Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans!

3 deltagere

Go down

En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans! Empty En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans!

Indlæg af Thomas Tors Jan 02, 2014 7:57 am

Det bliver altså til noget forfærdelig vås.

»Jeg vil ikke gå ud og sige, at folk skal begynde at forbruge. De skal gøre, hvad de synes er fornuftigt. Men vi vurderer samtidig, at det generelt er fornuftigt nok at øge det private forbrug, fordi danskerne har så meget opsparing, og fordi økonomien generelt vil blive bedre i 2014,« lyder det forsigtigt fra professor Michael Svarer, Aarhus Universitet; en af de fire økonomiske vismænd.

Realiteterne er: De store forbrugere - børnefamilierne - kan ikke forbruge mere: De er nemlig insolvente og illikvide flextumper, som har de største problemer med at få enderne til at mødes. De er pisket til at spare det op, de overhovedet kan.
Dem, der sparer op er pensionister mm. som ikke har det store forbrug i forvejen - om de bruger lidt mere eller mindre på en flaske snaps i ny og næ - det flytter ingenting.

Man ævler ud fra en forudsætning om at forbrugerne og sparerne er de samme mennesker - og det er de faktisk ikke.

Nu ved jeg ikke, hvor narrehovedet Tore Stramer er " chefanalytiker " henne; men det lyder mest af alt som i et mindre pengeinstitut under nøje granskning af Finanstilsynet og Politiets bedrageriafdeling, der er vanvittig for at snakke om alt mulig andet end, at de har kørt deres institut i fallit. Det er altså ikke folk, som man kan betro noget som helst.

Det er igen - formentlig - bankernes forestilling om, at alle andre skal ødelægge sig selv for at redde deres ynkelige røv. Det kommer ikke til at ske! Det gør det ikke, fordi bankerne har ødelagt den mulighed!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans! Empty Sv: En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans!

Indlæg af HenningK Tors Jan 02, 2014 11:27 am

Thomas skrev:Dem, der sparer op er pensionister mm. som ikke har det store forbrug i forvejen - om de bruger lidt mere eller mindre på en flaske snaps i ny og næ - det flytter ingenting.

Jeg ved ikke helt hvor mange folkepensionister, der har råd til at spare det helt store op ud af en folkepension? Og mange af pensionisterne lige nu har jo ikke de helt store kapitalpensioner... Formue? Ja, den er forhåbentligt størst hos pensionisterne, men øget opsparing kommer næppe fra pensionisterne?

Thomas skrev: Nu ved jeg ikke, hvor narrehovedet Tore Stramer er " chefanalytiker " henne

Google indikerer at det er Nykredit Markets - makroøkonomiske afdeling...

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans! Empty Sv: En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans!

Indlæg af Thomas Tors Jan 02, 2014 11:33 am

HenningK skrev:
Thomas skrev:Dem, der sparer op er pensionister mm. som ikke har det store forbrug i forvejen - om de bruger lidt mere eller mindre på en flaske snaps i ny og næ - det flytter ingenting.

Jeg ved ikke helt hvor mange folkepensionister, der har råd til at spare det helt store op ud af en folkepension? Og mange af pensionisterne lige nu har jo ikke de helt store kapitalpensioner... Formue? Ja, den er forhåbentligt størst hos pensionisterne, men øget opsparing kommer næppe fra pensionisterne?
1) Alene det at folkepensionister ikke bruger af formuen, fordi de ikke har en.
2) Dem med en stor kapitalpension, det er nok dem, der er ved at være tæt på pensioneringen. Hvor mange på 30 har en giga-pensionsopsparing?


Thomas skrev: Nu ved jeg ikke, hvor narrehovedet Tore Stramer er " chefanalytiker " henne

Google indikerer at det er Nykredit Markets - makroøkonomiske afdeling...

Ja, det forklarer jo desperationen.
Hans flextumper har ingen penge, får ingen penge og kommer aldrig til at få penge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans! Empty Sv: En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans!

Indlæg af Gorrion Tors Jan 02, 2014 10:37 pm

Jeg er enig med Thomas, og vi har også haft denne debat tidligere.

Den helt store forbruger gruppe er trykket helt ned i dyndet, og det er den selv samme gruppe af de der virkelig kunne forbruge "hvis de havde noget at forbruge af" der nu får subprime hammeren lige i fjæset.....
De skal nemlig i et i forvejen håbløst buget, nu ud og finde mange tusinde kroner HVER måned i MANGE år frem for at afdrage.....
FORBRUG ???? GLEM DET!
OVERLEVELSE....NÆPPE!

Der blive nok godt gang i SIFI ad libitum! = skatteyderne betaler
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans! Empty Sv: En fuldstændig mangel på økonomisk realitetssans!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum