Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

+6
SortKaffe
huspålandet
Esbjerg
Skyblue
Thomas
peter777
10 deltagere

Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af peter777 Fre Aug 19, 2011 9:07 am

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Såfremt der er nogle af de dygtige debattører herinde, som slet ikke læser med på boligdebatten længere, så vil jeg lige gøre opmærksom på dette arrangement. Det kunne være, at der alligevel ville være interesse for det som langvarige debattører på boliga.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Ja det er jo så ikke relevant for mig.

Indlæg af Thomas Fre Aug 19, 2011 9:32 am

peter777 skrev:Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Såfremt der er nogle af de dygtige debattører herinde, som slet ikke læser med på boligdebatten længere, så vil jeg lige gøre opmærksom på dette arrangement. Det kunne være, at der alligevel ville være interesse for det som langvarige debattører på boliga.

Jeg er jo blevet smidt ud! Man har klart tilkendegivet, at man ikke gider høre på mig.

Nu vil jeg sandelig også have lov til at være tøsefornærmet....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Skyblue Fre Aug 19, 2011 12:58 pm

Thomas skrev:

Jeg er jo blevet smidt ud! Man har klart tilkendegivet, at man ikke gider høre på mig.

Nu vil jeg sandelig også have lov til at være tøsefornærmet....

Du ku også komme videre.. Smile

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Thomas Fre Aug 19, 2011 1:10 pm

Skyblue skrev:
Du ku også komme videre.. Smile

Jeg er skam videre. Og mig bekendt er jeg stadig banned.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Esbjerg Fre Aug 19, 2011 5:28 pm

Ville du bortset fra tøsefornærmethed gerne deltage Thomas? Kunne satme være sjovt :-) Men som sædvanlig ville slots'ene til de enkelte emner gøre det hele totalt intetsigende........

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af huspålandet Fre Aug 19, 2011 7:11 pm

For mit vedkommende ville Thomas være en af de meget få kvalificerede til overhovedet at deltage i en debat på tv, altså fra boligadebatten. Hvordan de overhovedet mener, at 100 af den debats brugere har noget kvalificeret at komme med, kan jeg ikke se. Desuden frygter jeg, at det mere vil være en mudderkastning mellem boligas brugere istedetfor kvalificeret debat ml brugerne og politikerne. Det ville være formålstjenligt om man inviterede en debat, der var enige om tingene, imod politikerne, så kunne man få måske en konstruktiv debat, men brugere af en debat, der er så modsatrettede kan man ikke få noget konstruktivt ud af i forhold til politikerne.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Jeg ved det egentlig ikke.

Indlæg af Thomas Fre Aug 19, 2011 8:59 pm

Esbjerg skrev:Ville du bortset fra tøsefornærmethed gerne deltage Thomas? Kunne satme være sjovt :-) Men som sædvanlig ville slots'ene til de enkelte emner gøre det hele totalt intetsigende........

Spørgsmålet er om boligpolitik lige i øjeblikket er så relevant - undtagen naturligvis for dem, som ikke kan finde et rimeligt prissat sted at bo.

Priserne kan ikke forventes at få en hurtigere tilpasning: Det vil banker/kridters skrøbelighed umuliggøre.
Jeg tror ikke man tør sætte boligskatterne op.
Man tør ikke indskrænke muligheden for flexlån.

Lige nu tænker man mest på de afledte skadevirkninger: Dvs. finanssektorens problematiske tilstand. Jeg tror også man "officielt" er tilfreds med forklaringen - "den internationale krise" - så behøver man ikke forholde sig til årsagerne til at den ramte så uforholdsmæssigt hårdt.

Det centrale spørgsmål er efter min opfattelse: Hvordan arbejder man for lavere boligpriser - boliger er der jo i rigelig mængde - som middel til et lavere lønniveau?
Dvs. de "kortsigtede" problemer i finanssektoren låser for en fornuftig indkomstpolitik - problemet er ikke ukendt i landene omkring os - men netop derfor kunne det være en vej til en reduktion af omkostningsniveauet, der ville give en højere og varig beskæftigelse.
Der er jo ikke nogen tvivl om, at lønmodtagerne ikke kan gå med til en levestandardsforringelse - så må man jo se på omkostningerne ved denne levestandard.

Jeg tror bare ikke på, at ideen kan gennemføres. Der er så store tab i boligsektoren, at de ikke kan tages.
I Tokyo sidder de jo stadig stuvet sammen i smålejligheder.

Det realøkonomiske spillerum er så uhyggelig snævert.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Esbjerg Lør Aug 20, 2011 9:38 am

Helt enig!

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af SortKaffe Lør Aug 20, 2011 10:31 am

@Thomas: Ikke overraskende meget enig.

Men det kræver jo vil til at se deflation som en løsning, og ikke som et problem
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Thomas Lør Aug 20, 2011 1:15 pm

SortKaffe skrev:@Thomas: Ikke overraskende meget enig.

Men det kræver jo vil til at se deflation som en løsning, og ikke som et problem

Ja, når alle andre muligheder er udtømt: Læs brugsvejledningen!

Det er et politisk-økonomisk axiom, at deflation går imod velstandsstigning. Det kan godt være, at det er holdbart.
Problemet er bare, hvis denne deflation så er uundgåelig, hvordan indretter man sig så bedst muligt?

Jeg er ikke sikker på, at spørgsmålet vil blive forstået - helt enkelt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Cirb Lør Aug 20, 2011 1:30 pm

@Thomas - jeg er ret enig, men hvordan forestiller du dig de skal holde boligpriserne nedfrosne - forbyde nybyggeri og dødsfald ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Thomas Lør Aug 20, 2011 2:14 pm

Cirb skrev:@Thomas - jeg er ret enig, men hvordan forestiller du dig de skal holde boligpriserne nedfrosne - forbyde nybyggeri og dødsfald ?

Mvh
Cirb
Nu er nybyggeri jo officielt forbudt! Jeg mener byggekoncernerne er konkurs - tag bare Sjælsø, som kun holdes oppe af den stærke nervemedicin.

Dødsfald, det er straks lidt sværere.

Men hvis vi siger, at hushandler ligger på 45 tusinde på årsbasis - og vi taler en halvering, så begynder vi at komme i nærheden af dødsboudbuddet.
Dette udbud vil stå overfor en (ok noget reduceret) efterspørgsel - så skal disse 20-25.000 udbudte huse stå overfor en efterspørgsel på - skal vi sige 30.000.
I den situation vil prisen komme ind som rationeringsmekanisme. De næste 50.000 huse i det officielle udbud ligger så langt over rent prismæssigt, at de alligevel ikke kommer i spil.

Så vi har en reel mangelsituation på de huse, der reelt er på markedet. Det vil virke som en bremse på prisfaldet.

Det svarer lidt til aktiemarkedet: Når kursen er faldet slemt, så holder aktionærerne på deres aktier (is i maven) - og markedet går illikvidt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af [Censur] Lør Aug 20, 2011 3:13 pm

Cirb,
Husk befolkningstilvækst, der kommer netto flere mennesker hvert år. De køber altså også et hus/lejlighed så man kan faktisk godt se bort fra 'døden' selvom udbud og efterspørgsel vil svinge fra år til år, afhængigt af både indvandring og hvor mange børn der er blevet født i de enkelte generationer. Lige nu er det 80'er generationen der står i 30'erne hvor der blev født meget få (parcelhuse er vist populært omkring den alder). Så er udbuddet jo naturligvis lidt stort. Bare vent til 96'er spiket kommer til.

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af dkguy66 Lør Aug 20, 2011 4:42 pm

Med det kendskab vi efterhånden har til politikernes formidable evner, så vil intet overraske, når det kommer til kreative løsninger.

Jeg håber at en kommende regering, tør ophæve fastfrysningen af ejendomsskatten. Alene af den grund, at det er totalt uholdbart at man år efter år beskattes af en gammel historisk værdi af et aktiv. Og for hvert år der går, jo mere historisk bliver denne værdi. Det holder bare ikke, hverken nu eller i længden.

Desværre tror jeg ikke at det vil ske, men jeg håber.

Nej, hvis det kommer til de kreative løsninger, så ender det nok med at et eller andet lyst hoved - nu har jeg jo givet ideen videre - finder ud af at indføre fradrag for tabet, ved salg af boligen, til en mindre pris, end lånet er på. Måske begrænset til boliger, købt i årene 2005-2008. Hvilket jo så primært er dem, hvor problemet ligger.

I know, at det er en utopisk tanke, men vi har jo set alt for ofte hvordan hovedløs utopi netop er kendetegnet for politiske forslag, fordi man ikke vil se virkeligheden i øjnene, og frygter vælgernes dom.

Så bare vent og se. En dag kommer der et forslag om at indføre et midlertidig fradrag for tab på boligen for privatpersoner. ( De er jo godt på vej, bare se på håndværkerfradraget som VKO indførte)

Det ender med at boligejerne bliver landets endeligt.

Blot lige en utopisk tanke, der ikke er urealistisk.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Cirb Søn Aug 21, 2011 9:57 am

For dem der vælger, og får muligheden, for at deltage bliver det formentlig allerhøjest til et enkelt spørgsmål og selv hvis det lykkes at formulere det hurtigt, godt og skarpt løber man forventeligt ind i professionelle politikeres evne til at tale sort eller svare på noget andet end der blev spurgt om.

Men alligevel - hvis det lykkes en eller 2 interesserede og kvalificerede at nå frem til begivenheden kunne der måske være en ide i at oprette et lukket forum, hvor de havde mulighed for ping-pong i processen med at støbe og vælge deres kugler frem til den 15 september ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Nærigfryns Søn Aug 21, 2011 10:34 am

Pudsigt at dette store kommercielle arrangement (læs reklamemulighed) kommer så kort tid efter en større udrensning på sitet.
Illustrerer meget godt nogle af de begrænsninger mainstream medier har i forhold til en reel demokratisk debat.

Nærigfryns

Antal indlæg : 182
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af huspålandet Søn Aug 21, 2011 8:17 pm

Nærigfryns skrev:Pudsigt at dette store kommercielle arrangement (læs reklamemulighed) kommer så kort tid efter en større udrensning på sitet.
Illustrerer meget godt nogle af de begrænsninger mainstream medier har i forhold til en reel demokratisk debat.
Ha, ja, de ville vel sikre sig, at de mere kontroversielle, intelligente af debattørerne ikke havde mulighed for at tilmelde sig.....

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af peter777 Søn Aug 21, 2011 11:13 pm

arh, nu kan alle jo dybest set tilmelde sig, men man kan selvfølgelig lure på, hvad udvælgelseskriterierne bliver. Jeg synes også at det er pudsigt, at vi ikke hører noget mere konkret om indholdet. Skal boligdebattørerne bare være kulisse for politikerne, eller får vi lov at stille vores egne spørgsmål, og hvor lang tid får man til at stille spørgsmålet m.v.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Skyblue Fre Aug 26, 2011 8:16 pm

mon ikke det bliver aflyst?

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2 Empty Sv: Boliga inviterer til valgdebat om boligmarkedet i samarbejde med TV2

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum