Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

4 deltagere

Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Marovingian Tirs Sep 11, 2012 12:48 am

http://www.welt.de/wirtschaft/energie/article109124840/Selbst-Stromnetzbetreiber-fuerchten-den-Blackout.html

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Tirs Sep 11, 2012 9:31 am

Marovingian skrev:http://www.welt.de/wirtschaft/energie/article109124840/Selbst-Stromnetzbetreiber-fuerchten-den-Blackout.html
Tak for linket!

Men det tyder på "hullet" i Sydtyskland.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Marovingian Tirs Sep 11, 2012 12:57 pm

Tænkte nok den faldt i din smag Smile

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Fre Sep 14, 2012 8:18 am

Marovingian skrev:Tænkte nok den faldt i din smag Smile

Det hul bliver ikke tilfredsstillende lukket før DCHV kommer.

Men jeg så på tv en udsendelse med en DTU professor med nogle plader, der kunne lave strøm om til brint.

Det vil så være fint nok til udjævning af en noget labil vindkraft på kort sigt - min skepsis går så på at køre det den modsatte vej.
Brint er fandens besværligt at lagre - det smarteste blive nok at brænde brinten af i en turbine. Men ja, det kan forbedre kvaliteten af vind og solenergi. Det er problemet med vind og sol.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af guldimund Fre Sep 14, 2012 8:38 am

Thomas skrev:
Marovingian skrev:Tænkte nok den faldt i din smag Smile

Det hul bliver ikke tilfredsstillende lukket før DCHV kommer.

Men jeg så på tv en udsendelse med en DTU professor med nogle plader, der kunne lave strøm om til brint.

Det vil så være fint nok til udjævning af en noget labil vindkraft på kort sigt - min skepsis går så på at køre det den modsatte vej.
Brint er fandens besværligt at lagre - det smarteste blive nok at brænde brinten af i en turbine. Men ja, det kan forbedre kvaliteten af vind og solenergi. Det er problemet med vind og sol.

Der laves storskala forsøg i Tyskland med sabatier-processen i MW størrelsen. Sabatier processen går ud på at omdanne brint til Methan med kuldioxid. Methanen smides ud på gasnettet.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Fre Sep 14, 2012 8:44 am

guldimund skrev:
Thomas skrev:
Marovingian skrev:Tænkte nok den faldt i din smag Smile

Det hul bliver ikke tilfredsstillende lukket før DCHV kommer.

Men jeg så på tv en udsendelse med en DTU professor med nogle plader, der kunne lave strøm om til brint.

Det vil så være fint nok til udjævning af en noget labil vindkraft på kort sigt - min skepsis går så på at køre det den modsatte vej.
Brint er fandens besværligt at lagre - det smarteste blive nok at brænde brinten af i en turbine. Men ja, det kan forbedre kvaliteten af vind og solenergi. Det er problemet med vind og sol.

Der laves storskala forsøg i Tyskland med sabatier-processen i MW størrelsen. Sabatier processen går ud på at omdanne brint til methan med kuldioxid. Methanen smides ud på gasnettet.
Det lyder som om de har læst mine tanker.
Det er nok det fornuftigste, fordi man kan bruge distributionsnettet uden yderligere investeringer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af guldimund Fre Sep 14, 2012 9:05 am

Det er netop deres begrundelsen, at gasnettet er eksisterende. Det overraskede mig lidt at de opererer med at der er en buffer i nettet på adskillige måneder.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Jomsviking Fre Sep 14, 2012 9:10 pm

Undskyld hvis jeg fremstår som en sur gammel mand:

MEN

Faktabox;
-------------------
Brændselscellerne, når man også udnytter varme tabet har en effektivitet på omkring teoretisk 80% (det er forøvrigt meget højt)

Et el-net skal altid forsynes med nok energi, falder spændingen så ryger strømmen, det duer ikke. Så man skal altid have kapacitet til at møde "efterspørgslen"
-------------------

Man har stillet sig selv følgende problem: Af tåbe-grunde insisterer man på vindkraft, den er i sagens natur variabel. Når politikerene har holdt skåltalerne, Når folk uddannet på RUC har demonstreret deres gode kommunikative evner og lave faglige niveau og når selvstændige entreprenører har hævet skatteydernes penge, så er der nogle lidt tørre mennesker der skal rydde op. Problemet her er at Maren i kæret ikke kan forstå at for hver MWh vind så skal man bygge en MWh kul (eller lign.), så det er ikke en løsning da maren i kæret som bekendt stemmer.

Så i stedet går man i gang med George Gearløs løsninger, som f.eks: Dyr vindmølle strøm hældes ned i en brændselscelle,som, med et tab, omdannes til lavere energi kvalitets gas, dette hældes ud i et kompliceret og dyrt ledningsnet til forbrugeren som har opstillet et, vil jeg tro, dyrt og kompliceret brændselscelle fyr der, hold vejret!, køre den omvendte process, med tab, og laver strøm og varme.
Helt fantastisk, og 0.8*0.8 =0.64, I runde tal 40% af vindmølle strømmen er tabt. Prisen for den genvunde KWh er MINDST 156% oven i den i forvejen dyre vind strøm - Det er sgu flot!

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Fre Sep 14, 2012 9:26 pm

Jomsviking skrev:Undskyld hvis jeg fremstår som en sur gammel mand:

MEN

Faktabox;
-------------------
Brændselscellerne, når man også udnytter varme tabet har en effektivitet på omkring teoretisk 80% (det er forøvrigt meget højt)

Et el-net skal altid forsynes med nok energi, falder spændingen så ryger strømmen, det duer ikke. Så man skal altid have kapacitet til at møde "efterspørgslen"
-------------------

Man har stillet sig selv følgende problem: Af tåbe-grunde insisterer man på vindkraft, den er i sagens natur variabel. Når politikerene har holdt skåltalerne, Når folk uddannet på RUC har demonstreret deres gode kommunikative evner og lave faglige niveau og når selvstændige entreprenører har hævet skatteydernes penge, så er der nogle lidt tørre mennesker der skal rydde op. Problemet her er at Maren i kæret ikke kan forstå at for hver MWh vind så skal man bygge en MWh kul (eller lign.), så det er ikke en løsning da maren i kæret som bekendt stemmer.

Så i stedet går man i gang med George Gearløs løsninger, som f.eks: Dyr vindmølle strøm hældes ned i en brændselscelle,som, med et tab, omdannes til lavere energi kvalitets gas, dette hældes ud i et kompliceret og dyrt ledningsnet til forbrugeren som har opstillet et, vil jeg tro, dyrt og kompliceret brændselscelle fyr der, hold vejret!, køre den omvendte process, med tab, og laver strøm og varme.
Helt fantastisk, og 0.8*0.8 =0.64, I runde tal 40% af vindmølle strømmen er tabt. Prisen for den genvunde KWh er MINDST 156% oven i den i forvejen dyre vind strøm - Det er sgu flot!

Hvis Du vil være sur gammel mand, så kommer Du op mod kvalificerede kræfter - jeg er nemlig også negativ.

Men ja, selve energien (olie/kul) er det mindste af det hele.

Fordelen ved et étstrenget energisystem er at man så slipper - mod andre omkostninger - for det organisatoriske kaos som kræver mere end minimal administrativ elegance at få til at fungere.
Man roder sig ind i en massiv ikke liniær matrice rent omkostningsberegningsmæssigt - de såkaldte skyggeomkostninger i lineær algebra (alternativomkostninger ellers). Det fik så endda være, hvis de interessante områder var approximativt lineære; men det er de godt nok IKKE. Alene det, at kapitalomkostninger principielt er eksponentielle.

Og så når man har stillet det fine system op, så er der en klovn, der deler med nul i computerprogrammet. Så vidt jeg har forstået er det netop styringen af forbruget på regionalt plan, der volder hovedbrud for tiden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Jomsviking Fre Sep 14, 2012 9:41 pm

Hvis Du vil være sur gammel mand, så kommer Du op mod kvalificerede kræfter - jeg er nemlig også negativ.

En ældgammel race.

Men, hvis vi ikke må få akraft, så må svaret være carbon capture - men nåh nej! Så kan man jo ikke lave et pilotprojekt mellem et par pensionister, en lokal erhvervsmand (der hæver mine penge) og turistchefen på Lolland. Carbon capture tech. vil jo være noget der foregår på et kraftværk med folk der kan regne - og det er jo dybt suspekt, i sig selv!

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af guldimund Fre Sep 14, 2012 9:47 pm

Jomsviking : Regnestykket er meget værre end det du stiller op. For ligesom at holde kW mod kW op imod hinanden skal det være som f.eks kWh ( el ) og ikke som kWh el + varme. Så er regnestykket ( med dine termer ) ---> 1 kWh ind, konvertering til brint = 0,8 konvertering af brint til methan = 0,8. Nu er den ene kWh ( el ) lavet om til noget der kan lagres. Så bruges gassen men så får man 0,4 ud af det det tilbageværende. Så det er (( 1* 0,8 ) * 0,8 ) * 0,4 =0,20. Tallene er ikke urealistiske. Just my take.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Fre Sep 14, 2012 9:48 pm

Jomsviking skrev:
Hvis Du vil være sur gammel mand, så kommer Du op mod kvalificerede kræfter - jeg er nemlig også negativ.

En ældgammel race.

Men, hvis vi ikke må få akraft, så må svaret være carbon capture - men nåh nej! Så kan man jo ikke lave et pilotprojekt mellem et par pensionister, en lokal erhvervsmand (der hæver mine penge) og turistchefen på Lolland. Carbon capture tech. vil jo være noget der foregår på et kraftværk med folk der kan regne - og det er jo dybt suspekt, i sig selv!

Regne som en thalidomidbarn gør på fingrene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Jomsviking Fre Sep 14, 2012 9:53 pm

guldimund skrev:Jomsviking : Regnestykket er meget værre end det du stiller op. For ligesom at holde kW mod kW op imod hinanden skal det være som f.eks kWh ( el ) og ikke som kWh el + varme. Så er regnestykket ( med dine termer ) ---> 1 kWh ind, konvertering til brint = 0,8 konvertering af brint til methan = 0,8. Nu er den ene kWh ( el ) lavet om til noget der kan lagres. Så bruges gassen men så får man 0,4 ud af det det tilbageværende. Så det er (( 1* 0,8 ) * 0,8 ) * 0,4 =0,20. Tallene er ikke urealistiske. Just my take.

Jeg holdt mig i skinnet da jeg ikke er helt skarp på effektivitetsgraden af moderne brændselsceller.

Dog jeg tror at de moderne celler ikke går over brint, men laver methanen direkte, med 80% eff. (vist nok El + varme) og den modsatte reaktion er med samme effekt..
(Jeg er ikke helt sikker.) Man kan sige at varmen kan genindvindes i et decentralt el/varmefyr - så den skal med.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Fre Sep 14, 2012 10:05 pm

Jomsviking skrev:
guldimund skrev:Jomsviking : Regnestykket er meget værre end det du stiller op. For ligesom at holde kW mod kW op imod hinanden skal det være som f.eks kWh ( el ) og ikke som kWh el + varme. Så er regnestykket ( med dine termer ) ---> 1 kWh ind, konvertering til brint = 0,8 konvertering af brint til methan = 0,8. Nu er den ene kWh ( el ) lavet om til noget der kan lagres. Så bruges gassen men så får man 0,4 ud af det det tilbageværende. Så det er (( 1* 0,8 ) * 0,8 ) * 0,4 =0,20. Tallene er ikke urealistiske. Just my take.

Jeg holdt mig i skinnet da jeg ikke er helt skarp på effektivitetsgraden af moderne brændselsceller.

Dog jeg tror at de moderne celler ikke går over brint, men laver methanen direkte, med 80% eff. (vist nok El + varme) og den modsatte reaktion er med samme effekt..
(Jeg er ikke helt sikker.) Man kan sige at varmen kan genindvindes i et decentralt el/varmefyr - så den skal med.

Enhver knæbøjning gør forpustet!

Nok værre bliver reguleringen fra opsamlingsværket til HVDC - og tilkoblingen hertil.......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Jomsviking Fre Sep 14, 2012 10:07 pm

En god tommelfingerregl:

Jo større, jo mere kompliceret en maskine, jo dårligere effektivitetsgrad

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af guldimund Fre Sep 14, 2012 10:11 pm

Uanset hvad så blegner den her løsnings effektivitet, i forhold til et kulfyret kraftværk kørt på optimal last. Og det er jo det man har brokket sig over i årevis på kraftværkerne : Når vinden får overtaget på elnettet, så bevæger kraftværkerne sig udenfor deres optimale driftområde, effektiviteten falder og så er de pludselig en dårlig forretning. Det bider sig selv i halen.


Sidst rettet af guldimund Lør Sep 15, 2012 12:05 am, rettet 1 gang (Reason for editing : rettet lidt til og kommaer.)
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Jomsviking Fre Sep 14, 2012 10:40 pm

Helt enig

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Thomas Fre Nov 09, 2012 2:39 pm

Jomsviking skrev:Helt enig
Vi kan være meget enige i at fremtidens udfordringer i energi forsyningen består i styringen.

Alene den omstændighed at det ikke er ligetil at tænde og slukke for højspænding. Det betyder at en stor del af belastningsudjævningen skal ske helt andre steder.
Hvor man tidligere var meget optaget af at udjævne genereringen fra kraftværkerne ved hjælp af forskellige kundegrupper, så kan det blive at udjævning derudover skal ske geografisk.

I stedet for m værker til n forbrugere, så bliver der tale om m^50 til n^50 - det bliver en afregningsmatrice, der hiver tænder ud.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Så Hellepigen læser med herinde?

Indlæg af Thomas Tors Jan 03, 2013 7:56 am

Helles nytårsbrev.

•Samarbejde med pensionskasser omkring investeringer i intelligente elnet baseret på tilbagebetaling gennem brugerbetaling.

•Etablering af forbindelse mellem de nordeuropæiske elnet med henblik på styrkelse af markedet for grøn energi.

Anlæg af højhastighedsforbindelser Aalborg-Aarhus-København – og Hamburg via Femernforbindelsen – med henblik på at reducere rejsetiden mellem København og Aarhus til godt 2 timer og til Aalborg til 3.
Hvorfor ikke BERLIN???

Der er masser af vindenergi som Polen ikke kan sluge.

Berlins nye lufthavn kommer til at fungere - måske.

Hvorfor ikke bruge Kastrup, når vi nu får smidt svenskerne ud?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

 Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de Empty Sv: Selbst Stromnetzbetreiber fürchten den Blackout - artikel fra welt.de

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum