Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Centralbank advarer: risiko for recession

2 deltagere

Go down

Centralbank advarer: risiko for recession Empty Centralbank advarer: risiko for recession

Indlæg af Shintai Fre Nov 04, 2011 3:16 am

http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2597177.ece

Sandsynligheden for en ny økonomisk recession i Europa er steget til over 50 procent.

Det fastslår Yves Mersch, der er bestyrelsesmedlem for ECB, Den Europæiske Centralbank, torsdag.

- For blot få måneder siden mente vi, at sandsynligheden for en recession var under 10 procent. Men nu mener vi, at risikoner er steget til over 50 procent, siger Yves Mersch til radiostationen RTL.

I frit fald

Udtalelsen kommer kun få timer efter, at ECB overraskende sænkede renten med et kvart procentpoint til 1,25.

- Vi har set gennem de seneste uger og måneder, at økonomien er i frit fald, siger Yves Mersch, der også er centralbankchef i Luxembourg.

En recession er defineret som negativ vækst i to på hinanden følgende måneder.

Ingen tror på noget

Yves Mersh siger, at markedet i øjeblikket ikke tror på nogen eller noget, og at frygten nu er så stor, at ingen køber noget, heller ikke statsobligationer.

Uden job og ingen der vil købe ens flexobligationer...puha da da!
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Centralbank advarer: risiko for recession Empty Hvornår sagde jeg det?

Indlæg af Thomas Fre Nov 04, 2011 10:07 am

- For blot få måneder siden mente vi, at sandsynligheden for en recession var under 10 procent. Men nu mener vi, at risikoner er steget til over 50 procent, siger Yves Mersch til radiostationen RTL.

Min fremhævning.

For mit vedkommende starter det med, at jeg havde set, at Danske Bank havde "klaret" refinansieringen af flexlortet ved afslutningen af 2. kvartal uden den sædvanlige "spids" i egenbeholdningen af obligationer.
Samtidig var der en forstærket nedadgående tendens i bundene på Danske Bank aktien.

Et eller andet var under opsejling - centreret omkring Danske Bank.
Sagen er jo den, at det her intet har med den "græske krise" at gøre: Danske Bank er ikke i nævneværdig grad eksponeret mod Grækenland.
Der for spurgte jeg: "Knækker Danske Bank nu?" - eller noget i den retning.

Det hører til sjældenhederne, at jeg er så præcis i angivelsen af tidspunkter (20 JUN 2011)
- En del har været rent og skært svineheld.
- En del har været, at jeg kikkede efter indikatorerne (det er kun Danske Bank - evt. i samvirke med Nykredit - der er store nok til at lave de buler i obligationsmassen på egen hånd).
Det måtte betyde, at den "sædvanlige" måde at klare refinansieringen på ikke længere kunne lade sig gøre - Danske Banks (evt. Nykredit) kreditorer ville ikke være med.
Pensionskasserne: Jo lidt; men ikke noget der klodser noget - Udlandet: Slet intet.
- En del har været, at når Nationalbanken ikke har overblik over egenbeholdningerne, så er der noget galt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum