Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue

2 deltagere

Go down

Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue Empty Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue

Indlæg af Uffe Ons Mar 07, 2012 6:42 pm

Her er der masser af penge hvis man har sikkerhed.

Hvem har sikkerhed?

Jeg kan kun forestille mig at sikkerhedskravet bliver slækket i løbet af året, for at give kapital til nødlidende banker der ikke p.t. lever op til sikkerhedskravene.

Nedenstående er starten:

Nationalbankens krav til sikkerhed fra bankerne er blevet lempet, således at bankerne ikke alene kan stille deres beholdning af værdipapirer som sikekrhed for at låne i Nationalbanken. De kan også anvende deres fordringer hos bankkunderne som sikkerhed.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue Empty Sv: Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue

Indlæg af Thomas Ons Mar 07, 2012 7:06 pm

Uffe skrev:Her er der masser af penge hvis man har sikkerhed.

Hvem har sikkerhed?

Jeg kan kun forestille mig at sikkerhedskravet bliver slækket i løbet af året, for at give kapital til nødlidende banker der ikke p.t. lever op til sikkerhedskravene.

Nedenstående er starten:

Nationalbankens krav til sikkerhed fra bankerne er blevet lempet, således at bankerne ikke alene kan stille deres beholdning af værdipapirer som sikekrhed for at låne i Nationalbanken. De kan også anvende deres fordringer hos bankkunderne som sikkerhed.

Jeg tror lige, du skal fange pointen: Det betyder at bankernes lånebøger bliver åbnet for Nationalbanken.
Det vil skulle dokumenteres debitor for debitor hvem der er "gode" udlån.
I tilfælde (ret så sandsynligt) af at en bank ikke fortsat kan finansiere fallenter - og må lukke - så kan de gode udlån med et knips med fingrene beslaglægges og evt. dirigeres videre til banker med tilstrækkelig egenkapital.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue Empty Sv: Så udløber bankpakke 2, onkel Nils to the rescue

Indlæg af Uffe Tors Mar 08, 2012 9:25 am

Thomas skrev:
Jeg tror lige, du skal fange pointen: Det betyder at bankernes lånebøger bliver åbnet for Nationalbanken.
I tilfælde (ret så sandsynligt) af at en bank ikke fortsat kan finansiere fallenter - og må lukke - så kan de gode udlån med et knips med fingrene beslaglægges og evt. dirigeres videre til banker med tilstrækkelig egenkapital.

Det er forstået.

Min forudsigelse holder jeg dog fast ved - det er kun så og så længe de kan blive ved med at opretholde så høje krav, når bankernes situation langsomt forværres. På et tidspunkt vil der være så stort et pres, at nationalbanken slækker på sikkerhedskravene. Den er jo trods alt i lommen på politikerne når alt kommer til alt.

Kan man slå op hvilket hold man er på? Det var interessant at vide om man er god eller dårlig låner i onkel Nils' øjne.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Indlæg af Thomas Tors Mar 08, 2012 12:08 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Det er forstået.

Min forudsigelse holder jeg dog fast ved - det er kun så og så længe de kan blive ved med at opretholde så høje krav, når bankernes situation langsomt forværres. På et tidspunkt vil der være så stort et pres, at nationalbanken slækker på sikkerhedskravene. Den er jo trods alt i lommen på politikerne når alt kommer til alt.

Kan man slå op hvilket hold man er på? Det var interessant at vide om man er god eller dårlig låner i onkel Nils' øjne.

Det kan jeg garantere for, at det krav ikke bliver slækket. Du så jo den 30/12-11: De kan få nummeret på Finansiel Stabilitet kan de!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum