Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Økonomisk dilemma i miniformat

5 deltagere

Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af SortKaffe Lør Mar 16, 2013 11:07 am

Nedenstående artikel om Taxa's genvordigheder i Århus illustrerer efter min ringe mening ganske fortrinligt hele landets økonomiske dilemma:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/erhverv/article5255532.ece

Taxas produktion falder, fordi færre og færre kører i Taxa. Taxa kørsel er ganske enkelt gået hen og blevet for dyrt for kunderne, så der benytte alternativer.

Omvendt mener Taxas brancheorganisation, at problemet er for lave takster, og dermed for lave priser. Vognmændene kan ikke få biksen til at løbe rundt hvis de ikke må sætte priserne op.

Men hvad mon der sker hvis priserne stiger ?

Et godt gæt, endnu færre vil køre i Taxa, og endnu flere vognmænd vil gå konkurs.

Hvad har det så med samfundsøkonomien at gøre ?

Jo, det er jo af netop den grund vi har arbejdsløshed, eller rettere beskæftigelsesløshed.

Der er godt nok en hel del arbejde der kunne lave i DK, og en hel del hænder der kunne beskæftiges, hvis ellers kunderne ville købe til de priser som produktionen af serviceydelsen / produktet koster. Men det vil de ikke, det er relativt for dyrt i forhold til alternativerne.

Synderen i system er skatter og afgifter.

Taxavognmanden skal ud over de rene udgifter til bil og arbejdskraft jo betale brændstofafgift, reduceret registreringsafgift af bil, moms af vedligehold og andre driftsudgifter, ATP, AUD, AER og hvad det nu alt sammen hedder. Alt sammen udgifter, der mere end fordobler de rene produktionsomkostninger. At chaufførerne så ydermere skal betale 40 til 50 % i skat af indtjeningen er jo med til at hæve deres lønkrav.

Taxa erhvervet bliver ganske enkelt kvalt i skatter og afgifter. Resultat: Flere på overførselsindkomst, behov for højere skatter.

SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af Cirb Lør Mar 16, 2013 11:30 am

Kørte en tur for ½ år siden.

Kæmpestor Mercedes (der er ellers ved at være mange skodaer imellem), men tre-fire år gammel, at stykke over det kilometertal hvor de plejer at blive skudt videre og et eller andet hørbart med motoren. Chaufføren (selvstændig vognmand) havde ikke rigtig råd til at få det lavet, og var iøvrigt noget fortørnet på tiderne, bankerne og verdenen i al almindelighed.

Han havde købt vognen i forventning om at kunne lave den gængse taxi-finte - køb vognen afgifts frit, frikør den og skyd den af for almindelig brugtpris, uden der nogensinde behøves at betale afgifter på den (hvorfor det egentligt er tilladt er aldrig helt gået op for mig...). 700-800 k skulle den koste, frit efter hukommelsen, men forbløffende nok var der ikke ret mange købere og når der endelig dukkede en op kunne de kun få et lån op til "10 års levetid" på slæden og så blev den for dyr....

Det er muligt at skatter og afgifter spilder en rolle i taxi vognmændenes problemer, men der er også elementer i den branche (N=1) som simpelthen ikke har taget tabene efter finanskrisen endnu og som bare skal til at blive dygtigere til at drive deres forretning.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af SortKaffe Lør Mar 16, 2013 12:31 pm

Cirb; Jeg tror Du har ret i, at taxa finten ikke længere er hvad den har været. Grønne afgifter og generelt stigende kvalitetsniveau på andre bilmærker end Mercedes har nok taget mere end toppen af den fidus.

Men jeg tror nu Du overdriver når Du påstår "finten" kunne indbringe 7 til 800 tusinde.

Jeg har prøvet at lede efter taxi priserne på nettet. Dem kunne man finde for nogle år siden, desværre er det ikke længere muligt.

Men så må vi jo gætte lidt på fortjenesten. Af Mercedes privat prisliste fremgår, at den mest anvendte taxamodel, E 220 CDI, koster 750.000 kroner, som privatbil vel at bemærke. Dvs. afgiftsfri må den koste et sted mellem 1/3 og halvdelen af denne pris, altså mellem 250 og 375.000.

Nu skal bilen jo køre temmelig mange kilometer før den er frikørt, så den falder jo pænt i værdi når den skal sælges. Jf. bilbasen sættes tre år gamle slæder af den type til salg for 250 til 300.000 hos en forhandler ( http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e200/22-cdi-stcar-aut-be/1448459 ), så vognmanden får vel typisk 20 % mindre end denne pris, altså mellem 200.000 og 240.000.

Så taxi finten i dag betyder vel, at nok har vognmanden bilen billigt, men han tjener ikke direkte på den som i gamle dage
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af Plyds Lør Mar 16, 2013 12:44 pm

Jeg køber heller ikke argumenterne om, at de er blevet kvalt af afgifter m.v.
Nej - det erblevet kvalt af mere effektive kolleger, som tjener deres penge på handicap og turistkørsel med der til indrettede minibusser / varevogne.

Her har de alm vognmænd tabt udbuddene, og står derefter kun tilbage med den alm. taxakørsel pr. bestilling, og en vognpark der ikke passer til dette.

En meget stor del af turene sker med kun 1 passager. Dette kunne nemt ske i mindre og billigere biler, uden at det gik over over produktet.

Ligledes kunne man vælge billigere og mere brændstoføkonomiske modeller, men nej - pænt forslugne biler, der holder med motorer i tomgang i timevis. Det er hul i hovedet og koster kassen. Ikke noget under, at de ikke tjener penge.

De har ikke tilpasset sig et marked, hvor det offentlige indkøb bringes i udbud, og hvor det private køb kræver andet materiel og nytænkning for at give overskud.

Hvorfor køber de ikke en flåde mindre biler der går langt på literen? De kan få tre biler for hver mercer eller bimmer, og driftsudgiften er kun det halve pga. lang,langt mindre brændstofforbrug med start/stop automatik osv.

Varme i bilerne til chaufførene kan laves på eftermonterede oliefyr eller små varmepumper og el.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af SortKaffe Lør Mar 16, 2013 1:02 pm

Plyds, Du har da en pointe. Men det ændrer ikke ved det faktum, at traditionel taxa kørsel er blevet for dyrt for den traditionelle taxa kunde. Sidst jeg kørte i taxa lød regningen på 200 kroner for 4 kilometer. No way om jeg betaler den pris mere end højst en gang pr. tiende år.

Ikke fordi behovet ikke er der lejlighedsvis, men prisen er simpelthen for hamper. Også selvom turen skulle foregå i en minibus eller noget andet fancy.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af Gæst Lør Mar 16, 2013 6:38 pm

Plyds skrev:
Hvorfor køber de ikke en flåde mindre biler der går langt på literen? De kan få tre biler for hver mercer eller bimmer, og driftsudgiften er kun det halve pga. lang,langt mindre brændstofforbrug med start/stop automatik osv.

Varme i bilerne til chaufførene kan laves på eftermonterede oliefyr eller små varmepumper og el.

Grunden til Mercedes gode ry som taxa er primært holdbarheden.

Der er prøvet mange alternativer i tidens løb. F.eks. solide Volvo'er. I mange tilfælde døde alternativerne simpelthen på dørene. De faldt af, inden bilen ellers ville have været udtjent, hvis den altså havde været en Mercedes.

Måske kan en stor Skoda godt holde i dag. Men gensalgsprisen må være relativt ringe?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af dkguy66 Lør Mar 16, 2013 8:01 pm

Når det fortsat kan betale sig for mange taxivognmænd at holde sin vogn - eller vogne - i garagen, fredag og lørdag nat, som tilfældet bla. er i Århus, så er der nu nok også andre grunde til at visse vognmænd går ned, end blot manglende indtjening.

Og ja, priserne er blevet alt for høje. OG det skyldes i høj grad at div. taxinævn har tillad højere og højere startafgifter.

Det en vognmand jo tjener fedt på, er jo de fast skoleture, pensionistkørsel / handicapkørsel, og så den enorme mængde kørsel som de offentlige myndigheder har for sine ansatte og politikere.

Enhver nyvalgt kommunalpolitiker modtager som noget af det første adgang til gratis taxa, sålænge det er i hvervets tjeneste.
Ser man bare på de 25 byrådsmedlemmer i Århus - altså minus borgmester og Rådmænd - så har man ca 4 udvalgsmøder pr mdr. samt 2 byrådsmøder pr mdr. Altså 6 fast møder pr mdr i 11 mdr. Og det er kun de faste, da der kommer alle de andre hver, bestyrelser kommissioner etc. som de deltager i.
Med en gns. pris på 200 kr hver vej - 400 kr pr. møde, så har alene de menige medlemmer af byrådet en taxa udgift på 660.000 kr./ år til de faste. Dertil kommer Magistraten, og deres taxa kørsel, samt alle de ekstra udgifter til div tillægshverv.

Så for taxi vognmændene er det offentlige en særdeles god kunde, der bidrager til branchen.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af SortKaffe Lør Mar 16, 2013 8:19 pm

Tja, og man for kommunale / offentlige penge, så er man jo en slag offentlig ansat, omend på deltid.

Samme kan siges om Cirbs eksempel. Det er da fremragende at vognmænd kan satse om og kører handicap kørsel i stedet for traditionel taxi kørsel, men det dokumenterer jo bare at erhvervet ikke kan klare sig uden offentlige tilskud.

Og jo flere skatteyder betalte tilskud, desto højere skatter, desto flere reelt liberale erhverv kvæles.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af Hugaffen Man Mar 18, 2013 11:51 am

SortKaffe skrev:Tja, og man for kommunale / offentlige penge, så er man jo en slag offentlig ansat, omend på deltid.

Samme kan siges om Cirbs eksempel. Det er da fremragende at vognmænd kan satse om og kører handicap kørsel i stedet for traditionel taxi kørsel, men det dokumenterer jo bare at erhvervet ikke kan klare sig uden offentlige tilskud.

Og jo flere skatteyder betalte tilskud, desto højere skatter, desto flere reelt liberale erhverv kvæles.

Det interessante her er, at chaufførerne ikke tjener særligt mange penge. Jeg har 2 tidligere taxachauffører blandt mine medarbejdere og begge fortæller den samme historie: en 37 timers arbejdsuge giver ikke en specielt attraktiv løn. Mellem 18- og 22.000kr, alt efter hvornår på døgnet du kører. Så for at tjene mange penge (30-35.000), køres der oftes 50-70 timer om ugen. Der må simpelthen ligge nogle rationaliseringsgevinster i branchen. Dertil er jeg overbevist om, at et mere "spiseligt" prisniveau, vil øge omsætningen betragteligt. Her i vores familie køres der kun taxa når man skal hjem fra byen en sen aften, ellers ikke. Det er simpelthen for dyrt. En sænkning til 50% af nuværende prisleje ville uden tvivl mere end fordoble omsætningen. Især hos os der ofte har en der kører hjem efter en våd aften.
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af dkguy66 Man Mar 18, 2013 12:59 pm

Nu skal man så heller ikke glemme at der kan være stor forskel på vognmænd.

Visse vognmænd har så mange år på bagen, at de med den ene vogn, kan nøjes med at køre de gode offentlige skole og handicap ture, mellem 07-15, og kan holde fri, med en ganske god indkomst.

Mens de yngre og nyere vognmænd der ikke har disse ture, skal knokle væsentlig mere.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Økonomisk dilemma i miniformat Empty Sv: Økonomisk dilemma i miniformat

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum