Realrenten JUN 13
2 deltagere
Side 1 af 1
Sv: Realrenten JUN 13
Jeps, den økonomiske kriminalitet vil ingen ende tage.
Jeg skal da lige love for, at centralbankerne får meldt rent ud af mafia posen i disse år.
Jeg skal da lige love for, at centralbankerne får meldt rent ud af mafia posen i disse år.
SimpleMind- Antal indlæg : 276
Der er en anden ting, som slår mig.SimpleMind skrev:Jeps, den økonomiske kriminalitet vil ingen ende tage.
Den store ændring med Euroen, hvor bankerne i deres grådighed regnede med, at de bare kunne invadere andre lande i deres væksttrang, der forregnede de sig.
Altså EUR er en praktisk omregningsenhed - og ikke ret meget andet. Det afgørende for landet er evnen til at hæfte for gælden. Der er virkelig nogen, der er blevet taget på sengen med en manglende viden om, hvad penge er - specielt i bankerne.
Endnu en ting er at bankerne har undervurderet den politiske modvilje mod at blive kostet rundt med. Regering og Nationalbank har deres problemer i Danmark med Danske Bank og Nordea; men de skulle lige vide hvilket slagsmål der er mellem den konservative regering i Tyskland og Ansju Jain fra Deutsche Bank.
Vi kan også se hvordan centralbank direktørerne generelt er blevet skiftet ud med nogen, der er hårdere i flinten.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Nårh - Er det ikke politikerne der står forrest i køen, når bankerne skal reddes?
Jeg har ærlig talt heller ikke sporet ret megen ansvarlighed hos vores nye Nationalbankdirektør:
Gratis udmeldinger og så i øvrigt en udholdende lyst til at ruinere pensionskunderne.
Summa summarum: Vi er tydeligvis omgivet af interessenter, som egentlig kun er interesseret i egen pengepung.
Ikke at der er noget nyt i det, men det har bare aldrig været tydeligere end nu.
Jeg har ærlig talt heller ikke sporet ret megen ansvarlighed hos vores nye Nationalbankdirektør:
Gratis udmeldinger og så i øvrigt en udholdende lyst til at ruinere pensionskunderne.
Summa summarum: Vi er tydeligvis omgivet af interessenter, som egentlig kun er interesseret i egen pengepung.
Ikke at der er noget nyt i det, men det har bare aldrig været tydeligere end nu.
SimpleMind skrev:Nårh - Er det ikke politikerne der står forrest i køen, når bankerne skal reddes?
Det mener jeg er en fejlvurdering fra Din side.
Det er et fælles politisk problem, der kører via Basel III reglerne for stabilisering af finanssektoren.
Det politiske i EU går først og fremmest på at redde realøkonomierne ud af kløerne på bankerne, der så får lov til at blive muret inde i deres fantasiverden for øjeblikket.
Det er specielt en fejlvurdering - efter min opfattelse - at tale om at "redde" banker: Der er tale om at aflive dem på den mest lempelige måde - med så få skadevirkninger som muligt.
Der er én kæmpestor udskilning i en "bad bank", hvor man fjerner gode udlån og reelle indskud fra bankerne.
Hele problemet omkring pensionsbeskatning er udskudt til senere, fordi det er politisk kontroversielt. Der er jo meget lille tvivl om at bankerne skal rekapitaliseres med midler fra pensionsbeskatning, når man har ruineret spekulanterne: I mellemtiden opbevares pensionspengene i centralbankerne og i statsobligationer uden rente.
Pensionsformuerne er jo fuldstændig ude af trit med noget som helst fremtidigt forbrug. Problemet er, at pensionisterne er så forskellige. Alene det at en del (af ikke opgjort størrelse) er spekulanter, der har optaget lån i ejendommen for at indbetale pengene på pensionsopsparinger.
Hvis disse flextumper tror, at de BÅDE kan sidde uden rente OG få et statsstøttet afkast på deres pension - de tager godt nok fejl.
Det, man gør er såmænd fornuftigt nok.
Hmm - præmissen er så, at man, politisk uforskyldt, er havnet i denne situation - det er imidlertid langt fra tilfældet. Ligene på vejen for denne "lempelige" afvikling af problemet, er dermed ikke retfærdiggjort.
SimpleMind skrev:Hmm - præmissen er så, at man, politisk uforskyldt, er havnet i denne situation - det er imidlertid langt fra tilfældet. Ligene på vejen for denne "lempelige" afvikling af problemet, er dermed ikke retfærdiggjort.
Jeg kan ikke rigtig se, hvad man i den aktuelle situation kan bruge den jamren til: Sagen er jo faktisk at hovedparten at de politikere, der landede os i situationen er ikke aktive mere. Du kan da godt mene at Fogh er et dumt svin; men det er nok ikke særlig hjælpsomt i relation til den foreliggende problemstilling.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum