighed for, at man kan rulle sin afdragsfrihed, selvom lånene nærmer sig tagryggen, så synes jeg, at vi slår os selv på munden, når vi samtidig argumenterer for, at danske realkreditobligationer skal betragtes som lige så sikre som statsobligationer, siger Lars Rohde.

EU forhandler for tiden om udmøntningen af Basel III, og det er i den forbindelse, der er debat om, hvordan de danske realkreditobligationer skal kunne tælles med i bankernes likviditetsberedskab

Har onkel Lars læst med ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af Thomas Tors Mar 21, 2013 12:03 am

Cirb skrev:
Thomas skrev:Gnæk gnæk.


Når han alligevel advarer kraftigt mod, at politikerne griber ind for at hjælpe danskere med afdragsfrie lån, for eksempel ved at tillade lån på over 80 pct. af boligens værdi, skyldes det hensynet til det danske realkreditsystems stabilitet.

- Der må ikke sættes noget som helst spørgsmålstegn ved realkreditobligationers sikkerhed. Hvis man giver mulighed for, at man kan rulle sin afdragsfrihed, selvom lånene nærmer sig tagryggen, så synes jeg, at vi slår os selv på munden, når vi samtidig argumenterer for, at danske realkreditobligationer skal betragtes som lige så sikre som statsobligationer, siger Lars Rohde.

EU forhandler for tiden om udmøntningen af Basel III, og det er i den forbindelse, der er debat om, hvordan de danske realkreditobligationer skal kunne tælles med i bankernes likviditetsberedskab

Har onkel Lars læst med ?

Mvh
Cirb
Ja, det dovne bæst gider ikke skrive.
Men ellers tror jeg nok, at det er omvendt: Nogen har hørt efter i timen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af SimonJ Tors Mar 21, 2013 5:11 pm

Er der nogen i panelet, der kan forklare mig hvorfor Onkel Lars estimerer boligprisstigninger i 2013(2%), 2014(3%) og 2015(2,9%), når han samtidig opfordrer politikerne til, at lade flexerne stege???

SimonJ

Antal indlæg : 57
Join date : 09/01/13

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af tommyjo Tors Mar 21, 2013 5:29 pm

mit bud ville være, forestil dig at han siger at de falder 4-5% hvad tror du så der sker, et større fald ville være højst sandsynligt, med deraf større usikkerhed på boligmarkedet og deraf pres på kronen og som er hans 1 prioritet at holde i bestemt kurs overfor Euro'en, yderligere ville der nok også komme pres på realkreditobligationer, jeg tror man må gå udfra af han laver damage control som også Bernstein prøvede på med sine udtalelser.
Mvh Tommy

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af SimonJ Tors Mar 21, 2013 5:44 pm

tommyjo skrev:mit bud ville være, forestil dig at han siger at de falder 4-5% hvad tror du så der sker, et større fald ville være højst sandsynligt, med deraf større usikkerhed på boligmarkedet og deraf pres på kronen og som er hans 1 prioritet at holde i bestemt kurs overfor Euro'en, yderligere ville der nok også komme pres på realkreditobligationer, jeg tror man må gå udfra af han laver damage control som også Bernstein prøvede på med sine udtalelser.
Mvh Tommy

Tanken har skam også strejfet mig, at der var tale om spin; og jeg har endnu ikke fået tærsket mig igennem kvartalsoversigterne fra Nationalbanken(håber lidt på Thomas når det før mig) for jeg vil enormt gerne høre om de rent faktisk har nogle valide argumenter eller beregninger.

SimonJ

Antal indlæg : 57
Join date : 09/01/13

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af tommyjo Tors Mar 21, 2013 5:46 pm

svaret ligger næsten i dette at han er ansat til at sikre "stabilitet"

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af Thomas Tors Mar 21, 2013 9:01 pm

SimonJ skrev:Er der nogen i panelet, der kan forklare mig hvorfor Onkel Lars estimerer boligprisstigninger i 2013(2%), 2014(3%) og 2015(2,9%), når han samtidig opfordrer politikerne til, at lade flexerne stege???
Jeg tror faktisk, han regner baglæns.

Rohdes helt overvejende opgave er at redde den fast forrentede annuitet - hvilket jeg så godt kan forstå; men for at situationen ikke forværres, så skal priserne stige med inflationen - evt. en smule mere. Ikke af hensyn til boligejerne; men af hensyn til sikkerheden bag realkreditlånene.

Rohdes har i forbindelse med redningen af annuiteten det helt store problem, at forfremmelsen af realkreditobligationen vil kræve at dens robusthed og likviditet bevises. Der er ikke nogen tvivl om at Vestager med idioten Ane Arnth Jensen har stået og leget Karl Forklaringsrøv overfor Jörg Asmussen - og Asmussen er ikke overbevist - langt fra. Dermed stikker han opgaven ud: Hvordan danskerne klarer opgaven, det er deres problem; men man får IKKE socialhjælp fra ECB eller Tyskland.

Det er derfor Helle går den anden vej og vil klare det via produktiviteten og investeringerne - som hun skal have Merkel med på. Stiger produktiviteten mere end inflationen giver det en reallønsforbedring, hvorved betalingsevnen alt andet lige stiger - samtidig udhuler inflationen gælden.
En realvækst i produktiviteten på 1½% og en inflation vil medføre en marginal forbedring af betalingsevnen i forhold til huspriserne.
Altså huspriserne stiger med summen af inflation og reallønsforbedring (ikke BNP, for der vil komme højere arbejdsløshed). Allerede på indeværende tidspunkt kan man se, at hverken inflationen (med alle afgiftsnedsættelserne) eller produktiviteten kommer op på 3% i år.

Rohdes bemærkning om todelingen af boligmarkedet ejerlejligheder i Hovedstaden og resten tyder på at flextumperne i København er opgivet. Sjælland og Syddanmark nærmer sig hinanden prismæssigt ret så meget. Det skulle give en mulighed for, at der kan komme gang i efterspørgslen på Sjælland i nærheden af København.

Det er efter min vurdering ikke en forudsigelse; men en nødvendig betingelse for at redde realkreditterne - med undtagelse af BRF, der har alt for stor en del af sit marked i den værste Københavnske slum.

At jeg så ikke tror på, at den prisstigning holder - det er noget andet. Men det er en forudsætning for at vi når nytår uden større katastrofe end, at BRF går ned. Det kan vi nok håndtere, for vi har holdt BRF i respirator med lukkede øjne i så mange år, at nu går den ikke mere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe. Empty Sv: Det kommer til at gøre ONDT at være flextumpe.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum