Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Statsministerens udfordringer - p.t.:

Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Statsministerens udfordringer - p.t.:

Indlæg af Thomas Tirs Mar 17, 2020 10:05 pm

Den virus er et påskud, vi taler anderledes alvorlige sager.

Det eneste, jeg kan komme på er: Forberedelse til at modtage et overfald fra Rusland.

Forsamlinger over 10 personer forbydes. Jeg kan forstå, at rockkoncerter aflyses - det kan kun applauderes - men man kan end ikke samle et fodboldhold.

Det har ikke en hujende fis med Corona, at gøre. Det er et forhøjet militært beredskab.

25.000 USArmy i Europa? Det er 5 brigader. Om det så er Schweiz, så har de mobiliseret 5 bataljoner.

Styrkerne er spredt og ekstremt mobile.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Sv: Statsministerens udfordringer - p.t.:

Indlæg af Thomas Tirs Mar 17, 2020 10:17 pm

Thomas skrev:Den virus er et påskud, vi taler anderledes alvorlige sager.

Det eneste, jeg kan komme på er: Forberedelse til at modtage et overfald fra Rusland.

Forsamlinger over 10 personer forbydes. Jeg kan forstå, at rockkoncerter aflyses - det kan kun applauderes - men man kan end ikke samle et fodboldhold.

Det har ikke en hujende fis med Corona, at gøre. Det er et forhøjet militært beredskab.

25.000 USArmy i Europa? Det er 5 brigader. Om det så er Schweiz, så har de mobiliseret 5 bataljoner.

Styrkerne er spredt og ekstremt mobile.

Vi skal ikke glemme, at der er vokset en hel generation op siden det sidst var alvor.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Dronningen har holdt en tale.

Indlæg af Thomas Tirs Mar 17, 2020 10:58 pm

Jeg har aflyst min 80 års fødselsdag!

I har at opføre Jer pænt og ikke lave ballade!
I kan ikke være bekendt at være uartige!
Husk at vaske hænder - I små grissebasser!




Det skal nok hjælpe - det tror jeg faktisk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Aviserne er fulde af det inderligste ævl - intet overraskende i det.

Indlæg af Thomas Søn Mar 29, 2020 2:10 pm

Corona-virus er et gigantisk fup nummer - eller øvelses manuskript.

Det er let at se:


  1. Når man omtaler klorokinin som et muligt medikament, så er der noget flintrende galt. Der er intet, der tyder på - udfra et naturvidenskabeligt synspunkt - at det skulle have en effekt på en organisme (hvis det er det rigtige ord) som en virus. Der kan være nogen feberdæmpende effekt; men da jeg ikke har set nogen tilfredsstillende redegørelse for kinins virkningsmekanisme, så kan det bare være mig. Der er tale om et produkt, der i sin materie er 100 år gammel. Det er formentlig det, der ligger i de forskellige beredskabslagre - og gammel beholdning skal bruges op først?
  2. Faldet i influenza dødsfald er faktisk større - ikke så lidt endda - end antallet af Corona-dødsfald. Med andre ord: Vi taler forbundne brønde.
  3. Der er sådan set ingen, der har klaget over at sundhedsvæsnet er for dyrt. Oprigtigt talt: De har fået, hvad de har bedt om! Problemet er nu, at sundhedsvæsnet mangler at levere på løfterne.
  4. Hamstringen koncentrerer sig om noget så idiotisk som lokumspapir (hvor almindelig skabsplads i sig selv sætter naturlige grænser) og håndsæbe (altså at true folk med fængsel for at hugge et stykke sæbe - så er vi ude i det absurde). Det jeg har set er, at fødevarer af absolut prima kvalitet har været på tilbud i supermarkederne til fuldstændig absurd lave priser. Svinemørbrad til ca. 20 kroner kiloet. Masser af kartofler og løg.Smør til 15 kroner for 1/4 kg.
  5. Lærerstrejken mens Helle Thorning var statsminister var en forløber, hvad skete der som konsekvens af at lærerne strejkede: Ingenting. Det skulle da lige være problemerne omkring 1. maj, hvor det viste sig, at skolelærerne bestemt ikke havde tænkt sig at spille efter reglerne.
    Det tager man nu højde for ved at forlænge nedlukningen hen over påske - hvor lærerne alligevel (og beviseligt) heller ikke laver noget - ikke det fjerneste - gavnlige i hvert fald.
  6. Det hele taler om "skuffe-planer" som er forberedte lovforslag, der - hvis der er brug for det - kan køres igennem Folketinget på én dag og administrationen er klar - inden fremsættelsen - til at implementere. Helt ned på gadeniveau af politibetjente - omgående.


Jeg har valgt den logiske konsekvens: Jeg tager mig nogle gin og tonic som adjuvant profylakse. Jeg oversætter profylakse betyder forebyggende. Adjuvant behandling er behandling, der ikke kan tænkes at have nogen fysiologisk effekt; men patienten får det meget bedre alligevel - når selv kalktabletter ikke hjælper.

Bankernes sammenbrud: Denne gang er vi forberedt!


  1. Lånefaciliteterne i USD og EUR er (som jeg husker tallene fra 2008) af flere gange større omfang. Vi taler noget der minder om 400 mia. kroner - i kølige kontanter. Det bliver ikke billigt for banksvinene!
    Anders Fogh og Bernstein blev taget med bukserne nede - det kan ske; men ikke to gange i træk.
  2. Det er helt klart et beredskab, som har ligget klar: Det er tydeligt, fordi nødhjælpen så klart også er aftalt med Norges Bank og Riksbanken - ellers ville en ordning ikke kunne implementeres med så kort varsel.
  3. Vi ser, at der er udlånt 82 mia. i fremmed mønt her hen over kvartalsskifter, næste kvartal taler vi 4 mia.
    Vi så også, at der år til dato er opkøbt for 8 mia. i 1/4% 2020.
    Vi ser også, at man vil udbyde. Skatkammerbeviser med forfald op til 4 kvartaler frem.
  4. Rentejusteringen er nærmest kosmetisk, navnlig når vi tager i betragtning at Norges Bank og Riksbanken har hævet renten med ca. 1% det sidste halve år - at man skulle ramme så præcist at en justering ikke skulle være nødvendig er meget usandsynligt. Vi taler reelt om, man anvender den ene eller den anden side af stregen på en spidset blyant.
    Banksvinene skal ikke have lejlighed til at forsøge på at vinde på gyngerne, hvad de har tabt på karrusellen.
  5. Ordningen med at udskyde indbetalingen af skat og moms i 4 måneder er et enkelt og effektivt tiltag til at pille erhvervslivet ud af bankernes klør. Noget, der efterlader kun de dårligste udlånskunder i bankernes portefølje. Hovedparten har ikke brug for bankernes kassekreditter og finansiering.-
    ikke mere. så er den trussel fra banksvinene punkteret.
  6. Staten betaler lønnen til medarbejdere, der er sendt hjem. Det er sund økonomisk politik, fordi bliver de medarbejdere fyret, så kommer staten alligevel til at betale arbejdsløshedpenge.
  7. Den meddelelse, der kom fra Nationalbanken for måneder siden (meget overset, for ikke at sige: Direkte ignoreret!), at da banksvinene så tydeligt ikke havde steder at anbringe indskuddene. Implikationen var så tydeligt, at bankerne skulle opsige pensionsordningerne og lade flextumperne afdrage på deres gæld. Igen: Når det sker (og de lånefaciliteter bliver ikke givet uden betingelser), så vil der komme udskudt skat i statskassen - at betro banksvin penge (og statens penge) er jo vanvid - dybt kriminelle som de er - banksvinene altså.


Den sikkerhedspolitiske situation:

  1. Der er to grupper, der kommer til at lide gigantiske tab på sammenbruddet i olieprisen. Nemlig Rusland og håndklædehovederne i Mellemøsten (man kunne teoretisk set have medregnet den perverse karl i Venezuela - men han er amerikanernes problem). Ingen af disse grupper er kendt for at tage nederlag pænt. Derfor må man være forberedt på krigshandlinger og terroristangreb.
  2. I den forbindelse er det klogt at undgå sammenstimlen for at fratage terroristerne "lønnende" mål. Det er desuden smart at give politiet albuerum til at svinge stavene.
    Man har så afgjort ikke fulgt med - i noget som helst - hvis man ikke er klar over at de sidste par år har politiet været i forhøjet beredskab af hensyn til terrortruslen. Vi véd at terroristene er repræsenteret i Folketinget af skolelærerne i SF/Enhedslisten - der er ingen grund til at give de svin et varsel om, at fars hammer er på vej i grødhovedet på de aber. Læg i denne forbindelse mærke til hvor den højeste koncentration af "Corona-dødsfald" - Nordsjælland og København.
  3. Vi har sådan set fået fortalt amerikanerne, at prisen på deres F-35 nok trænger til en justering: En ting er, at vi gør USA (og os selv) en kæmpe tjeneste; men vi betaler dem altså ikke ågerpriser for at få lov til at gøre USA en tjeneste.
  4. Hvad USA gør og hvad Trump siger er to helt forskellige ting. Vi véd alle sammen ganske udmærket, at Trump er en korrupt bordelvært - vi har jo også vore eksemplarer i Europa: Luder-Marie Krarup og Tulletåben er to afskyvækkende umiddelbare eksempler.
    Vi véd jo godt, at russerne også har agenter i Folketinget.
    USA forstærker jo på livet løs - vi taler 40.000 mand alene i Tyskland. Der er også en 16.000 mand i Norge, hvor det bare er at flyve personellet ind - luftfartselskaberne kan jo ikke siges at være overbookede for tiden? Sådan en fup-influenza kan skam bruges til mange ting.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Det her har ikke så meget med virus at gøre!

Indlæg af Thomas Søn Mar 29, 2020 9:27 pm

En smule optimisme......

Det er nu nok nærmere, at Nationalbanken har udlånt 80-90 mia. kr. i fremmed valuta. Dvs. man kan betale sine regninger. Banksvinene får ikke lov til at tvinge erhvervslivet i betalingsstandsning.

Spørgsmålet er hvilke betingelser, der er knyttet til den likviditet i EUR og USD.

Optimismen ligger nok i, at 3 mdr. lånet er så lille - indtil videre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Trine Bramsen

Indlæg af Thomas Man Mar 30, 2020 3:15 am

Trinepigen er bekymret.

Formentlig med ualmindelig god grund.

Trine Bramsen advarer tillige om, at fremmede magter – under og efter krisen – kan forsøge at opkøbe danske infrastrukturvirksomheder, som pga. krisen mangler penge. Desuden er der risiko for cyberangreb, og at ekstremister nemmere kan rekruttere kriseramte personer.

Her er der nok tale om SAS og Mærsk?

Seeee, det kommer ikke til at ske.

Men det er første gang, man under "Corona-krisen" direkte indrømmer, at der er en forsvarspolitisk dimension i hele balladen - i hvert fald så direkte.

Det er også noget nyt, at det betegnes som et nordisk fænomen. Dvs. det er ikke et Nato-fænomen eller et EU-fænomen.

Det jeg kan formode er, at man fra den danske stats side vil købe Cimber ud af SAS og ind i DDL - og lade SAS gå fallit.
Mærsk skal nu nok klare sig. Dongs distributionsstruktur vil regeringen nok også lægge sin klamme hånd på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Det med at genåbne.

Indlæg af Thomas Man Mar 30, 2020 10:36 pm

Vi skal gøre os én ting klart: Billigere olie vil være en væsentlig konkurrenceforbedring. Omkostningerne bliver lavere for forbrugere og erhvervsliv. Lønningerne kan holdes i ro, fordi befolkningen får mere for pengene. Dvs. skattelettelserne falder der, hvor der er behov for det,
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Hvorfor bekymret?

Indlæg af Thomas Tirs Mar 31, 2020 6:36 am

Thomas skrev:Trinepigen er bekymret.

Her er hvorfor og hvordan:


  • Olieprisen er nu på 20-22 USD/brl. Det er usandsynligt, at den kommer højere op i den nærmere fremtid - lidt kan det godt være; men ikke noget væsentligt. Nu kan vi bevæge os væk fra de principielle betragtninger om at priskarteller er ustabile til noget meget mere konkret. Her er hvorfor:
    Se Rusland fortsætter med at presse Saudi for at begrænse produktionen. Indtil videre har Saudi gennem den alt for høje pris været kompenseret for tilbagegangen i mængder.

    Problemet er, at Iran holder sig ikke tilbage med at sælge olie - specielt ikke til høje priser. Det er soleklart, at Saudi ikke fortsat vil subsidiere dem, der truer dem med atomvåben. Selvfølgelig vil Saudi ikke det. Saudi har ikke den militære styrke til at pande Iran ned. De amerikanske styrker, der er forlagt til Saudi vil være der for at beskytte sejladsen af olie fra Saudi - ikke for decideret at angribe Iran.
    Der er imidlertid 2 hangarskibe i Golfen - det ene skal naturligt nok - regulere sejladsen. Det andet er der for at kunne levere et modstød - omgående - med overvældende kraft. Det er sådan, jeg ville disponere.

    Der er kun én vej til at reducere olieudbuddet, når først Saudi pumper løs - Rusland må indskrænke sin produktion. Se det gør Rusland ikke!
    Rusland mister helt klart omsætning på den lavere oliepris; derfor kan de ikke også miste omsætning i mængder. Den norske olieindustri har meldt, at de kan leve med en oliepris på 20 USD/brl - og Norge er ikke en lavprisproducent - om det er sandt eller ej, véd jeg ikke.
  • Iran er med sin organisation og udenrigspolitik bygget op omkring terrorisme - og det vil de øvrige terroristbevægelser få at føle. De er formentlig i vild flugt ind i Europa, fordi, de véd, hvem der står først for når lussingerne lander.
    At man i Danmark vil arrestere og nedskyde folk der bevæger sig med toiletpapir (specielt Lambi, hvis jeg ikke tager fejl - meget anvendt i Gentofte - de er nogle sarte røvhuller dér.) (????) og begrænse antallet af hoveder i sammenstimlen, er en politiopgave.
    Forsigtig optimisme???
    Som Berlingske kunne afsløre i onsdags, er regeringen på vej med et forslag til endnu en hastelov, der som et omdrejningspunkt skal kunne gøre det muligt at forbyde danskerne at samles også færre end ti personer ad gangen.
    Det er for at kunne kontrollere terroristerne i gadekampe.
    Det var også derfor, jeg sagde, at der var argumenter for flere værnepligtige - de skal jo ikke indsættes mod russerne; men mod hjemlige terrorister, der modtager forstærkning.
  • Vi véd at Rusland ikke kan leve med en oliepris på 50 USD/brl. 20 USD/brl er - som bekendt - væsentligt under 50 USD/brl.
  • Det meget lidt vi véd om det danske militære beredskab er, at a) Sanitetspersonel opfordres til at melde sig. b) De danske krigsskibe er blevet forlænget i søen - hvilket siger ikke så lidt, da de i forvejen har en uhyggelig stor udholdenhed. Det vil betyde at "afløser besætningerne" vil blive brugt til at sende flere skibe i søen. Det er det rigtige at gøre, hvis de ikke skal fanges i havnene. Ved Pearl Harbor blev hangarskibene netop ikke fanget i havnen - de var alle mulige andre steder.
  • Med en ny aftale har de nordiske forsvarsministre ....
    Den eskalerende coronapandemi får nu de fem nordiske lande til at rykke endnu tættere sammen om det militære samarbejde og håndteringen af den uforudsigelige krise og de trusler, som den bringer med sig.
    I en snæver vending kan enhver bortforklaring bruges.
    Hvad aftalen nærmere går ud på kan jeg ikke se.
  • Orlov inddraget er en klassisk beredskabsforøgelse.
    Forsvaret løser fortsat operationer i verdens brændpunkter. Al orlov er suspenderet indtil videre. Læs mere om det og de generelle tiltag i forhold til coronavirus/covid-19 her.
    Corona??? Min bare røv!
    De første soldater er kommet hjem fra Irak, hvor træningsmissionen lukker ned før tid, og soldater i brændpunkter verden over forholder sig til smitterisiko.


Vi taler noget helt andet end den smule forkølelse - noget HELT andet.
Det véd russerne godt - hvilket også er meningen!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Uffe Ellemann er bekymret.

Indlæg af Thomas Ons Apr 01, 2020 6:02 am

Det er jeg sådan set også; men ikke for alvor.

Der vil være områder/lande, der går i fuld panik og leder efter "den stærke mand"; meeeen oprigtigt talt: Når det hele kan klares med strategiske lagre af lokumspapir og ansigtsmasker.
Disse værnemidler minder mig en del om den tilsvarende panik i England omkring gasmasker ved udbruddet af 2. verdenskrig. Set i bakspejlet var det komplet spild af penge og hysterisk energi - men hvis vi kan holde det dér, så er idioterne beskæftiget så længe.

Der er ikke nogen tvivl om, at hele Corona'en er fup - fred være med det.

Det, der rent faktisk sker er:


  1. Bankerne er rent faktisk blevet sat totalt under administration. Når man fra Nationalbanken udlåner 100 mia. kroner mod pant, så har nationalbanken rent faktisk lagt sin klamme hånd på hvad der er reelle aktiver. At man har organiseret det på fælles nordisk basis så taler vi kreditter på måske 800 mia. kr., hvoraf Nationalbanken står for de 400 mia. Ikke at der bliver behov for det, fordi indtil videre så taler vi kun 100 mia. i udlån fra dansk side.
  2. Der er ikke nogen tvivl om, at Socialdemokratiet bruger lejligheden til at give kommunisterne i SF/Enhedslisten (og andre stupide skolelærere) en velfortjent lussing - og "borgerlige" har aldrig fattet, hvor meget socialdemokrater afskyr kommunister. Socialdemokraterne har ellers forsøgt at leve med kommunisterne - nu rejser spørgsmålet sig: Hvorfor dog det?
    Venstre leder fra bagsædet - som altid. Der er nogle af panik-tiltagene, der mildest talt ikke er velovervejede. Dem kan man blokere. Det er ligesom eventyret om Tornerose! Den sidste gode fe kan ikke rulle den onde fe's forbandelse tilbage; men hun kan modificere den totale lammelse og gøre den tidsbegrænset.
  3. Vi ser at Danmark spiller med meget bred hånd og har nu meldt ud i tredje farve: Det nordiske samarbejde - det er nu ikke så meget et samarbejde, for her har Danmark billedkortene i form af en bomstærk økonomi! At Sverrig ryger i lokumstønden  (skulle det være en dårlig ting?), det kan vi med sindsro betragte - vort katastrofelager af lokumspapir er rigeligt.
  4. At miljøfimserne kommer i kødhakkemaskinen, fordi der er - formentlig i overskuelig fremtid - billig energi. Det er ikke andet end et sammenbrud af et kartel - skulle det være en dårlig ting at en miljøfimser bliver smidt væk?
    Ikke, at der ikke elementer af idiotien, der kan anvendes: HVDC, mere økonomiske bilmotorer f.eks.
  5. Russerne skal overbevises om, at deres sædvanlige reaktionsmønster er ikke alene uklogt; men decideret selvmord. Vi er da ligeglade med, at russerne slår hinanden ihjel! Bare de ikke spilder blod på vores fodtøj.
    Den russiske økonomi er jo reelt på størrelse med Spaniens - kan vi undvære russerne? Ork ja, nemt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Betalingen for panikken?

Indlæg af Thomas Ons Apr 01, 2020 8:55 am

Det er såmænd enkelt nok: Ophæv pensionsordninger for folk med boliggæld. Der vil komme massive skatteindtægter og bankernes balancer vil blive slanket. Derfor kan bankerne tage tab på flextumperne.

At lytte til Mogens Lykketoft er ikke det klogeste, man kan gøre.

Der skal massive lettelser på benzin og bilafgifter. Det vil reducere virksomhedernes omkostninger og skattefradaget for transport og generelt gøre varer billigere for forbrugerne, så folk ikke skal have de lønstigninger.

Fyr skolelærere og banksvin - der er jo ikke brug for dem.

Sagen er bare, at det er uafklaret, hvordan det kommer til at udvikle sig, når nu energipriserne bliver lave - ned på niveau, som for 20 år siden - vi er der allerede. Spørgsmålet er om energipriserne kravler en smule opad igen? Det kan ikke udelukkes.
Jeg havde egentlig forventet, at man ville holde sig til en oliepris på 40 USD/brl et par år mens nedlukningerne tog effekt - problemet er bare, at omkostningerne ved olieudvinding er så lave, at selv de norske oliefelter kan tjene penge på 20 USD/brl - så den nedlukning bliver af lille omfang.
Indtil videre er der ikke noget, der tyder på at olieprisen kommer væsentligt over 20 USD/brl; men faldet fra 45 USD/brl til 20 USD/brl (jeg bruger West Texas Intermediate - for nu at bruge noget) er sket på kun en måned og ingen har overblik over noget - jeg har i hvert fald ikke, for der kan komme en modreaktion; hvilket nok er usandsynligt:

Man har brugt Corona-virus som et påskud til at lukke en væsentlig del af forbruget ned - og med sommeren på vej, så er varmeregningen til at overskue. Det reducerede - midlertidige - forbrug gør at lagre ikke tømmes. Man har også brugt tiden siden 2014 til at udbygge distributionssystemerne og øge lagerbeholdningerne (en udmærket idé, når renten er så lav).

Hvordan det videre kommer til at udspille sig: Keine Ahnung!

Indtil videre har regeringen reageret nogenlunde fornuftigt - jeg håber bare på en smule mere brutalitet overfor SF/Enhedslisten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Nationalbanken.

Indlæg af Thomas Ons Apr 01, 2020 10:45 am

Det er et oplæg til at det offentlige kan komme med nogle interessante investeringer.

  • Der kan blive tale om infrastrukturinvesteringer - som Femarn forbindelsen, HVDC - investeringer, der ikke direkte kan svare sig; men dirigere arbejdskraft hen i en mere hensigtsmæssig retning - frem for skolelærere og banksvin.
  • Vi skal også være opmærksom på, at vi skulle kunne investere - til en rimelig pris - mere i vores militær. Det vil om ikke andet proppe penge ned i konkurrencedygtige kunder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsministerens udfordringer - p.t.: Empty Sv: Statsministerens udfordringer - p.t.:

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum