Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

The Empire Strikes Back

+3
Jomsviking
SimpleMind
Plyds
7 deltagere

Go down

The Empire Strikes Back Empty The Empire Strikes Back

Indlæg af Plyds Tirs Maj 22, 2012 6:54 pm

Så får ratingbureauerne endelig en ordentlig en på hatten:

http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2783683.ece
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

The Empire Strikes Back Empty Sv: The Empire Strikes Back

Indlæg af SimpleMind Tirs Maj 22, 2012 7:08 pm

Plyds skrev:Så får ratingbureauerne endelig en ordentlig en på hatten:

http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2783683.ece

Ja der kan man bare se. Her gik jeg enfoldige fjols og troede at gældskrisen skyldtes, at der blev lånt for mange penge.

SimpleMind

Antal indlæg : 276

Indlæg af Jomsviking Tirs Maj 22, 2012 10:43 pm

Herhjemme har bl.a. de danske realkreditinstitutter har problemer med uforståeligt dårlige kreditvurderinger som kun kan forklares ved, at kreditvurderingsinstitutterne tilsyneladende ikke forstår det danske realkreditsystem.

Det har fået flere institutter til at stoppe samarbejdet med deres hidtidige kreditvurderingsbureau og skifte til en konkurrent.

Tjaaaa, lige netop der er ratingselskaberne måske ikke så langt fra?

Antal indlæg : 1771

Indlæg af mkof Ons Maj 23, 2012 2:13 pm

Så nu vil EU være tøsesure på ratingbureauerne for at sige .. hvad? At man ikke skal købe spanske og italienske obligationer? Så nu skal man som investor i stedet gøre hvad? Stole på EU's ord om, at det er stensikre papirer?

Undskyld, men jeg tror, jeg ville foretrække semi-korrupte ratingbureauer frem for et ord fra EU, hvis jeg skulle låne penge ud. Faktisk ville jeg nok egentlig helst undvære begge dele, og i stedet begynde at tænke selv. Og hvis man tænker selv, vil man under alle omstændigheder kræve en tårnhøj rente ved udlån til middelhavslandene. Så måske vil EU også forbyde at tænke selv?

mkof

Antal indlæg : 119

Indlæg af SimpleMind Ons Maj 23, 2012 3:45 pm

Hvorfor skulle du have lov at tænke selv, når politikerne ikke kan.

Det er jo lov nummer 1: Pøblen skal være dummere end magthaverne, ellers skal de helst holde deres kæft.

SimpleMind

Indlæg af Lars_HH Ons Maj 23, 2012 4:03 pm

mkof skrev:Så nu vil EU være tøsesure på ratingbureauerne for at sige .. hvad? At man ikke skal købe spanske og italienske obligationer? Så nu skal man som investor i stedet gøre hvad? Stole på EU's ord om, at det er stensikre papirer?

Undskyld, men jeg tror, jeg ville foretrække semi-korrupte ratingbureauer frem for et ord fra EU, hvis jeg skulle låne penge ud. Faktisk ville jeg nok egentlig helst undvære begge dele, og i stedet begynde at tænke selv. Og hvis man tænker selv, vil man under alle omstændigheder kræve en tårnhøj rente ved udlån til middelhavslandene. Så måske vil EU også forbyde at tænke selv?

Enig!!

Lars_HH

Antal indlæg : 954

Indlæg af Cirb Tors Maj 24, 2012 8:21 am

Lars_HH skrev:
mkof skrev:Så nu vil EU være tøsesure på ratingbureauerne for at sige .. hvad? At man ikke skal købe spanske og italienske obligationer? Så nu skal man som investor i stedet gøre hvad? Stole på EU's ord om, at det er stensikre papirer?

Enig!!

Uenig - tror ikke en s... på ratingbureauernes uafhængighed ! De er en del af den internationale finansmafia, der (hjulpet af korrupte politikere og grådige befolkninger) har bragt verden i den nuværende pauvre situation.

Den magt ratingbureauerne har tilranet sig er så omfattende, at den ved gud ikke hører til i private selskaber - selvfølgelig skal Merkel skære halsen over på dem og trække magten tilbage til det demokratiske system.

Mvh
Cirb

Antal indlæg : 2353
Geografisk sted : Aarhus

Indlæg af SimpleMind Tors Maj 24, 2012 9:42 am

Cirb skrev:
Lars_HH skrev:

Enig!!

Uenig - tror ikke en s... på ratingbureauernes uafhængighed ! De er en del af den internationale finansmafia, der (hjulpet af korrupte politikere og grådige befolkninger) har bragt verden i den nuværende pauvre situation.

Den magt ratingbureauerne har tilranet sig er så omfattende, at den ved gud ikke hører til i private selskaber - selvfølgelig skal Merkel skære halsen over på dem og trække magten tilbage til det demokratiske system.

Mvh
Cirb

Men det er sågu da ikke rating bureauerne der systematisk har kørt med enorme budgetunderskud i gud ved hvor mange år.

Men uanset, så ligger ansvaret altså 100% hos politikerne.

Se iøvrigt hvordan alle de mest forgældede lande skriger efter Eurobonds, selvom de er direkte i strid med ECB's eksistensberettigelse. Så politikerne har i hvert fald ikke lært noget - ratingbureauer eller ej.

SimpleMind

Indlæg af Cirb Tors Maj 24, 2012 10:05 am

Cirb skrev:

Mvh
Cirb

SimpleMind skrev:Men det er sågu da ikke rating bureauerne der systematisk har kørt med enorme budgetunderskud i gud ved hvor mange år.

Det skrev jeg også. Men det vi diskuterer er ikke nogle politikeres (og befolkningers) himmelråbene uansvarlighed - det er ratingbureauernes eksistensberettigelse og adkomst til den magt de har fået.

SimpleMind skrev:Men uanset, så ligger ansvaret altså 100% hos politikerne.

Præcist - og derfor skal de også have magten 100%.

SimpleMind skrev:Se iøvrigt hvordan alle de mest forgældede lande skriger efter Eurobonds, selvom de er direkte i strid med ECB's eksistensberettigelse. Så politikerne har i hvert fald ikke lært noget - ratingbureauer eller ej.

Yep - de sydeuropæiske kleptokratier hører klokken falde i slag og skriger i dødsangst. Præcis lige som ratingbureauerne. Spørgsmålet er ikke Berlusconierne "lærer" noget (bare ideen om at det skulle kunne lade sig gøre er lattervækkende) - spørgsmålet er om befolkningerne gør. Vi lever i demokratier. Ansvaret er vores.

Mvh
Cirb

Indlæg af Jomsviking Tors Maj 24, 2012 11:01 am

Jeg er meget enig med Cirb.

ratingbureauerne er for magtfulde og SKAL stækkes. Vi kan ikke have private fortagender som har magt til at koste rundt med staten - sådan noget ordnes ved lov og/eller nationaliseringer.

Indlæg af SimpleMind Tors Maj 24, 2012 11:06 am

Cirb: Okay og fint med en entydig ansvarsplacering.

Det er i alle tilfælde en fejlkonstuktion, at politikere og den finansielle sektor kan pege rundt på hinanden og blot turnere aben rundt.

Vi ved jo godt, at når alle er skyldige, så er ingen skyldige.

SimpleMind

Indlæg af mkof Tors Maj 24, 2012 1:45 pm

Jomsviking skrev:
ratingbureauerne er for magtfulde og SKAL stækkes.

Vi er ikke ret uenige. Ratingbureauerne har et stort ansvar for, at krisen fik lov at eskalere. De kunne evt. have forholdt sig neutrale i stedet for at lade sig købe til at give AAA-ratings på ting, der retteligt burde have haft junk-status. De er blevet udstillet som utroværdige, og det er ikke så smart i en business hvor troværdighed er altafgørende.

Problemet er, at nu ER de begyndt at opstille realistiske syn på bl.a. EU-landes økonomi. Og det er *disse* ubehagelige sandheder, EU vil straffe dem for, naturligvis med det formål at "skjule" middelhavslandenes reelle tilstande for at undgå renteeksplosioner. EU vil kort og godt have, at de institutionelle investorer køber løs af deres junk bonds for dine og mine pensionsmidler. At ville tildele ratingbureauerne et spark over skinnebenet er kun sekundært.

Naturligvis bør investorer tænke selv, og ikke tildele EU's anbefalinger større validitet end alle mulige andres. I det aktuelle tilfælde er jeg på bureauernes side: de fleste middelhavslandes obligationer er højrisiko junk, og man bør som minimum acceptere en meget høj rente. Uanset hvad EU siger eller gør.

mkof

Indlæg af mkof Tors Maj 24, 2012 1:49 pm

Cirb skrev:
SimpleMind skrev:Men uanset, så ligger ansvaret altså 100% hos politikerne.

Præcist - og derfor skal de også have magten 100%.

Uenig. Hvad godt skulle der komme ud af at give politikere en magt, de aldrig vil kunne håndtere? I bedste fald får de bare ubevidst smadret en masse velstand, i værste fald vil vi se bevidst misbrug.

Nej, vi skal tilbage til en tilstand, hvor investorer begynder at tænke selv. Det er sgu ikke for tidligt, og det er vel dybest set også det, de får løn for ...

mkof

Indlæg af Cirb Tors Maj 24, 2012 3:02 pm

mkof skrev:

Uenig. Hvad godt skulle der komme ud af at give politikere en magt, de aldrig vil kunne håndtere? I bedste fald får de bare ubevidst smadret en masse velstand, i værste fald vil vi se bevidst misbrug.

Nej, vi skal tilbage til en tilstand, hvor investorer begynder at tænke selv. Det er sgu ikke for tidligt, og det er vel dybest set også det, de får løn for ...

Du lever i et demokrati. Når politikerne har magt er det fordi vi har givet den til dem. Det er ikke perfekt, men stadig langt at foretrække frem for alternativerne. Hvis du er utilfreds med den måde politikerne forvalter magten på så stem på nogle andre, eller engager dig og stil selv op.

Der er sikkert brug for at investorer begynder at tænke selv, men primært er der brug at befolkningerne begynder at tænke selv og indser at ansvaret og magten er deres.

Mvh
Cirb

Indlæg af Jomsviking Tors Maj 24, 2012 4:50 pm

mkof skrev:
Jomsviking skrev:
ratingbureauerne er for magtfulde og SKAL stækkes.

Problemet er, at nu ER de begyndt at opstille realistiske syn på bl.a. EU-landes økonomi. Og det er *disse* ubehagelige sandheder, EU vil straffe dem for, naturligvis med det formål at "skjule" middelhavslandenes reelle tilstande for at undgå renteeksplosioner. EU vil kort og godt have, at de institutionelle investorer køber løs af deres junk bonds for dine og mine pensionsmidler. At ville tildele ratingbureauerne et spark over skinnebenet er kun sekundært.

Jeg er så ikke helt enig i objektiviteten af de ratings.

At et land som Spanien ikke har den højeste kredit rating er jo, objektivt set, absurd. Selvfølgelig kan og vil Spanien servicere sin gæld i en uoverskuelig fremtid. forretningen Spanien har eksisteret siden maurerne blev drevet ud, og forretningen Spanien skal nok fortsætte i al uoverskuelig fremtid.
Men hvorfor er der så et problem? Svaret på det, er at Spanien skal optage gæld og ratingselskaberne har besluttet sig for at give en absurd, ikke-objektiv rating (der mest af alt minder om noget der var passende for en konkurstruet flex'er med et side misbrug) -> at investorer hverken kan eller vil låne penge ud til objektivt set rimelige renter -> renterne stiger -> Spaniens problemer mange fordobles over natten -> ratingselskaberne siger "hvad sagde vi?" og og smadrer ratingen en gang til i gulvet-> ågerrenter-> at Spanien rent faktisk kan gå konkurs.

Euro-krisen skyldes ikke gældsniveauet, per se, i eurolandene, det skyldes at amerikanske rating selskaber betragter en sort amerikansk narkoman som mere kreditværdig end en af verdens 10 største økonomier.

Indlæg af Plyds Tors Maj 24, 2012 7:19 pm

Problemet med rating bureauerne er, at der i nogle lande er regler for hvad pensionsselskaber må investerer i - og de regler tilsiger f.eks. at der kun må investeres i papirer med AAA osv.

Dvs. man ser sådan set ikke på hvad papiret og investeringen indeholder som investor, men kun bevidstløst på ratingen.

Derfor kan den nu gå hen og blive brugt politisk, og man kan via rating styre investorerne derhen hvor man vil have dem - og DET er problemet, som EU's nye relement vil fjerne.

Det kommer til at betyde, at der ses mindre på ratingen og mere på selve investeringen og hvad den egentlig er - og indeholder, samt risikoen.

Rating bureauer har jo løjet langt væk, og gør det stadig - men deres indflydelse - i det mindste i EUropa stækkes betydeligt med det nye reglement.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Cirb Tors Maj 24, 2012 8:46 pm

Plyds skrev:

Rating bureauer har jo løjet langt væk, og gør det stadig - men deres indflydelse - i det mindste i EUropa stækkes betydeligt med det nye reglement.

Jeg er ganske overbevist om, at det er langt værre.

Altså hvad tror i selv ? Et erhverv, der får den columbianske mafia til at se respektabel og rankrygget ud, i kombination med en næsten ubegrænset magt til at styre kurserne på et bestemt aktiv. Hvis i 2 sekunder tror på at det bare i det mindste omfang har været objektive og saglige kriterier, der har styret deres ratings, har jeg et stykke højt, rundt og attraktivt beliggende fast ejendom i Kbh billigt til salg ....

En uge gammel våd Søndags Berlinger mod en Othelleo lagkage på at RBerne (eller folkene bag dem) har brugt deres a priori viden om hvad vej ratings ville falde til, at investere i markederne eller sågar prøvet at loppe bestemte investeringer op eller ned alt efter hvad retning deres herrer og mestrer har smidt deres penge.

Mvh
Cirb

Indlæg af Thomas Tors Maj 24, 2012 9:37 pm

SimpleMind skrev:
Cirb skrev:
Lars_HH skrev:

Enig!!

Mvh
Cirb

Men det er sågu da ikke rating bureauerne der systematisk har kørt med enorme budgetunderskud i gud ved hvor mange år.

Men uanset, så ligger ansvaret altså 100% hos politikerne.

Se iøvrigt hvordan alle de mest forgældede lande skriger efter Eurobonds, selvom de er direkte i strid med ECB's eksistensberettigelse. Så politikerne har i hvert fald ikke lært noget - ratingbureauer eller ej.

Her var Merkel klar i mælet!

Tyskland hæfte for den Spanske gæld? Er I fløjtende sindssyge!

Det sker IKKE!

Hvis Spanien går fallit? Ja det er da ikke, fordi de ikke var advaret!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Indlæg af Jomsviking Fre Maj 25, 2012 11:28 am

Spainen går ikke fallit. De bliver noget fattigere og deres økonomi kommer til at vokse noget langsomere i en overskuelig årrække, og det er det.
Spanien vil stadigvæk per capita være voldsomt meget rigere end stort set alle lande udenfor EU og nord amerika.

Jeg har sagt det før og jeg vil sige det igen: Har spanien blot adgang til en rimelig finansiering baseret på en objektiv vurdering af Spaniens evne og vilje til at servicere gælden, en vurdering der ikke domineres af amerikanske RB'ere, og spekulanter, så er der ikke et problem, udover at det bliver lidt mindre sjovt at være spaniol de næste 10-20 år.

Jeg er ikke i tvivl om at Europa's nationer nok skal klare den. Den nuværende krise viser først og fremmest at Europa ikke længere kan forlade sig på et venskab med USA, men må stå på egne ben. Det er ærgeligt at det er sådan, men USA har valgt at opfatte Europa som en konkurrent og en latent anti-europæisk holdning er ret tydelig i den amerikanske offentlighed.

Indlæg af Thomas Fre Maj 25, 2012 12:25 pm

Jomsviking skrev:Spainen går ikke fallit. De bliver noget fattigere og deres økonomi kommer til at vokse noget langsomere i en overskuelig årrække, og det er det.
Spanien vil stadigvæk per capita være voldsomt meget rigere end stort set alle lande udenfor EU og nord amerika.

Jeg har sagt det før og jeg vil sige det igen: Har spanien blot adgang til en rimelig finansiering baseret på en objektiv vurdering af Spaniens evne og vilje til at servicere gælden, en vurdering der ikke domineres af amerikanske RB'ere, og spekulanter, så er der ikke et problem, udover at det bliver lidt mindre sjovt at være spaniol de næste 10-20 år.

Jeg er ikke i tvivl om at Europa's nationer nok skal klare den. Den nuværende krise viser først og fremmest at Europa ikke længere kan forlade sig på et venskab med USA, men må stå på egne ben. Det er ærgeligt at det er sådan, men USA har valgt at opfatte Europa som en konkurrent og en latent anti-europæisk holdning er ret tydelig i den amerikanske offentlighed.

Jeg er på mange måder meget enig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser: