Royal Air Force planlægning set i dansk perspektiv.
Side 1 af 1
Royal Air Force planlægning set i dansk perspektiv.
Det er vedtaget at følgende typer udgår af RAF:
Det, der umiddelbart fremgår er, at visse opgaver er bortfaldet for RAF.
Det, der rejser danske spørgsmål er:
Om det virkeligt er sådan, at det reelt er et røgslør for at komme ned i pris, så Danmark også kan anskaffe Taifun? Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er dér pengene ligger - alene det, at man vil have en pris på, hvad Sentinel er værd som reservedele.
Super Puma er klart den helikopter der er tilstrækkelig til Grønlandske formål - både som redningshelikopter og passagertransport. Grønland er et af de få steder, hvor helikoptere giver mening i persontransport - og prisen er rimelig. Ingen tvivl om, at man kan bruge et større antal til redningsopgaven. Samtidig kan man så have en ekstra eskadrille til transport af helikopter infanteri.
Her skal man ikke lade sig forvirre af, at den er godkendt til 19 passagerer - det skyldes, at ved 20 passagerer skal der en stewardesse med iht. ICAO reglerne. At den kan tage 24 passagerer skyldes, at den skal kunne transportere en infanteri deling.
Men her bevæger vi os ind i et politisk slagsmål. Ingen tvivl om, at man skal have sat FKO ud af spillet med hæren, som den primære værnsgren. Corona-balladen har klart vist, at FKO's planlægninger er kritisabel - for at sige det mildt. Nu gik det så ud over nogle mink og ikke jøder. Værnepligtige (og deres officerer) dur heller ikke til det. Sandheden er jo, at Flyvevåbnets værnepligtige skulle bruges til at bevogte krigsfanger, som man i tilfælde af uroligheder kunne meje ned med maskingeværer.
- Raytheon Sentinel.
- Aerospatiale Puma.
- Typhoon 1
Det, der umiddelbart fremgår er, at visse opgaver er bortfaldet for RAF.
Det, der rejser danske spørgsmål er:
- Antallet af danske Challenger er lavt. Sentinel er udbudt til salg som reservedele. Der er et klart behov for flere, hvis Danmark samtidig skal overtage et udvidet ansvarsområde i de Baltiske Lande. Nu er den radar som Sentinel har tilsyneladende mest egnet til jordobservation.
Det sammen med den ikke-standard motor, som Sentinel har.
Sentinel var oprindeligt anskaffet til at overvåge Königsberg og Belarus. Kontrol og varsling med radar mod luftmål er måske ikke den højeste prioritet, da dette behov i nogen grad er dækket af land- og søbaserede radar.
Spørgsmålet er om nogen andre end Danmark kan operere med Sentinel - nogenlunde økonomisk. - Puma lyder interessant i forbindelse med Grønlandsfly's anskaffelse af Super Puma. Overtagelse af de britiske Puma lyder ikke overbevisende, fordi forskellen på Puma og SuperPuma i høj grad ligger i transmission og motor - det er de dele, der sammen med rotor for alvor giver problemer i helikoptere.
Behandlingen i pressen - specielt den grønlandske - kan man ikke rigtigt bruge til noget. (Det er altid tvivlsomt, når noget er så korrupt, som Grønland). - Det mest interessante er Typhoon, hvor den første tranche ikke har præcisionsbombningen indbygget. Det skulle imidlertid ikke være et problem, fordi den del ikke vedrører evnen til at føre luftkamp - under alle omstændigheder, så er F-35 nok rigeligt til det behov Danmark måtte have til præcisionsangreb.
Fordelen er, at ved indkøb af brugte Typhoon kan man komme uden om:
- belastningen i introduktion på den tekniske side med værksteder mm.
- belastningen pilotuddannelsen, da RAF netop har en skoleeskadrille.
- få prisen ned på så tilpasset et niveau, at Typhoon bliver konkurrencedygtig. Vi er konstant ude for, at vore kære allierede mener, at vi skal betale for at få lov til at gøre dem en tjeneste. De britiske Typhoon skal under alle omstændigheder erstattes.
Om det virkeligt er sådan, at det reelt er et røgslør for at komme ned i pris, så Danmark også kan anskaffe Taifun? Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er dér pengene ligger - alene det, at man vil have en pris på, hvad Sentinel er værd som reservedele.
Super Puma er klart den helikopter der er tilstrækkelig til Grønlandske formål - både som redningshelikopter og passagertransport. Grønland er et af de få steder, hvor helikoptere giver mening i persontransport - og prisen er rimelig. Ingen tvivl om, at man kan bruge et større antal til redningsopgaven. Samtidig kan man så have en ekstra eskadrille til transport af helikopter infanteri.
Her skal man ikke lade sig forvirre af, at den er godkendt til 19 passagerer - det skyldes, at ved 20 passagerer skal der en stewardesse med iht. ICAO reglerne. At den kan tage 24 passagerer skyldes, at den skal kunne transportere en infanteri deling.
Men her bevæger vi os ind i et politisk slagsmål. Ingen tvivl om, at man skal have sat FKO ud af spillet med hæren, som den primære værnsgren. Corona-balladen har klart vist, at FKO's planlægninger er kritisabel - for at sige det mildt. Nu gik det så ud over nogle mink og ikke jøder. Værnepligtige (og deres officerer) dur heller ikke til det. Sandheden er jo, at Flyvevåbnets værnepligtige skulle bruges til at bevogte krigsfanger, som man i tilfælde af uroligheder kunne meje ned med maskingeværer.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
RAF planer - opdateret.
Det er vedtaget at følgende typer udgår af RAF:
Det, der umiddelbart fremgår er, at visse opgaver er bortfaldet for RAF.
Det, der rejser danske spørgsmål er:
Om det virkeligt er sådan, at det reelt er et røgslør for at komme ned i pris, så Danmark også kan anskaffe Taifun? Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er dér pengene ligger - alene det, at man vil have en pris på, hvad Sentinel er værd som reservedele.
Super Puma er klart den helikopter der er tilstrækkelig til Grønlandske formål - både som redningshelikopter og passagertransport. Grønland er et af de få steder, hvor helikoptere giver mening i persontransport - og prisen er rimelig. Ingen tvivl om, at man kan bruge et større antal til redningsopgaven. Samtidig kan man så have en ekstra eskadrille til transport af helikopter infanteri.
Her skal man ikke lade sig forvirre af, at den er godkendt til 19 passagerer - det skyldes, at ved 20 passagerer skal der en stewardesse med iht. ICAO reglerne. At den kan tage 24 passagerer skyldes, at den skal kunne transportere en infanteri deling.
Men her bevæger vi os ind i et politisk slagsmål. Ingen tvivl om, at man skal have sat FKO ud af spillet med hæren, som den primære værnsgren. Corona-balladen har klart vist, at FKO's planlægninger er kritisabel - for at sige det mildt. Nu gik det så ud over nogle mink og ikke jøder. Værnepligtige (og deres officerer) dur heller ikke til det. Sandheden er jo, at Flyvevåbnets værnepligtige skulle bruges til at bevogte krigsfanger, som man i tilfælde af uroligheder kunne meje ned med maskingeværer.
Hercules er den del, der mest umiddelbart kan integreres.
- Raytheon Sentinel.
- Aerospatiale Puma.
- Typhoon 1
- C-130J-30
Det, der umiddelbart fremgår er, at visse opgaver er bortfaldet for RAF.
Det, der rejser danske spørgsmål er:
- Antallet af danske Challenger er lavt. Sentinel er udbudt til salg som reservedele. Der er et klart behov for flere, hvis Danmark samtidig skal overtage et udvidet ansvarsområde i de Baltiske Lande. Nu er den radar som Sentinel har tilsyneladende mest egnet til jordobservation.
Det sammen med den ikke-standard motor, som Sentinel har.
Sentinel var oprindeligt anskaffet til at overvåge Königsberg og Belarus. Kontrol og varsling med radar mod luftmål er måske ikke den højeste prioritet, da dette behov i nogen grad er dækket af land- og søbaserede radar.
Spørgsmålet er om nogen andre end Danmark kan operere med Sentinel - nogenlunde økonomisk. - Puma lyder interessant i forbindelse med Grønlandsfly's anskaffelse af Super Puma. Overtagelse af de britiske Puma lyder ikke overbevisende, fordi forskellen på Puma og SuperPuma i høj grad ligger i transmission og motor - det er de dele, der sammen med rotor for alvor giver problemer i helikoptere.
Behandlingen i pressen - specielt den grønlandske - kan man ikke rigtigt bruge til noget. (Det er altid tvivlsomt, når noget er så korrupt, som Grønland). - Det mest interessante er Typhoon, hvor den første tranche ikke har præcisionsbombningen indbygget. Det skulle imidlertid ikke være et problem, fordi den del ikke vedrører evnen til at føre luftkamp - under alle omstændigheder, så er F-35 nok rigeligt til det behov Danmark måtte have til præcisionsangreb.
Fordelen er, at ved indkøb af brugte Typhoon kan man komme uden om:
- belastningen i introduktion på den tekniske side med værksteder mm.
- belastningen pilotuddannelsen, da RAF netop har en skoleeskadrille.
- få prisen ned på så tilpasset et niveau, at Typhoon bliver konkurrencedygtig. Vi er konstant ude for, at vore kære allierede mener, at vi skal betale for at få lov til at gøre dem en tjeneste. De britiske Typhoon skal under alle omstændigheder erstattes. - Forholdsvis nye Hercules skal åbenbart udgå for at skaffe plads til A400M Atlas. Det bliver så nok løsningen, fordi vi mangler Hercules - og Norge for øvrigt også. Det er en naturlig konsekvens af, at danske styrker skal være længere væk hjemmefra. Hercules er nok lidt for stor til danske tilkomne krav; men Atlas er alt for stor. Gevinsten ved bare at sætte nye kokarder på Hercules er til at føle på. Til nogle opgaver kan man alligevel benytte Hercules - selvom den er underbeskæftiget og landingsbanerne egentlig er for små til flyet.
Om det virkeligt er sådan, at det reelt er et røgslør for at komme ned i pris, så Danmark også kan anskaffe Taifun? Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er dér pengene ligger - alene det, at man vil have en pris på, hvad Sentinel er værd som reservedele.
Super Puma er klart den helikopter der er tilstrækkelig til Grønlandske formål - både som redningshelikopter og passagertransport. Grønland er et af de få steder, hvor helikoptere giver mening i persontransport - og prisen er rimelig. Ingen tvivl om, at man kan bruge et større antal til redningsopgaven. Samtidig kan man så have en ekstra eskadrille til transport af helikopter infanteri.
Her skal man ikke lade sig forvirre af, at den er godkendt til 19 passagerer - det skyldes, at ved 20 passagerer skal der en stewardesse med iht. ICAO reglerne. At den kan tage 24 passagerer skyldes, at den skal kunne transportere en infanteri deling.
Men her bevæger vi os ind i et politisk slagsmål. Ingen tvivl om, at man skal have sat FKO ud af spillet med hæren, som den primære værnsgren. Corona-balladen har klart vist, at FKO's planlægninger er kritisabel - for at sige det mildt. Nu gik det så ud over nogle mink og ikke jøder. Værnepligtige (og deres officerer) dur heller ikke til det. Sandheden er jo, at Flyvevåbnets værnepligtige skulle bruges til at bevogte krigsfanger, som man i tilfælde af uroligheder kunne meje ned med maskingeværer.
Hercules er den del, der mest umiddelbart kan integreres.
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Baser set fra RAF.
Man er fra RAF side langt inde i samme tanker, som jeg har fremsat - at andre kunne komme på idéen er nok ikke så mærkeligt.
I den sammenhæng vil det unægteligt være en fordel - for alle - hvis der var flere steder alm. vedligehold kunne foretages.
En ting Danmark har masser af er provinslufthavne, der sandt for dyden ikke har for meget at lave. Det kan godt være, at der skal laves noget "infrastruktur", dvs. opkastes et par "støjvolde". Hvis vi tager dem fra en kant af:
Hertil kommer så provinslufthavne som:
Hver af den med faciliteter til 4 fly. Det er jo ikke fordi tanken er fremmed:
Man benyttede en af de russiske provokationer til at sende et par F-16 til Rønne - og vi har jo også jævnligt haft F-16 af sted som flights til Goia del Colle (f.eks.), de skulle også nok - for en rimelig sum kunne have et par Hercules eller Helikoptere (og en stationsflight af T-17).
I den sammenhæng vil det unægteligt være en fordel - for alle - hvis der var flere steder alm. vedligehold kunne foretages.
En ting Danmark har masser af er provinslufthavne, der sandt for dyden ikke har for meget at lave. Det kan godt være, at der skal laves noget "infrastruktur", dvs. opkastes et par "støjvolde". Hvis vi tager dem fra en kant af:
- Ålborg
- Karup
- Tirstrup
- Billund
- Skrydstrup
Hertil kommer så provinslufthavne som:
- Sønderborg
- Beldringe (H.C.Andersen Airport - Guuud, hvor opfindsomt)
- Tune (Roskilde Lufthavn - samme fikse reklamebureau?)
- Rønne.
Hver af den med faciliteter til 4 fly. Det er jo ikke fordi tanken er fremmed:
Man benyttede en af de russiske provokationer til at sende et par F-16 til Rønne - og vi har jo også jævnligt haft F-16 af sted som flights til Goia del Colle (f.eks.), de skulle også nok - for en rimelig sum kunne have et par Hercules eller Helikoptere (og en stationsflight af T-17).
Thomas- Antal indlæg : 34592
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Royal Air Force
» Royal Air Force Leeming.
» Rusland kan ikke bestå.
» Krim: Så er det tid til at hive nogle skuffeplaner ud!
» Valget 2019
» Royal Air Force Leeming.
» Rusland kan ikke bestå.
» Krim: Så er det tid til at hive nogle skuffeplaner ud!
» Valget 2019
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum