Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Realrenten 10-2012

2 deltagere

Go down

Realrenten 10-2012 Empty Realrenten 10-2012

Indlæg af Thomas Man Nov 12, 2012 11:20 am

Realrenten

Det problematiske er at man kan ikke blive ved at holde realrenten ned på det niveau: Prisstigningerne giver efter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Tilbage til toppen Go down

Realrenten 10-2012 Empty Sv: Realrenten 10-2012

Indlæg af doctor Man Nov 12, 2012 12:41 pm

Tak for den meget fine tegning Thomas.

Den negative realrenten er min hovedfjende. Man trykker flere og flere penge og udkonkurrerer den hårdt opsparede kapital.

Siden finanskrisen har pensionerne KONTROLLERET taget tab hjem i stor stil. De behøver ingen politiske indgreb for at reducere pensionerne og almindelige menneskers opsparing. Det går helt af sig selv - støt og roligt ned af bakke, og har altså nu stået på i 4-5 år . Evil or Very Mad

Og hvem vinder så: Ja det gør bankerne og ejendomsspekulanterne.
Huslejepriserne er himmelråbende høje - folk har ikke råd eller vil ikke købe lejligheder til de opskruede priser. I stedet kommer de til at betale afskyelig mange penge i husleje for at holde systemet oppe. Specielt de studerende i storbyerne preses overmåde hårdt. Twisted Evil

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1768351/rekorden-i-su-gaeld-er-650000-kroner/

Du og Gorrion tror på en kontrolleret deflation.

Jeg tror overhovedet ikke på nogen retfærdig kontrolleret deflation, før jeg har set det.
Så længe forsikringer, huslejer, varme, el, benzin, transportudgifter, IT-udgifter og mange andre abbonementer stiger som ind i bare helvedet, så ser jeg intet andet end en lang næse. elephant

(Godt nok kan man få en lille pakke sandwichbrød for ca. 5 kr og en liter mini-mælk for 8 kr, men der er altså grænser for, hvor meget jeg kan indtage af ultra billige fødevarer for at tjene de tabte kroner hjem. ) pig

Jeg kan leve med at mine pensioner og opsparinger falder, hvis mit afkoms muligheder bliver bedre. Det bliver de bare ikke. monkey

Desværre er det jo sådan, at hvis nogle skal have en formue, så er der andre der skal have en gæld. queen

OG hvordan ser udviklingen så ud:
Gælden stiger, formuer mindskes for almindelige mennesker i alle generationer. Til gengæld genopbygges bankers og små og store ejendomsspekulanters formuer. study

Den der katten efter musen leg er JEG godt og grundigt træt af.
Nu vil jeg være cat

doctor

Antal indlæg : 1673

Indlæg af doctor Man Nov 12, 2012 1:05 pm

Hvad er det du plejer at sige Thomas:
"der er ingen god nyhed der er sand".

Her er så et strålende eksempel:
http://epn.dk/brancher/detail/article4905216.ece

- Mens inflationen generelt har ligget på et niveau omkring 2,5 pct. i årets første 10 måneder, er lønningerne i den private sektor efter alt at dømme kun steget i omegnen af 1,7 pct. - altså et reallønsfald på gennemsnitligt 0,8 pct., skriver Tore Stramer og uddyber:

- Det betyder desværre, at priserne ude i butikkerne - og ikke mindst ved benzinstanderen - stiger i et højere tempo end lønningerne. Dermed rækker pengene ikke så langt som tidligere. Det udfordrer selvsagt privatforbruget, som også må siges at have mere end svært ved at komme op i fart.

Han bakkes op af cheføkonom hos BRF Kredit, Ulrikke Egelund, som dog ser lyst på fremtiden i forlængelse af weekendens nye finanslovsudspil.- Den aktuelle aftale om finansloven for 2013 har en hurtig løsning på inflationsproblematikken, idet afskaffelsen af de forhadte fedt- og sukkerafgifter vil reducere inflationen ganske kraftigt. Der er således ikke alene udsigt til et større disponibelt rådighedsbeløb for husholdningerne i 2013, men faktisk også reallønsfremgang. Herudover tager afskaffelsen af fedt- og sukkerafgifterne brodden af den hastigt voksende grænsehandel, skriver hun.

men - men - men
pirat
Tore Stramer, som også mener afskaffelsen er positiv, henviser dog til, at finansieringen af forslaget kommer fra en stigning i skatten på arbejde, og at "effekten på privatforbruget i 2013 derfor bliver tæt på neutral".

for helvede da, hvor er det tragi-komisk. Surprised

doctor

Antal indlæg : 1673

Realrenten 10-2012 Empty Det er lettere patetisk

Indlæg af Thomas Man Nov 12, 2012 2:32 pm

at lade hunden spise egen hale.

Alle råvarepriserne ser mærkelige ud - de kan næsten kun falde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum