Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

3 deltagere

Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af tommyjo Tirs Maj 15, 2012 7:13 pm

http://finanswatch.dk/Finansnyt/Realkredit/article4693601.ece?referer=jp&aid=2778262&sid=2186

Offentliggjort 15.05.12 kl. 15:28

"Dansk realkredit i farezonen", lyder overskriften i en pressemeddelelse fra Realkreditrådet, efter Europaparlamentet i en afstemning har overladt det til embedsmændene i EU-Kommissionen at udforme de nye likviditetsregler.

Resultatet kan få skæbnesvangre følger for danske boligejere i form af dyrere boliglån og en afskaffelse af F1-lånene," skriver Realkreditrådet

tja mon ikke den "friværdi" der blev offentliggjort idag kommer under nyt pres

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af Thomas Ons Maj 16, 2012 12:34 am

tommyjo skrev:http://finanswatch.dk/Finansnyt/Realkredit/article4693601.ece?referer=jp&aid=2778262&sid=2186

Offentliggjort 15.05.12 kl. 15:28

"Dansk realkredit i farezonen", lyder overskriften i en pressemeddelelse fra Realkreditrådet, efter Europaparlamentet i en afstemning har overladt det til embedsmændene i EU-Kommissionen at udforme de nye likviditetsregler.

Resultatet kan få skæbnesvangre følger for danske boligejere i form af dyrere boliglån og en afskaffelse af F1-lånene," skriver Realkreditrådet

tja mon ikke den "friværdi" der blev offentliggjort i dag kommer under nyt pres



Her en lille hurtig gennemgang på udenbysk:
Så vidt kendsgerningerne ligger oplyst

Lidt på dansk:
Børsen

1) Iflg Børsen kan kun 40% af de LIKVIDE aktiver være obligationer udsted af banken (og koncernen) selv. Nu vil man jo nok forsøge det kneb at Danske Bank køber Nykredits flexlort og Nykredit køber Realkredit Danmarks. En form for "konefinte"
Men det vedrører jo ikke det faktum, at de obligationer i sidste ende skal finansieres.
Det kan de jo ikke! Vi er jo helt klar over at årsagen til at Danske Bank m.fl. opsagde samarbejdet med Moody's er de internationale lånemarkeder er lukket for Danske Bank - og de andre danske banker for den sags skyld. De eneste, der vil låne Danske Bank og BRF penge er jo Onkel Nils.

Det er den jeg gang på gang har påpeget med, at den kop kaffe, jeg laver til mig selv er så rigelig de 5000 kr værd, jeg betaler mig selv - måske; men når man laver kaffe til at fylde et olympisk svømmebassin - ad gangen - så begynder det at knibe med at få den drukket inden den bliver kold.

2) Realkreditterne kommer kun til at veje 85% mod statsobligationernes 100%. MEGET generøst overfor kreditforeningerne. Spørgsmålet er om de 85% kun omfatter de gammeldags fast forrentede annuiteter - eller man p.gr.a. manglende overblik har inkluderet flexlortet - af hvilket, der ikke ligger nogen i udlandet.

3) Variabelt forrentede kridter (flexlån) skal have en overdækning på 65% (2/3). Dvs. 1 mio. i flexlort skal dækkes af 1,65 mio. obligationer solgt!

4) Dertil kommer, at bankerne skal have mindst 8% af udlånet dækket af egenkapital (eller var det hybrid kernekapital eller et andet af de fancy udtryk ?) - oplyst af Margrethe Vestager i TV avisen i aftes.
Her er problemet, at de lempelser for de nationale regeringer, som man har givet - så er der tale om STRAMNINGER overfor bankerne.

Men flexlortet er på alle tænkelige måder skyllet ud i toilettet, så selvom man opnår lempelser på ét område, så hjælper det ikke.
Læg mærke til:
At det er Peter Jayaswal, underdirektør i Realkreditrådet, der udtaler sig. Ane Arnth Jensen er formentlig travlt optaget andet steds med sine sædvanlige uhæderlige og hovne bortforklaringer.


Sidst rettet af Thomas Ons Maj 16, 2012 1:15 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af Plyds Ons Maj 16, 2012 12:42 am

Lyder fornuftigt på alle måder. Det kan vel så lægge bånd på de værste "finurligheder" i bankerne, og forhåbentligt lægge F-lånene død i DK - een gang for alle, for de bliver så dyre, at ingen vil have dem.
Tænk, at det skulle være et EU, der redder os fra Fjogets tosserier.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af Thomas Ons Maj 16, 2012 12:54 am

Plyds skrev:Lyder fornuftigt på alle måder. Det kan vel så lægge bånd på de værste "finurligheder" i bankerne, og forhåbentligt lægge F-lånene død i DK - een gang for alle, for de bliver så dyre, at ingen vil have dem.
Tænk, at det skulle være et EU, der redder os fra Fjogets tosserier.

Ja, når man ikke vil høre på fornuftens stemme i 2007 - så er der ikke nogen vej uden om at føle. Her er kun én ting at gøre - nationalisering.

Jeg har meget, meget svært ved at have ondt af flextumperne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af tommyjo Ons Maj 16, 2012 1:06 am

@Thomas
1. Jeg har lige lavet en spand vil du købe jeg vil MEGET gerne sælge Cool
2. tror jeg godt det kan ende med
3. det læste jeg forleden at de SKAL
4. Det kommer i den nye finans fra Ecofin mødet og der vil også være muligheder for at enkelte lande ved specielle lejligheder kan kræve strammere krav til egenkapitalen end f.eks 8%

Ja, det ligner en afslutning for F1 og en masse af dens varianter Very Happy

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af Thomas Ons Maj 16, 2012 3:08 am

tommyjo skrev:@Thomas
1. Jeg har lige lavet en spand vil du købe jeg vil MEGET gerne sælge Cool
2. tror jeg godt det kan ende med
3. det læste jeg forleden at de SKAL
4. Det kommer i den nye finans fra Ecofin mødet og der vil også være muligheder for at enkelte lande ved specielle lejligheder kan kræve strammere krav til egenkapitalen end f.eks 8%

Ja, det ligner en afslutning for F1 og en masse af dens varianter Very Happy
Det mener RKR også.

RKR flæber

”Hvis danske realkreditobligationer ikke anerkendes som ultralikvide aktiver og stabil finansiering uanset løbetid, kan banker og realkreditinstitutter kun investere i danske realkreditobligationer i et begrænset omfang, og F1 lånene, som vi kender dem i dag, vil være historie. Danske boligejere og erhvervslivet kommer til at betale en væsentlig ekstraregning. Samlet set er der nu en risiko for en alvorlig svækkelse af den danske realkreditmodel. Det er til trods for, at danske realkreditobligationer netop betragtes som meget attraktive af investorerne, hvilket vi både så under den finansielle krise og senest med gældskrisen i Sydeuropa,” siger Peter Jayaswal, underdirektør i Realkreditrådet.

Det er direkte løgn - og han ved det!
Europa-Parlamentet lægger også op til, at EBA på en række punkter skal følge de internationale anbefalinger fra den såkaldte Basel-komité. Det er anbefalinger, som er rettet mod internationalt virkende banker. Her vil fokus ikke være på det solide danske realkreditsystem, da Danmark slet ikke sidder med i Basel arbejdet.

Det var Europa Parlamentet (Mickey Mouse parlamentet) kridterne havde lagt op til skulle blive deres redning. Det bliver det ikke!

1) Glem, at F1 lånene skal afskaffes - det er blot en administrativ detalje.

2) Der skal refinansieres F1 lån til boligejere til ca. 1000 mia. kr. Det kan ikke lade sig gøre, der er ikke dækning i ejendomsværdierne.

3) Flextumper hverken kan eller vil betale, så derfor ryger hele bunden ud.

4) Der er ikke korte realkreditter obligationer i udlandet (april tal foreligger endnu ikke).
Onkel Nils har skam tænkt sig om: Der er ca 250 af flexlort i udlandet de 55-60 ligger direkte som sikkerhed for lån - resten har man liggende kontant i Nationalbanken.



Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af tommyjo Ons Maj 16, 2012 9:28 am

nå nu er de reddet, gad vide om de følger godt med Shocked


Dansk realkredit reddet af EU
http://epn.dk/okonomi2/dk/article2778740.ece

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af Thomas Ons Maj 16, 2012 11:40 am

tommyjo skrev:nå nu er de reddet, gad vide om de følger godt med Shocked


Dansk realkredit reddet af EU
http://epn.dk/okonomi2/dk/article2778740.ece

Der er ikke nogen grund til ikke at redde fast forrentede konvertible annuiteter:
a) Hverken banker eller kreditforeninger ligger med noget videre af det - de ligger i pensionskasser mv.
b) De er på grund af konvertibiliteten fuld likvide (de kan altid sælges til boligejerne for en mindre rabat).
c) Der er ikke nogen grund til overdækning - de ligger godt nede i belåningsprocent.

Det redder imidlertid ikke flextumperne - man kan konvertere fra ordenlige obligationer til flexlort; men ikke omvendt. Det er mere end 3/4 af boligejerudlånet, der er fortabt.

Det redder heller ikke hverken banker eller kreditforeninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU Empty Sv: Dansk realkredit taber første halvleg i afgørende kamp i EU

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum