Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Danskerne tror ikke på folkepensionen

+3
doctor
Uffe
Gorrion
7 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af wh Ons Okt 31, 2012 11:16 pm

Danmarks Statistik INDKP4 år 2010:

Gennemsnitlig indkomst for 2.347.967 lønmodtagere: 379.066 kr. svarende til 31.588 kr om måneden. En indkomst på 29.200 kan nok ikke kategoriseres som en lav indkomst, men en lavere indkomst som også er formuleringen i artiklen.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af doctor Tors Nov 01, 2012 10:56 am

Det tror jeg simpelthen ikke på. Kunne du ikke give et link til DS ,hvor du har fundet tallene.

En sygepl. og sekretær tjener ca. 25.000 pr mdr.

Men selvfølgelig hele industrien er lagt ned og flyttet til udlandet, og mange lavtlønsjob er overtaget af polakker. Crying or Very sad

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af wh Tors Nov 01, 2012 11:16 am

Jeg var vist ellers ret tydelig med hvor jeg har hentet tallene: Danmarks Statistik, tabel INDKP4

www.statistikbanken.dk

Felter valgt:

Hele landet, Lønmodtagere i alt, Antal personer med indkomsttypen, Gennemsnit for personer med indkomsttypen, indkomst i alt, mænd og kvinder i ialt, 2010

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af doctor Tors Nov 01, 2012 2:03 pm

Det var naturligvis dine søgekriterier jeg ville kende.

Jeg får et andet beløb når jeg søger på:


7 Løn
Lønmodtagere uden nærmere angivelse
Mænd og kvinder i alt
Gennemsnit for personer med indkomstypen
Hele landet 305 041

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af wh Tors Nov 01, 2012 2:35 pm

doctor skrev:Det var naturligvis dine søgekriterier jeg ville kende.

Jeg får et andet beløb når jeg søger på:


7 Løn
Lønmodtagere uden nærmere angivelse
Mænd og kvinder i alt
Gennemsnit for personer med indkomstypen
Hele landet 305 041

Og hvad er årsagen til at du vælger "lønmodtagere uden nærmere angivelse" ?? Hvilke personer er der tale om her? Gruppen udgøres af 262.185 personer eller kun 11% af hele lønmodtagergruppen.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af doctor Tors Nov 01, 2012 6:54 pm

UNDSKYLD: Jeg var lidt for hurtig i frokostpausen.

men er det rigtigt, at du taler ikke taler om lønindkomst, men om personindkomst.

http://iisboy4.dst.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?Maintable=INDKP4&PLanguage=0

Dvs. det du taler om er løn incl. rente og formueindtægter samt pensioner og meget mere.

Personindkomster efter indkomsttype, socio-økonomisk status, køn,
enhed, landsdel og tid
2010
1 Indkomst i alt (3+5+6+9+26)
Lønmodtagere i alt
Mænd og kvinder i alt
Gennemsnit for personer med indkomstypen
Hele landet 379 066

http://iisboy4.dst.dk/statbank5a/SelectVarVal/saveselections.asp

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af wh Fre Nov 02, 2012 3:02 am

Korrekt doctor. Jeg burde nok have nævnt det rå løn-tal i stedet som er på 345.512 kr. svarende til 28.792 kr. pr. måned. I det lys burde artiklen nok have skrevet middelindkomst og ikke en "lavere løn" hvis vi skal være helt korrekte.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af Uffe Lør Nov 03, 2012 2:08 am

Gorrion skrev:Nye tal: Du får næsten ikke noget ud af at spare op til pension
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/10/31/123343.htm

Dette er simpelthen noget der kræver OMGÅENDE opmærksomhed fra politikerne!
Hvis ikke der kommer en ændring der tilskynder opsparing, SELVFØLGELIG med udsigt til fuld folkepension VED SIDEN AF!....så bør folk have lov til at hæve deres pensioner uden straf skat, og ligge en ny strategi for deres eventuelle alderdom.
Man kan i den grad tale om et historisk bedrageri af befolkningen, som man igennem flere år har tilskyndet at spare op til alderdommen, imens man med sleske og landsforræderiske "reformer" flår de selvsamme hårdtarbejdende skatteydere for alt hvad remmer og tøj kan holde.
Selv kuglen til at blive aflivet med ser ud til at blive sparet væk, man bliver simpelthen slået ned med en boltpistol som 70 årig.
Og så lige en ting til....
Siden hvornår er 29.200 kroner om måneden i en kategori der kan betegnes som LAV INDKOMST?!.

Det har været sådan der siden 90erne. Jeg har fået mine øren tudet fulde af min fars aversioner imod det danske velfærdssystems opbygning med modregning og generøse overførsler af familiedestabiliserende karakter. Det er bedre at skilles og få ekstra fradrag end at forblive gift. Bliver økonomien presset, kan man tvinges til den slags ordninger, andre vælger dem i deres søgen på det nemme liv. I dag deler jeg min fars synspunkter til fulde - systemet er uholdbart i bedste fald, i værste fald destabiliserende.

Skulle politikerne til at reagere nu, så er de kun et par og halvtres år bagud...
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af doctor Lør Nov 03, 2012 11:58 am

wh skrev:Korrekt doctor. Jeg burde nok have nævnt det rå løn-tal i stedet som er på 345.512 kr. svarende til 28.792 kr. pr. måned. I det lys burde artiklen nok have skrevet middelindkomst og ikke en "lavere løn" hvis vi skal være helt korrekte.

Ja man kan jo ikke modsige statistik. Men man kan prøve at anskue middeltallet for indkomst på en lidt anden måde.

Og helt tilfældigt fandt jeg den her ekstremt chokerende statistik.


http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/8905.html


Indkomstfordelinger illustreres ofte ved hjælp af Lorenz-diagrammer. Et eksempel på en Lorenz-kurve er vist i figur 1. Lorenz-kurven dannes ved at sortere alle skattepligtige personer efter størrelsen af deres indkomst, således at den første person har den laveste indkomst, mens den sidste person har den højeste indkomst. Herefter akkumuleres indkomsterne fra den første person til den sidste.

Ud ad den vandrette akse sættes den akkumulerede andel af det samlede antal personer. Ud ad den lodrette akse sættes den akkumulerede andel af den samlede indkomstmasse. Den røde kurve i figur 1 er Lorenz-kurven i den aktuelle indkomstfordeling, opgjort efter bruttoindkomst, jf. anmærkning til figur 1. Den sorte kurve angiver Lorenz-kurven for en perfekt lige indkomstfordeling, hvor alle personer har samme indkomst. Jo større afstand, der er mellem den røde og den sorte linje, jo mere ulige er indkomstfordelingen.

Figuren skal læses som at ”de 40 pct., der har de laveste indkomster, samlet set har ca. 16 pct. af den samlede indkomst” eller ”de 20 pct. der har de højeste indkomster har lidt over 40 pct. af den samlede indkomst”. Alle opgørelser er beregnet på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen for indkomståret 2009, fremskrevet til 2012, med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse december 2011.

Figur 1. Lorenz-kurve over alle skattepligtige i Danmark. 2012



Sidst rettet af doctor Lør Nov 03, 2012 12:27 pm, rettet 1 gang (Reason for editing : løn rettet til indkomst)

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af doctor Lør Nov 03, 2012 12:54 pm

I må gerne rette mig. Statistik har squ aldrig været min stærke side.
Men som jeg læser det, så har
ca 70 % af Danmarks skattepligtige befolkning en indkomst på under kr. 313.000
mens
ca 30 % af Danmarks skattepligtige befolkning har en indkomst på over 364.900 kr.

Statistikken gælder alle skattepligtige over 16 år, dvs. også folk på overførselsindkomst, studerende og pensionister.

Politisk tolkning:

Man kan så sige at de højtlønnede skal trække et stort læs for at forsørge alle de andre.

Eller man kan sige, at det er for dårligt at folk ikke tjener noget mere i lavtlønsgruppen, får større pensioner, længere dagpengeperiode, større kontanthjælp samt større SU.

Spændende. Rolling Eyes Det er jo faktisk det hele den politiske debat handler om.





doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af Hugaffen Søn Nov 04, 2012 12:26 pm

doctor skrev:I må gerne rette mig. Statistik har squ aldrig været min stærke side.
Men som jeg læser det, så har
ca 70 % af Danmarks skattepligtige befolkning en indkomst på under kr. 313.000
mens
ca 30 % af Danmarks skattepligtige befolkning har en indkomst på over 364.900 kr.

Statistikken gælder alle skattepligtige over 16 år, dvs. også folk på overførselsindkomst, studerende og pensionister.

Politisk tolkning:

Man kan så sige at de højtlønnede skal trække et stort læs for at forsørge alle de andre.

Eller man kan sige, at det er for dårligt at folk ikke tjener noget mere i lavtlønsgruppen, får større pensioner, længere dagpengeperiode, større kontanthjælp samt større SU.

Spændende. Rolling Eyes Det er jo faktisk det hele den politiske debat handler om.




Heh...så har vi vel endegyldigt dræbt storbyernes boligmarked. Hvis kun 30% af befolkningen tjener mere end 364000kr om året, så er der godt nok lang vej til, at sælge boliger for mere end 2 millioner kr.
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af guldimund Søn Nov 04, 2012 1:02 pm

Hugaffen skrev:Heh...så har vi vel endegyldigt dræbt storbyernes boligmarked. Hvis kun 30% af befolkningen tjener mere end 364000kr om året, så er der godt nok lang vej til, at sælge boliger for mere end 2 millioner kr.

d.v.s det der har holdt det hele kørende er nem adgang til kredit, på den ene eller den anden måde ?!
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af Thomas Søn Nov 04, 2012 2:04 pm

guldimund skrev:
Hugaffen skrev:Heh...så har vi vel endegyldigt dræbt storbyernes boligmarked. Hvis kun 30% af befolkningen tjener mere end 364000kr om året, så er der godt nok lang vej til, at sælge boliger for mere end 2 millioner kr.

d.v.s det der har holdt det hele kørende er nem adgang til kredit, på den ene eller den anden måde ?!
Genau!

Men flextumper kommer ALDRIG fri.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af guldimund Søn Nov 04, 2012 2:51 pm

Den eneste vej ud er altså at debitorerne stiger i løn, så lønnen svarer til deres gæld. Og lønnen er på vej nedaf. Det går galt. Så alt det der sker nu er bare at trække det hele i langdrag, i stedet for at tage et clean cut. Balladen kommer uanset.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af Thomas Søn Nov 04, 2012 3:24 pm

guldimund skrev:Den eneste vej ud er altså at debitorerne stiger i løn, så lønnen svarer til deres gæld. Og lønnen er på vej nedaf. Det går galt. Så alt det der sker nu er bare at trække det hele i langdrag, i stedet for at tage et clean cut. Balladen kommer uanset.
Nemlig.

Der er bare det ved det, at der er aldrig et clean cut! Gælden forbliver der - indtil dødsboet er sluttet. Det er også derfor pantet knyttes til ejendommen. Debitor er i denne forbindelse ligegyldig. Egentlig skulle et boliglån (realkredit i hvert fald) aldrig gives, hvis man skal foretage en kreditvurdering - det er en ejendomsvurdering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på folkepensionen - Page 2 Empty Sv: Danskerne tror ikke på folkepensionen

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum