Generalsekretær Mark Rutte.
Side 1 af 1
Generalsekretær Mark Rutte.
Tiltrædelse:
Nedskydningen af det fly - for 10 år siden - med hollandske passagerer var en endnu en ubeskrivelig stupid aktion. Nu er Mark Rutte generalsekretær i Nato.
Nedskydningen af det fly - for 10 år siden - med hollandske passagerer var en endnu en ubeskrivelig stupid aktion. Nu er Mark Rutte generalsekretær i Nato.
e
Thomas- Antal indlæg : 34541
Rutte og Trump.
Som skrevet andet steds:
I noticed Mark Rutte - answering a question at his first press conference, said that he would work with Harris or Trump whomever gets elected.
Now that is the political correct answer - no doubt about that; but......
It is verbatim the same answer danish PM gave in interview with Bloomberg.
So they have "something" on Donald Trump. I don't know what - and if I knew, I wouldn't tell.
But Trump would have to be elected first. It has happened before; but that may be a fluke.
Trump skifter mening
Som så ofte før!
Der er noget i timingen, der får - i hvert fald mig - til at spidse øren.
Det første Mark Rutte siger som generalsekretær er, at Trump fik os til at bruge flere penge på vores forsvar. Det er koordineret med Zelensky.
En af de væsentlige ting var at få placeret Mark Rutte som generalsekretær.
Men dette har været politisk forberedt gennem længere tid.
Det har været koordineret med Mette Frederiksen og regeringen. Vicestatsminister Troels Lund Poulsen annoncerer også 600 mio. USD handlen og donationen af Buhdana. Det er således også koordineret med Nationalbanken og EU - og genplacering af EU's fideikommis midler. Et beløb, der ikk
[*]e kan ses i en regulær auktion (hvorfor auktionen i dag er interessant).
Både 2033 og 2026 går over pari med et afkast på hhv. 1,98% og 1,82%. En massiv interesse for 2026 på 5 mia.; men kun et salg på 1 mia. Der er ikke noget i udestående skatkammerbeviser.
Der er også noget ved de Buhdana pjecer, der undrer mig:
Flemming Lentfer bliver fyret primo April 2024. formentlig reelt fordi han og Forsvarskommandoen skulle aldeles ikke vide noget. Hvad Lentfer videre har lavet er ikke oplyst; men givne begrundelser er påskud og ikke årsager. Men han skulle væk inden man kunne sætte tingene på plads i en delikat konstruktion.
Der er noget i timingen, der får - i hvert fald mig - til at spidse øren.
Det første Mark Rutte siger som generalsekretær er, at Trump fik os til at bruge flere penge på vores forsvar. Det er koordineret med Zelensky.
En af de væsentlige ting var at få placeret Mark Rutte som generalsekretær.
Men dette har været politisk forberedt gennem længere tid.
Det har været koordineret med Mette Frederiksen og regeringen. Vicestatsminister Troels Lund Poulsen annoncerer også 600 mio. USD handlen og donationen af Buhdana. Det er således også koordineret med Nationalbanken og EU - og genplacering af EU's fideikommis midler. Et beløb, der ikk
[*]e kan ses i en regulær auktion (hvorfor auktionen i dag er interessant).
Både 2033 og 2026 går over pari med et afkast på hhv. 1,98% og 1,82%. En massiv interesse for 2026 på 5 mia.; men kun et salg på 1 mia. Der er ikke noget i udestående skatkammerbeviser.
Der er også noget ved de Buhdana pjecer, der undrer mig:
- De er allerede leveret.
- Nu er officielle tal ikke overvældende; men det forekommer mig, at løbet ikke er fulde 52 kalibere dvs. 8 meter. For mig ser det ud til kun at være ca. 39 kalibre eller 6 meter. Ammunitionskasserne er små og kan med garanti ikke rumme mere end 20 granater.
- Man gør meget ud af rækkevidden på 40 km med "rocket assisted" ammunition.
Det er ikke en kanon, det er en haubitzer. - Samtidig falder der en ordre til Rheinmetal på luftværnskanoner til Piranha V chassier. Har man lavet en handel i porten, så Rheinmetal leverer de afkortede løb fra kanonproduktionen til en symbolsk pris til Ukraine? Det ville ikke overraske mig.
- Der er en ret kraftig rekylbremse på løbet, så løbet ser længere ud end det er. Stjerten (hydraulisk) er der; men ikke overvældende.
- Det ser ud som om, jeg havde specificeret. Men når jeg kan finde ud af det, så kan andre nok også!
- Den fås også med 6*6 Tatra chassis. Det er tjekkisk. Man har hele tiden haft Petr Pavel den tjekkiske præsident inde i biledet.
Flemming Lentfer bliver fyret primo April 2024. formentlig reelt fordi han og Forsvarskommandoen skulle aldeles ikke vide noget. Hvad Lentfer videre har lavet er ikke oplyst; men givne begrundelser er påskud og ikke årsager. Men han skulle væk inden man kunne sætte tingene på plads i en delikat konstruktion.
Generalsekretæren
Udenfor Downing Street.
De langtrækkende våben. Inden vi bruger Storm Shadow og ATACAMS, hvor meget kan Ukraine selv med meget billigere midler. Det viser sig hver gang, at Ukraine har en hjemmestrikket løsning, der har en effekt ud over, hvad man med rimelighed kunne forvente. Vi taler også her om, ikke at skyde spurve med kanoner.
Naturligvis er det begrænset hvor mange gange en improviseret løsning virker - så kan vi se på at anvende de dyre våben. I mellemtiden er Rusland blevet tilføjet svære økonomiske tab og ligger og roder med resten af materiellet - hvordan skal man nu beskytte? Og man har et bedre overblik over problemets størrelse.
Jeg krummer tæer, når folk omtaler "game-changere". Sådan virker verden nu engang ikke. Til at begynde med var det Stinger og Javelin. Så blev det tanks, så blev det F-16 og aktuelt er det artilleri af egen produktion (samling) af artilleri.
De langtrækkende våben. Inden vi bruger Storm Shadow og ATACAMS, hvor meget kan Ukraine selv med meget billigere midler. Det viser sig hver gang, at Ukraine har en hjemmestrikket løsning, der har en effekt ud over, hvad man med rimelighed kunne forvente. Vi taler også her om, ikke at skyde spurve med kanoner.
Naturligvis er det begrænset hvor mange gange en improviseret løsning virker - så kan vi se på at anvende de dyre våben. I mellemtiden er Rusland blevet tilføjet svære økonomiske tab og ligger og roder med resten af materiellet - hvordan skal man nu beskytte? Og man har et bedre overblik over problemets størrelse.
Jeg krummer tæer, når folk omtaler "game-changere". Sådan virker verden nu engang ikke. Til at begynde med var det Stinger og Javelin. Så blev det tanks, så blev det F-16 og aktuelt er det artilleri af egen produktion (samling) af artilleri.
Nordkorea har tropper i Kursk regionen.
Det får konsekvenser for Rusland, Kina og Japan.
Ganske som forudset.
Thomas skrev:Det får konsekvenser for Rusland, Kina og Japan.
Svaret var prompte.
Der er med sikkerhed Nato beredskabs planer og øvelser planlagt og forberedt på forhånd, så hver gang Putin gør noget dumt - og det er hans vane - så er det bare at gribe telefonen.
Det er også interessant at se, at de seneste 4 generalsekretærer har haft følgen Holland - Danmark - Norge - Holland, og alle 4 er tidligere statsministre. Det er en politisk meget tung post - og jeg MENER tung.
På den ene side skal USA's vitale interesser varetages, dvs.:
- Holde den russiske flåde (i værste tilfælde) rustenden ved kaj.
Det har siden 1. verdenskrig formet USA's militære planlægning siden Billy Mitchel med bombere sænkede et tysk slagskib, Et område, hvor man siden 2. verdenskrig har gået både med livrem og seler. Princippet er det samme:
a) Altid have et hangarskib indenfor rækkevidde. I øjeblikket er det CVN75 Harry S. Truman med Carrier Air Wing 1 (de har hale koden AB, hvis I skulle se noget tv). Den har med garanti kernevåben om bord: Den 21 sep 24 fik den ammunition om bord fra USNS Robert Peary T-AKE-5. Harry S. Truman er p.t. i Nordsøen. Man er helt klar på, at Putin vil lave noget ondt og skolelærer stupidt ved det amerikanske valg.
b) B-52H (jeg tror ikke B-52J er operativ endnu); men véd det ikke) til at lægge miner, hvor mange, der deltager i øvelsen véd jeg ikke; men vil formode 4 - to til Svalbard og to til Østersøen (en i reserve) tæt eskorteret af hollænderne.
c) Man skal lægge mærke til Klene Brogel i Holland, hvor atomvåben har et fremskudt depot. De F-15E på Lakenheath vil ikke have atombomberne på Lakenheath.
d) USA vil have styr på de russiske atomvåben.
CVN-72 ligger i det arabiske hav, hvis Putler skulle finde på at lave noget uhumsk dér.
På den anden side skal de midteuropæiske lande (og Tyskland) have deres interne værtshusslagsmål nogenlunde under kontrol.
Det er en opgave at holde de problemstillinger i skak samtidigt.
Det er så også på plads at de nordiske lande (efter dansk model) investerer de beslaglagte midler direkte i Ukraine. Jeg vil ikke blive det mindste overrasket, hvis en del af de i USA beslaglagte midler bliver investeret i Danske Statsobligationer af hensyn til at afdække kursrisikoen mellem USD og EUR.
Jeg er heller ikke nervøs for den russiske guldreserve, der påstås at være på 200 mia. USD. Sammen med de beslaglagte midler på i omegnen af 300 mia. USD. Dvs. Rusland har ikke nogen valutareserve. de 300 mia. kan de ikke komme til (og arbejdet i G7 pågår med at finde små skillinger gravet ned obskure steder). Guldet kan han ikke sælge - slet ikke til spekulerede pris af 2800 USD/oz. Det er lige før, at hvis man sælger bedstemors ringe, så vil guld prisen dratte ned.
Den situation kræver, at Rutte får koordineret med EU. Dertil kommer, at planen er nok at få draget Sydkorea, Japan, Australien med ind.
Rutte og Scholz
Hvad er på plads?
Hvis Trump bliver præsident, så kan Tyskland og EU løfte opgaven, hvorfor diskussion af det amerikanske valg er irrelevant.
- Olaf Scholz har en solid 3 parti regering.
- Af de beslagte russiske midler, der skal forvaltes til gavn for Ukraine, er 100 milliarder EUR til anbringelse i Tyskland. Dvs. lange lavt forrentede statsobligationer.
- Efter USA er Tyskland den største bidragyder til Ukraine. Det gentages flere gange.
- Den tyske industri er i færd med at forøge produktionen af våben. Det vil ske at de stumper Tyskland ikke kan lave rationelt selv, dem køber de hos underleverandører. Det betyder, at der alligevel skal opbygges et net af underleverandører. De maskiner, der bygger maskinerne, de er tyske.
Hvis Trump bliver præsident, så kan Tyskland og EU løfte opgaven, hvorfor diskussion af det amerikanske valg er irrelevant.
Lignende emner
» Mark Rutte: Nato generalsekretær?
» Stoltenberg og de 2%
» Stoltenberg og Mogherini
» Skal Mette Frederiksen være Nato generalsekretær?
» Stoltenberg og statsminister Mark Rutte.
» Stoltenberg og de 2%
» Stoltenberg og Mogherini
» Skal Mette Frederiksen være Nato generalsekretær?
» Stoltenberg og statsminister Mark Rutte.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum