Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

C-130J Hercules

Go down

C-130J Hercules Empty C-130J Hercules

Indlæg af Thomas Fre Okt 18, 2019 4:03 pm

Tyskland har 6 C-130 i ordre, fordi A400M Atlas er forsinket.

Man må formode, at de så er "til overs", når leverancerne af Atlas indhenter det forsømte. Det kunne jo være en udmærket lejlighed for det danske og norske flyvevåben til at få "fyldt op", så man hver har en eskadrille, der har fuld kapacitet?

Det er så ikke de Wikipedia sider, der bliver opdateret særlig tit.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Mere røgslør?

Indlæg af Thomas Lør Jun 13, 2020 3:42 pm

Formentlig.

Hvad skulle egentligt være nyt, at man kan flyve med mere end én maskine ad gangen? Lad os sige det sådan: Det er nok ikke de mest søgte stillinger i USAF.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty De skulle være til at få fat i for penge?

Indlæg af Thomas Tirs Jul 13, 2021 3:11 pm

UK udfaser C-130J Hercules.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Hmmm....

Indlæg af Thomas Søn Jul 25, 2021 1:00 pm

enhanced vision system that will enable pilots to see clearly through clouds, snow, smoke, and other obscurants

Der var jo en norsk Hercules, der ramlede ind i Kepnekaiser.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty C-130 som vandflyver????

Indlæg af Thomas Man Okt 11, 2021 11:48 am

Jeg har min tvivl.

En Hercules har så at sige ingen krav til landingsbanen. Flyvevåbnet har landet den på stranden. En sandstrand er ikke særlig sårbar overfor artilleriild.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Hvorfor tror jeg, at flere Hercules er på dagsordnen.

Indlæg af Thomas Lør Nov 27, 2021 4:25 am

  • Antallet af Hercules i GB af J versionen er 14, hvilket sammen med de 4 vi har giver 18 og det blev meddelt i marts 21, at de udfases med 2023. Hensigten er klart, at anskaffe nogle flere A400M Atlas, der passer væsentligt bedre til britiske behov - de har en betydelig længere rækkevidde med samme nyttelast (+90%) og marsh-hastighed (+20%). De opgaver som Hercules skulle løse falder jo ikke bare bort.
  • RAF har udfaset Tornado sidste år.
  • 18 fly/6 fly/esk = 3 esk.
  • Hæren har formentlig fået leveret 36 Eagle V på indeværende tidspunkt. Oprindeligt Eagle III var også 36. Da der kan være 2 Eagle i en Hercules. Dvs. man kan løfte 1 kampgruppe af BTN størrelse på én gang. Samtidig kan man løbende holde dem forsynet.
  • De Eagle V er så specialkøretøjerne; men der er også 36 Eagle III og 90 Eagle IV. De 90 Eagle IV er specielt interessante, fordi det svarer til hvad en brigade skal bruge af kamp-køretøjer. Dvs. man kan bringe special-køretøjerne frem først og derefter landsætte 3 bataljoner til en samlet brigade - dermed den lette brigade.
  • Rækkevidden er tilstrækkelig til at nå hele Europa og komme tilbage efter et nyt læs.
  • Fordelen er, at man kan forlægge operativt uden at komme i konflikt med anden trafik. Det være sig i flyvehøjden eller den efterfølgende vejforlægning.
  • At der skal bruges 3 eskadriller á 6 fly skyldes formentlig, at operere fra, hvad der er græsmarker i de Baltiske lande, så må man bruge flere af dem. 12 køretøjer á 7½ tons er formentlig det maksimale, som man kan forvente, at dårlige biveje kan klare uden større problemer.
  • Der har i Estland været arresteret en russisk spion på en flyvestation. Derfor må man sprede til at omgå flyvestationerne. Desuden skulle man lige have alfonsen Mathiesen væk og luderen Nazi-Marie.
  • Man kan forlægge en brigade på 48 timer, hvis det skal være - og en kampgruppe på 12 timer. Den operative mulighed er for god til at overse!
  • Man kan forlægge en kampgruppe med 90% af styrken (90% regnes for fuld kampklar) - uden at forhøje beredskabet.
  • Man skal også lægge mærke til, at Gioia del Colle ligger 900 sømil væk.


Om det bliver sådan? Jeg véd det ikke; men jeg kan lægge sammen og trække fra. Det er rimelig klart, at det er en konsekvens af Dragoon Ride 2017. Der er ikke brugt klassificerede oplysninger - af den simple grund, at dem har jeg ikke adgang til - og det har allerede kostet én generalmajor en tur i brummen at omgås sådanne sager uforsigtigt.
Men det, der svømmer som en and, rapper som en and og vralter som en and - det er med nogen sandsynlighed nok en rap-and.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Hmm... jeg så et sted:

Indlæg af Thomas Fre Dec 10, 2021 7:35 pm

Hercules flyver brændsel til Station Nord. Ser man det?

Jeg kommer tilbage til de Hercules, som briterne nu får "til overs".

Nu ved jeg ingenting udover, at man vil lave et nyt strategisk koncept i Nato.
Det jeg kunne forestille mig er: Danmark og Norge stiller i fælleskab en let bataljon på rimeligt højt beredskab. Begrundelsen er, at kamp om vinteren stiller noget andre vilkår end om sommeren.

Man kunne tænke sig en let bataljon, hvor Norge stiller med vinter-personel/materiel. Det viser sig jo, at tage en gennemsnitlig knoldesparker (der end ikke kan stå på ski) til vinterkrig - når det bliver meget koldt, det er ikke noget, man løser på et ugekursus. Det er ganske enkelt ikke realistisk. Her peger alt på nordmænd med Hägglunds Bandvagn. Den er ikke videre pansret; men det skulle ikke være afgørende. Forberedte stillinger i form af jordvolde bliver ganske modstandsdygtige, når de først er frosset (specielt, hvis der er en gang granit at gemme sig bagved. Det væsentlige er, at nogen taktisk mobilitet bliver opbygget - alene ud fra den betragtning, at fjenden ikke har taktisk mobilitet - overhovedet - i streng frost.

Nu er 2 meter sne en decideret sjældenhed i den libyske ørken f.eks. Til det brug er en "Øgle" mere egnet. Hvis de kan forsynes fra luften, så bliver det realistisk at smide dem i stilling med meget kort varsel.

Men hvad? Det er kun lidt bedre end rent gætteri fra min side.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Et interessant forsøg med Atlas

Indlæg af Thomas Fre Jun 10, 2022 1:30 pm

Man kunne gøre noget tilsvarende med Hercules.

Spørgsmålet er nok så meget, om man kan klare opgaven med Atlas og så overlade de overflødige Hercules til Danmark (for en symbolsk sum?)
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Hercules og Atlas

Indlæg af Thomas Lør Jun 18, 2022 11:38 pm

Det er helt klart øvelse for at se hvordan brug af en sandstrand kan gøres forsvarligt.

Landingsdistancen fremgår ikke, fordi det er en øvelse med minimum vægt.

Det væsentlige er, at man rent faktisk øver det. Det har man også gjort i Danmark - selvom det "officielt" ikke kan lade sig gøre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

C-130J Hercules Empty Sv: C-130J Hercules

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum