Finans- og Pengepolitik.
Side 1 af 1
Finans- og Pengepolitik.
Lars Rohde
Den fortjener et større publikum. Talen er godt nok sjappet til i økonomisk teori; men skulle ikke være vanskeligere at forstå end, hvis man kan tage en faglig uddannelse, så skulle den være indenfor rækkevidde.
Jeg kan naturligvis ikke holde mig fra mine næsvisheder:
Den fortjener et større publikum. Talen er godt nok sjappet til i økonomisk teori; men skulle ikke være vanskeligere at forstå end, hvis man kan tage en faglig uddannelse, så skulle den være indenfor rækkevidde.
Jeg kan naturligvis ikke holde mig fra mine næsvisheder:
- Tidligere brugte man penge- og valutapolitikken som regulator for økonomien og finanspolitikken var fri til at bevæge sig ud i det politiske Lala-land med "komme hinanden ved." Det havde så afgjort uheldige konsekvenser Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF - for nu at nævne nogle.
Det er ophørt!
Nu finanspolitikken regulatoren!
Det tør svagt antydes, at der her er skruer at justere med. - Når de private investeringer ikke kan give et afkast - reelt, så er der visse offentlige investeringer, der giver mening. Det betyder naturligvis ikke, at man skal betale mestergrise og ekspropriering til platugler; men visse ting kan være fornuftige, når renten er så lav.
- Det er en myte, at man ikke kan tjene penge på forsvaret - jeg har f.eks. intet imod, at Grønland tjener sine egne penge - bare nogle af dem. Pecunia non olet.
- Nu får vi se om briterne vil indse, at vi ikke vil betale for at gøre dem en tjeneste. Vi skal nok betale for hvad vi får - det er også i vores interesse.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Lignende emner
» Pengepolitik ultimo oktober 2021
» Pengepolitik!
» Japan kan ikke holde deflationen væk.
» Oktober 2003
» Lempelig pengepolitik i lang tid.
» Pengepolitik!
» Japan kan ikke holde deflationen væk.
» Oktober 2003
» Lempelig pengepolitik i lang tid.
Side 1 af 1