Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

var inde på det gamle sted og så

2 deltagere

Go down

var inde på det gamle sted og så Empty var inde på det gamle sted og så

Indlæg af Thomas Søn Dec 18, 2011 10:02 am

dette af Merovingian:
Boede i Berlin en periode i 90erne, så mine 5 cents.

Byen har en meget speciel situation af flere grunde.

For det første er den alt for stor i forhold til befolkningen. Den er bygget til en million mere end der bor der nu, de forsvandt under krigen og er aldrig kommet igen.

Datei:Berlin population2.svg

Det gør lejlighederne er ret store, og der er overskud af dem.

Infrastrukturen er som sådan også for stor, f.eks. er kloakvæsenet nødt til at skylle rent drikkevand gennem kloakerne for at holde dem våde. De blir ikke brugt nok.

I 90erne var der et nærmest latterligt overskud af lejelejligheder - hvis man skulle bruge mere end EN avis med boligannoncer og en uge på at finde en god billig en var det fordi man var kræsen.

Efter murens fald mistede byen en del mennesker fra vestberlin, børnafamilier der ville ud på landet. De kunne ikke flytte før pga muren. Så der mistede man også en del.

Der smuttede også en del fra øst, der tog til vest for at finde job.

Pga byen er permanent plaget af meget høj arbejsløshed for tyske forhold der svinger omkring 15%-20% får man aldrig rigtigt de folk tilbage. Der kommer kun kunstnere uden penge og sådan til byen. De håber sådan på at hovedstads-statussen ville bryde mønsteret, mend er sker bare ikke noget.

Skal lige sige min viden ikke er helt up to date, jeg ved priserne er har steget i 00'erne men så vidt jeg ved er det stadig grinagtigt billigt i forhold til kbh f.eks. Der er bare ikke nogen jobs dernede

("toppen" er pga genforeingen IMO. kan huske der var en masse håb og spekulation om at folk i milliontal ville strømme til, så er formentlig en lille boble. kan også huske de byggede kontorhuse i grotesk omfang, så der stod tomme 20 etagers bygninger overalt )

Ved byen for tiden er præget af meget høj rate af til og fra flytning.

Det kunne meget vel tænkes at blive Københavns skæbne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

var inde på det gamle sted og så Empty Sv: var inde på det gamle sted og så

Indlæg af Cirb Søn Dec 18, 2011 11:30 am

Thomas skrev:

Det kunne meget vel tænkes at blive Københavns skæbne.

At blive invaderet af svenskerne, så hovedstadsfunktionen må flyttes til Aarhus i et halvt aarhundrede, og byen aldrig nogensinde kommer sig igen ?
Ja, det har jo været opover nogle gange What a Face
Men i det mindste ser det ikke ud til at blive is-vinter i år.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

var inde på det gamle sted og så Empty Sv: var inde på det gamle sted og så

Indlæg af Thomas Man Dec 19, 2011 12:59 am

Cirb skrev:
Thomas skrev:

Det kunne meget vel tænkes at blive Københavns skæbne.

At blive invaderet af svenskerne, så hovedstadsfunktionen må flyttes til Aarhus i et halvt aarhundrede, og byen aldrig nogensinde kommer sig igen ?
Ja, det har jo været opover nogle gange What a Face
Men i det mindste ser det ikke ud til at blive is-vinter i år.

Mvh
Cirb

Nu vil Sverrig jo blive reduceret til at, få den nye hovedstad i Jokkmokk.

Nej, jeg mener bare, at København nemt risikerer en affolkning, hvor de nuværende insolvente flextumper bliver boende i deres klamme ejerlejligheder - og den nye generation flytter til omegnen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

var inde på det gamle sted og så Empty Sv: var inde på det gamle sted og så

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum