Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

En forklaring , tak

+4
doctor
Thomas
Shintai
SBT
8 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

En forklaring , tak - Page 2 Empty Sv: En forklaring , tak

Indlæg af Thomas Tirs Sep 27, 2011 1:46 pm

k.pedersen skrev:

Det besynderlige er at staterne ikke har slået fra sig: Normalt bliver enhver trussel mod magten elimineret med det samme. Det må enten stå meget værre til end nogen drømmer om, eller også forstår på politisk niveau ganske enkelt ikke sagens alvor. Jeg hælder mest til det første, for alt hvad der sker for øjeblikket lugter af feberredninger, der bare skal holde skuden oppe i endnu X måneder.

Den samlede gæld kan iøvrigt sagtens overstige de samlede aktiver, og det kan løses ved at lade værdien af gælden (og opsparinger) sive. Problemet er at hastigheden som tingene sker med for øjeblikket, i min optik, ikke tillader langsom udvanding. Jeg håber der er nogen som bevarer det store overblik, og ikke lader os synke ned i serier af dårlige beslutninger på triste marginalbetragtninger.

Jeg tror faktisk, at et af hovedproblemerne i øjeblikket er, at man ganske enkelt ikke har overblik. Det hele cykler tilsyneladende rundt i forskellige transaktioner, hvor man ikke helt ved, hvilke papirer, der ejes og evt. ligger som sikkerhed for hvad? Jeg tror simpelthen ikke, at man ved det!
Alene det, at vi i Danmark har et problem med realkreditobligationer, hvor man ganske enkelt ikke ved; hvem der i første kvartal ejede 30 mia. realkreditobligationer. De har nemlig været rodet ind i sjove repo-forretninger med udlandet.

Jeg tror faktisk godt man på politisk niveau er mere end klar over alvoren.
Mht. til at eliminere trusler mod magten - her tror jeg faktisk at det skyldes, at man ikke har klarhed over, hvem, der har indgået handler/aftaler med hvem internt i banksektoren. At hive oplysninger ud af bankerne er som at trække tænder ud.

Jeg er også enig i, at den kendte taktik med at "svede" tabene ud og afvente bedre tider - den går ikke mere. Det er jo ikke fordi man ikke har pumpet penge ud; men det har jo ikke affødt nogen inflation.
De penge, der står i bankbalancerne er tabte penge.

Mht. til de dårlige beslutninger - tja, de kan ikke blive bedre end beslutningsgrundlaget tillader.

Det ser du ved hver eneste bankkrise, at man bagefter konstaterer, at de tal man har truffet beslutninger på er af tvivlsom bonitet. Der er gemt så mange skeletter i skabene, at de rasler ud - tildels ganske af sig selv.

Årsagen til at man f.eks. ikke har hugget hovedet af Straarup skyldes formentlig, at han har været særdeles lidt samarbejdsvillig, hvorfor man ikke aner, hvad der gemmer sig på underlige konti.
Forvirringen er måske ikke total; men så i hvert fald betydelig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En forklaring , tak - Page 2 Empty Sv: En forklaring , tak

Indlæg af Thomas Tirs Sep 27, 2011 1:53 pm

doctor skrev:Bag facaden ligger der en del drama.

http://www.finansforbundet.dk/?ArtId=192846

Det er nok også derfor EU modvilligt er blevet tvunget til at redde finanssektoren (her 5 min i 12.)

Jeg tolker det mest som bankerne, der heller ikke aner, hvad der sker i deres egen butik.

Du kan jo se, hvor vanskeligt det er at udrede selv mindre skidespræller banker som Roskilde Bank, Amagerbanken og Fjordbank Mors.
Hvad der rent faktisk er forholdet i f.eks. Deutsche Bank, det ved kun den gode Gud - og han er i stor vildrede.
Vi så i tilfældet med Sodoma og Gomorra, at han før har opgivet at finde ud af det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum