Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Buy and sell back.

Go down

Buy and sell back. Empty Buy and sell back.

Indlæg af Thomas Man Jan 25, 2021 9:56 am

Hvad foregår her?
Det må formentlig forblive rent tankespin fra min side ..... MEN:

Det har hele tiden været min mistanke, at Danske Bank og Nordea bruger pensionsmidlerne til at pumpe deres fortjeneste op.

Altså, når man låner f.eks. USD i Nationalbanken, skal der stilles pant. Nu er problemet, at man næppe ligger med låneviftepapirer i Danske Bank (f.eks.), men deres pensionsafdeling har formentlig en hel del. Problemet er, at i handelsafdelingen skal obligationer bogføres til markedsværdi.
I pensionsafdelingen skal obligationerne derimod føres til pålydende.
Sagen er så, at man - når man skal lægge pant - kan "låne" af pensionsafdelingen og da det betales tilbage rimelig hurtigt, så er det ikke noget, man ser på statusopgørelser, hvor hvert papir har et nummer. For de obligationer, der er bogført "holdes til udløb", så er det - i almindelighed - enkelt at dokumentere, at de obligationer der "holdes til udløb" er de samme 1/1 - 20XX og 31/12 - 20XX - den kontrol fortæller bare ikke en døjt om, at papirerne er blevet handlet frem og tilbage i løbet af året.

Med valutaudlånsordningen, så vil de papirer, der lægges som pant i Nationalbanken naturligvis optræde med numre. Dermed er det rimeligt enkelt at påpege, at de papirer bogført "holdes til udløb" i pensionsafdelingen - de er blevet handlet, hvorfor flextumperne blandt pensionssparerne ikke kan have de fordele som "holdes til udløb" garanterer.

Det er så næppe specielt strafbart i praksis - specielt ikke, når man har så korrupt et finanstilsyn.
Der anvendes et tillæg henholdsvis et fradrag på 2,5 pct. på hver buy-/sell-back-transaktion.
Finanstilsynet har næppe interesseret sig for at banksvinene behandler pensionssparernes penge, som om de var bankens penge - de er så gode til at lukke øjnene fast i: De er (apokryft) også kendt for at tumle ind på toilettet, hive slipset frem og derefter tisse i bukserne.

Nu er der p.t. et ekstraordinært valutaudlån (1 uge) på 5 mia. til formentlig Danske Bank/(Nordea ?). Nu er det så ikke længere et spørgsmål om at svindle flextumper (der selv har været ude om det ved at betro banken at låne deres egne penge): Nu er det VALUTAEN banksvinene angriber - og det er noget ganske andet - og Lars Rohde i en ballistisk bane over Slotsholmen er et skræmmende syn!

Det kan sagtens lade sig gøre at låne statsobligationer i Nationalbanken (som citeret); men 2½% i platuglegebyr på 5 mia. er immervæk 125 mio. Det ville glæde mig, hvis jeg har fået givet Danske Bank et blåt øje på det beløb - det er unægtelig værd at blive bannet en måned på Facebook for - hvis det nu er tilfældet. Jeg kunne ikke drømme om at udøve vold mod banksvin...... men det er der andre der kan! Kurt Thorsen havde et smertefuldt møde med en billard-kugle i en sok....

1. Man skal måske hæfte sig ved datoen for ovennævnte citat: Juni 2020. Dvs. efter de massive lån i fremmed valuta ved årsskiftet 2019/2020.
  2. Man skal måske også tænke lidt over den undersøgelse, man har bedt IMF om at gennemføre - inden regnskabsafslutning 2021.
    Nu har man sikret sig et revisionsspor over de danske bankers involvering ved valutatransaktioner.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum