Merkels nytårstale:
+3
Cirb
Thomas
klogeaage 35
7 deltagere
Side 1 af 2
Side 1 af 2 • 1, 2
Merkels nytårstale:
Økonomien bliver næste år værre end i 2012
Krisen er langt fra slået
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Geografisk sted : Fyn
Sv: Merkels nytårstale:
Typisk nok virker linket ikke!klogeaage 35 skrev:
Thomas- Antal indlæg : 34541
Det jeg har set i tysk presse
var virkelig spytslikkeri for den tyske vælger (husk 2013 er et valgår i Tyskland):
Jeg må sige, jeg opgav - der er visse ting, der ikke KAN oversættes til dansk....
Men sjældent har et genvalg været så sikkert!
2011 var rædselsfuld; men meget bedre end 2012, 2013 vil blive endnu værre; men den rene idyl sammenlignet med 2014!!"
"Der skal arbejdes længere tid, til lavere løn med ringere arbejdsløshedsunderstøttelse og andre sociale "goder", kortere ferie og I Grækenland - og hvis det ikke er nok, så kan I rende og hoppe!"
"Og nu til den ubehagelige side......"
Jeg må sige, jeg opgav - der er visse ting, der ikke KAN oversættes til dansk....
Men sjældent har et genvalg været så sikkert!
Pudsigt, artikel blev lagt på kl 22.24, nok for hård husmandskost for jydepottens læsere
Thomas skrev:Typisk nok virker linket ikke!klogeaage 35 skrev:
Men det er noget i den henretning Du skriver om fra tysk , på det mistede link
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Geografisk sted : Fyn
klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:Typisk nok virker linket ikke!klogeaage 35 skrev:
Jeg forstår så ikke hvorfor JP har taget den af!
Thomas skrev:Jeg forstår så ikke hvorfor JP har taget den af!
Staternes kontrol med de finansielle markeder skal styrkes. Det mener den tyske forbundskansler Angela Merkel, der i sin nytårstale advarer mod at lade ødelæggende kriser som den, der opstod i 2008, gentage sig. »Verden har ikke lært nok fra den altødelæggende finanskrise i 2008. Vi kan aldrig igen tillade, at uansvarlighed som dengang finder sted igen. I en social markedsøkonomi er staten vogteren af orden - og det er noget, folk skal kunne stole på«, erklærer den tyske regeringsleder.
Godt nytår :-)
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
Jeg spekulerer på, hvad det er, der er under optrækning: USAs budgetkrise kan vel næppe helt fortrænge den nydelige dames velmente vejledning.Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:
Jeg forstår så ikke hvorfor JP har taget den af!
Gad vide, hvad statsministerens nytårstale indeholder, den må vel være optaget nu?
Som følge af kalenderen har bankerne været lukket i 10 dage - det ville undre mig om de ikke var blevet brugt.
Rene Ludwig Erhard citater.Cirb skrev:Thomas skrev:Jeg forstår så ikke hvorfor JP har taget den af!
Staternes kontrol med de finansielle markeder skal styrkes. Det mener den tyske forbundskansler Angela Merkel, der i sin nytårstale advarer mod at lade ødelæggende kriser som den, der opstod i 2008, gentage sig. »Verden har ikke lært nok fra den altødelæggende finanskrise i 2008. Vi kan aldrig igen tillade, at uansvarlighed som dengang finder sted igen. I en social markedsøkonomi er staten vogteren af orden - og det er noget, folk skal kunne stole på«, erklærer den tyske regeringsleder.
Godt nytår :-)
Mvh
Cirb
Cirb skrev:Godt nytår :-)
Mvh
Cirb
Indimellem ønsker jeg, at Danmark havde tilhørt Tyskland.
Hvilken browser kører du? Jeg måtte en omvej for at få vlc til at afspille det link.
http://superuser.com/questions/363568/how-to-register-rtsp-protocol-in-firefox-9-so-it-would-be-played-in-vlc-instead
peter777- Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro
peter777 skrev:
Hvilken browser kører du? Jeg måtte en omvej for at få vlc til at afspille det link.
Linket var lavet i Chrome til android 4.2 på en Nexus 7.
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
Her er Cirbs link så det kan forstås af en alm. pc:
https://www.youtube.com/watch?v=9xYjz9T4U64
Godt nytår alle sammen
PS: Lidt mærkeligt egentlig, at EU's officielle "nationalmelodi" er tysk.
Godt nytår alle sammen
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
SortKaffe skrev:Her er Cirbs link så det kan forstås af en alm. pc:
Godt nytår alle sammen
Jeg tror sammenhængen er Konrad Adenauer, Bonn
Kunne være. Beethoven var jo også borger i Bonn. Konrad, derimod, var jo fra nabobyen Köln
Hele talen
Neujahransprache
„Die Welt hat die Lektion der verheerenden Finanzkrise von 2008 noch nicht ausreichend gelernt“, betonte Merkel. „Doch nie wieder darf sich eine solche Verantwortungslosigkeit wie damals durchsetzen.“ In der sozialen Marktwirtschaft sei der Staat der Hüter der Ordnung. „Darauf müssen die Menschen vertrauen können.“
Det er en direkte krigserklæring til bankerne!
Det spændende bliver, hvor tæt Helle T lægger sig op ad den tale. Mit gæt er: Klistret!
„Die Welt hat die Lektion der verheerenden Finanzkrise von 2008 noch nicht ausreichend gelernt“, betonte Merkel. „Doch nie wieder darf sich eine solche Verantwortungslosigkeit wie damals durchsetzen.“ In der sozialen Marktwirtschaft sei der Staat der Hüter der Ordnung. „Darauf müssen die Menschen vertrauen können.“
Det er en direkte krigserklæring til bankerne!
Det spændende bliver, hvor tæt Helle T lægger sig op ad den tale. Mit gæt er: Klistret!
Begynder så småt at forstå hvorfor EU's nationalmelodi er tysk. Alle ønsker en stærk stat der kan beskytte dem. Merkel kan levere varen
Jeps; men han var valgt i Bonn.SortKaffe skrev:Kunne være. Beethoven var jo også borger i Bonn. Konrad, derimod, var jo fra nabobyen Köln
Ikke da han var borgmester i tredverne
Nej; men til den første Forbundsdag. På daværende tidspunkt var der heller ikke det helt store Köln at holde møde i.....SortKaffe skrev:Ikke da han var borgmester i tredverne
Det er korrekt. Men på den anden side havde de engelske bomber jo fået afdækket ruinerne af den romerske bosættelse
Ja, jeg har været på det museum. Det tør nok antydes, at det var et håndværkertilbud i 1949.SortKaffe skrev:Det er korrekt. Men på den anden side havde de engelske bomber jo fået afdækket ruinerne af den romerske bosættelse
Jeps, ruinerne havde været det de sidste 1800 år. Men ikke synligt. Det var det så i ¨49
SortKaffe skrev:Begynder så småt at forstå hvorfor EU's nationalmelodi er tysk. Alle ønsker en stærk stat der kan beskytte dem. Merkel kan levere varen
Det er måske nok nærmere, at den tyske nationalmelodi rent faktisk er skrevet af en komponist, Haydn.
En smule kvalitetsbevidsthed.
Men ja, der er ikke nogen tvivl om at bemærkningen i forbindelse med bankerne, at det er statens opgave at beskytte borgerne mod denne ansvarsløshed (ingen nævnt - ingen glemt) og at borgerne skal kunne stole på den beskyttelse - og at det aldrig må gentage sig.
Det er en økonomisk katastrofe tilsvarende 2. verdenskrig, som egentlig ikke har noget med realøkonomien at gøre.
Det er så også givet, at Merkels stærkeste kort er hendes direkte tilgang til borgerne - ikke voldsomt gennem partiapparat eller organisationer - på samme måde som Ludwig Erhard, som Adenauer gjorde alt for at forhindre blev Kanzler.
Jeg har meget svært ved at se, hvordan man kommer uden om en tredje periode til Merkel - ja så skal (som die Welt bemærker) en større atomkraftkatastrofe ske. Merkel en afvigelse
Det fantastiske er hvor lidt slidt hun er.
Sidst rettet af Thomas Tirs Jan 01, 2013 12:28 am, rettet 1 gang
Ja; men de lå lige op ad Stefansdom, der ALDRIG er bygget færdig.SortKaffe skrev:Jeps, ruinerne havde været det de sidste 1800 år. Men ikke synligt. Det var det så i ¨49
Det er så det klassiske med et bygningsværk af den størrelse: Når renoveringen er afsluttet, kan man begynde forfra.
Men man besluttede sig nok så meget for Bonn, fordi det IKKE måtte være Köln, da man aldrig opgav Berlin som Tysklands hovedstad.
Det fantastiske er hvor lidt slidt hun erThomas skrev:SortKaffe skrev:Begynder så småt at forstå hvorfor EU's nationalmelodi er tysk. Alle ønsker en stærk stat der kan beskytte dem. Merkel kan levere varen
Det er måske nok nærmere, at den tyske nationalmelodi rent faktisk er skrevet af en komponist, Haydn.
En smule kvalitetsbevidsthed.
Men ja, der er ikke nogen tvivl om at bemærkningen i forbindelse med bankerne, at det er statens opgave at beskytte borgerne mod denne ansvarsløshed (ingen nævnt - ingen glemt) og at borgerne skal kunne stole på den beskyttelse - og at det aldrig må gentage sig.
Det er en økonomisk katastrofe tilsvarende 2. verdenskrig, som egentlig ikke har noget med realøkonomien at gøre.
Det er så også givet, at Merkels stærkeste kort er hendes direkte tilgang til borgerne - ikke voldsomt gennem partiapparat eller organisationer - på samme måde som Ludwig Erhard, som Adenauer gjorde alt for at forhindre blev Kanzler.
Jeg har meget svært ved at se, hvordan man kommer uden om en tredje periode til Merkel - ja så skal (som die Welt bemærker) en større atomkraftkatastrofe ske. Merkel en afvigelse
Det fantastiske er hvor lidt slidt hun er.
hold nu op hun faker, hun er jo en kvinde for dælen da Thomas ;-),ej jeg mener hun er i den grad godt for Europa, inderst inde tror jeg vi begge håber den dame tager en runde mere,ved godt at for dit stivnakket sind ville dette være et sentimental skridt som ikke kan beregnes
ej heller for Deutsche Bank
tommyjo- Antal indlæg : 377
tommyjo skrev:
Det fantastiske er hvor lidt slidt hun er
hold nu op hun faker, hun er jo en kvinde for dælen da Thomas ;-),ej jeg mener hun er i den grad godt for Europa, inderst inde tror jeg vi begge håber den dame tager en runde mere,ved godt at for dit stivnakket sind ville dette være et sentimental skridt som ikke kan beregnes
ej heller for Deutsche Bank
Jamen, jeg tror skam hun fortsætter - sådan en som hende giver ikke op.
Spørgsmålet er, hvad SPD kan omsætte et flertal i Bundesrat til i Bundestag.
Reelt minder FDP jo om SF i den danske regering.
Jeg er mere bange for Schäubles blodtryk; men det har altid været oppe. Han bliver svær at erstatte, hvis der skulle ske ham noget. Han får det sjældent helt som han vil have det; men det væsentlige kommer han igennem med. Schäuble er så også udmærket som skræmmebillede - enhver statsminister får jo løs mave af at skulle overbevise ham.
Merkel har noget, som Erhard aldrig havde, tålmodighed med baglandet.
Erhard kunne ved grød ikke se, at man skulle høre på alle de gamle forbrydere for. Her så Adenauer nok rigtigt, da han prøvede at holde Erhard fra kanzlerposten - problemet var bare, at der ikke var ukompromitterede alternativer - Kiesinger skrabede igennem med nød og næppe; men reelt var CDU jo renonce, da Erhard blev generet ud.
Merkel står lidt i samme position som Adenauer: Intet rigtigt alternativ. SPD skulle helt frem til Helmut Schmidt før de fandt én med format - og han holdt så heller ikke i længden til den interne splittelse i SPD.
Spørgsmålet er om det lykkes bankerne - dvs. Deutsche Bank fortrinsvis - at "vippe" Schäuble. Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er Schäuble, der er finansverdenens værste mareridt.
Merkel er den, der kan få tingene til at glide.
SPD har som oppositionsparti det bestemt ikke let, dels en socialdemokratisk selvforståelse, der ikke altid er i takt med tidens krav, dels har de ikke nogen rigtige talenter.
Et flertal i Bundesrat er nok mere en papirtiger af den simple grund at man i EU systemet har lært sig at skrive sig uden om konstitutionelle spørgsmål. Dansk Folkeparti får ikke et ben til jorden.
På det finansielle område er man også rimelig til - indenfor ECB - at principielt kun at udlåne kreditværdighed. Det har den fordel, at netto betyder det ikke noget likviditetsmæssigt - det kan man kun i det omfang, at man har heftelsen i orden, heftelse virker ikke uden kontrol, det er her Euro banktilsynet kommer ind i billedet.
Pladderet med at det er afgivelse af suverænitet kommer man udenom, fordi ECB vil være en kreditor som enhver anden: En kreditor kan af egen drift altid lukke en fallent.
Det sidste område, der endnu er noget kød på er opgavefordelingen mellem Länder og Bund. Her har Bundestag i denne sammenhæng også fat i den lange ende: Spørgsmålet om fælles obligationer!
Länderne lider her under, at være stærkt forskellige: Slesvig-Holsten er til de grader på røven, at det bringer store infrastruktur projekter som HV anlæg og Femarn forbindelsen i fare. Der er IKKE nogen måde som Slesvig-Holsten kan rejse den fornødne kapital til finansiering - ikke til en rimelig rente.
Den eneste måde, det kan omgås på er ved at gøre de store infrastrukturprojekter til Bundes anliggender - altså indgriben i opgavefordelingen mellem Länder og Bund. Nu er det imidlertid svært at forestille sig at Länder vil modsætte sig en lavere rente på deres gæld. De Länder uden gældsproblemer vil ikke rigtig kunne se nogen interesse i at blokere. Bliver opgaverne hævet op på Bundesplan, så får Länderne jo kun den positive effekt i form af arbejdspladser (direkte og indirekte).
Det er de tre områder, hvor Bundesrat har noget reelt at skulle sige: Det konstitutionelle, det finansielle og opgavefordelingen. Alt andet kan bare stemmes ned i Bundestag.
Jeg har meget svært ved at se SPD få alt for mange platfødder til jorden.
Bundesrat er ikke noget større problem for Merkel - selv ikke hvis knuderne indbringer det for Bundesverfassungsgericht. Det er en masse larm; men kun det sidst område med fælles Bund/Länder obligationer er det svært at se interessemodsætninger, der ikke kan udjævnes.
Side 1 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Statsministerens nytårstale.
» Dronningens Nytårstale
» Merkels søvnbehov?
» Trump og Pence
» Tyskland, EU og Nato.
» Dronningens Nytårstale
» Merkels søvnbehov?
» Trump og Pence
» Tyskland, EU og Nato.