Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Enorm ''skraldespands-bank'' i Spanien

2 deltagere

Go down

Enorm ''skraldespands-bank'' i Spanien Empty Enorm ''skraldespands-bank'' i Spanien

Indlæg af Gorrion Man Okt 29, 2012 11:53 pm

http://finans.borsen.dk/artikel/1/244496/enorm_skraldespands-bank_i_spanien.html

Det er hårdt arbejde at "forsøge" rydde op efter finansiel terrorisme!
JA DET MENER JEG DET ER!
Det samme gælder i mange andre lande!

Fakta: Terrorparagraffen
http://www.b.dk/danmark/fakta-terrorparagraffen

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449

Tilbage til toppen Go down

Enorm ''skraldespands-bank'' i Spanien Empty Sv: Enorm ''skraldespands-bank'' i Spanien

Indlæg af Thomas Tirs Okt 30, 2012 3:12 am

Gorrion skrev:http://finans.borsen.dk/artikel/1/244496/enorm_skraldespands-bank_i_spanien.html

Det er hårdt arbejde at "forsøge" rydde op efter finansiel terrorisme!
JA DET MENER JEG DET ER!
Det samme gælder i mange andre lande!

Fakta: Terrorparagraffen
http://www.b.dk/danmark/fakta-terrorparagraffen

Tak for henvisningen! Det var sådan en artikel, jeg ville tage op, hvis jeg havde en officiel blog i en avis - hvilket med garanti IKKE sker.

Jeg er gået til kilden:
Sarep

Ideen er hverken ny eller dårlig!

Der er noget af den i LFI, der overtager nedskrevne udlån på landbrug. Det basale problem er at bankerne skal have nedskrevet på lånet så det overtages/købes netto - dvs. udlån og nedskrivninger. Nu er det jo kun banker i Finansiel Stabilitet, der kan og er tvunget til at sælge ud af nedskrevne lån. Banker VIL nemlig ikke skrive ned, fordi så forsvinder egenkapitalen samtidig.

Knebet er her at lade alle indlån forsvinde så banken ikke har likviditet mere. I Spanien gav det nogenlunde sig selv fordi alle indlån, der kunne stormede ud af landet (beløbet, jeg har hørt er 100 mia. EUR i 1. kvartal 2012; men er betydelig højere). I Danmark har vi valgt at gå den anden vej og lade indskuddene flyde ind i Nationalbanken på indskudsbeviser - eller som statsobligationer med 0 rente. Det sidste i begrænset omfang, fordi det medførte at 100 mia. i statsobligationer blev købt af udlandet - formentlig spanske penge - så nu ejer udlandet 36% af de danske statsobligationer.

Herunder 200 mia. med 1 til 10 års restløbetid, der kan sælges tilbage på en formiddag. Derfor er man nød til at binde 500 mia. i valutareserven til en meget dårlig rente, fordi man skal kunne veksle omgående. Der har været nogle nedladende skriverier om Nationalbankens dårlige købmandskab - det tro FANDEN: Man er sgu tvunget til det, fordi kæmpeidioterne IKKE vil være med i EUROEN!
Havde vi været med i Euroen kunne vi have betragtet et paniksalg med den yderste sindsråhed! Der ligger tilsvarende 200 mia. i indskudsbeviser i Nationalbanken, som bare kunne have købt statsobligationerne.

Dansk Folkepartis og Enhedslistens stupiditet koster os dagligen arbejdspladser! Ganske enkelt fordi der kan spekuleres mod kronen. Som I ser er det mellemlange statsobligationer, som der trods alt skal betales en rente af - til gengæld skal Nationalbanken så have ultrakorte og formentlig negativt forrentede tyske statsobligationer!

Alt sammen på grund af tåber som Morten Messerschmidt!!!

)Statsobligationer i udlandet

Nå tilbage til den spanske skraldespand!

Det er nogle af disse midler, som Spanien gerne vil have tilbage i indskud i deres banker.

Nu er man temmelig sikker på, at nogle af dem kommer, fordi man HAR ejendomme, der er nedskrevet i FROB (skraldespanden). Derfor har man ejendomme, der kan sælges til en pris så investorerne kan leje dem ud til en rimelig husleje.
Det betyder ikke at den lokale variant af flextumper og platugler slipper helt, for bruttobeløbet er jo stadig et tilgodehavende, hvorfra salgsprisen skal trækkes.
Men det gør at debitor kan købe sig fri mod betaling af noget af restgælden. Hver en krone de kan fremskaffe skal nok blive plukket.

Det videre problem er, at realisationen af 90 mia. EUR i ejendomme (jeg ved ikke om det beløb er før eller efter nedskrivninger) vil nødvendigvis trykke ejendomspriserne og dermed yderligere forringe ejendomsværdierne i de rådne banker.
Men ét eller andet er man nød til at gøre for at få indskuddene i bankerne tilbage.

Betyder det så at de insolvente boligejere slipper? NIX!
Der er 1½ bolig pr. husstand i Spanien, så med en rimelig husleje, så skal de boliger nok blive lejet ud. Flexaberne kan stadig ikke betale eller sælge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum