Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kan i huske dengang i starten af 2008

4 deltagere

Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af Gorrion Fre Jul 27, 2012 1:55 pm

Jeg har lige kigget lidt tilbage i tiden...tænk engang at det er ved at være 4 år siden.

http://www.business.dk/boligmarkedet-er-kommet-over-det-vaerste 5. januar 2008, 12:51

Mit svar dengang:
http://www.boligdebatten.dk/generelt/1148-boligmarkedet-er-kommet-over-det-vaerste-gorrion-det-tror-jeg-ikke.html


Hvor er vi nu.....lille du
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Sv: Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af peter777 Fre Jul 27, 2012 2:39 pm

I forbindelse med det jeg lige har skrevet om privilegier, så ser det ud som om, at hvis boliger skal holde sig oppe i pris, så skal vi have redifineret målgruppen for boliger. Altså: Det skal ikke nødvendigvis være sådan, at alle kan købe en bolig. En mulighed for at undgå prisfald er fx, at banker går mere direkte ind på boligmarkedet og køber boliger op til priser, som almindelige mennesker ikke kan betale. På den måde vil der være en spiller på markedet, som har ubegrænsede midler, og således kan vi skabe en forrykket situation. Det vigtige er her, at der ikke skal blive alt for stramme regler omkring beboelsen af boligerne m.v.


jamen .... det er jo det de allerede gør cat
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Sv: Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af klogeaage 35 Søn Jul 29, 2012 2:42 pm

Gorrion skrev:Jeg har lige kigget lidt tilbage i tiden...tænk engang at det er ved at være 4 år siden.

http://www.business.dk/boligmarkedet-er-kommet-over-det-vaerste 5. januar 2008, 12:51

Mit svar dengang:
http://www.boligdebatten.dk/generelt/1148-boligmarkedet-er-kommet-over-det-vaerste-gorrion-det-tror-jeg-ikke.html


Hvor er vi nu.....lille du


Vi skulle havde lyttet og taget advarslerne alvorligt Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Mon billedet er blevet bedre

Indlæg af klogeaage 35 Søn Jul 29, 2012 2:46 pm


Værst er situationen i Nordsjælland og København, hvor 80 procent af husejerne ikke vil kunne indfri gælden i deres huse ved et salg.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Sv: Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af Gorrion Søn Jul 29, 2012 3:35 pm

Ja, også de (gamle) artikler tilbage fra 2009, viste tendensen til en ubenhørlig nedsmeltning af boligmarkedet, der fortsat buldre her når vi nærmer os 5 års dagen for den største økonomiske krise siden Anden Verdenskrig, der startede den 10 August 2007.

Den rådne lugt fra et rigtig dårligt finansielt og økonomisk indeklima skal snart for alvor luftes ud.
ti-tusindvis af 10 årige afdragsfrie lån udløber i 2013, og endnu flere de kommende år.
Det kommer samtidig med nødvendige, og må jeg trods alt tilføje fornuftige stramninger overfor finansverdenen.
Rigtig mange.....RIGTIG RIGTIG RIGTIG mange vil langtfra kunne få refinansieret deres fulde belåning, og mange er nok flere hunderede tusinde....måske også 1 million+ kroner fra at kunne stable et nyt lån på benene.
Det skulle ikke undre mig om Staten (skatteyderne) igen kommer til at agere boldværk/garanter.
De billigt forrentede realkredit-obligationer kan hurtigt få et andet fortegn, når folk pludselig skal til at afdrage....hvis de da overhovedet kan få en ordning.
Jeg tror der er rigtig mange der ikke kan....og spørgsmålet er (som Thomas har bebudet mange gange) om de overhovedet vil.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Sv: Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 4:37 pm

klogeaage 35 skrev:
Værst er situationen i Nordsjælland og København, hvor 80 procent af husejerne ikke vil kunne indfri gælden i deres huse ved et salg.
Det er såmænd ikke dem, jeg er bange for!

Dem, der er håbløse er ikke de insolvente: Det er dem, der er så insolvente, at ejendomsværdien aldrig nogen sinde kommer op på siden af gælden.

Bankgælden, den klarer man da bare ved at gøre udlæg i deres pensionsordninger - ikke noget problem - det kan køre igennem Folketinget med 1.2. og 3. behandling på en formiddag. Det bliver nok også tilfældet, når man tvinges til at nationalisere Danske Bank. Staten er den eneste, der har beføjelse til at gå ind og beslaglægge disse for kreditorerne skjulte værdier.

Næ problemet er dem, der rent faktisk er overbelånt i REALKREDITTEN. De kan ikke bringes på tvangsauktion, fordi kridte aldrig kommer af med ejendommen igen til noget, der minder om fordringens pålydende.
Det gør, at realkreditten ikke kan overleve.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Sv: Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 4:54 pm

Gorrion skrev:Ja, også de (gamle) artikler tilbage fra 2009, viste tendensen til en ubenhørlig nedsmeltning af boligmarkedet, der fortsat buldre her når vi nærmer os 5 års dagen for den største økonomiske krise siden Anden Verdenskrig, der startede den 10 August 2007.

Den rådne lugt fra et rigtig dårligt finansielt og økonomisk indeklima skal snart for alvor luftes ud.
ti-tusindvis af 10 årige afdragsfrie lån udløber i 2013, og endnu flere de kommende år.
Det kommer samtidig med nødvendige, og må jeg trods alt tilføje fornuftige stramninger overfor finansverdenen.
Rigtig mange.....RIGTIG RIGTIG RIGTIG mange vil langtfra kunne få refinansieret deres fulde belåning, og mange er nok flere hunderede tusinde....måske også 1 million+ kroner fra at kunne stable et nyt lån på benene.
Det skulle ikke undre mig om Staten (skatteyderne) igen kommer til at agere boldværk/garanter.
De billigt forrentede realkredit-obligationer kan hurtigt få et andet fortegn, når folk pludselig skal til at afdrage....hvis de da overhovedet kan få en ordning.
Jeg tror der er rigtig mange der ikke kan....og spørgsmålet er (som Thomas har bebudet mange gange) om de overhovedet vil.

Hør her Gorrion: Det er hovedregning. Boligejernes realkreditgæld er på 1400 mia. af den er ½ afdragsfrie flex.
Dvs. 700 mia.

Alfa hage af 20 år og 5% er 12½! 1:12½ = 8%
Dvs. afdraget udgør 3% af restgælden - første ÅR.
Er renten mindre f.eks. 20 år og 3% er 15! 1:15 = ca. 6 2/3% - dvs. afdraget bliver 3 2/3 af restgælden.

Så 5% er venligt regnet: 3% af 700 mia. = 21 mia. Flextumperne kan jo ikke betale de 2% i rente de har i øjeblikket = 14 mia. Hvordan tror du så det kan lade sig gøre at betale det FEMdobbelte (efter skatte reguleringen)???
Det KAN ikke lade sig gøre!

Eftergive gælden? Nu er du direkte morsom! Selvfølgelig bliver den gæld ALDRIG eftergivet - nationalisering eller ej.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kan i huske dengang i starten af 2008 Empty Sv: Kan i huske dengang i starten af 2008

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum