Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

+9
Cirb
klogeaage 35
clb
Per Thiemann
Storebror
tommyjo
Shintai
Thomas
Lars_HH
13 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Man Dec 05, 2011 12:28 pm

De ser vist det samme som vi ser:

Amerikansk analyse firma sammenligner Danmark med Irland og Island:

http://www.valuewalk.com/2011/12/luxor-capital-q3-shareholder-letter-short-danske-bank/#.TtyNMlaJvfW

http://www.scribd.com/fullscreen/74662193


Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Man Dec 05, 2011 12:37 pm

Hold da sjæft. 26% af de danske boligejere skylder mere end 80% af værdien af deres bolig. Og den gennemsnitlige belåning er 67% i boligen. Forstår godt at den kombination med gigantisk udlånsoverskud og SDO'er får alarmklokkerne til at ringe. Det har vi dog vist i lang tid her på kanalen Smile

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Thomas Man Dec 05, 2011 1:32 pm

Lars_HH skrev:De ser vist det samme som vi ser:

Amerikansk analyse firma sammenligner Danmark med Irland og Island:

http://www.valuewalk.com/2011/12/luxor-capital-q3-shareholder-letter-short-danske-bank/#.TtyNMlaJvfW

http://www.scribd.com/fullscreen/74662193


Tja.....
even if one assumes a fairy tale ending in Europe (which is almost impossible) Danske should still be toast given any reversion to the mean in the Danish/Copenhagen housing market, which is a near certainty in my mind. If Europe gets out of hand and the cost of wholesale funding goes up (or away altogether) then Danske is a zero even quicker. The letter notes that Denmark’s banking assets-to-GDP is 454%!!!
det er der bare ikke nogen, der har gidet høre på indtil nu - og nu er det for sent.

Det er ikke den offentlige gæld, der er et problem - det er den private.

Så kunne jeg ikke holde ud at læse mere.......

Men jeg var jo idiot og sortseer - og hvad ved jeg....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Shintai Man Dec 05, 2011 3:17 pm

Det er det vi har sagt hele tiden....
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Thomas Man Dec 05, 2011 3:29 pm

Shintai skrev:Det er det vi har sagt hele tiden....

at jeg er idiot??? Som sagt - jeg har hørt den før!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Shintai Man Dec 05, 2011 4:02 pm

Thomas skrev:
Shintai skrev:Det er det vi har sagt hele tiden....

at jeg er idiot??? Som sagt - jeg har hørt den før!

Very Happy Very Happy Very Happy
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af tommyjo Man Dec 05, 2011 6:10 pm

Thomas skrev:
Lars_HH skrev:De ser vist det samme som vi ser:

Amerikansk analyse firma sammenligner Danmark med Irland og Island:

http://www.valuewalk.com/2011/12/luxor-capital-q3-shareholder-letter-short-danske-bank/#.TtyNMlaJvfW

http://www.scribd.com/fullscreen/74662193


Tja.....
even if one assumes a fairy tale ending in Europe (which is almost impossible) Danske should still be toast given any reversion to the mean in the Danish/Copenhagen housing market, which is a near certainty in my mind. If Europe gets out of hand and the cost of wholesale funding goes up (or away altogether) then Danske is a zero even quicker. The letter notes that Denmark’s banking assets-to-GDP is 454%!!!
det er der bare ikke nogen, der har gidet høre på indtil nu - og nu er det for sent.

Det er ikke den offentlige gæld, der er et problem - det er den private.

Så kunne jeg ikke holde ud at læse mere.......

Men jeg var jo idiot og sortseer - og hvad ved jeg....
Så så din gamle grønne gnavpot op med humøret, der er da nogen der har lyttet og set samt forstået skriften på væggen
alien alien alien alien
Samt ageret efter det og mon ikke der også er nogle på det gamle site der også har det
sunny sunny sunny sunny
Remember The Force is with you alien

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Storebror Man Dec 05, 2011 8:22 pm

Man skal altid spørge hvorfor der gives gratis rådgivning.

Måske ønsker de at tiltrække kapital nu. Altså der er tale om en reklame/skræmme kampagne.

Jeg kender ikke Luxor Capital Partners Offshore, Ltd. men så vidt jeg kan se er de offentlige tilgængelige tal jeg kender for den danske økonomi (og danske bank) gengivet korrekt.

For at føje spot til skade refererer investerings tesen til Danske Banks gennemgang af særligt dækkende obligationer Smile
http://www.danskebank.com/da-dk/ir/Documents/Other/DanishMortgageBondMarket2010.pdf

Et kritik punkt er dog brugen af "net income/disposable income" - indkomst efter skat. Denne kan ikke nødvendigvis sammenlignes med udlandets ditto netop pga. den høje skat, som der også harseleres mod. Den høje skat dækker i nogle tilfælde netop udgifter som i andre lande skal dækkes af indkomst efter skat.

Spørgsmålet er som der står sidst i tesen. Bliver problemerne løst med faldende boligpriser eller ved at Nationalbanken trykker de manglende penge. Første er skidt for bankern mens anden er/kan være godt for bankerne. Begge er skidt for befolkningen. Sidste er skidt for ansvarlige mennesker i DK. Derfor synes jeg man skal vælge det første - også fordi det er det loven siger.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Man Dec 05, 2011 8:57 pm

Storebror skrev:Man skal altid spørge hvorfor der gives gratis rådgivning.

Måske ønsker de at tiltrække kapital nu. Altså der er tale om en reklame/skræmme kampagne.

Jeg kender ikke Luxor Capital Partners Offshore, Ltd. men så vidt jeg kan se er de offentlige tilgængelige tal jeg kender for den danske økonomi (og danske bank) gengivet korrekt.

For at føje spot til skade refererer investerings tesen til Danske Banks gennemgang af særligt dækkende obligationer Smile
http://www.danskebank.com/da-dk/ir/Documents/Other/DanishMortgageBondMarket2010.pdf

Et kritik punkt er dog brugen af "net income/disposable income" - indkomst efter skat. Denne kan ikke nødvendigvis sammenlignes med udlandets ditto netop pga. den høje skat, som der også harseleres mod. Den høje skat dækker i nogle tilfælde netop udgifter som i andre lande skal dækkes af indkomst efter skat.

Spørgsmålet er som der står sidst i tesen. Bliver problemerne løst med faldende boligpriser eller ved at Nationalbanken trykker de manglende penge. Første er skidt for bankern mens anden er/kan være godt for bankerne. Begge er skidt for befolkningen. Sidste er skidt for ansvarlige mennesker i DK. Derfor synes jeg man skal vælge det første - også fordi det er det loven siger.

Problemet med den høje skat er da reel, i det at den private gældsætning er så markant hvilket betyder at folk har et lille rådighedsbeløb at afdrage for (som Thomas så rigtigt altid skriver - de kan IKKE).

Her skulle staten så have tilsvarende opsparing, men den er også væk!

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Shintai Man Dec 05, 2011 9:32 pm

Nu får folk jo penge for at låne som sådan. Så skatten er jo ikke altid så høj som nogle tror. Hvis du f.eks. låner 3mio på fast 4%. Så får du jo reelt 4000kr om måneden i fattighjælp Wink
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Storebror Man Dec 05, 2011 10:24 pm

Lars_HH skrev:
Problemet med den høje skat er da reel, i det at den private gældsætning er så markant hvilket betyder at folk har et lille rådighedsbeløb at afdrage for (som Thomas så rigtigt altid skriver - de kan IKKE).

Her skulle staten så have tilsvarende opsparing, men den er også væk!

Jeg skal forsøge at forklare bedre:

Land 1: X% Skat, Sygeforsikring og Arbejdsløshedsforsikring ikke dækket af skatten
Land 2: Y% Skat (Y > X), Sygeforsikring og "rimelig" Arbejdsløshedsforsikring incl. i skatten

Alt andet lige.

Indkomst efter skat er mindre i land 2 end i land 1, hvorved samme husleje vil procentvis værre større i land 2 end i land 1. Selvom alt andet er lige hvis man i land 1 bruger en del af indkomsten efter skat til opsparing for at gardere sig mod sygdom og arbejsløshed.

I sådanne situationer kan man ikke bruge forholdet mellem udgifter til bolig og indkomst efter skat til at sammenligne holdbarheden af økonomien i landet.

Det var pointen.


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Man Dec 05, 2011 11:08 pm

Storebror skrev:
Lars_HH skrev:
Problemet med den høje skat er da reel, i det at den private gældsætning er så markant hvilket betyder at folk har et lille rådighedsbeløb at afdrage for (som Thomas så rigtigt altid skriver - de kan IKKE).

Her skulle staten så have tilsvarende opsparing, men den er også væk!

Jeg skal forsøge at forklare bedre:

Land 1: X% Skat, Sygeforsikring og Arbejdsløshedsforsikring ikke dækket af skatten
Land 2: Y% Skat (Y > X), Sygeforsikring og "rimelig" Arbejdsløshedsforsikring incl. i skatten

Alt andet lige.

Indkomst efter skat er mindre i land 2 end i land 1, hvorved samme husleje vil procentvis værre større i land 2 end i land 1. Selvom alt andet er lige hvis man i land 1 bruger en del af indkomsten efter skat til opsparing for at gardere sig mod sygdom og arbejsløshed.

I sådanne situationer kan man ikke bruge forholdet mellem udgifter til bolig og indkomst efter skat til at sammenligne holdbarheden af økonomien i landet.

Det var pointen.


Selvfølgelig har mennesker der ikke lever i den universelle velfærdsmodel ekstra udgifter forbundet med diverse private forsikringer, men, problematikken for långiver er jo at sygehuset, kontanthjælp mv. har taget pengene først, så en omprioritering fra høj sygesikring til afdrag på subprimelån kan ikke lade sig gøre i Danmark.

Ikke at jeg vil anbefale denne løsning, men fra kreditor side er der jo bare en ren rationel betragtning.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Storebror Ons Dec 07, 2011 2:11 pm

Historien har nået børsen.dk

Prøv at se kommentaren:

Har de gjort deres hjemmearbejde!?

Læs en Michael Thomsens meget kritiske kommentar til analysen: http://www.valuewalk.com/2011/12/luxor-capital-q3-shareholder-letter-short-danske-bank/#ixzz1flNADUHm

De kommentarer der henvises til er:


Michaelthomson1970
One of the worst informed articles I have ever seen. Many European countries have similar Bank Assets to GDP and have had for many years. Your reference to Icelandic Style Crash should seriously make any serious reader block your website going forward. Some facts:
1) Denmark has one of the lowest debt to gdp ratios in Europe (much lower than the "amazing" US)
2) It has an unemployment rate of 5%
3) The 10 year Gvmt bond rate is 50 bps tighter than Germany
4) Danske Bank only has 3.3bn net exposure to PIIGS bonds, not 17bn as per your article (as per their Q3 report) and that is marked to market, so a non-issue
5) The Danish property market has already corrected 30% and the losses have been taken
6) The Irish real estate development book has been written down by 80% and now poses very little residual risk. They have written this book down to the bare bones.
7) The company has a core tier 1 ratio above 10% making it one of the 10 best capitalised large caps banks in Europe
8 ) Your stats on the concentration of the banking system are correct. This has been the concentration for the last 50 years - why it should suddenly lead to a collapse is a puzzling conclusion.
9) Your article shows that you haven't understood the match-funding concept for Danish mortgage bonds, but I can refer you to Wikipedia if you want to understand why you are missing the point.
10) Oh and by the way it's illegal to short shares of Danish banks, but I am sure you are aware of that...

You are a fantastic example of why US investors consistently fail to make money in Europe. They take their simplistic US analysis and try to model the rest of the world accordingly.

I know I should have ignored this post and not responded, but this is like reading a high school kid from Utah analysing Russian politics.

Bringer lidt minderne frem fra BD.

[1] gælder for den danske stat men ikke for Danmark som helhed.
[2] ja, den statsmanipulerede. Den rigtige er større
[3] betyder det at statsstøtte til Danske Bank er en done deal
[4] Nu er tesen fra sep 2011 så Q3 var ikke tilstede da tesen blev lavet. Har DB virkelig nedskrevet fordringerne med op til 75% (Grækenland)? Passer meget godt med reduktionen fra 17 til 3.3.
[5] og [6] siger jo netop at tabene ikke nødvendigvis er taget
[7] måske ifg. basel II (der inkluderer risikovægte (som beviseligt er helt hen i skoven mht. statsgæld (PIIGS)). Det er netop ikke det der opgøres i tesen. Det der opgøres er uden risikovægte netop fordi disse måske ikke er korrekte

... nå det er frokost

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Læg mærke til at indlægget at indlægget er FJERNET

Indlæg af Thomas Fre Dec 09, 2011 1:09 am

halløjsa

Det morsomme er, at jeg gik i flæsket på dem. De kunne jo have fjernet mit indlæg; men det var måske nok så meget alle klakørerne fra Danske Bank, der var suspekte!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Fre Dec 09, 2011 1:43 am

Vildt Luxor har fjernet rapporten. Sandheden gør ondt! Casper Rose var som sædvanlig i lommen på Danske Bank på Deadline.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Shintai Fre Dec 09, 2011 1:58 am

Medie manipulation er desværre voldsomt udbredt. Tilmed hjernevask om man vil. Det er ikke for sjovt jeg siger, at vi har mindre frihed end i mange mere autoritære lande. Vi har bare valgt illusionen om vi er bedre.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Thomas Fre Dec 09, 2011 1:58 am

Lars_HH skrev:Vildt Luxor har fjernet rapporten. Sandheden gør ondt! Casper Rose var som sædvanlig i lommen på Danske Bank på Deadline.
Ja, det var decideret pinligt at kikke på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Fre Dec 09, 2011 10:21 am

Det som skræmmer mig er at journalisterne ikke fatter at bankerne IKKE går ind for et frit marked, men i stedet vil have fingrene ned i skatteborgernes lommer. Derfor Casper Rose, fortæller om de irrationelle finansmarkeder, DB vil have fingrene endnu længere ned i de beskyttende lommer der tilhører de danske skatteydere.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Storebror Fre Dec 09, 2011 1:04 pm

... men frem for alt vil Danske Bank ikke have hænderne op af skatteydernes lommer (de luner så godt hvor de er Sad)

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Thomas Fre Dec 09, 2011 1:25 pm

Storebror skrev:... men frem for alt vil Danske Bank ikke have hænderne op af skatteydernes lommer (de luner så godt hvor de er Sad)

Endnu mere morsomt er at Poul Høi på Berlingske åbenbart var i færd med at svine Luxor til:
Poul Høi

Men som kan ses i den skrivende stund, så fortrød han - måske fordi Luxor tog den af nettet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Fre Dec 09, 2011 6:18 pm

Det er satme suspekt - gad godt at vide hvad Poul Høi havde skrevet

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Fre Dec 09, 2011 8:11 pm

Nå ikke desto mindre, hvis nogle af jer ligger inde med dokumentet må i gerne sende den ASAP.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Shintai Fre Dec 09, 2011 9:22 pm

Desværre. Har også checket caches etc. Det blev censureret! Sad
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Per Thiemann Søn Dec 11, 2011 3:36 pm

Jeg har rekvireret dokumentet i forbindelse med, at jeg skriver om sagen i morgendagens Politiken. Mail mig gerne, hvis I har pointer, som kunne være relevant at få med i dækningen: per.thiemann@pol.dk

Med venlig hilsen
Per Thiemann, Journalist, Politiken

Per Thiemann

Antal indlæg : 4
Join date : 11/12/11

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Lars_HH Søn Dec 11, 2011 4:16 pm

Har smidt en mail :-)

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank Empty Sv: Luxor Capital ser Danmark som det nye Irland/Island takket være Danske Bank

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum